Page 19 - sinerji_45.sayi-web_PDF
P. 19

sürecek. Kısa vadede bir mecburiyet var. Aynı
        zamanda teknolojide de enerji depolama gibi
        inovasyon  yapılması  gerekiyor.  Avrupa’nın  he-
        deflerine ulaşması için Türkiye’nin de bu sürece
        dahil olması lazım” diye konuştu.
                YEŞİL DÖNÜŞÜMÜN
              FİNANSMANLARINI İYİ
            DEĞERLENDİRMEK LAZIM

        Ticaret  Bakanlığı  ticaret  uzmanlarından  Demet
        Işıl Karakurt, ürün standartlarının yaşam döngü-
        sü ve ürün mevzuatının dönüşümünden bah-
        setti. Döngüsel yaklaşımın özel bir mevzuat ile
        dönüşeceğini söyleyen Karakurt, “2035 yılı itibari
        ile AB piyasası tamamen elektrikli bataryalı araç-
        lara dönecek. Bu noktada karbondan arındırılmış
        bir ulaşıma, araçlarda  ortak kullanıma yönelin-  vede konu komitelere tekrar tartışılmaya açıldı.   zamanda artıran bir süreç olacak. Tehdit değil
        mesi dikkati çekiyor olacak. Ürünlerin süreçleri-  Gelinecek nokta; sınırda karbon düzenlemesinin   fırsat olarak görüyoruz” diye konuştu.
        nin izlenerek yeniden kullanımına yönelik yön-  olabildiğince sıkı olarak, AB üreticisi korumaya
        temlerle ekonomiye tekrar tekrar kazandırılması   alınacak” bilgisini verdi.  Yeşil Mutabakat konusunu sektör bazlı da de-
        önem arz ediyor. Ürünün girdi aşamasından iti-                           ğerlendiren Selin Arslanhan,  “Özellikle tekstil,
        baren üretim süreçleri tamiri yeniden kullanımı-  YEŞİL MUTABAKAT’TAN KAÇMAK   plastik,  kimya  sektörlerinde  verimlilik  artışlarını
        nın takip edileceği bir dijitalleşme devri bizleri   MÜMKÜN DEĞİL        sağlayabilmek öncelikli amaç. Bursa’da yeşil tek-
        bekliyor. Bu süreç, üreticinin sorumluluğunun   Yeşil mutabakatı yaptırım olarak görmemek ge-  noloji ile dönüştürülebilir alanlar çok fazla. Teks-
        arttığı bir süreç” şeklinde konuştu. Karakurt, il-  rektiğine vurgu yapan Dünya Gazetesi Yazarı ve   tilde öne çıkan konu materyal seçimi ve suyun
        gili sertifikalandırılmalar ile birlikte atıkların da   Redis  Inovation Kurucusu  Selin  Arslanhan ise,   geri kazanımı öne çıkan iki, unsur. Otomotiv sek-
        artık  sanayide  dönüştürülebilir  bir  hammadde   “Yaptırımlar, zorunluluk olarak görüldüğü için   töründe ise mesele sadece enerji dönüşümü de-
        haline geleceğinin altını çizdi. Karakurt, “Firmalar   daima büyümeyi etkiler. Oysaki yeşil dönüşüm   ğil. Değer zincirinin tümüne bakmak gerekiyor.
        karbon sertifikalarını alacak. İthalatçı ürün teda-  daha kapsamlı bir oluşum. Büyük resme bakmak   Malzemeyi, süreci, üretim sürecini dönüştürmek
        rikçisinden onaylanmış raporunu bekleyecek.   lazım. Sürdürülebilirlik meselesi yıllardır günde-  gerekiyor. Geleneksel araçlarla, elektrikli araç-
        Artık ‘denedim, yanıldım’ deme lüksümüz yok.   mimizde. Bugün sürdürülebilirliğin bu alanını   ların karbon emisyon arasında çok az fark var.
        Yeşil dönüşüm finansmanlarını iyi değerlendir-  konuşuyoruz, yarın başka bir alanından konular   Geleneksel araçlarda yüzde 15’i iken, elektrikli-
        mek lazım. TÜBİTAK destekleri, su geri kazanımı,   karşımıza çıkacak. Sürdürülebilir dünyada yeni   de yüzde 41’e çıkıyor. Elektrikli araçları özellikle
        dönüşüm teşvikleri gibi çalışmaları takip ederek,   yaptırımlar da gelecek. Yeşil Mutabakattan kaç-  üretirken karbon emisyonuna neden oluyoruz.
        faydalanmak gerekiyor” dedi.        mak mümkün değil. Üretim süreçlerini öyle ya   Kullanırken fayda sağlıyoruz gibi düşünüyoruz
                                                                                 ama yanılıyoruz. Şirketlerin aynı zamanda teda-
        Sınırda karbon düzenlemesi hakkında da bilgiler   da böyle değiştireceğiz. Yeşil dönüşümden kaçış   rikçilerini de dönüştürmesi gerekiyor. Önemli
        veren Karakurt,  “Bu uygulama 2023-2026 dö-  yok. Yaptırım diye görebiliriz, riskleri görebiliriz   olan yeşil dönüşüm süreci için doğru yatırım ve
        nemi arası çelik, alüminyum, gübre, elektrik ve   ama  bu  dönüşümü  teknolojinin  yaygınlaşması   stratejilerin  belirlenmesi”  değerlendirmesinde
        çimento sektöründe Avrupa Birliğinde sertifika-  için fırsat olarak da yorumlayabiliriz. Evet, kolay   bulundu.
        landırılmış ithalatçıların yine karbon sertifikaları   değil. Maliyetli bir süreç. Rekabet gücünü aynı
        alarak bu ürünleri ithal etmesini sağlayacak. Bu
        uygulama, 3 yıllık sürede ürünlerdeki gömülü
        emisyonların raporlanmasını gerektirecek. Parla-
        mento Çevre Komitesinin tartışmalarında biraz
        daha öne çekilmek istendi. ETS sisteminde bir
        üst seviyede emisyon sınırının aşağıya çekilmesi
        ardından da bu sınırın yıllar içerisinde azaltılması
        öngörülüyor. Geçen hafta yapılan toplantıda bu
        sınırın yükseltilmesine yönelik sektörden talep-
        ler geldi. Çünkü sektör, Rusya-Ukrayna savaşının
        da  etkisiyle  fiyat  artışları  ve  tüketiciler  üzerine
        oluşan baskı nedeniyle bunları biraz daha es-
        netmek istemedi. Oylamada, daha sıkı tedbirlere
        geçilmesi istenen grubun, muhafazakar grupla
        beraber tasarıyı red ettiğini gördük. Bu çerçe-


                                                                                                        BOSİAD SİNERJİ / Nisan - Haziran 2022  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24