Page 27 - sinerji_46.sayi_web_pdf_30.11.2022
P. 27
dosya / Türkiye’nin ilk OSB’si 60 yaşında
Marelli Mako Turkey Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş. Renault Group Türkiye CEO’su ve Oyak Renault Yönetim
Genel Müdürü Erol Bakan: Kurulu Başkanı Hakan Doğu:
Büyük bir cesaret örneği Bursa OSB çatısı altında olmaktan
büyük gurur duyuyoruz
Marelli, FİAT gurubuna bağlı bir şirket. Grubu çok vizyoner davranmış ve Marelli’yle
1900’lü yıllardan beri üretim yapıyor ve Fİ- birlikte ve ciddi bir yatırım yapılmış. OSB’nin Bursa OSB, Türkiye’de bir ilki oluşturmak ve O zamanlar devletimiz ve hükümetlerimizin
AT’ın ihtiyaçlarına bağlı olarak kendisini içinde iyi ki varız. Çünkü hem yönetim açı- OSB modellerini geliştirmek için bundan destekleri ile Türkiye’nin her tarafında onlar-
geliştiriyor. Türkiye ayağı olarak biz de oto- sından hem konumlandırma açısından tam 60 yıl önce kuruldu. 60 yıllık geçmişe ca OSB açılmasına sebebiyet vermiştir. Bu
motiv aydınlatma üreten şirketinin şemsiye- hem de yaptığınız iş açısından muazzam baktığımızda bir çok insanın emeği var. model Türkiye’de çok başarılı çalışmış. Dün-
si altında bir fabrikayız. Marelli, yaklaşık 14 bir avantaj sağlıyor . Ve bu bölgede olmanın OYAK Renault, bu uzun yolda Bursa halkıy- yada pek çok modelin hâlâ Türkiye’deki sevi-
milyar euro cirosu olan, dünyanın bir çok ül- tabi yatırım açısından da çok ciddi avantaj- la birlikte olmaktan son derece mutlu. Biz yeye çıktığını ben henüz görmedim. Türkiye Türkiye’nin ilk otomobil ihracatının Bursa
OSB yönetimi manasında dünyada örnek
Bursalı bir şirketiz. Bursa’nın Türkiye’deki
OSB’den yapılmasını sağlayan Oyak Renault
kesinde tesisleri olan en büyük 7. yan sanayi ları var. Daha büyük bir avantaj insan kay- sanayinin gelişmesine öncülük etmesinden alınacak bir ülkedir. Otomobil Fabrikaları A.Ş. adına Oyak Rena-
konumunda. Biz de onun fabrikalarından nağı burada. Anadolu şehirleriyle kıyasladı- katma değer sağlamışlar. İşleri kolaylaştır- dolayı da bir Bursalı olarak son derece gurur ult İnsan Kaynakları Direktörü Tolga Gör-
biriyiz. Yaklaşık 250 milyon euro cirosu olan ğımızda eleman bulma konusunda sıkıntı dığınızda yatırım geliyor, yatırım geldiğin- duyuyorum. Bugün Oyak Renault, kurumu- Türkiye’nin son 22 yıldır daima birinci mar- gülü’ye ödülünü AK Parti Bursa Milletvekili
ve Türkiye’deki hemen hemen bütün ana sa- yaşamıyorsunuz. de istihdam problemini çözebiliyorsunuz. zun içerisinde her zaman en iyi fabrika veya kası veya en kötü ihtimal ikinci, üçüncü mar- Osman Mesten takdim etti.
nayiye hizmet veren bir şirketiz. Bunları çözdüğünüzde gayri safi milli hası- en kötü ihtimalle en iyi 3’te olmayı başarmış kası olarak Türkiye yollarında her ailenin bi-
Bursa OSB’nin kurulması büyük bir cesaret laya ciddi desteğiniz oluyor. Çok daha farklı bir şirket. Bu da tabi sevgili paydaşlarımız, zim fabrikamızdan çıkan arabaya yazılmış
İlk OSB’de olmak büyük bir avantaj. Çünkü örneği. ‘Bundan sonra görebilir miyiz?’ tar- yerlere getirebilme şansınız var. O yüzden tedarikçilerimiz ve Bursa halkının desteğiy- bir hikâyesi vardır. Ve bütün bunların kayna- Renault’nun verdiği ‘Elaman aranıyor’ ilan-
çok ciddi bir alan seçilmiş. Şu anda genel tışma konusu. O dönemin sanayicileri ciddi yatırımcıların cesaretlendirilmesi gerekiyor. le olmuştur. Bursa’ya çok şeyler borçluyuz ğı da Bursa OSB’dir. Türkiye’nin otomobille ları sıkça görülüyordu. Fabrikada çalışan
sayısı 1972’de 1.093 kişiye yükseldi. BTSO,
yapıya baktığınız zaman OSB’nin içerisinde anlamda önder olmuşlar ve Türkiye’de oto- Bizden sonrakilerin Türkiye’yi çok daha hak ve bu dönemde de Bursa OSB çatısı altında alâkalı hikâyesinde Bursa OSB her zaman Oyak Renault’ya 1972 yılında en çok işçi is-
yer bulmak bile çok büyük bir problem. Koç motiv sanayinin gelişimine hatırı sayılır bir ettiği yerlere getireceğine inanıyoruz. bulunmaktan da gurur duyuyoruz. birinci rolü oynamıştır, önümüzdeki dönem- tihdam etmede üçüncülük almak suretiyle
de de oynamaya devam edecektir.
OSB, nasıl sanayi geliştirmemiz konusunda gösterdiği gayret ve başarı nedeniyle ma-
bir yön göstermiştir. Çünkü sanayinin olma- Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, 1971’de dalya takdir beratı vermişti. Bugün bu fab-
dığı bir ülkede alt yapının sağlanması ve bu üretime başlarken, fabrikada çalışmak üze- rikamızda 6 binden fazla çalışanımız bulu-
alt yapının şirketlerin işlevlerini kolaylaştır- re 381 kişi işe alınmıştı. Bunların bir bölümü nuyor. Kurulduğumuz yıl yaptığımız toplam
ÇEMTAŞ Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hidayet Nalan Tüzel: ması açısından büyük faydalar sağlamıştır. Fransa’dan gelen mühendis ve ustalardı. O yıllık araç üretimimizi bugün neredeyse 1
günde gerçekleştirebiliyoruz.
ilk dönemde gazetelerin sayfalarında Oyak
Bu bir cesaret ve başarı öyküsü
Bosch Bursa Fabrikaları Teknik Genel Müdürü Mustafa Bulut:
ÇEMTAŞ’ın Bursa OSB’de yatırım kararını na- içinde yer almak kuşkusuz ÇEMTAŞ için her
sıl aldığını anlamak için ÇEMTAŞ’ın kuruluş zaman bir konfor olmuştur. Bursa OSB de Güçlü OSB, güçlü üretim tesisi demek!
hikâyesine de bakmak gerekiyor. ÇEMTAŞ da Bursa’da otomotiv sektörünün
gelişiminde ve Bursa’nın bir otomotiv şeh-
‘Organize sanayi bölgesi nedir?’ bilinmez- ri olmasının önemli aktörlerindendir. De- BOSCH olarak Türkiye’de 1900’lü yılların ba- üretim yapmak çok önemli, çünkü verdiği-
ken Bursa’da bir grup cesur insan, organize mir-çelik sektörünün gerek kuruluş gerek şından beri buradayız ve 1972 yılında üretim miz sözü tutmak çok önemli. Verdiğim sözü
sanayi bölgesi kurmak için çaba sarf ediyor. işletmeye alınış gerekse faaliyetlerinin ne için bir yatırım kararı alındı. O dönemde hem tutamazsam hakikaten güvenini kaybede-
Bunu yaparken gerek yerelde gerekse ülke denli güç olduğunu anlatmaya gerek yok. hükümetin hem kamu idaresinin tavsiyeleri rim. O zaman da çok sıkıntı olur ama son 50
çapında kimsenin bilmediği bir modelin il- BURSA OSB’nin konumu, deneyimi, prestiji ve buradaki OSB’nin vermiş olduğu fırsatlar yıldır Bursa OSB bize bu güveni sağladı. Şu
kini yapmaya çalışıyorlar. Gazeteler ‘Büyük ve alt yapı güvenliği ÇEMTAŞ için bir şans sayesinde Bursa’ya karar verilmiş. Kesintisiz ana kadar hiçbir sıkıntı yaşamadık ve biz de
bir sanayi arsası kuruluyor’ diye başlıklar olmuştur. bir alt yapı var ki bu üretim için çok önemli. müşterilerimize hiçbir sıkıntı yaratmadık.
atıyor. Yine aynı dönemde bir dokumacılar Kesintisiz bir alt yapı hizmet sağlandığında Birçok şirketin bir arada olması sinerji yara- Türkiye’ye yapacağı yatırımı İstanbul’a odak-
şehri olan Bursa’da bir grup metal ve döküm ÇEMTAŞ, 52 yıllık bir delikanlı. Bursa’nın siz bunlarla uğraşmıyorsunuz ve sadece tıyor. O sinerjiyi de iyi kullanabiliyorsunuz. lamışken Organize Sanayi Bölgesi’nin kurul-
kendi işinize konsantre oluyorsunuz. Bunu
sanayi ile uğraşan iş insanı bir araya gele- çok önemli bir değeri. Dünya devlerinin te- sizin yerinize birileri profesyonel bir şekilde Çünkü burada çok büyük şirketler var. Cid- ması ile bu yatırımı Bursa’ya kaydıran Bosch
rek, daha otomotiv şehri olmamış Bursa’nın darikçisi. Hatırı sayılı ihracat başarılarına yönetiyor. Çok büyük bir avantaj tabi ki bu di anlamda üretim var ve ciddi anlamda Sanayi ve Ticaret A.Ş. adına Genel Müdür
tamamı halka açık olarak ve o dönem için imza atıyor ve halka açık kurulan ÇEMTAŞ, ve son 50 yıla baktığım zaman da BOSCH’la ülkeye katkısı var. Bu sinerjiyi kullandığınız Gitta Unger’e ödülünü Bursa Vali Yardımcısı
Mustafa Özsoy takdim etti.
son derece muğlak ve bilinmez olan OSB’si halen Borsa İstanbul’da ‘Yıldız Pazar’da iş- beraber Bursa OSB de kendini inanılmaz bir zamanda sesinizi duyurabiliyorsunuz hü-
içinde vasıflı çelik üretmek için ÇEMTAŞ’ı lem görüyor. Türkiye’nin vasıflı çelik üretimi şekilde geliştirmiş. Örneğin BOSCH olarak kümete. Bu da bizim için büyük bir avantaj.
kuruyorlar. İkisi de başlı başına bir cesaret alanında ilk AR-GE merkezi ÇEMTAŞ tarafın- 150 kişiyle başladık şu anda 7.000 kişi ol- İhtiyaç olduğunda, sıkıntılarımız olduğunda tüyoruz. Dolayısıyla hem kendi ihtiyacımız
öyküsüdür ve Bursa’nın başarısıdır. Bu ce- dan kuruldu. ÇEMTAŞ’ımız 52. yılında yıllara duk ve ihtiyaçlarımız, yatırımlarımız arttı o direkt Bursa OSB’ye iletiyoruz ve onlar da ge- olan personeli yetiştiriyoruz şirketimizde
sur insanların kurduğu ÇEMTAŞ’ın da Bursa meydan okuyor ve kalitesinden ödün ver- konuda. 2 milyar Euro yatırım yaptık. Bursa nelde ortak bir problem olduğu için hemen aynı zamanda da liselere de destek oluyoruz
bu anlamda. Son dönemde dijitalleşmede
hükümete götürüyor. Pandemi döneminde
OSB’nin de halen ve güçlenerek yaşıyor ol- meden gelişimine ve sürdürülebilir büyüme OSB de alt yapıda yatırımlarını gerçekleştir- bazı sıkıntılarımız olmuştu. Ortak ses oldu- büyük bir değişim var. Burada dijitalleşme
ması takdire şayandır ve ÇEMTAŞ’ın Bursa hedefine hız kesmeden devam ediyor. miş ve ben bu 2 milyar Euroluk yatırımımı lar ve o ortak sesi direkt hükümete ilettiler. konusunda önemli atılımlar yaptık ve bu
faaliyetlerimi hiç durdurmadan sorunsuz bir
OSB içinde yer alma kararı vermesinin ne şekilde yürütebiliyorum. Bu sayede müşteri- bilgilerimizi şu anda Bursa’daki diğer sana-
kadar doğru bir karar ve kurucularının ne nin bana olan güvenini sağlıyorum, benim Şu anda 7 bin çalışanımız var. Bu aynı za- yilerle paylaşıyoruz. Bursa’daki üniversite-
kadar önemli bir vizyonerler olduğunun en de Bursa OSB’ye olan güvenim artıyor. Bur- manda Bursa’da 30 bin kişilik büyük bir aile lerle paylaşıyoruz. Biz kendimizi geliştirdikçe
büyük göstergesidir. sa OSB de benim güvenimi kazandı bu an- demek. Bursa’da sadece çalışma fırsatı değil, Bursa’yla da paylaşmaya çalışıyoruz.
lamda ve her tarafta sorunsuz bir şekilde bu geliştirilen teknolojinin eğitimini de katmış
Kurulduğu günden bu yana Bursa OSB’nin üretimi sağlayabiliyoruz. Özellikle yabancı olduk. Özellikle son 20 yıldır eğitim konu- Güçlü OSB, güçlü üretim tesisi demek. Bu da
yatırımcı için çok önemli. Yani kesintisiz bir sunda teknik liselerle ortak faaliyetler yürü- bizim için çok önemli.
24 BOSİAD SİNERJİ / Aralık 2022 BOSİAD SİNERJİ / Aralık 2022 25