Page 44 - Sinerji SAYI-2

Basic HTML Version

42
BOSİAD
SİNERJİ
/ Eylül - Ekim 2013
köşe yazısı
/ Ahmet Özenalp
Bursa Sanayici ve İş Adamları Derneği’nin
(BOSİAD) yayın organı olan Sinerji Dergi-
si’nin, ikinci sayısını yayınlandı. Başta sev-
gili iş adamımız Yavuz Yiğit Bey olmak üzere
dergimizde emeği geçen herkese teşekkür
ediyorum. Ben de Sinerji’nin bundan böyle
her sayısında gerek mesleğimle ilgili gerek-
se OSB’ye ait konularla ilgili yazı yazacağım.
Bu sayıda konunun güncel olması nedeni ile
TMSF ve TOKİ arasında paylaşımı düzenleyen
protokol karşısında OSB’lerin konumu üze-
rinde duracağım.
Birçok sanayicimiz soruyor… OSB’deki taşınmaz-
ların kredi alacaklısı kuruluşa satılması halinde,
kredi alacaklısı kuruluş, (örneğin banka, vergi da-
iresi, SGK, TMSF, TOKİ vs. olabilir) taşınmazın yeni
sahipleri istediği tasarrufa sahip midir? Örneğin
TMSF ve TOKİ paylaşımı kapsamında OSB’de iste-
diği tasarrufta bulunabilir mi? Veya kredi alacaklısı
kurum bankalar sahibi oldukları OSB taşınmazı di-
lediğine verebilir mi? Veya dileyen bunları alabilir
mi? Elbette hayır. Ama tabii ki bu‘hayır’ın sebeple-
rini ortaya koyup, bu konunun iyice anlaşılmasını
sağlamak gerekli. Bilindiği gibi OSB, 4562 sayılı
yasa ve buna bağlı olarak çıkarılan OSB Uygulama
Yönetmeliği kapsamında yönetilir. Peki, bu yasa
ve yönetmelikleri etkisiz kılacak özel bir düzenle-
me var mıdır?
OSB’lerdeki katılımcılara ait menkul ve gayrimen-
kullerin işletmelerin devir konusu 4562 sayılı OSB
Kanunu’nun 18’inci maddesi ve Uygulama Yönet-
meliği’nin 109’uncu maddesinde düzenlenmiştir.
4562 sayılı yasanın 18’inci maddesi çok açık olup
“Arsa, tahsis amacı dışında kullanılamaz”diyor. Ay-
rıca ek fıkra 23.10.2008 tarihli 5807/4’le getirilen
değişiklikle “OSB’nin uygunluk görüşünün alın-
ması zorunludur” diyor. Ayrıca “Tapuda eski sahi-
bin vermiş olduğu şerhler yeni devralan içinde
geçerlidir”diyor.
109 / (6) Taşınmazların kredi alacaklısı kuruluşa sa-
tılması halinde, kredi alacaklısı kuruluş, satın aldığı
taşınmazı sadece OSB’nin kuruluş protokolünde
öngörülen niteliklere sahip gerçek veya tüzel ki-
şilere en geç 2 yıl içerisinde satmak veya aynı ni-
telikteki gerçek veya tüzel kişilere kiraya vermek
zorundadır. (7) Bu husustaki yasaklara aykırılığın
mahkemelerce tespiti halinde, arsa kimin tasar-
rufunda olursa olsun, tahsis veya satış tarihindeki
bedeliyle geri alınarak bir başka katılımcıya tahsis
ve satışı yapılır.
Özetle, banka veya kredi alacaklısı OSB’den yer
alırsa ya burasını kuruluş protokolünde gösterilen
işleri yapmak üzere gerçek veya tüzel kişiye dev-
retmek zorundadır. (109 madde ile ilgili aşağıda
daha geniş bilgi vereceğim. Devralanın TMSF
olması bir şeyi değiştirir mi? Hayır. Yukarıdaki
maddeler bu kurum için de geçerlidir. Peki, TMSF
ve TOKİ arasında paylaşımı düzenleyen protokol
karşısında OSB’ler etkilenir mi? Yani TOKİ, ‘Anlaşma
yaptı’ diyerek gelip OSB’de AVM veya toplu konut
yapabilir mi? Plan değişikliği yapma gücü var mı?
Bilindiği gibi TOKİ’yi TOKİ yapan en önemli madde
2985 sayılı TOKİ Kanunu’nun 4’üncü maddesidir.
(Değişik birinci fıkra: 24.7.2008-5793/7 md.) Baş-
kanlık, gecekondu dönüşüm projesi uygulaya-
cağı alanlarda veya mülkiyeti kendisine ait arsa
ve arazilerde veya valiliklerce toplu konut iskân
sahası olarak belirlenen alanlarda çevre ve imar
bütünlüğünü bozmayacak şekilde her tür ve öl-
çekteki planlar ile imar planlarını yapmaya, yap-
tırmaya ve tadil etmeye yetkilidir. Bu planlar; bü-
yükşehir belediye sınırları içerisinde kalan alanlar
için büyükşehir belediye meclisi tarafından, il ve
ilçe belediye sınırları ile mücavir alanları içerisinde
kalan alanlar için ilgili belediye meclisleri tarafın-
dan, beldelerde ve diğer yerlerde ilgili valilik ta-
rafından, planların belediyelere veya valiliğe inti-
kal ettiği tarihten itibaren üç ay içerisinde aynen
veya değiştirilerek onaylanır. Belediyeler ve valilik
tarafından üç ay içerisinde onaylanmayan planlar
Başkanlık tarafından re’sen onaylanır. Belediyeler,
valilik veya Başkanlık tarafından onaylanan bu
planlar; askı, ilan ve itiraza dair kararlar da dâhil ol-
mak üzere 3194 sayılı İmar Kanunu hükümlerine
göre belediyeler ve ilgili kamu kurumları tarafın-
dan yapılacak tüm işlemler Başkanlık tarafından
re’sen yapılmak suretiyle yürürlüğe konur.)
Bu madde karşısında konuya ilişkin mevzuatı
incelediğimizde 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanu-
nu’nun “İl özel idaresinin görev ve sorumlulukla-
rı” başlıklı 6’ncı maddesinin son fıkrasında; “4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ile Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı’na ve organize sanayi bölge-
lerine tanınan yetki ve sorumluluklar bu Kanun
kapsamı dışındadır”,
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun
(01.7.2006 tarih ve 5538 sayılı Kanunla değişik)
7’nci maddesinin son fıkrasında; “4562 sayılı Orga-
nize Sanayi Bölgeleri Kanunu’yla Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı’na ve organize sanayi bölgelerine tanı-
nan yetki ve sorumluluklar ile sivil hava ulaşımına
açık havaalanları ve bu havaalanları bünyesinde
yer alan tüm tesisler bu kanunun kapsamı dı-
şındadır”, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun ‘Bele-
diyenin görev ve sorumlulukları’ başlıklı 14 üncü
maddesinin son fıkrasında; “4562 sayılı Organize
Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümleri saklıdır” de-
nilmektedir.
Sonuç olarak İçişleri Bakanlığı’nın mevcut mev-
zuat ve yargı kararları çerçevesinde konu değer-
TMSF ve TOKİ Paylaşımı
Bursa Organize Sanayi Bölgesi’ni Etkilemez
Ahmet Özenalp
Bursa Organize Sanayi Bölgesi
Denetleme Kurulu Üyesi
www.ahmetozenalp.com