Page 31 - sinerji_s49_ec_baski_pdf_web
P. 31
haber / Ufuk Tarhan köşe yazısı / Şerif Arı
5.0 AŞAMASINA ZIPLAMAK ten internetimizin hızı ve kapasitesi bu işleri yap- PEKİ, ‘DÖNÜŞÜME
DURUMUNDA KALACAĞIZ maya yeterli değil. O yüzden dünyanın ilk etapta NASIL BAŞLAMALI,
Ufuk Tarhan, dünyanın üç boyutlu organ basımı, her yerde 5G’ye hatta 6G’ye ve kuantum bilişimi- NELER YAPMALIYIZ?’
her türlü materyalin basımı, akıllı okullar, akıllı ne geçmesi şart! Bu olduğu anda bir anda Web “İlk etapta hangi müşteri ve hangi fonksiyonları
evler, akıllı şehirler, akıllı çiftlikler, akıllı fabrikalar, 3.0’a blockchain gibi sistemin önünü açacak etkileyecek ve etkilemeli, buna bakılmalı. Tabii ki
akıllı depolar, teslimat robotları, ambulanslar ve olan alt yapılara, dünya finans yapısını değiştire- her zaman müşteri hizmetlerinden başlanma- Filo kiralama hizmeti
acil durumlar için her şekle girebilen dronlar, ho- cek kripto varlıklara, fiziksel tüketimi frenleyecek lı. Müşteriyi iyi yönetmek her zaman öncelikli
logramlar, metaverse gibi projelerde yoğun bir metaverse’e geçiş de hızlanacak.” olmalı. Satış-pazarlama çarklarını döndürmek, kapsamında 48 ay üzeri taşıt
şekilde çalıştığını belirtti ve şöyle devam etti; operasyon süreçlerini daha verimli hale getir-
BU ANLATTIKLARIM İÇİN EN
“Teknoloji uzmanları bizim her birimizin malze- KÖTÜ İHTİMALLE SADECE 5 SENE mek, finansal yapıyı çağa uydurmak için yapay kiralamalarının finansal
zekanın nimetlerinden faydalanmak da satışla
mesini, teknolojisini, iş yapış süreçlerini yani her KALDIĞINI ÖNGÖREBİLİRİZ birlikte eşgüdümlü ilerlemesi gereken diğer ön-
şeyini dönüştürmeye doğru koşadursun, bizim “Bu noktada şuna dikkat çekmek isterim; ‘En- celikli fonksiyonlar.” kiralama kapsamında
de kısa vadede yapmamız gerekenler var. Ve düstri 4.0’a geçiyoruz’ derken aslında ilk defa bir
bunlar çok önemli. Her şeyden önce altyapıyı, dönemi belki üstünden atlayarak pas geçmek YEŞİL MUTABAKAT’TAN 2030’DA
sahayı, süreçleri büyük değişimlere hazırlamalı- zorunda kalacağız. Yani üretim sahalarımıza po- VE MUTLAKA GEÇER NOT değerlendirilmesi
yız. Web 2.0’dan yeni geleceğe, yeni web alt ya- botları, robot kolları entegre etmeye daha yeni ALMAMIZ LAZIM…
pımıza geçmeli yani Web 3.0 için gereken hazır- başlamışken birdenbire 5.0 aşamasına zıplayaca- “Biz dijital medeniyetlerin insan ve insansıları
lıkları kotarmalıyız. Şu anda halen “neler olduğu ğız. Endüstri ve 4.0 ve 5.0 bağlantısını korumanın olarak aslında ‘Plandemi Nesliyiz’. Ve teknoloji- Şerif ARI
ve olabileceğine dair bilgi toplama, alışma, an- bilhassa sanayi bölgeleri için son derece hayati den maksimumda yararlanmak zorundayız. Fark İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı Gelir Kanunları • Kiralama süresinin iktisadî kıymetin ekono- Yeminli Mali Müşavir
lamlandırma ve keşfetme dönemindeyiz. Bunu olduğunu düşünüyorum. Tüm bunlarla müşteri ettik ki her şey insan için değilmiş. Yerkürede Usul Grup Müdürlüğünün 05.10.2022 tarih ve mik ömrünün %80’inden daha büyük bir
yaparken, daha işin en başında “dijital vatan- tanımları, tüketici tanımları ve onlarla olan ilişki- sadece insan odaklı yaşamaya çalışmamızın ağır E-11395140-105[VUK-3-1055]-1128196 sayılı bölümünü kapsaması veya serifari@arilar.com.tr
daşlığın” şart olduğunu da görmemiz lazım. O lerimiz de çok değişiyor. Yani artık sahip olmak bedelleri oluyormuş Doğa buna çok kızıyormuş. özelgesinde; • Sözleşmeye göre yapılacak kira ödeme-
yüzden tam bir dijital transformasyon için bir an değil, kullanmak, kullandırmak esas. Sürdürü- Meğer bizim yaptıklarımızdan etkilenen bir de Faaliyet konusu filo kiralaması olan kurumunu- lerinin bugünkü değerlerinin toplamının
önce çalışanlarımızın, müşterilerimizin, paydaş- lebilirliğin bu kadar baskın olması gereken bir “çevre” diye bir şey varmış. Hümanist olduğumuz zun, faydalı ömrü 5 yıl (60 ay) olan bir taşıtı 47 iktisadî kıymetin rayiç bedelinin %90’ından
larımızın dijital vatandaşlık yapısında olmasını yerde ‘tüketici’ ifadesi tatsız geliyor. En azından kadar Ekolojist de olmamız ve data/veri temelli aylığına kiraladığı, 47 aylığına kiralanmış aynı daha büyük bir değeri oluşturması, Buna göre;
sağlamalıyız. Kısacası, tam bir entegrasyon için iş artık ‘türetici’ diyelim. Ya da ‘müşteriyi’ kullanalım. kararlar almamız lazımmış. İyi bir gelecek istiyor- taşıtın aynı kiracıya yeni bir sözleşme ile 12 ay-
dünyasındaki bütün insanların, nesnelerin dijital Tüketici ifadesini de tarihin tozlu raflarına kal- sak, önce hümanist, ekolojist, dataist gibi özellik- lığına tekrar kiralandığı, söz konusu kiralama iş- Hallerinden herhangi biri veya daha fazlasının Amortisman oranlarının tespitinde iktisadi kıy-
vatandaşlara, materyallere; şirketlerin ve kurum- dırılalım. Ve müşteri kraldır söylemini, “türetici lere sahip iyi insanlar olmayı başarmamız gereki- lemlerinde kiralanan taşıtın kira süresi sonunda varlığı durumunda, kiralama işlemi finansal kira- metin faydalı ömrü esas alınmış iken bir işlemin
ların da Web 3.0 üzerinde koşan blockchain’le kraldır” ile değiştirelim. Çünkü ‘müşteri’ de ‘abo- yor. Ancak ve ancak bu bakış açısını benimsersek kiracıya devri veya kira süresi sonunda iktisadi lama kabul edilmektedir. finansal kiralama olarak değerlendirilmesinde
ve kuantum bilişimiyle çalışan yapılara dönüş- neye” dönüşecek. Bundan böyle teknolojinin Yeşil Mutabakattan 2030’da geçer not alabiliriz. kıymeti rayiç bedelinden düşük bir bedelle sa- Vergi Usul Kanununun 315’inci maddesi iktisadi kıymetin ekonomik ömrü esas alınmıştır.
mesi gerekiyor. Ve tabii ki bütün bunların önünü sağlayacağı olanaklarla, küçük küçük, kısa kısa Bireyler olarak tüm bu değişim ve dönüşüm tın alma hakkının tanınmadığı, araçların faydalı Kiralama süresi iktisadî kıymetin ekonomik öm-
açacak olan şey de 5G olacak. Buraya kadar ko- ve sürekli etkileşim içinde olup, birbirimize eski- sürecine ayak uydurabilmek için T-İnsan olmayı ömrünün 5 yıl olduğu kiralamaya konu araçların Amortismana tabi iktisadi kıymetlerini Hazine ve rünün %80 veya daha fazla bölümünü kapsa-
nuştuklarımızdan bile şu noktaya geldik sanırım; sinden de fazla bağlandığımız ilişkiler kuracağız. başarabilmemiz gerekiyor. T-İnsan en kısa ta- ekonomik ömrünün ise 10 yıldan fazla olduğu- Maliye Bakanlığının tespit ve ilan edeceği oran- ması veya sözleşmeye göre yapılacak kira öde-
geleceği nerdeyse görüyoruz. Ama önümüze Özetle, üzerinden kısaca geçtiğimiz teknolojile- nımı ile “Gelecekte sürdürülebilir, başarılı bir işi nun tespit edildiği belirtilerek, araçların ekono- lar üzerinden faydalı ömürleri dikkate alınarak melerinin bugünkü değerinin toplamının taşıtın
adeta kalın bir cam duvar var, onu aşamıyoruz. rin önünde artık hiçbir şeyin durması mümkün olsun isteyen ya da buna zorunlu olan kişilerin mik ömrünün 10 yıl olduğu dikkate alındığında itfa edecekleri, rayiç bedelinin %90’ından daha büyük bir değeri
Bir türlü bu konuştuğumuz geleceğe yaygın ve değil. Eğer yaptığımız projelerde ya da ürettik- geleceğe hazırlanmak için benimsemesi gere- 48 ay üzeri uzun vadeli kiralama işlemlerinin 10 Mükelleflerin iktisadi kıymetler için tespit ve ilan oluşturması hallerinde, söz konusu kiralama fi-
hızlı biçimde geçemiyoruz. Adeta bir duvara tos- lerimizde bunlardan biri bile eksikse, ‘bir şeyleri ken altın oran, bir dönüşüm şablonu, değişim yıllık ekonomik ömrün % 80’ini aşmamak üzere edilen faydalı ömürlerden kısa olmamak üzere nansal kiralama olarak değerlendirilecektir.
luyoruz. Geleceğin önündeki cam duvarda bek- fena halde atlıyoruz’ diye son derece tedirgin modeli”. T-İnsan olmanın formülü ise şu şekilde: kiralanmasının finansal kiralama olarak değer- amortisman süresini, her yıl için aynı nispet ol-
liyoruz. Peki neden? Çünkü henüz temiz enerji olmamız gerekiyor.” 3T+HOK = 5Y. 3T’yi açayım; Teknoloji, Tasarım ve lendirilip değerlendirilmeyeceği hususunda mak kaydıyla, belirlemekte serbest oldukları be- Birden fazla sözleşmenin (yeni, ilave, tadil ve
ve elektriğe erişim çok pahalı ve kesintili. İlave- lirlenen sürenin iki katını ve elli yılı aşamayacağı diğer) bir arada değerlendirildiği durumlar kap-
Takım Oyunu. Bu şu demek; Her şeyden önce ne görüş talep edilmektedir. samında, uzun dönemli kiralama genel çerçeve
yaparsak yapalım iyi bir T-İnsan olmak için çok Vergi Usul Kanununun mükerrer 290’ıncı mad- hükme bağlanmıştır. sözleşmesi süresi bitiminde aynı kiracıya tekrar
iyi bir teknoloji kullanıcısı olmalıyız. Bunun yanı desi; kiralanmasında, kiralama süresi iktisadî kıyme-
sıra, tasarımcı bir kafa yapısıyla teknolojiyi sürekli tin ekonomik ömrünün %80 veya daha fazla
geliştirmeli, yeniden şekillendirmeli, tasarlamalı Finansal kiralama; kira süresi sonunda mülkiyet bölümünü kapsaması veya sözleşmeye göre
ve uyarlamalıyız. Ve bunu yaparken de çok iyi bir hakkının kiracıya devredilip devredilmediğine yapılacak kira ödemelerinin bugünkü değeri-
takım oyuncusu (yapay zeka ve robot insansılar bakılmaksızın, bir iktisadî kıymetin mülkiyetine nin toplamının taşıtın rayiç bedelinin %90’ından
da dahil olmak üzere) olmalıyız. HOK ise Hibrid, sahip olmaktan kaynaklanan tüm riskler ile ya- daha büyük bir değeri oluşturması hallerinde,
Otodidakt ve Kürasyonun kısaltmasıdır. T-İnsan rarların kiracıya bırakılması sonucunu doğuran bu kiralamalar da finansal kiralama olarak değer-
olmanın bütün detaylarını ‘T-İnsan’ kitabımda kiralamalar olarak tanımlanmıştır. lendirilecektir.
okuyabilirsiniz hatta mutlaka okumalısınız.” Kiralama işleminde; Bunun sonucu, muhasebe kayıtlarının finansal
İlgiyle dinlenen ‘Geleceğin Sanayisi: Çevreci ve • İktisadî kıymetin mülkiyetinin kira süresi so- kiralama sistemine göre yapılması gerektiğini
5.0’ konulu sunumunun ardından Fütürist, Eko- nunda kiracıya devredilmesi, hatırlatmak isterim.
nomist, Yazar Ufuk Tarhan’a Bursa OSB Yönetim
Kurulu adına Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Şahin • Kiracıya kira süresi sonunda iktisadî kıyme-
ve BOSİAD Başkanı Rasim Çağan tarafından te- ti rayiç bedelinden düşük bir bedelle satın
şekkür plaketi takdim edildi. alma hakkı tanınması,
28 BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2023 BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2023 29