Page 48 - Sinerji s6
P. 48

köşe yazısı / Sema Adalı


                                                Papatya Falı:



                                                Güveniyorum,



                                                Güvenmiyor,



                                                Güveniyorum…




                                    Sema Adalı
                          İnsan Kaynakları Danışmanı
                             sema@semaadali.com



            İlkbaharın gelişi ile her yer yavaş yavaş çiçek   lerden bazıları; dürüst olmamak, sözünü tutma-  si, kocaman kar topuna dönüşmektedir ve şirket
            açıyor, her taraf yeşilleniyor, içimiz kıpır kıpır aşk   mak, bir görevi yapacak yetkinlik ve bilgiye sahip   içerisinde yayılarak “güven ortamı”nı zedelemek-
            duygusunu arıyor. Âşık olup da, papatya falını   olmamak ve sorumluluk sahibi olmamaktır.  tedir.
            unutmak mümkün mü? Eskiden belki de hemen   Yukarıda yazılan nedenlerin başlangıç noktası:   İstenen Yetkinlikte Olmamak
            yanı başımızda bulabileceğimiz papatyayı, bugün   Değerler…  Hayatımızın  rotasını  çizen; güven,
            çok uzaklarda dağ tepelerinde bir yerlerde arar ol-  açıklık ve dürüstlük değerleri. Sizin  bir yönetici   Yönetici olmak, zor zanaat… Hem bilgili olacak-
                                                                                     sınız, hem yetkin olacaksınız, hem güvenilir, hem
            duk. İşte, bugün çalışanlar da aşkı arar gibi “güven   olarak değerleriniz ile şirketin ve çalışanın değer-
            duygusunu” arıyor şirketlerinde. Tam güvendiğini                         de insani değerlere sahip olacaksınız, zor çok zor.
            düşündüğü anda güvenmediğini hissediyor ve   lerinin birbiri  ile  örtüşmesi  son  derece  önemli-  Ama bir çalışan yöneticisinden bunları bekler ve
                                                dir.  Bu sizin, bir yönetici olarak bu değerleri ne
            papatya falı misali,  “güveniyorum, güvenmiyo-                           görmek ister. Yönetici dediğiniz unvan gerçekten,
            rum, güveniyorum”u mırıldanıyor. Hani hep sevi-  kadar benimseyip benimsemediğiniz ile ilgilidir.   bilginin hakkını verebilmelidir. Çalışan, yöneticisi-
                                                                                     nin bir konuda en ufak bir eksiğini yakaladığı an
                                                Çalışanların çoğu bu değerleri yöneticisinde gör-
            yor çıksın isteriz ya, yüreğimiz de hep güvenmek   mek ister. Güven, açıklık ve dürüstlük değerlerini
            istiyor.                                                                 “Abi, bunu da başımıza yönetici yaptılar. Bunu da
                                                benimseniş olan bir yönetici, çalışanlara karşı her   bilmiyor, bana soruyor”  cümlesi ile şirket içeri-
            GÜVEN ORTAMI                        zaman açıksözlü olur. Olumlu veya olumsuz olay-  sinde güven sarsılır. Hem de sadece yöneticisine
            İşyerinde güven ortamının sağlanması; iş verim-  ların çalışanlar ile paylaşılması noktasında dürüst   karşı değil, üst yönetime karşı da güven sarsılır,
            liliği, iş motivasyonu ve huzurlu çalışma ortamı   davranır.             çünkü bu konuda yetkin olmayan bir kişinin ken-
            açısından son derece  önemlidir. Dolayısı  ile  şir-  Yöneticinin sözünü tutup tutmaması, yöneticinin   di başlarına yönetici olarak tayin edildiğini dü-
            kette “güven duygusunu” oluşturmak  için güven   güvenirliğini sarsan diğer bir nokta. İş hayatı, do-  şünmeye başlarlar. Ve kendisinin bu şirkette kalıcı
            duygusunu sağlayacak kişileri birer  “tohum”, gü-  ğal olarak birçok sözün verilmesi ile başlar;  bunlar   olup  olmadığını sorgulamaya başlar.
            ven ortamının sağlanacağı kurum kültürünü  de   bazen yazılı olur, bazen de sözlü olarak verilir. “Sö-  Sorumluluk Sahibi Olmamak
            “toprak”  gibi  düşünmelidir.  Önemli  olan  doğru   züm senettir…” üzerine kurulan bir iş kültüründe,
            tohumların toprakta filizlenip yeşermesini sağla-  doğal olarak verilen bu sözlerin zamanı gelince   Sorumluluk kelimesinin anlamı: kişinin kendi dav-
            mak.                                                                     ranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi
                                                yerine getirilmesi beklenir. Yerine getirilemeyen   bir olayın sonuçlarını üstlenmesi olarak tanımlan-
            Peki bizim için öncelikli doğru tohumlar kimler?   veya verilen sözün farklı şekilde çalışana iletilme-  maktadır. Bu durumda bazı yöneticilerde gördü-
            Herkesin güvenilir olmasını istememize rağmen,   ye  çalışılması güven ortamını zedeler. Hangimiz   ğümüz davranış tarzı, kendi altında çalışanların
            özellikle yönetici pozisyonundaki kişilerin “güve-  aşağıdaki olaylara şahit olmadık:  sorumluluğunu almaması. Hazırlanan herhangi
            nilir” olması son derece önemlidir. Çünkü, adale-  -  “İş görüşmesinde bana ikramiye de var  denmiş-  bir raporda fark edilen yanlışlık veya problemli bir
            tin dengesini sağlayacak, güvenilir çalışma orta-  ti.”                  olayda bazı yöneticiler; “O raporu Ali hazırladı, o
            mının temellerini atacak olan onlar.                                     onun hatası, benim haberim yok” deyip sorum-
                                                - “1 yıl sonunda benim satış bölümüne alınaca-  luluğu üstüne almaması, yönetici zafiyetlerinin
            YÖNETİCİLERİN  GÜVENİRLİĞİ          ğım söylenmişti.”
            Çalışanlar, çoğu zaman şirket imajını göz önünde                         belki de en büyüğü. Böyle bir durumda, yönetici
                                                                                     başarı ve başarısızlığı ile sorumlu olduğu bölüm
            bulundurarak o şirkette çalışmaya başlar, ancak   - “İş yoğunluğu sebebiyle, geçici olarak depoya
            yönetici davranışları yüzünden işten ayrılırlar. O   gelmiştim, ama burada kaldım, kimse de bir şey   veya işin her şeyini üstlenmelidir ki güvenilir yö-
                                                                                     netici olarak algılansın.
            kadar zorlu mülakat sürecinin sonunda, çalışan   söylemiyor.”
            çalışma ortamının ve yöneticinin güvenilir olma-  - “Sözleşmede yazılı primin yıl sonunda verileceği   SON SÖZ
            dığını söyleyerek işten ayrılıyor. Bir yönetici nasıl   yazıyor, 3 ay geçti henüz verilmedi.”… gibi nice   Son söz belki Freud’un sözü ile bitirmek olacak:
            güvensiz olmakta? Hangi davranışları sergileyerek   söylenen, ama yerine getirilmeyen sözler. İşte bu   “Güç ve güveni hep dışımda aradım ama bunlar
            karşı tarafın güvenini kaybetmekte?                                      insanın içinden gelir ve her zaman oradadırlar.”
                                                çok basit gibi görünen sözler, çalışanların kendi
            Şirket yöneticinize yakıştıramayacağınız neden-  aralarında dile getirmesi ile küçücük bir kar  tane-


       46  BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2014
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53