Page 54 - Sinerji s10
P. 54

köşe yazısı / Sema Adalı


            Sema Adalı
            İnsan Kaynakları
            Danışmanı
            sema@semaadali.com
                                                X, Y, Z bilinmeyen


                                                bir denklem mi?




            X,Y,Z bilinmeyen bir denklem gibi duruyor karşı-  hakkında yaptığı çalışmalarla tanınan Avustralyalı   sadakatinden’ uzak olmaları. Geleceği aslında çok
            mızda, peki gerçekten bilinmeyen mi? Belki geç-  Michael McQuenn, eleştirilerin odağı olan bu ku-  da iyi planlayamayan Y kuşağı için gelecek; seçe-
            mişten gelen matematik korkusu ile önyargımız   şağın farklı yönlerini gözler önüne seriyor.  neklerle dolu bilinmeyen bir dünyayı yansıtıyor.
            var, ama hayat devam ediyor. Şirketlerimizdeki                           McQueen’e göre zaten Y kuşağı insanlarının yapa-
            X,Y,Z bilinmeyenleri de anlamaya çalışırsak belki   “Tembel Değiller” - McQuenn, Y kuşağının son   cakları işler de henüz ortada değil.
            çalışma hayatımız daha kolay olacak…  derece güçlü bir iş ahlakı olduğuna dikkat çeker-
                                                ken, bu kuşağın bir önceki kuşak kadar işkolik ol-  “İtaat Beklemeyin!” - Onlara söylenen her şeyi
                     X,Y, Z  ÇATIŞIYOR          madığını ve özel yaşantısına da özen göstererek,   kolayca kabul etmemekteler. Y kuşağı denmesinin
                                                dengeli bir yaşam kurmaya çaba sarf ettiğini söy-  nedeni de “WhY (Neden) ?” sorusunu çok sık sor-
            Şirket içerisinde huzursuzluk artıyor, üst ile ast ça-  lüyor. Öncelikleri bir önceki kuşaktan çok farklı olan   maları ve sorularına tatmin edici cevap alamazlar-
            tışıyor, ortak konuda hem fikir olunamıyorsa size   Y kuşağı, hırslı ve motive edilmeyi seven, ancak an-  sa size itaat etmezler. Haksızlığa da asla tahammül
            düşen şirket içindeki X,Y,Z gibi bilinmeyenleri çöz-  lamlı bir yaşam dengesi kurmaya çalışan insanlar-  edemezler, kapıyı çeker giderler…
            mek. Aslında bilinmeyenler çok değil, sadece X,Y,Z   dan oluşuyor.
            değerlerini bilmek ve yerine koyarak problemi çöz-                       “Biz Süperiz!” - Y kuşağının en olumsuz özellik-
            mek gerekir. X,Y,Z olarak tanımlanan bilinmeyenler   “Tüketici, Savurgan Değiller”  - McQueen, bu   lerinden biri ise kendilerini çok beğenmeleri. Mü-
            aslında doğum tarihlerine göre çalışanların profili.   kuşağın ‘hayattan zevk alma’ anlayışını tüketime   kemmel olduğunu sanan Y kuşağı, eleştiriyi kabul-
            Bugüne kadarki kuşakları kısaca tanımlayalım:   yansıttığını, ancak kesinlikle savurgan olmadığı-  lenmekte zorlanıyor ve kendini her şeyde yetkin
                                                nı aksine son derece bilinçli tüketiciler olduğunu   görüyor.
            •   Sessiz Kuşak: 1925 -1945 yılları arasında do-  söylüyor. Yeri geldiğinde ürünleri protesto ederek,
               ğan kuşak                        almamayı biliyorlar.                 “Hemen Olsun!”  - Sürekli şikâyet eden ve zor
                                                                                     olan için uğraş vermeyen bu kuşak, popüler kül-
            •   Baby Boomer (BB): 1946 -1964 yılları arasında   “Tartışmacı Değiller” - McQueen’e göre sadece   türle iç içe büyüdüğü için hayatın kolay olmasını
               doğan Soğuk Savaş kuşağı         siyah ve beyazı ayırt eden keskin bir tavırları var ve   istiyor. Ancak hayatın çok da kolay olmadığı gerçe-
                                                her şeyin nedenini merak ediyorlar. Y kuşağı ‘Ne-  ği ile yüzleşince depresyon, anksiyete, panik atak
            •   X Kuşağı: 1965 -1979 yılları arasında doğan   den?’ sorusunu sormayı seviyor ve bu da otoriteye   gibi sorunları sıklıkla yaşıyorlar. Bugün en yaygın
               tam bir ara kuşak
                                                boyun eğmediklerini gösteriyor. Haklarını bilen ve   hastalığının depresyon olması da bundan kaynak-
            •   Y Kuşağı: 1980 -1999 yılları arasında doğan   otoriteye boyun eğmeyen bu kuşak, ilgisiz veya   lanıyor.
               kuşak                            adaletsiz olan ile mücadele etmeyi biliyor. Yani Y
                                                kuşağı, gerçeğin mutlak olmadığı ve göreceli ol-  ZAFER ONLARIN
            •   Z Kuşağı:  2000 ve sonrası doğan teknolojik   duğu felsefesini taşıyor.
               kuşak                                                                 Bu noktada Y kuşağı çalışanlara sahip olan yöneti-
                                                “Bencil Değiller” - McQueen’a göre Y kuşağının   cilere büyük iş düşüyor. Onları, hayatın heyecanlar-
            Sessiz Kuşak, bugün  artık  sessizliğe  bürünmüş;   diğer kuşaklara göre daha sorgulayıcı olması, onla-  la dolu olduğunu anlatarak sürekli motive etmek
            BB’ler yavaş yavaş iş dünyasından çekilerek emekli   rın bencil oldukları anlamına gelmiyor.  Aksine far-  gerekiyor. Yöneticilere, onları oldukları gibi kabul
            olan veya olacak olanlar; X kuşağı teknolojik yeni-  kındalık sahibi olan bu kuşağın gönüllü işlere daha   etmesi gerektiğini salık veren McQueen, “Çalışma
            liklere adapte olmaya çalışırken, bir yandan sabırla   fazla zaman ayırdığı ve bir şeyleri değiştirmek için   saatlerinde  esneklik  ve  rahat  bir  çalışma  ortamı
            iş hayatlarında kademe atlıyor; Y kuşağı hayatı ve   çabaladığı gerçeğini inkar edemeyiz.   sağlayarak sonuç odaklı çalışmaya önem verilmeli”
            özgürlüğü seviyor, para harcamak için çalışmayı                          diyor.
            tercih ediyor, kendi görüşlerinden asla vazgeç-  “Saygısız Değiller”  - McQueen’a göre haddini
            miyor ve saygı bekliyor; Z kuşağı ise artık sokakta   fazlasıyla bilen Y kuşağı, saygı göstermeden önce   McQueen’e göre, gösterdiği çaba karşılığında mut-
            birdirbir oynamıyor, ipad’leriyle sosyalleşiyor. Gü-  saygının kazanılması gerektiğini düşünüyor ve bu   laka takdir edilmeyi bekleyen bu insanlardan sadık
            nümüz iş dünyasında yönetici statüsünde olan   felsefeyle hareket ediyor.  ve başarılı bir çalışan topluluğu oluşturmak isti-
            X’ler, Y’leri yönetmekte zorlanıyor, çünkü bir türlü   Bu özelliklerinin yanında, bu kuşağın değişime ko-  yorsanız, yaratıcılığı ve yenilikçi olmayı engelleyen
            ikisinin beklentileri  örtüşmüyor. Biri sağ  çekiyor   lay ayak uydurması, yenilikçi olması, teknolojiyle iç   yapılardan uzaklaşmalı ve insan kaynakları strateji-
            biri sola, ortadan kopan ip ile iş ilişkisi sona eriyor.   içe olması nedeniyle dünyayla ve insanlarla doğal   lerinizi hızla bu insanların çalışma disiplinine göre
            Değer mi peki? Değmez. Çünkü gelen gideni ara-  bir etkileşim ve teknolojik iletişim içindeler.  Zaten   değiştirmelisiniz.
            tacak, gelen de aynı kuşaktan olacak.
                                                Facebook ve Twitter gibi ağların bu kadar hayatı-  Kısadan hisse aslında; ‘Y’ kuşağı çaktırmadan bir
                                                mıza hakim olmasının bir nedeni de bu.  zafer işareti yapıyor ve devir bizim devrimiz diyor.
                 Y KUŞAĞI: ONLARI ANLAYIN
                                                                                     İşveren ve yöneticilere ‘Bizi anlarsanız işiniz kolayla-
            Bugünün iş dünyası onlara; tembel, tüketici, tar-  EKSİKLİKLERİ DE YOK DEĞİL  şır’ mesajını veriyorlar.
            tışmacı, bencil,  saygısız,  sorumsuz  gibi  birçok
            olumsuz tanım yakıştırdı. Onları tanımaya çalışmak   Tüm bu özelliklerinin yanı sıra Y kuşağının, bugü-
            yerine, kendi doğrularına göre önyargılı davrandı,   nün yöneticilerini zorlayıcı özellikleri de yok değil.
            ama onlar sanıldığı kadar kötü değiller. Y kuşağı   Bu özelliklerden biri de ‘güvenilir’ olmamaları ve ‘iş


       52  BOSİAD SİNERJİ / Ocak - Şubat 2015
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59