Page 9 - Sinerji s1
P. 9
Fuat Özyol, James P. Grant, İhsan Sabri Çağlayangil, Abdi Biçen, BTSO Genel Sekreteri Ergun Kağıtçıbaşı açılış konuşmasını Kemal Bengü, Celalettin Ünseli, James P.Grant, Mehmet
Ahmet Hoşgit yaparken. Karabacak
altında tutulan karayolu ve buna ek olarak coğrafi Krediye karşı olmadığı bilinen Başkan Vekili Ham- nusunda yaşanan sıkıntılara nasıl ilginç bir çözüm
bakımdan belli başlı şehirler arasında bulunması, di Sami Gökçen, yüzde 10’luk faiz oranının yüksek bulduklarını çarpıcı ifadelerle anlatıyor: Bütçemi-
kamyon nakliyatı konusunda da Bursa’ya diğer olduğuna dikkati çekti. Projeye temkinli yaklaşan zin 20 katı borca girmişiz. Arsalar satılmıyor, her
şehirlere göre daha büyük üstünlük sağlar. Ayrı- üyeler, bazı tavizler verilmesinin kabul edilir ol- meclis toplantısında azar işitiyoruz. Vehbi Koç’a
ca deniz yolu nakliyatında yararlanılacak Gemlik mayacağını dile getirdi. Eleştiriler üzerine kürsüye arsa satmanın faydalı olacağını düşündük. Oldu
ve Mudanya gibi yerel limanlara sahiptir. Her iki çıkan Genel Sekreter Mustafa Evirgen, tarihe ge- da. Sonra 1980’lerde bir arsaya 8-10 talep olduğu
liman da kamyon nakliyatına çok uygun uzaklık- çecek konuşmasının şu son sözleriyle alkış yağ- günler geldi, fiyatlar tırmandı. ‘Yeni bir teknoloji
tadır. Sanayi Sitesi civarında bulunan hava mey- muruna tutulmuştu: Büyük işleri yapabilmek için getiriyor mu, istihdama katkısı, ihracat var mı’ gibi
danı ise memleketin her tarafına yapılacak hava büyük tehlikeleri göze almak şereflidir ve ileride kriterler belirledik. Ülkede ne üretirsen satılan dö-
yoluyla nakliyatı mümkün kılar. karşılaşacağımız güçlükleri yenmek için Meclis ve nemler fakat yatırım için makine getirecek döviz
İdare Heyeti’mizin işbirliği içinde hareket etmesi yok, lisans alınamıyor, yatırım kotaları sınırlı. Biz ya-
Bursa’ya övgüler yağdırılan raporda kentin ‘mü- lazım gelmektedir. tırımı burada kurarlarsa Sanayi ve Kalkınma Ban-
kemmel’ olarak tanımlanan iklimsel özelliklerinin kası’nın kredilerinden artı puanlar almak suretiyle
yanı sıra ‘memleketin en güzel manzaralı mıntıka- “İNDİRİM İTİCİ GÜÇ OLUR” makine ithalatında kolaylıklar sağladık. Bu, talebi
sı’ olduğu ifadesi yer aldı. İstanbul’un Bursa’yla ya- Bursa’nın ‘Türk sanayisinin lokomotifi’ olmaya patlattı. Tarihe düşmemiz gereken notlardan biri-
kınlığının da göze çarpan başka bir ayrıntı olduğu başladığı yıllarda 1. Beş Yıllık Kalkınma Planı da dir bu…
vurgulanmıştı. yürürlüğe girdi. Projenin hayata geçirilmesinin ar-
dından sıra, arsa müşterilerinin ortaya çıkmasına “MECBURİ İNİŞ KURTARIR…”
DOĞUMDA YAŞANAN SANCILAR… gelmişti. Bursa OSB’nin ilk arsa müşterilerinden İhalelerde de sorunların yaşanması can sıkıcıy-
Ne var ki, her doğumda yaşanan sancılar gibi Tür- biri Suni Elyaf AŞ ve Sentetik İplik Fabrikaları A.Ş dı. Aslında tüm bunlar olağandı. Zira Türkiye’de
kiye’nin ilk OSB’sinin kurulması sırasında da farklı .(SİFAŞ) oldu. 30 bin metrekare için başvuran fir- daha önce hiç denenmemiş bir kalkınma ham-
görüşler ortaya atılmıştı. Türk ve Amerikan hükü- ma ilk müşteri olduğu için arsa fiyatının ‘indirimli’ lesi gerçekleştirilmişti. Organize Sanayi Bölgesi
metlerine sunulan rapor nedeniyle Bursa Ticaret satılması gündeme geldi. Tartışmaların netice- emekleme aşamasındayken bölgeyi bir komi-
ve Sanayi Odası’nda zaman zaman tansiyon yük- sinde 28 lira olan metrekare fiyatı 20 lira olarak tenin yönetmesi gerektiği yönünde bir öneri de
seliyordu. 1962 yılında ‘Bursa Pilot Sanayi Bölgesi belirlendi. Çoğu sanayiciye göre bu indirim, baş- gündeme geldi. Bu öneriye destek çıkmayınca
Projesi’nin bedeli olarak belirlenen 26 milyon 200 vuracak tüm firmalar için itici güç olacaktı. Ancak Yönetim Kurulu, daha önce aldığı yetkiye daya-
bin liranın Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’na 20 yıl bu öngörü kısa vadede gerçekleşmedi. Kredi yü- narak işleri teknik danışmanlarla yürüttü. Ne var
vadeyle verilmesine ilişkin iki hükümet arasında küne arsaların kısa sürede satılamaması eklenince ki sorunlar bitmedi. Hal böyle olunca da Organize
imzalanan anlaşmanın metni okunurken fark- ‘Oda’da moraller bozuldu. Maliyetleri 33 milyon Sanayi Bölgesi’ni yönetmek üzere ayrı bir ‘mü-
lı görüşte olan sanayiciler düşüncelerini Meclis lira olan tesislere karşılık 1,5 milyon metrekare dürlük’ oluşturuldu. Eleştirileri yanıtlamak üzere
toplantısında dile getirdi. 1 buçuk milyon lira büt- arsanın satılmasının gerekliliği baskı unsuru ol- Eylül 1963’teki Meclis toplantısına katılan ABD’li
çesi olan Oda’nın 26 milyon 200 bin liralık yükü muştu. firmanın temsilcisi ve projenin danışmanı W. Wes-
üstlenmesinin doğru bir yöntem olmadığını dile termann, Amerika Birleşik Devletleri’nde de ilk
getirenler oldu. KAĞITÇIBAŞI ANLATIYOR… zamanlarda benzer sıkıntıların yaşandığına işaret
1964 yılından itibaren Bursa Ticaret ve Sanayi ederek, “Organize sanayi bölgeleri, fabrikalar için
BÜYÜK İŞLER İÇİN BÜYÜK RİSK… Odası’nda (BTSO) 33 yıl boyunca Genel Sekreter- mecburi iniş yapılan havaalanlarıdır, onların ha-
Sözleşmeye, oda bütçesinden 3 buçuk milyon lira lik yapan ve Bursa OSB’nin kuruluşunda önemli yatını kurtarır. Başlangıçta bunu görmezler ama
katılım payı eklenmesi hususu da masaya yatırıldı. görevler üstlenen Ergun Kağıtçıbaşı arsa satışı ko- mutlaka bir gün anlayacaklar” sözleriyle endişe-
BOSİAD SİNERJİ / Mayıs / Haziran 2013 7