Page 63 - Sinerji s1
P. 63
bir satıcının fotoğrafını çekerken buldum kendi- amacım alışverişten ziyade fotoğraf çekmekti.
mi. Onu biraz bahşişle, bir kaç çekim yapmaya Fakat fotoğraf çektirmek için çok istekli değillerdi.
ikna etmeye çalıştım. Ben fotoğraf çekerken, bir Bu durum hoşumuza gitmese de değişik açılar
anda etrafımda bir hareketlenme başladı. Kimileri yakalayarak, fotoğraf için imkân ve mizansen ya-
ellerinde sopalarla bize doğru geliyorlardı. Arapça ratmaya çalıştık.
ve Fransızca bilmediğimiz için, biz elimizden gel- Çarşıları iyice dolaştıktan sonra Marakeş’in meş-
diğince onlara Müslüman olduğumuzu anlatma- hur ‘Jemaa El Fna’ meydanına geldik. Meydanı en
ya çalıştık. Fakat onlar daha da hiddetlenip, üzeri- güzel gören ‘Cafe De France’ adlı kafenin terasını
mize yürümeye başladılar. Biz de, koşar adımlarla kendimize mekân olarak seçtik. Burada Fas’a özgü
park halindeki aracımıza binerek hemen oradan naneli çay eşliğinde, meydanı yukarıdan izledik.
uzaklaştık. Fakat fotoğraf çekemediğime üzül- Marakeş’in simgesi olan ve 70 metrelik minaresiy-
düm. Çünkü güzel kompozisyonlar yakalamıştım. le görkemli ‘Kuttibiye Camii’ var. Bu eşsiz cami, 800
Özellikle insanların giyim şekli, yüz hatları, kalın yıllık bir tarihe sahiptir. Meydana indiğimizde ken-
ve keskin yüz çizgileri, fotoğraf için olağanüstü dimizi Orta Çağ’da hissettik bir anda. Meydanda
fırsatlar veriyordu. Fas’ta insanlar geleneksel uzun yerel kıyafetler giymiş insanlar, yılan oynatıcıları,
bir elbise giyiyorlar. ‘Cilbab’ veya ‘Cillabe’ dedikleri maymunların gösterileri ve birçok farklı satıcı bize
bu kıyafet, hem erkekler hem de kadınlar arasında bu hissi veriyordu. Biz farklı yerleri de gezebilmek
çok yaygın. Cillabeyle, özellikle erkeklerin kukule- için meydandan ayrıldık.
talarını takarak dolaşmaları ilginç ve özel görün- Turist ofisinden aldığımız kitapçığa göre, önce
tüler oluşturuyor. Ben de bu görüntüleri uzaktan Menara Bahçeleri’ni ve sonrasında ise Ahmet El
da olsa çekmeye çalıştım. Umarım beğenirsiniz… Mansur tarafından 15. yüzyılda yapılan El Badi
Sarayı’nı ve Ahmet Musa tarafından 19. yüzyılda
MARAKEŞ’İN BÜYÜLÜ DÜNYASI yaptırılan ‘El Bahia Sarayı’nı gezdik. Bu küçük saray
Fas’ın kalbi olarak anılan Marakeş’e geldiğimizde ve konakların yanı sıra eski evlerde de iç avluları
içimizi garip bir heyecan kapladı. Çünkü şehir, gördük. Bu yapılardaki çiniler çok ilgi çekiciydi.
ismiyle bile zamanın durduğu, geçmişin şu an Son günümüzde, Marakeş’in doğusundaki Atlas
yaşadığı bir dönemi çağrıştırıyor. Kızıl toprak ren- Sıradağları’nın olduğu tarafa gittik. Köylerden ve
giyle bilinen bu şehrin, benim gördüğüm iki farklı kasabalardan geçerek sıradağların eteklerinde
yüzü vardı. Biri yeni ve modern Marakeş, diğeri ise bulunan köyleri ziyaret ettik. Çektiğimiz fotoğraf-
kızıl bir duvarla bölünmüş, 13. ve 14. yüzyıl Endü- larda Fas’taki tezatlar en belirgin haliyle göz önü-
lüs’ünün yaşadığı Marakeş... Kente ilk girdiğimizde ne çıkıyordu. Kazablanka dönüşüne geçtiğimiz
Arap baharının başladığı döneme denk geldiği- sırada, uğradığımız köylerden birinde gördüğüm
miz için, kalabalık bir gösteri grubunun ortasında manzara tekrar fotoğraf makineme sarılmama
kaldık. O gün ve sonrasında birkaç kez, bu tür neden oldu. Eşeklerin çektiği küçük taşıma ara-
gösterilere ve hadiselere şahit olduk. Göstericiler baları farklı bir kompozisyon daha oluşturmuştu
her tarafa zarar veriyorlardı. Ortalık sakinleşene benim için.
kadar otelden çıkmamaya karar verdik. Zıt renklerin ülkesiydi Fas... Güneşin, denizin, At-
Marakeş’te 2. günümüzde, sabah erken kalkıp iki las Dağları’nın, Büyük Sahra Çölü’nün ve tarihin
zaman diliminin bir arada yaşandığı şehrin kalbi- bileşimiydi sanki. Fotoğraf çekmek için dünyanın
ne doğru ilerledik. ‘Souk’ adı verilen çarşıda dola- nadide yerlerinden birine şahitlik ederek ve tekrar
şırken, kendimizi bir anda baharat kokuları arasın- gelmeyi ümit ederek, bütün bu güzellikleri arka-
da bulduk. Aslında bizdeki kapalı çarşıyı andırsa mızda bırakıp Mağrip ülkesinden ayrıldık.
da burası daha otantik ve yöresel kalmış. Benim
BOSİAD SİNERJİ / Mayıs / Haziran 2013 61