Page 25 - Sinerji_41.sayı.baski_pdf_sll
P. 25

ele alınarak yapılan DPT çalışması da ilk organi-  kirlilik yüküne göre binlerce kişi kadar kirlilik   yapmak zorunda kaldığı günleri unutmamalı.
        ze sanayi bölgesinin Bursa’da kurulma kararıyla   oluşturuyor. Marmara’daki yeni sanayi bölgeleri/  Süreci doğru şekilde planlamak ve yönetmek
        sonuçlandı. Bu tarihi, Marmara Bölgesi’nin sana-  yatırımları, sanayi kapasite artışları, artan ulaşım   için zamanımız varken hamasete ve günübirlik
        yileşmeye  ve  kentleşmeye  bağlı  kirlenmesinin   imkânları nüfus baskısını daha da artırıyor. İçme,   kararlara bel bağlayarak karşılaşacakları maliyet-
        ikinci dönüm noktası olarak belirleyebiliriz. Mar-  sanayi, tarım için su ihtiyacının karşılanması yıl-  leri artırmamalı. Mevcut yapılarla Marmara’nın
        mara Bölgesi’nin 3 büyük kenti İstanbul, Bursa   lara ve mevsimlere bağlı olarak karşılanamaz bir   durumunun  değişmesi  olası  gözükmüyor.  Çö-
        ve Kocaeli ile ilgili nüfus hareketleri konunun   noktaya gelebiliyor. Sadece İstanbul, Kocaeli ve   züm önerim;
        açıklanması için yol gösterici olabilir. 1960 yılın-  Bursa’da günde 20 milyon kg. civarında kentsel
        da bu üç ilin toplam nüfusu yaklaşık 3 milyon   atık oluşuyor. Verilere ne yazık ki güvenemedi-  Sürdürülebilir büyüme için Marmara Bölgesi’nin
        iken, İstanbul’un nüfusu her 15 yılda bir, Bursa   ğim için tehlikeli atık miktarımızı veremiyorum.    temiz havza ilan edilmesi. Bölgedeki her kente
        ve Kocaeli’nin nüfusu her 20 yılda bir ortalama                          yıllık kirlilik yükü tanımlanmalı ve 2023’te toplam
        iki katına çıkmış. 2020 nüfus sayımına göre bu   Mülki  amirlerimizin  ve  sanayicilerimizin,  salt   yük dondurulmalı. Marmara Bölgesi, Marmara
                                            sanayi üretimi odaklı  kişilerin  verdiği öneriler   Çevre Kurumu (MAÇEK) adıyla kurulacak ve eko-
        üç ilin toplam nüfusu yaklaşık 21 milyon.
                                            yanında çevre mühendislerinin bilimsel, teknik   nomik ve idari olarak özerk yapıda oluşturulacak
        Ülkemizin ekonomisinde zaman zaman inşaat   ve yasal temellere dayalı bilgilerini de dikkate   bir kurum tarafından yeşil mutabakata uygun
        sektörüne öncelik verilse de üretim endüstrisi   almaları gerekiyor. Yukarıda da belirtiğim üze-  koordine edilmeli. Her ildeki işletmeler yıllık de-
        halen önemli bir yer tutuyor. Marmara Bölgesi   re, çevre  mevzuatımızın  temeli,  dünyanın en   şarj ettiği kirlilik yükünün maliyetini bu kurum
        bu anlamda ülkemizin sanayi ve nüfus yoğun-  ileri çevre mevzuatı olan Avrupa Birliği yasa ve   üzerinden çevresel ve ekonomik sürdürülebi-
        luğu yükünü en üst düzeyde üstlenmiş du-  yönetmeliklerine dayanıyor. Avrupa Birliği’nin   lirlik  kurallarına  göre  karşılamalı.  Marmara’da
        rumda. Ülke nüfusunun dörtte biri, sanayisinin   2030 yılına kadar sera gazı emisyonlarında %55   büyümek isteyen sanayi ya temiz üretime dön-
        ise yarısından fazlası Marmara’da. Marmara’nın   azaltma  ve  2050  yılında  karbon  nötr  hedefi;   meli ya da daha yüksek maliyetleri karşılamak
        durumunu özetleyecek kelime zannedersem   tasarımdan, geri dönüştürülmüş içeriğin artırıl-  zorunda olacağını bilmeli. Oyunun kuralları bel-
        “kesafet”. Çünkü kesafet; yoğunluk, sıklık anla-  masına; yeniden üretimden, onarıma yeni sü-  li. Hem kirleten hem de bizi istihdam sopasıyla
        mının yanı sıra bulanıklık için de kullanılan bir   reçlerin söz konusu olacağı bir yeşil ekonomik   korkutan sanayi kesimi, oluşturduğu tüm çevre
        kelime. Marmara’daki kesafet artık bölgenin sı-  düzeni içeriyor.        maliyetini kamunun ve diğer sanayicilerin sırtı-
        nırlarını zorluyor. Çevre Mühendisliği’nde kirlilik                      na yüklemeye devam edemez. Bu işletmelerin
        yükü kütle birimleri üzerinden, kişi bazında ifade   Avrupa Birliği’nde döngüsel ekonomi içerisinde   toplam fayda maliyet hesapları ülkemiz, özellik-
        ediliyor ve Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği’ne   tanımlanan  yeni  sınırlamalarla “Sınırda  Karbon   le bölgemiz açısından artık tartışılmalı. Marmara
                                            Vergisi Mekanizması” geliştiriliyor. Şu anda iş-
        göre; karbonlu organik maddeler için tüketilen                           Bölgesi’nde çevre maliyetlerine katlanan ve şu
        oksijen miktarı olan BOİ5 parametresi kişi başı-  letmelerinde temiz üretim, atık azaltma, sürdü-  anda Marmara Bölgesi’nin geleceğiyle ilgili veri-
        na 60 g. alınıyor. Bir kişi bir günde ortalama 1   rülebilirlik temelinde büyümeyi planlamayan,   lecek karara en çok etkisi olacak sanayicilerimize
        kg. kentsel atık üretiyor. Biyolojik arıtma son-  karbon ve su ayak izini kontrol altına almayan   sesleniyorum: Rekabet adaletsizliği yaratan “kir-
        rası oluşan ve çamur adı verilen atık biyokütle   işletmelerimiz Avrupa Birliği’ne istediği şartlar-  leten sanayi” ye ‘dur’ demeyecek misiniz? Kirlet-
        katı maddesi kişi başı yaklaşık günde 35 g. Yani   da  ürün  ihraç  edemez  hale  gelecekler.  Bursa   meden önce temiz üretime geçerek dünyada
        her gün, her birimiz yaşadığımız kent için kirli-  sanayicisi, yabancı ortaklarına taahhütlerini   rekabet gücünüzü artırmayacak mısınız?
        lik yükü oluşturuyoruz. Her bir endüstri kendi   yerine getirmek için 6 ayda atıksu arıtma tesisi



                                                                                                        BOSİAD SİNERJİ / Nisan - Haziran 2021  23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30