Page 57 - sinerji_51.sayi_ES_revize_web
P. 57
köşe yazısı / Bi Mola
dikkate alması gereken bazı kavramlar; larımız ve eylemlerimiz anlaşılır ise (mantık) başarılı olanları etrafında toplayan “hizmetkâr
Şeytanın avukatı; Karşıt görüşler. Ekipler, bize güven duyabilirler. liderler” barındırmalıdır.
her zaman senaryoları gözden geçirmelidir. • İdeal ekiplerin “Güven Vermek” adımında • İdeal ekiplerin “Hedefe Ulaşmak” adımında
Her zaman tek doğru olmayabilir.
dikkate alması gereken bazı kavramlar; dikkate alması gereken bazı kavramlar;
Çatışmalar; Neyi tartıştığınız ile neden tar- Güven üçgeni; Güven iş birliğinin bir bi- Küçük kazançlar; Hedefe küçük başarılı
tıştığınız arasındaki fark. Çatışmalar ancak leşenidir. Ekibinin güvenini kazanmak iste- adımlarla gidilmelidir. Bazen tıkandığınızda
her iki tarafın da karşısındakinin beklentisini yenler önce bakış açılarını değiştirmelilerdir. ne kadar yolunuz kaldığına değil ne kadar
bilmesi halinde çözülür.
yol kat ettiğinize odaklanmak motivasyonu-
Hangi vida gevşek; Güven üç ana etkene nuzu arttıracaktır.
İyi niyet ilkesi; İnsanları değiştiremezsiniz
“Her yıldızın ama onlara karşı farklı tutum alabilirsiniz. dayanır, Mantık, özgünlük, empati, Reorganizasyon; Yukarıdan başlayan de-
Doğaya nasıl haykırırsak, o da ona göre
Yenilik; İşler planlandığı gibi hatasız yürü-
ğişim karalarına tanınan zaman kadar de-
yankılanır.
bir ekibe Çürük elma; Ekipteki çürük elmalar bulaşı- düğünde yeniliğe yer olmayabilir. Bazen ğişikliği uygulayacak ekibin adapte olması
yoldan çıkmak yeni şeyler öğretebilir.
içinde tanınmalıdır.
cıdır. Bu kişiler işimizle değil de kendileriyle
Post-Morten; Daha hızlı hata yapmak.
ihtiyacı vardır.” meşgul olmamız için bizi zorlarlar. Küçük ama etkili olan hatalarımızdan öğ-
renmektir. Rakiplerinizden daha önce hata
Karşılıklılık ilkesi; Sorun pek çok kişinin
yaparsanız onlardan daha önce çözüm yolu
yardımsever olmaması değil, pek çoğu yar-
dıma hazırdır. Sorun, pek çok kişinin yardım bulmuş olursunuz. Dikkat; sunu aramıyoruz
istemekten çekinmesidir. Karşılıklılık bir kişi- “HATA KİMDE”.
Buket Yamanlar Güven, destek, saygı ve ilgiyle şekillendirilen iliş- nin yardım istemesiyle başlar. Ayrıca “Başkalarının yanlışlarından öğren-
Kurumsal İletişim Uzmanı meliyiz. Hepsini kendimiz yapacak kadar
buketyamanlar@gmail.com kilerin (ekip) heyecanı, neşesi ve aynı zamanda Radikal samimiyet; Geri bildirim. Eleştiri
onların beslediği iş birliği, gelişim ve verimlilik yapmadan önce bunu bana başkası yapmış zamanımız yok. – Groucho Marx
(ekip çalışması) muazzamdır. (Ekip Çalışması Ki- olsa ne hissederdim diye düşünün. Ekip içe- Atölye çalışmaları; Farklı kişilerden farkı ve
tabı – Mikael Krogerus & Roman Tschappeler) risinde mi yoksa yüz yüze mi yapılacağına değişik fikirler çıkabilir.
dikkat edilmelidir.
Hayatında, servetine en fazla servet katanlardan 3. Hedefe Ulaşmak Amaç - Hedef farkı; Herkes aynı işi yapabi-
birisi olan Andrew Carnegie, mezar taşına, “Bura- Karar yorgunluğu; Ara vermeden odak- Doğru ekip doğru ortak hedefe gidebilendir. lir fark yaratan bakış açısıdır.
da kendisinden daha akıllı insanları çalıştıran bi- lanmak, üretkenliğe değil, tükenmişliğe yok
risi yatıyor” yazısının yazılmasını vasiyet etmiştir. açar. Neyin önemli olduğu, nelerin öncelikli olduğu ve Daha iyi ekipler birbirlerine saygı duyan, gergin-
1. Sorun Çözmek nelerin gözden çıkarılabilir olduğunun belirlen- liği sorun etmeyen, aksine çözüm bulmak için
Carnegie “Ekip olmayı, ortak bir vizyon için bir- • Hiçbir ekip kusursuz değildir ama önemli mesi hedefe ulaşma yolunda atılacak minicik bir bir fırsat olabileceğini fark eden, ekip içerisinde
likte çalışma yeteneği yani bireysel başarıları olan hedefe ulaşmak için engelleri aşabil- adım için bile çok önemlidir. zorlandığı konuşmalara çekinmeden katılabilen,
örgütsel hedeflere yönlendirme becerisi” olarak me cesareti gösterebilmektir. çatışmalara açık olan ve ilişki - iş çatışmalarını
tanımlamıştır. Ayrıca ortak hedefe ulaşma yolunda başarılı ekip- birbirine karıştırmayan ekip üyeleri ile mümkün
• Karışık bir ekibin dönüşüm mucizesinin ler, içerisinde; direktif veren değil hizmet eden,
Peki iyi bir ekip çalışması için neye ihtiya- temelinde yer alan şey, iş yeri başarısı için diğer ekip üyelerinin gelişimini destekleyen ve olabilir.
cımız vardır? derin bir bağlılık duyma ve ispatlanmış il-
kelerin nitelikli bir şekilde uygulanmasıdır.
1. Sorunları büyük problemlere
dönüştürmeyen, • Ekip büyüdükçe görüş farklılıkları artaca-
ğından gereğinden fazla büyük olmama-
2. Birbirlerine inanan ve güvenen,
lıdır. Böylelikle daha yönetilebilir ve esnek 2. Güven Vermek
3. Hedefe ulaşmak için aynı heyecana sahip, olacaktır.
ekip üyelerine… • Bir gruba dahil olmak ne yazık ki bizleri o
• Bazen kötü kurgulanmış bir sistem, iyi grubun bir parçası yapmayabilir. Ekip ruhu
insanların içindeki en kötüyü ortaya çıka- ile hareket etmek ve insanların dahil olduk-
rabilir. Ekip içerisinde rolleri netleştirmek ları ekibe kendilerini ait hissetmeleri önce-
ve kurallara dayanak oluşturmak, bireysel likle birbirlerine inanmak ve güvenmekten
davranışlar üzerinde anlık ve görünürde geçmektedir.
olağanüstü bir etki yaratabilir.
• Bu güvenin oluşması için önce kendimiz-
• İdeal ekiplerde, üst yönetimin onayladığı den başlamalıyız. Herhangi bir eleştiri yap-
veya azınlığın keskin hayırları ile verilmiş madan önce, kendimize şu soruyu sorabi-
Bir araya gelmek bir başlangıçtır, demokratik bir karar yerine herkesin keskin liriz. “Bunu bana birisi söylemiş olsa ne
beraberliği sürdürmek bir ilerlemedir, hayır demediği uzlaşma yolu ile ortaya çı- hissederim?”
beraber çalışmak ise başarıdır.
kan fikrin herkes tarafından seçilmesi (bü-
Henry Ford • İnsanlar, samimi, dürüst, ikili oynamadığımız
tünleşik kara verme) en idealidir.
(özgünlük) taktirde, kendileriyle ilgilendiği-
• İdeal ekiplerin “Sorun Çözme” adımında mizi (empati) hissettiklerinde ayrıca karar-
54 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024 55