Page 61 - img20240905_14230935
P. 61

Bir alışkanlığı öğelerine ayırabil-  “Mutsuzluk mu?” “Üzüntü mü?”
                                                        diğiniz an, onu istediğiniz gibi
                                                          yönlendirmeniz mümkün   Bir alışkanlığı değiştirmek için rutini bir başka-
                                                           olur. Kontrolün sizin eliniz-  sıyla değiştirin ve en önemlisi değişime inanın.
                                                            de olduğunu bilmeli, onu   Alışkanlıkları izlemek aynı zamanda örgütlerin
                                                            kullanabilecek kadar öz   ve şirketlerin de önemli bir parçasıdır. Eğer tüm
                                                             bilinçli olmalısınız.  alışkanlıklar bir işaret - rutin – ödül döngüsü

                                                                                  içeriyor ve bunu değiştirmenin en kolay yolu,
                                                             Alışkanlıklar bilincimiz
                                                             dışında oluşabile-   işaret ve ödülü aynı tutarken rutin yerine başka
                                                             ceği gibi, kasıtlı bir   bir şey koymaksa bu şirketlerde de uygula-
                                                             tasarlamanın sonucu   nabilir ve tüm pazarlama faaliyetlerini kökten
                                                             olarak da ortaya çı-  değiştirebilir.
                                                            kabilirler.  Çoğunlukla   Alışkanlıkların gücü göz önüne alındığında,
                                                            bizim iznimiz olmaksızın
                                                          oluşur, (pazarlama teknikleri
                                                         dolayısı ile) ama parçalarıyla
                                                     oynanmak yoluyla yeniden biçim-
        …                                       lendirilebilirler. Yeni bir alışkanlık kazanmak
                                             istiyorsanız; bir işaret (leke) , bir rutin (çamaşır
        Duke Üniversitesinin yaptığı araştırma gösteri-  yıkamak) ve bir ödülü (temizlik)  bir araya getir-
        yor ki insanların her gün gösterdikleri davranış-  dikten sonra şiddetli bir arzu (temizlik hissi
        larının yüzde 40’dan fazlasının gerçek anlamda   veren deterjan kokusu) yaratmalısınız.
        karar değil, alışkanlıklardır.
                                             Bilim insanları, alkoliklerin, sigara tiryaki-
        İşte şimdi Charles Duhigg dediği gibi;   lerinin ve obezlerin beyinlerini incelemiş,
                                             arzuları müzminleştikçe nörolojilerinin
                “Alışkanlıkların
            nasıl işlediğini anlarsak        nasıl değiştiğini ölçümlemişler.
             onları değiştirebiliriz.”       Bunun anlamı, çok güçlü alışkanlıkların ba-
                                             ğımlılığa benzer reaksiyonlar yaratabildiğidir.
        Bilim insanlarına göre alışkanlıkların sebebi,                            şirketlerin tüketicilerde, bu tür istekleri anla-
        beynin enerjiden tasarruf etmek için durmak-  “İSTEKLERİMİZ”              mak ve yaratmak için çok çalışmaları şaşırtıcı
        sızın yeni yollar aramasıdır. Beyin, kendi haline   beyinlerimizi otomatiğe   değildir.
        bırakıldığı taktirde hemen her rutini alışkanlığa   bağlanmak zorunda bırakan
        çevirmeye çalışacaktır. Çünkü alışkanlıklar zihni-  “obsesif arzulara dönüşür.”  Ayrıca iyi liderler organizasyonel alışkanlıkları
        mizin daha az efor harcamasını mümkün kılar.                              yeniden yapılandırmak için krizleri fırsat bilirler.
        (diş fırçalamak, çorba içmek gibi)   Her akşam kendinizi Nutella kavanozunu
                                             kaşıklarken buluyor musunuz?         Krizler olasılıklar yaratır ve çalkantılar sırasında
                                                                                  organizasyonel alışkanlıklar değişime açık hale
                                                         Eğer bunu değiştirmek    geldiğinden, bir yandan insanlara sorumluluk
                                                          istiyorsanız, davranışı hangi   verirken öte yandan daha eşitlikçi bir güç
                                                           arzunun harekete geçir-  dengesi oluşturmayı mümkün kılar.
                                                           diğinin farkında olmanız
                                                           gerekir.               Hayatta kalıcı bir değişim elde etmek zor
                                                                                  gibi gözükür, ancak önemli bir “kilit taşı
                                                            Nutella kavanozuna sizi   alışkanlığınıza” odaklanarak hayatınızı
                                                            götüren arzu nedir?“   kökten değiştirebilirsiniz.

                                                            Can sıkıntısı mı? Boşluk
                                                             mu?” “Başarısızlık mı?”,
                                                             “Enerji ihtiyacı mı?”



                                                                                                            BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2024  59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64