Page 51 - Sinerji s20
P. 51
büyüme inşaatı çıktı. İşi Siyamettin Saner Bey aldı. mekhanesini yaptım. Sonra Renault’nun ambar Bursa OSB’nin geldiği noktayı değerlendire-
O da bana iş teklif etti. Yardımcısı olarak Sifaş’ın binaları inşaatına başladım. Pres binası inşaatı çık- bilir misiniz?
büyüme inşaatında çalışmaya başladım. İnşaatla- tı ama projesi farklıydı. Kolonlar prefabrik olacak Gurur duyulacak bir şey. Türkiye’nin ilk sanayi böl-
rın biri bitiyor biri başlıyordu. O arada İpeker de ama çok ağır. O dönemler Türkiye’de onu kaldı- gesi. O zaman Türkiye’de sanayi diye bir şey yoktu.
inşaat yapıyordu. Çok net hatırlıyorum 1967-68 racak vinç de yok. Nasıl yapacaksınız diyerek bizi Toplu iğne bile yapamıyorduk. Bizden sonra Ma-
yıllarında çok fazla kar yağdı. 2 gün sonra lodos imtihan ettiler. Neticede ikna oldular. İşe başladık, nisa başladı ama hep bizden bilgi aldılar. Sonra da
ve yağmurla birlikte eriyen kar suları olduğu gibi zamanında da bitirdik. Renault’da tüm fabrikanın Türkiye’de yayıldı. Bursa OSB, Türkiye’deki sanayi
sanayi bölgesine geldi. En büyük zararı da İpeker hemen hemen yüzde 70’ini biz yapmışızdır. Üçlü yapılanmasına bir disiplin getirdi.
görmüştü. Bu durum bölgeyi oldukça etkiledi. grup olarak 1984’e kadar Umur Üstünberk Bey ve
Bunu önlemek için kolektör yapıldı. Ve 1970’e İbrahim Orhan Bey ile devam ettik. Ben inşaatta
kadar ufak tefek bir şeyler yapılıyordu. O arada o devam ettim. Bursa OSB’deki fabrikaların yaklaşık Bölgenin şehrin içinde kalmasını nasıl de-
zamanki ismi Santral Dikiş olan Coats da geldi. yüzde 70-80’ini biz yaptık. Hem altyapı hem de ğerlendiriyorsunuz?
üstyapı inşaatlarında A’dan Z’ye varız. Şartların çok
zor olduğu o dönemler tabiri caizse taşıma suyla O zamanlar Merinos bile şehrin dışındaydı. Başka
RENAULT’NUN GELMESİ fabrikalar kurduk. nereyi düşünecektiniz ki?
DÖNÜM NOKTASI OLDU
Dönüm noktası hangi yatırım oldu?
Ağustos 1968’de bölgeye yatırım için Volvo’nun
temeli atıldı. Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay geldi.
Volvo yatırımdan vazgeçince iş Renault’ya geçti.
Diğer tarafta da TOFAŞ yatırıma başlamıştı. Oto-
mobil fabrikalarından sonra sanayi bölgesi birden
hareketlendi. Volvo gelseydi bu kadar büyüye-
mezdi diye düşünüyorum. Renault ve TOFAŞ’ın
Bursa’ya gelmesi hem şehri hem de sanayi bölge-
sini hareketlendirdi. Renault çok isabetli bir karar
oldu. Başka bir otomobil fabrikası olsaydı belki
yan sanayi bugünkü kadar gelişemez, daha kü-
çük kalırdı.
Kendi işinizi nasıl kurdunuz?
Sanayi bölgesi gelişiyor, fabrikalar ardı ardına ya-
pılıyordu. Ben de bu durum karşısında kendi işi-
mi yapayım diye düşündüm. O dönemler Umur
Üstünberk Bey boya işleri yapıyordu. 1973 yılında
Umur Bey ile birlikte İnta’yı kurduk. Sifaş’ın ye-
BOSİAD SİNERJİ / Kasım - Aralık 2016 49