Page 52 - Sinerji s12
P. 52
köşe yazısı / Zeynep Handan Özcebe
Rekabet Kurulu kararları ile
verilen idari cezalar
Zeynep Handan Özcebe Rekabetin Korunması Hakkında Kanun, Türkiye hâkim durum yaratmaya veya hâkim durumlarını
Avukat Büyük Millet Meclisi tarafından Avrupa Birliği ile daha da güçlendirmeye yönelik birleşme veya
yürütülen ilişkiler çerçevesinde, 1994 yılında çı- devralma davranışı içinde olmaları yasaklanmıştır.
karılmış, Rekabet Kurulu da 1997 sonu itibariyle
çalışmalarına başlamıştır. Ancak gerek adı geçen Önemle belirtmek gerekir ki Rekabet Kurumu,
kanun gerekse bu kanun gereği Rekabet Kuru- haksız rekabeti önleme ve sonuçlarını ortadan
lu’nun aldığı idari yaptırımlar şirketlerce çok bilin- kaldırmakla görevli ve yetkili mercii değildir. “Re-
memekte ve hem ihbarla hem de resen yapılan kabet Kanunu“ kapsamında ele alınan rekabet
araştırmalarda Rekabet Kurulu çok ciddi boyutlar- ihlalleri ile “haksız rekabet fiilleri” birbirinden farklı
da idari para cezaları verebilmektedir. olup, haksız rekabete ilişkin iddialar tüketici mah-
kemeleri ve ticaret mahkemelerinde çözümlen-
Mevcut kanunumuza göre, doğrudan ya da do- mektedir.
laylı olarak rekabeti sınırlama amacı taşıyan veya
bu sonucu doğuran açık ya da kapalı her tür an- Rekabet Kurumu, on üç yıla yakın bir süredir ka-
laşma ve uyumlu eylem, hukuka aykırı ve yasaktır. nundan aldığı yetki çerçevesinde rekabetin ko-
Bu bağlamda, aralarında anlaşarak fiyatları, kâr runmasını temin amacıyla, tespit edilen ihlallere
ve iskonto oranlarını belirleyen, satış bölgelerini ağır idari yaptırımlar uygulamaktadır. Yapılan ih-
paylaşan, üretim miktarını kısıtlayan veya kotalar barlar veya resen yapılacak soruşturmalar sonu-
koyan, rakip teşebbüslerin piyasaya girişlerini ve cunda rekabetin ihlal edildiği sonucuna varılırsa,
faaliyetlerini zorlaştıran, ihalelerde danışıklı hare- ilgili teşebbüse kararın verildiği tarihten bir önceki
ket eden teşebbüsler, kartel olarak tanımlanmak- yıl cirosunun yüzde onuna kadar para cezası veri-
ta ve cezalandırılmaktadır. lebilmektedir.
Bir diğer rekabet ihlali de teşebbüslerin, ülkenin Kurum’un yürüttüğü inceleme ve soruşturmaların
bütününde ya da bir bölümünde ilgili piyasada önemli bir bölümünde, ilgili işletmelerin rekabet
hakim durumlarını tek başlarına yahut başkaları kurallarını ihlal ettiklerinin farkında olmadıklarını
ile yapacağı anlaşmalar ile kötüye kullanmalarıdır. göstermektedir. İşletmelerin “Bu eylemimizin bir
rekabet ihlali oluşturduğunu bilmiyorduk” ya da
Hâkim durumdaki teşebbüslerin, piyasaya girişleri “Bilseydik bu uygulamamıza derhal son verirdik”
engelleyecek ve rakiplerinin durumunu zorlaştı- şeklinde itirazları, işletmeleri ağır idari para ceza-
racak davranışları yasaklanmıştır. Rakipleri piyasa larından kurtaramamaktadır. Bu nedenle işletme
dışına çıkaracak şekilde, maliyetlerin altında fiyat sahipleri ticari faaliyetlerini sürdürürken, rekabet
belirlenmesi de hakim güce dayanarak tüketicile- kanunu çerçevesinde hareket ederek idari para
rin mağduriyetine yol açan aşırı fiyat uygulama- cezası ödeme riskinde kalmamalıdırlar.
ları da rekabete aykırıdır. Eşit durumdaki alıcılara
farklı şartlar ileri sürülerek ayırımcılık yapılması Keza, ticari faaliyetinizin alanında Rekabet Kanu-
ve bir mal veya hizmetin satışının bir başka mal nu’na aykırı davranan işletmeler yüzünden zarar
veya hizmetin alımına bağlanması da yasakla- görmekte isenizde, Rekabet Kurulu’na başvurma
nan faaliyetlerdendir. Yine, belirli piyasalardaki hakkınızın bulunduğunu bilmelisiniz.
hâkimiyetin başka piyasalardaki rekabeti bozacak Bu konuda bölgemizde yer alan Uluslararası Re-
şekilde kullanılması, tüketicilerin zararına üretim, kabet ve Teknoloji Birliği (URTEB), gerek birlik
satış kararları verilmesi de rekabet hukukuna ay- merkezinde gerekse internet sayfasından ticari
kırı görülmüştür. Rekabet Kurumu’nun önemli bir işletmelere Rekabet Kanunu ve Rekabet Kurulu
görevi de birleşme ve devralmaların kontrolü ol- kararlarına ilişkin gerekli her türlü bilgiyi paylaş-
maktadır. Belli pazar payı ve ciro eşiklerinin üzerin- maktadır.
de olan birleşme veya devralma işlemleri Kurul’un
iznine tabidir ve bir ya da birden fazla teşebbüsün
50 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2015