Page 19 - Sinerji s7
P. 19
önümüzdeki 50 yılın hesabını yapmalıyız ve biz- Pazar çeşitliliği zaten olmazsa olmazlardan. Pazar hedefleri vatandaşın aklına sokulur hale gelmiş.
den sonra geleceklere de altyapıyı yapıp “Alın çeşitliliğinin en güzel faydası bir ülkede işler aza- İşveren, girişimci, çalışan, yatırımcı 50-70 seneyi
kardeşlerim bu işi devam ettirin” diyebilmeliyiz. lıyor, bir ülkede açılıyor. Artı, alacak riskinizi bölü- düşünür hale gelmeye başlamış. Düne kadar
yorsunuz. Yani bir ülkeye yüzde 100 satmaktansa böyle bir şey yoktu. ‘Yarın Dolar-Euro ne olur?’
PROJELENDİRME, 10 ülkeye yüzde 10’ar satmak çok daha başarılı diye kara kara düşünüyorduk. ‘Borcumuz varsa
PLANLAMA VE AKSİYON DÖNEMİ bir sistem. nasıl öderiz?’ diye düşünüyorduk. Onun için eko-
nomik gelişmeler bence rakamlara baktığınız
Yönetim döneminizi planlama 200 YILLIK SANAYİLEŞME AÇIĞINI zaman orta seviyede ilerlese de ileriye dönük
ve projelendirme dönemi olarak YURT DIŞINDAN FİRMA ALARAK çok iyi.
isimlendirebilir miyiz? KAPATABİLİRİZ
Hem projelendirme, hem planlama hem de ak- Savunma sanayii, uzay ve havacılığı yeni
siyona geçeceğiz. Bizim yönetimimiz iki yıllığına Türkiye’nin dış ticaret politikasında makine rota olarak belirleyen Bursa’yı nasıl bir
seçildi. Önümüzdeki iki yılı gayet güzel değer- sektörü özelinde, sanayi sektörüne yönelik gelecek bekliyor? Bu yönde ülkede ve
lendirmeliyiz. iyileştirme önerileriniz oldu mu? dünyada nasıl konumlanır?
Önerilerimiz olmaz mı? Ben aynı zamanda Eko- Bugün savunma sanayiine iş yapıp da aç kalan
Peki, ilk hangi işten başlayacaksınız? nomi Bakanlığı’na bağlı Makine ve Aksamları var mı dünyada? Çünkü ülkelerin çıkarları çatıştı-
Teknik arkadaşlar çalışmalarına devam ediyorlar. İhracatçıları Birliği’nde Yönetim Kurulu Üyesiyim. ğı zaman hemen savunma sanayiindeki araçlara
Hem zaten şu anda da süren revizyon işleri var Oradaki dostlarımız, arkadaşlarımızla sürekli isti- ihtiyaç duyuyor. Onun için de önden hazırlıklı
hem de kapasite artırımı söz konusu olabilir. Tek- şare içerisindeyiz, ihtiyaçlarımızı bildiriyoruz. Me- olması lazım. Savunma sanayiini Bursa’mıza ka-
nik altyapımız, çalışmalarımız biter bitmez kara- sela; yurtdışındaki firma alımlarına teşvik istedik zandırabilmenin yolu hazırları almaktan geçiyor.
rımızı vermiş olacağız. ve bizi de dinlediler. Neden teşvik istediğimizi Çünkü 200 sene arkadan geliyoruz. 1810 yılında
anlatayım: Sanayileşme 200 yıl önce oldu Avru- İngiltere’de saatte 100 km giden tren yapmışlar.
SANAYİCİMİZ 2008’DEKİ KRİZDEN pa’da. Yani biz 200 yıl geriden geliyoruz. Arada- Türkiye’nin ilk trenini biz yaptık. Kaç senesinde
BU YANA HÂLÂ TEMKİNLİ ki farkı kapatmak için en kolay yol, para sahibi 2013. Kaç yıl var arada?: 204 sene. O halde bu
olup, gidip onların firmalarını satın almak. Onla- arayı kapatmak çok zor. Kimse kendi kendini
Türkiye ve Bursa’da sanayinin gidişatını, rın firmalarını alınca neleri alıyorsunuz? 200 yıllık kandırmasın. En güzel yapılacak iş yurtdışındaki
gelişmesini nasıl buluyorsunuz? tecrübelerini alıyorsunuz, teknolojisini alıyorsu- satılık firmaları kovalamak, bunları almak. Bura-
Türkiye’deki sanayileşmenin yeteri kadar bü- nuz, müşterisini alıyorsunuz. Hele Fransızların, daki üretim gücümüz ile sinerjiyi yaratıp, bir an
yümediğini rakamlar söylüyor. Milli hasılamız Almanların, İtalyanların, Japonların... Japonya’da önce teknolojiyi üretim haline getirmek ve öğ-
içinde yüzde 25’lerden 15’lere düşüyor. Buna iki satılık bir firma olsa da biz gitsek alsak. renmek lazım. Deseler ki Bursa’daki arkadaşımıza
türlü bakmak lazım: ‘Acaba biz sanayiciler olarak ‘Sen git uçak üret’. Nasıl üretecek? Hangi tekno-
uyuduk mu, yoksa ülkemiz diğer sektörlerde Bakanlık’tan teşvik beklentilerinize nasıl loji ile üretecek? Ve kaç senede üretecek? Bir de
daha mı hızlı gelişti?’ Ben ikisinin de olduğunu karşılık buldunuz? onun süreci var. 10 senede mi üretecek. Bir 10
düşünüyorum. Sanayicimiz biraz 2008’deki kriz Bakanlık bu öneri üzerine şimdi bir teşvik getiri- senemiz daha geçmiş olacak. Polonya’da, Çek
ile beraber frene bastı. Dünyada işler azaldı. Ba- yor; faizini destekleyecek. Yani yurtdışındaki sizin Cumhuriyeti’nde şurada, burada varsa bir tane
kın komşumuz Suriye’de içler acısı, iç savaş var. bir meslektaşınızı, aynı iş kolundaki bir firmayı satılık veya satılmıyorsa bile 10 liralık mala 15 lira
Komşumuz Irak’ta sıkıntılar var, içler acısı. Bakı- almanız için bir destek çalışması sürüyor. Önce- ver ikna et, al. Benim derdim süreci kısaltmak.
yorsunuz Mısır’da kardeşlerimizde sıkıntılar var, likle yetkililerin akıllarına yattı. 200 sene geriden Süreyi kısaltmanın en güzel yolu da satın almak.
içler acısı. Yunanistan’da iş yok, onlar da sıkıntı geliyorsan bu farkı nasıl kapatacaksın? Parayı ve-
içerisinde. İspanya’ya bakıyorsunuz dostlarımız receksin, o firmayı alacaksın. Savunma sanayii, uzay ve havacılık dışında
sıkıntı içerisinde. Portekiz’e bakıyorsunuz sıkın- başka hangi sektörler Bursa’da öne çıkar?
tı içerisinde. İş yok. Böyle olduğu zaman 2008 Bursa OSB’de de yurt dışından firma Bursa’da söylenenleri söylüyoruz: Heykel önün-
yılından bu yana Türkiye’deki ihracat ne kadar alabilecek firma sayısı az değil… de 1 gün yaşayan vatandaş, egzoz dumanından
büyüse de biz bu ülkelere ihracat yapamıyo- Sadece Bursa OSB’de değil Bursa’da çok. Tekstil- günde 2 bin sigara içmiş kadar karbondioksit
ruz. Afrika ülkeleri maalesef çok zor durumda. de, makinede, otomotivde… Orhan Holding’in alıyor. O zaman ‘hangi sektör?’ dediniz ya: Top-
İhracatı biz sadece gıda ve tekstil olarak düşü- bugün dünyada fabrikaları var. Bundan gurur lu taşımacılık. Toplu taşımacılığı illa nihai ürün
nemeyiz. İhracatı bütünüyle görmemiz lazım. duymayız da ne yaparız? Bu hemşerilerimizin olarak üretmek zorunda değiliz. Örneğin Dur-
Gelişmiş ülkelerin ihracatının içerisinde yüzde çoğalmasını isteriz. mazlar olarak biz Fransa’ya hızlı trenin bugile-
20 ile pay alan makine sektörüdür. Yani makine rini yapıyoruz. Toplu taşımacılık tüm dünyada
sektörü Japonya’nın, Almanya’nın, Amerika’nın, EKONOMİMİZ ORTA SEVİYEDE geçerli. Çünkü dünyaya bir kez geliyorsunuz ve
Çin’in ihracatı içerisinde yüzde 20 pay alıyor. Peki İLERLESE DE 7 milyarda 1’siniz. Hayat da o kadar güzel ki…
bu komşu ülkelerimiz ve dünyadaki 2008 kriziyle İLERİYE DÖNÜK ÇOK İYİ Allah cenneti ayaklarımızın altına sermiş. Bunu
başlayan diğer ülkelerde yaşanan sıkıntılara karşı korumak, kollamak ve güzel hizmetler etmek
biz ihracatımızı nasıl geliştireceğiz? Ekonominin genel durumun nasıl lazım. Daha zengin olmak için dünyayı, doğayı
buluyorsunuz? mahvediyoruz. Türkiye’nin toprakları geniş. Ken-
Tabii ki öncelikler değişiyor. İnsanlar Hiçbir şey olmasa bile gözümüz açıldı. THY’de di kendimize yetebilmeliyiz bir defa. Savunma,
karnını doyurma, canını kurtarma peşinde. yer bulamıyoruz. Ekonomi bugün iyi, yarın kötü toplu taşımacılık, gıda, tarım ve hayvancılıkta
O halde yeni pazarlara yönelmemiz olur, bunlar normal şeyler. Ama ileriye dönük da. Her konuda bilimsel çalışmak lazım. Ektiği-
gerekiyor. baktığınız zaman bugün 2023’ü geçmişiz, 2073 niz domatesin tohumu nereden geliyor acaba?
BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Ağustos 2014 17