Page 40 - Sinerji s1
P. 40

uzman görüşü / Necmi Gürsakal













                                                   Veri devrimi:


                                                   Büyük veri



                            Prof. Dr. Necmi GÜRSAKAL  Sanayi Devrimi, Avrupa’da 18. ve 19. yüzyıllarda   adlı hizmeti işte böyle bir şey. Birileri istediği ka-
                                    UÜ Öğretim Üyesi
                                                   yeni buluşların üretimi olan etkisi ve buhar gü-  dar, “Ama o veriler kimin…” diye feryat ede dur-
                                 negursakal@gmail.com  cüyle çalışan makinalarla ortaya çıkmıştı. İngil-  sun, Facebook parasına para katmayı sürdürüyor.
                                                   tere’de başlayan Sanayi Devrimi daha sonra Batı   Eğitiminiz boyunca kaç sınava girdiğinizi şöyle
                                                   Avrupa’ya, Kuzey Amerika’ya ve Japonya’ya sıçra-  bir hatırlayın. Bu sınavlar sadece sizin bilginizi
                                                   dı. Sanayi Devrimi İngiltere’de başladığında, geliş-  ölçme amacıyla yapılan işlerdi. Oysa günümüzde
                                                   melerden dünyadaki diğer ülkelerin herhalde çok   bu  sınav kâğıtlarının analiz edilerek, öğrencinin
                                                   azının haberi vardı. O güne ilişkin iletişim olanak-  eğitiminde geribildirim amacıyla, bir daha aynı
                                                   larının sınırlılığını da göz önüne alırsak, bunu çok   hataları yapmaması amacıyla kullanılabilmesi çok
                                                   doğal karşılarız.                    mümkün. Bilgisayarlardaki gelişmeler bunu ola-
                                                   Bugün de dünya, ABD’de başlayan bir ‘Veri Dev-  naklı hale getirmiş durumda, ancak uygulamada
                                                   rimi’ni yaşıyor. Yaşanan bu devrimin, aynı Sanayi   eski sistem yine yürürlükte.
                                                   Devrimi gibi ABD’den başlayarak tüm dünyaya
                                                   yayılacağı;  insanların  üretimini,  eğitimini,  sağlı-  ‘HEDEF REKLAM’  YOLU                                                 İLAN 13
                                                   ğını, eğlencesini önemli ölçüde değiştireceği de   Aspirinin kalp sağlığı için önemli olduğunun, yıllar
                                                   bir gerçek. Günümüzde iletişim olanakları sınırlı   sonra anlaşıldığını biliyor muydunuz? Bugünün
                                                   olmasa bile yine de bir başka ülkede başlayan ve   arama motorları o zaman olsaydı, bu özellik her
                                                   teknik yönleri olan bir gelişme dünyadaki diğer   halde çok daha hızlı bir şekilde ortaya çıkardı. Es-
                                                   ülkelere büyük bir hızla yayılmıyor, yayılamıyor.   kiden 50-60 kişi ile yapılan tıbbi araştırmaların, bu-
                                                   Kısaca, biz farkında olmasak da dünya, ABD’den   günün online kayıt sistemleri içinde yüz binlerce
                                                   başlayan bir ‘Veri Devrimi’ni yaşamaya başladı.   kişi ile yapılabilmesi mümkün.
                                                                                        Büyük Veri, reklamcılığı da çok etkilemiş durum-
                                                   PETABYTE ÇAĞI...                     da.  Hedef reklam (target advertising) yolu ile on-
                                                   Akıllı telefonlardan, sosyal ağlardan, arama mo-  line olarak artık reklamlar kişiye özel olarak yapılı-
                                                   torlarından, algılayıcılardan, uzaydaki teleskoplar-  yor. Bu yapılırken de şüphesiz ‘web’de bıraktığınız
                                                   dan gelen bir veri seli ile karşı karşıyayız. Tsunami   izlerden  yararlanılıyor. Yeni  anlayış  çerçevesinde
                                                   benzeri bir veri seli her yere akıyor. Artık bir ‘Peta-  inanılmaz büyüklükteki veriler, sanayi fabrikaları
                                                   byte Çağı’nın içindeyiz. Ancak, biz hâlâ bu verinin   büyüklüğündeki ‘veri  merkezleri’nde ‘bulut  bili-
                                                   çok büyük bir bölümünü hiçbir şekilde değerlen-  şim’ (cloud computing) teknolojisiyle saklanıyor.
                                                   dirmeden çöpe atmayı sürdürüyoruz. Bunu sade-  Herkesin e-postaları da oralarda saklanıyor.
                                                   ce biz değil çok sayıda ülke yapmakta.   Şüphesiz her konuda olduğu gibi bu devrimin
                                                   Verinin değerini bilenler ise (ki bunların içinde   kötü yanları da var. Kişisel gizlilik, mahremiyet filan
                                                   Google, Facebook, Amazon, Yahoo, LinkedIn gibi   dediğinizde geriye pek fazla bir şeyin kalmadığını
                                                   büyük veri şirketleri var) başka bir yol izliyor ve ve-  hemen görebiliyoruz. Gelecekte bu alan hukuk
                                                   riyi son damlasına kadar kullanıyor. Düşünün bir   kavgalarına sahne olacak.
                                                   elinizde sizin sosyal ağınızdaki herkesin doğum   İşin teknik ve sosyal ayrıntısı çok. Biz bu kısa ya-
                                                   tarihi, evlenme tarihi, tanışma tarihi vs. var. Online   zımızda bunların sadece bir bölümüne değindik.
                                                   çikolata, çiçek satan birkaç şirketle ve bir kargo   Ancak, şu nokta çok önemli: Farkında olmasak da
                                                   şirketiyle anlaştıktan sonra elinizdeki veriyi paraya   bir Veri Devrimi’nin içinde yaşıyoruz. Gelecekte bu
                                                   çevirmemek için gene hiçbir engel ortada kalmı-  devrimin ekonomik etkilerinin büyük olacağını
                                                   yor. Siz kişileri ilgili günlerde uyarıyorsunuz, onlara   hiç unutmayalım.
                                                   da kredi kartı numaralarını girerek sevdiklerine
                                                   çiçek, çikolata göndermek kalıyor. Facebook’un
                                                   bizde henüz geçerli olmayan  ‘Gifts’ (Hediyeler)


          38  BOSİAD SİNERJİ / Mayıs / Haziran 2013
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45