Page 25 - Sinerji_41.sayı.baski_pdf_sll
P. 25
ele alınarak yapılan DPT çalışması da ilk organi- kirlilik yüküne göre binlerce kişi kadar kirlilik yapmak zorunda kaldığı günleri unutmamalı.
ze sanayi bölgesinin Bursa’da kurulma kararıyla oluşturuyor. Marmara’daki yeni sanayi bölgeleri/ Süreci doğru şekilde planlamak ve yönetmek
sonuçlandı. Bu tarihi, Marmara Bölgesi’nin sana- yatırımları, sanayi kapasite artışları, artan ulaşım için zamanımız varken hamasete ve günübirlik
yileşmeye ve kentleşmeye bağlı kirlenmesinin imkânları nüfus baskısını daha da artırıyor. İçme, kararlara bel bağlayarak karşılaşacakları maliyet-
ikinci dönüm noktası olarak belirleyebiliriz. Mar- sanayi, tarım için su ihtiyacının karşılanması yıl- leri artırmamalı. Mevcut yapılarla Marmara’nın
mara Bölgesi’nin 3 büyük kenti İstanbul, Bursa lara ve mevsimlere bağlı olarak karşılanamaz bir durumunun değişmesi olası gözükmüyor. Çö-
ve Kocaeli ile ilgili nüfus hareketleri konunun noktaya gelebiliyor. Sadece İstanbul, Kocaeli ve züm önerim;
açıklanması için yol gösterici olabilir. 1960 yılın- Bursa’da günde 20 milyon kg. civarında kentsel
da bu üç ilin toplam nüfusu yaklaşık 3 milyon atık oluşuyor. Verilere ne yazık ki güvenemedi- Sürdürülebilir büyüme için Marmara Bölgesi’nin
iken, İstanbul’un nüfusu her 15 yılda bir, Bursa ğim için tehlikeli atık miktarımızı veremiyorum. temiz havza ilan edilmesi. Bölgedeki her kente
ve Kocaeli’nin nüfusu her 20 yılda bir ortalama yıllık kirlilik yükü tanımlanmalı ve 2023’te toplam
iki katına çıkmış. 2020 nüfus sayımına göre bu Mülki amirlerimizin ve sanayicilerimizin, salt yük dondurulmalı. Marmara Bölgesi, Marmara
sanayi üretimi odaklı kişilerin verdiği öneriler Çevre Kurumu (MAÇEK) adıyla kurulacak ve eko-
üç ilin toplam nüfusu yaklaşık 21 milyon.
yanında çevre mühendislerinin bilimsel, teknik nomik ve idari olarak özerk yapıda oluşturulacak
Ülkemizin ekonomisinde zaman zaman inşaat ve yasal temellere dayalı bilgilerini de dikkate bir kurum tarafından yeşil mutabakata uygun
sektörüne öncelik verilse de üretim endüstrisi almaları gerekiyor. Yukarıda da belirtiğim üze- koordine edilmeli. Her ildeki işletmeler yıllık de-
halen önemli bir yer tutuyor. Marmara Bölgesi re, çevre mevzuatımızın temeli, dünyanın en şarj ettiği kirlilik yükünün maliyetini bu kurum
bu anlamda ülkemizin sanayi ve nüfus yoğun- ileri çevre mevzuatı olan Avrupa Birliği yasa ve üzerinden çevresel ve ekonomik sürdürülebi-
luğu yükünü en üst düzeyde üstlenmiş du- yönetmeliklerine dayanıyor. Avrupa Birliği’nin lirlik kurallarına göre karşılamalı. Marmara’da
rumda. Ülke nüfusunun dörtte biri, sanayisinin 2030 yılına kadar sera gazı emisyonlarında %55 büyümek isteyen sanayi ya temiz üretime dön-
ise yarısından fazlası Marmara’da. Marmara’nın azaltma ve 2050 yılında karbon nötr hedefi; meli ya da daha yüksek maliyetleri karşılamak
durumunu özetleyecek kelime zannedersem tasarımdan, geri dönüştürülmüş içeriğin artırıl- zorunda olacağını bilmeli. Oyunun kuralları bel-
“kesafet”. Çünkü kesafet; yoğunluk, sıklık anla- masına; yeniden üretimden, onarıma yeni sü- li. Hem kirleten hem de bizi istihdam sopasıyla
mının yanı sıra bulanıklık için de kullanılan bir reçlerin söz konusu olacağı bir yeşil ekonomik korkutan sanayi kesimi, oluşturduğu tüm çevre
kelime. Marmara’daki kesafet artık bölgenin sı- düzeni içeriyor. maliyetini kamunun ve diğer sanayicilerin sırtı-
nırlarını zorluyor. Çevre Mühendisliği’nde kirlilik na yüklemeye devam edemez. Bu işletmelerin
yükü kütle birimleri üzerinden, kişi bazında ifade Avrupa Birliği’nde döngüsel ekonomi içerisinde toplam fayda maliyet hesapları ülkemiz, özellik-
ediliyor ve Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği’ne tanımlanan yeni sınırlamalarla “Sınırda Karbon le bölgemiz açısından artık tartışılmalı. Marmara
Vergisi Mekanizması” geliştiriliyor. Şu anda iş-
göre; karbonlu organik maddeler için tüketilen Bölgesi’nde çevre maliyetlerine katlanan ve şu
oksijen miktarı olan BOİ5 parametresi kişi başı- letmelerinde temiz üretim, atık azaltma, sürdü- anda Marmara Bölgesi’nin geleceğiyle ilgili veri-
na 60 g. alınıyor. Bir kişi bir günde ortalama 1 rülebilirlik temelinde büyümeyi planlamayan, lecek karara en çok etkisi olacak sanayicilerimize
kg. kentsel atık üretiyor. Biyolojik arıtma son- karbon ve su ayak izini kontrol altına almayan sesleniyorum: Rekabet adaletsizliği yaratan “kir-
rası oluşan ve çamur adı verilen atık biyokütle işletmelerimiz Avrupa Birliği’ne istediği şartlar- leten sanayi” ye ‘dur’ demeyecek misiniz? Kirlet-
katı maddesi kişi başı yaklaşık günde 35 g. Yani da ürün ihraç edemez hale gelecekler. Bursa meden önce temiz üretime geçerek dünyada
her gün, her birimiz yaşadığımız kent için kirli- sanayicisi, yabancı ortaklarına taahhütlerini rekabet gücünüzü artırmayacak mısınız?
lik yükü oluşturuyoruz. Her bir endüstri kendi yerine getirmek için 6 ayda atıksu arıtma tesisi
BOSİAD SİNERJİ / Nisan - Haziran 2021 23