Page 61 - img20240905_14230935
P. 61
Bir alışkanlığı öğelerine ayırabil- “Mutsuzluk mu?” “Üzüntü mü?”
diğiniz an, onu istediğiniz gibi
yönlendirmeniz mümkün Bir alışkanlığı değiştirmek için rutini bir başka-
olur. Kontrolün sizin eliniz- sıyla değiştirin ve en önemlisi değişime inanın.
de olduğunu bilmeli, onu Alışkanlıkları izlemek aynı zamanda örgütlerin
kullanabilecek kadar öz ve şirketlerin de önemli bir parçasıdır. Eğer tüm
bilinçli olmalısınız. alışkanlıklar bir işaret - rutin – ödül döngüsü
içeriyor ve bunu değiştirmenin en kolay yolu,
Alışkanlıklar bilincimiz
dışında oluşabile- işaret ve ödülü aynı tutarken rutin yerine başka
ceği gibi, kasıtlı bir bir şey koymaksa bu şirketlerde de uygula-
tasarlamanın sonucu nabilir ve tüm pazarlama faaliyetlerini kökten
olarak da ortaya çı- değiştirebilir.
kabilirler. Çoğunlukla Alışkanlıkların gücü göz önüne alındığında,
bizim iznimiz olmaksızın
oluşur, (pazarlama teknikleri
dolayısı ile) ama parçalarıyla
oynanmak yoluyla yeniden biçim-
… lendirilebilirler. Yeni bir alışkanlık kazanmak
istiyorsanız; bir işaret (leke) , bir rutin (çamaşır
Duke Üniversitesinin yaptığı araştırma gösteri- yıkamak) ve bir ödülü (temizlik) bir araya getir-
yor ki insanların her gün gösterdikleri davranış- dikten sonra şiddetli bir arzu (temizlik hissi
larının yüzde 40’dan fazlasının gerçek anlamda veren deterjan kokusu) yaratmalısınız.
karar değil, alışkanlıklardır.
Bilim insanları, alkoliklerin, sigara tiryaki-
İşte şimdi Charles Duhigg dediği gibi; lerinin ve obezlerin beyinlerini incelemiş,
arzuları müzminleştikçe nörolojilerinin
“Alışkanlıkların
nasıl işlediğini anlarsak nasıl değiştiğini ölçümlemişler.
onları değiştirebiliriz.” Bunun anlamı, çok güçlü alışkanlıkların ba-
ğımlılığa benzer reaksiyonlar yaratabildiğidir.
Bilim insanlarına göre alışkanlıkların sebebi, şirketlerin tüketicilerde, bu tür istekleri anla-
beynin enerjiden tasarruf etmek için durmak- “İSTEKLERİMİZ” mak ve yaratmak için çok çalışmaları şaşırtıcı
sızın yeni yollar aramasıdır. Beyin, kendi haline beyinlerimizi otomatiğe değildir.
bırakıldığı taktirde hemen her rutini alışkanlığa bağlanmak zorunda bırakan
çevirmeye çalışacaktır. Çünkü alışkanlıklar zihni- “obsesif arzulara dönüşür.” Ayrıca iyi liderler organizasyonel alışkanlıkları
mizin daha az efor harcamasını mümkün kılar. yeniden yapılandırmak için krizleri fırsat bilirler.
(diş fırçalamak, çorba içmek gibi) Her akşam kendinizi Nutella kavanozunu
kaşıklarken buluyor musunuz? Krizler olasılıklar yaratır ve çalkantılar sırasında
organizasyonel alışkanlıklar değişime açık hale
Eğer bunu değiştirmek geldiğinden, bir yandan insanlara sorumluluk
istiyorsanız, davranışı hangi verirken öte yandan daha eşitlikçi bir güç
arzunun harekete geçir- dengesi oluşturmayı mümkün kılar.
diğinin farkında olmanız
gerekir. Hayatta kalıcı bir değişim elde etmek zor
gibi gözükür, ancak önemli bir “kilit taşı
Nutella kavanozuna sizi alışkanlığınıza” odaklanarak hayatınızı
götüren arzu nedir?“ kökten değiştirebilirsiniz.
Can sıkıntısı mı? Boşluk
mu?” “Başarısızlık mı?”,
“Enerji ihtiyacı mı?”
BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2024 59