Page 48 - Sinerji s6
P. 48
köşe yazısı / Sema Adalı
Papatya Falı:
Güveniyorum,
Güvenmiyor,
Güveniyorum…
Sema Adalı
İnsan Kaynakları Danışmanı
sema@semaadali.com
İlkbaharın gelişi ile her yer yavaş yavaş çiçek lerden bazıları; dürüst olmamak, sözünü tutma- si, kocaman kar topuna dönüşmektedir ve şirket
açıyor, her taraf yeşilleniyor, içimiz kıpır kıpır aşk mak, bir görevi yapacak yetkinlik ve bilgiye sahip içerisinde yayılarak “güven ortamı”nı zedelemek-
duygusunu arıyor. Âşık olup da, papatya falını olmamak ve sorumluluk sahibi olmamaktır. tedir.
unutmak mümkün mü? Eskiden belki de hemen Yukarıda yazılan nedenlerin başlangıç noktası: İstenen Yetkinlikte Olmamak
yanı başımızda bulabileceğimiz papatyayı, bugün Değerler… Hayatımızın rotasını çizen; güven,
çok uzaklarda dağ tepelerinde bir yerlerde arar ol- açıklık ve dürüstlük değerleri. Sizin bir yönetici Yönetici olmak, zor zanaat… Hem bilgili olacak-
sınız, hem yetkin olacaksınız, hem güvenilir, hem
duk. İşte, bugün çalışanlar da aşkı arar gibi “güven olarak değerleriniz ile şirketin ve çalışanın değer-
duygusunu” arıyor şirketlerinde. Tam güvendiğini de insani değerlere sahip olacaksınız, zor çok zor.
düşündüğü anda güvenmediğini hissediyor ve lerinin birbiri ile örtüşmesi son derece önemli- Ama bir çalışan yöneticisinden bunları bekler ve
dir. Bu sizin, bir yönetici olarak bu değerleri ne
papatya falı misali, “güveniyorum, güvenmiyo- görmek ister. Yönetici dediğiniz unvan gerçekten,
rum, güveniyorum”u mırıldanıyor. Hani hep sevi- kadar benimseyip benimsemediğiniz ile ilgilidir. bilginin hakkını verebilmelidir. Çalışan, yöneticisi-
nin bir konuda en ufak bir eksiğini yakaladığı an
Çalışanların çoğu bu değerleri yöneticisinde gör-
yor çıksın isteriz ya, yüreğimiz de hep güvenmek mek ister. Güven, açıklık ve dürüstlük değerlerini
istiyor. “Abi, bunu da başımıza yönetici yaptılar. Bunu da
benimseniş olan bir yönetici, çalışanlara karşı her bilmiyor, bana soruyor” cümlesi ile şirket içeri-
GÜVEN ORTAMI zaman açıksözlü olur. Olumlu veya olumsuz olay- sinde güven sarsılır. Hem de sadece yöneticisine
İşyerinde güven ortamının sağlanması; iş verim- ların çalışanlar ile paylaşılması noktasında dürüst karşı değil, üst yönetime karşı da güven sarsılır,
liliği, iş motivasyonu ve huzurlu çalışma ortamı davranır. çünkü bu konuda yetkin olmayan bir kişinin ken-
açısından son derece önemlidir. Dolayısı ile şir- Yöneticinin sözünü tutup tutmaması, yöneticinin di başlarına yönetici olarak tayin edildiğini dü-
kette “güven duygusunu” oluşturmak için güven güvenirliğini sarsan diğer bir nokta. İş hayatı, do- şünmeye başlarlar. Ve kendisinin bu şirkette kalıcı
duygusunu sağlayacak kişileri birer “tohum”, gü- ğal olarak birçok sözün verilmesi ile başlar; bunlar olup olmadığını sorgulamaya başlar.
ven ortamının sağlanacağı kurum kültürünü de bazen yazılı olur, bazen de sözlü olarak verilir. “Sö- Sorumluluk Sahibi Olmamak
“toprak” gibi düşünmelidir. Önemli olan doğru züm senettir…” üzerine kurulan bir iş kültüründe,
tohumların toprakta filizlenip yeşermesini sağla- doğal olarak verilen bu sözlerin zamanı gelince Sorumluluk kelimesinin anlamı: kişinin kendi dav-
mak. ranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi
yerine getirilmesi beklenir. Yerine getirilemeyen bir olayın sonuçlarını üstlenmesi olarak tanımlan-
Peki bizim için öncelikli doğru tohumlar kimler? veya verilen sözün farklı şekilde çalışana iletilme- maktadır. Bu durumda bazı yöneticilerde gördü-
Herkesin güvenilir olmasını istememize rağmen, ye çalışılması güven ortamını zedeler. Hangimiz ğümüz davranış tarzı, kendi altında çalışanların
özellikle yönetici pozisyonundaki kişilerin “güve- aşağıdaki olaylara şahit olmadık: sorumluluğunu almaması. Hazırlanan herhangi
nilir” olması son derece önemlidir. Çünkü, adale- - “İş görüşmesinde bana ikramiye de var denmiş- bir raporda fark edilen yanlışlık veya problemli bir
tin dengesini sağlayacak, güvenilir çalışma orta- ti.” olayda bazı yöneticiler; “O raporu Ali hazırladı, o
mının temellerini atacak olan onlar. onun hatası, benim haberim yok” deyip sorum-
- “1 yıl sonunda benim satış bölümüne alınaca- luluğu üstüne almaması, yönetici zafiyetlerinin
YÖNETİCİLERİN GÜVENİRLİĞİ ğım söylenmişti.”
Çalışanlar, çoğu zaman şirket imajını göz önünde belki de en büyüğü. Böyle bir durumda, yönetici
başarı ve başarısızlığı ile sorumlu olduğu bölüm
bulundurarak o şirkette çalışmaya başlar, ancak - “İş yoğunluğu sebebiyle, geçici olarak depoya
yönetici davranışları yüzünden işten ayrılırlar. O gelmiştim, ama burada kaldım, kimse de bir şey veya işin her şeyini üstlenmelidir ki güvenilir yö-
netici olarak algılansın.
kadar zorlu mülakat sürecinin sonunda, çalışan söylemiyor.”
çalışma ortamının ve yöneticinin güvenilir olma- - “Sözleşmede yazılı primin yıl sonunda verileceği SON SÖZ
dığını söyleyerek işten ayrılıyor. Bir yönetici nasıl yazıyor, 3 ay geçti henüz verilmedi.”… gibi nice Son söz belki Freud’un sözü ile bitirmek olacak:
güvensiz olmakta? Hangi davranışları sergileyerek söylenen, ama yerine getirilmeyen sözler. İşte bu “Güç ve güveni hep dışımda aradım ama bunlar
karşı tarafın güvenini kaybetmekte? insanın içinden gelir ve her zaman oradadırlar.”
çok basit gibi görünen sözler, çalışanların kendi
Şirket yöneticinize yakıştıramayacağınız neden- aralarında dile getirmesi ile küçücük bir kar tane-
46 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2014