Page 55 - Sinerji s1
P. 55
de var mı? ‘Mastar’ deyince Türkçede kullanılan söylüyorum: Ben organizasyonlarınıza müdahale adapte olamıyor. Yetiştirdiğimiz elemanların da
ek fiil ekleri ‘mek-mak’ aklıma geldi. Anlamıştım etmek istemem ancak aileye uyum sağlayacak, ana sanayideki üretim adedinin artmasına paralel
ki bu ekipmanlar Bursa’da bulunmuyor, İstanbul müşterilerin taleplerini gerçekleştirecek ve burada olarak transferleri söz konusu oluyor. Bu da iş gücü
Perşembe Pazarı’ndan temin edebileceğimi söy- iletişim, kalite ve üretim problemi yaratmayacak kaybına yol açıyor. İkincisi, yeni ve verimliliği artıran
lediğimde İstanbul’da da bulamayacağımı söyledi. arkadaşları istihdam etmenizi isterim. teknolojik tezgâh ve ekipmanların önemli bir kısmı
“Peki, siz nereden ve nasıl buldunuz” diye sordu- yurt dışı kaynaklı. Bu yüzden fiyatları da oldukça
ğumda bana: “Bizim yabancı ortağımız var onlar Otomotiv sektöründe ihracat noktasında yüksek. Teknoloji transferi maliyetini içeriden çö-
bize Avrupa’dan getiriyor” dedi. Türkiye’den temin dalgalı bir seyir var. Bunun nedenleri sizce zersek sorunlar azalır. Üçüncüsü, hala otomasyona
edemeyeceğimi anlayınca aklıma pratik bir çözüm neler? yatırım yapılması gerektiğini düşünüyorum.
geldi ve kendilerinden rica ettim. “Katalogdan gös- Türkiye’deki otomotiv endüstrisi, toplamda milyon
terirseniz ve kopya almama müsaade ederseniz ve adedin üzerinde üretim gerçekleştiriyor. 2023 için Atık yok etme ve dolayısıyla çevreye duyar-
de gerekli ölçüleri söylerseniz Almanya’daki amca- 4 milyon araçtan bahsediliyor. Türkiye bu hedefe lılık noktasında sektör sizce iyi bir yerde mi?
ma ölçüleri gönderir buraya getirtirim” dedim. İtha- ancak her yıl düzenli ve de ciddi büyüyerek ulaşa- Ben sektörün yeterince duyarlı olduğunu düşünü-
latlarının serbest olmadığını söylediğinde problem bilir. Otomotivin lokomotifi ihracattır ama iç piya- yorum. Ara sokaklardan organize sanayi bölgele-
olmayacağını ifade ile amcamın otomobiliyle ge- sayı göz ardı etmeyelim. Ben biraz daha harekete rine kayan bir üretim anlayışı söz konusu. Hemen
leceğini ve izin konusunda sıkıntı yaşamayacağını geçilmesi gerektiğini düşünüyorum. Başbakan ve hemen bütün yan sanayiciler, altyapısı ve arıtma
söyledim. Bu ifadem hoşuna gitmişti, sağ olsunlar konunun ilgili bakanların yeni bir ya da iki araç tesisleri olan organize sanayi bölgelerinde yer te-
gerekli kopyaları ve ölçüleri bana temin ettiler. Am- üreticisi oyuncunun Türkiye’ye gelmesindeki be- min etmişlerdir. Bu anlamda yeni organize sanayi
cama mastarları getirttim ve çok güzel işler yaptım. yanları ve teşvikler güzel, ancak uygulanan vergiler bölgeleri kurulabilir. Bu konuda görev de ticaret ve
Anılan parçalar otomat çeliğinden imal ediliyordu. ve bu iç piyasa yapısıyla dışarıdan yeni bir oyuncu sanayi odaları ile üst yapı kurumlarına düşüyor.
Otomat çeliği de Türkiye’de üretilmiyordu ve de gelmesinin zor olduğunu düşünüyorum. Ekonomi
Bursa’da bulunmuyordu. Malzemeleri İstanbul’dan Bakanı Zafer Çağlayan’a katılıyorum. Daha fazla Şahince Otomotiv olarak makro hedefleriniz
ithalatçılardan temin edebiliyordum. Ancak az to- gaza basmak gerekir. neler?
najla satın alıp Bursa’ya getirmek pek ekonomik ol- Önümüzdeki süreçte ana sanayinin ihtiyaçları nok-
muyordu. Şunu düşündüm: daha çok tonajla alıp Yerli otomobil konusunda ne düşünüyorsu- tasında talep oldukça yatırımlarımız sürecek. Asıl
Bursa’ya getirirsem diğer arkadaşlarıma da satarım. nuz? Bir ‘babayiğit’ çıkar mı? hedefimiz, yumurtaları aynı sepete koymaktansa
Böylece sanayi malzemeleri ticaretim de başlamış Bu konuda Türk yan sanayisi üzerine düşen görevi farklı sepetlere koymanın doğru bir tercih olacağı-
oldu. başarıyla yerine getirir. İhtiyaç olan her türlü ekip- nı düşünüyoruz. Ar-ge çalışmalarımız sonucunda
man ve ürün imal edilebilir. Ama dünyayla rekabet ya bir ürün/marka üreteceğiz ya da farklı bir sektör-
”Keşke öğretmenlik yapsaydım” dediğiniz noktasında çok fazla iyimser değilim, bu konuda de de faaliyetlerimizi sürdüreceğiz.
oldu mu? ciddi destek gerekiyor. Teknik olarak yerli bir oto-
Hiçbir öğrencimi sınıfta bırakmadım. Hatta bu mobil tasarlanır da üretilir de. Babayiğitlerin nere- Soyadınızın ve firmanızın ismi olan ‘Şahin’le
konuda hakkımda soruşturma da açıldı. Müdür den çıkacağını bilemem. Ancak bildiğim gerçek sizin kişiliğiniz arasında nasıl bir paralellik
bana bunun nedenini sorduğunda, öğrencilerimin şudur: Babayiğitlerin ihtiyaç duyduğu yan sanayi kuruyorsunuz?
dillerini bir şekilde iletişim için kullandıklarını ve desteği Bursa’dan verilecektir. Bursa bu konuda Şahin yırtıcı bir kuş ama bizim kavgacı bir kişiliğimiz
benim görevimin de onlara dili sevdirmek oldu- iddiasını gerçekleştirmede yetkindir, en küçük bir yok, mümkün olduğunca uzlaşmacı bir yapımız
ğunu söyledim. Onlara rehberlik ettim, ezberciliğe şüphem yoktur. var. Belki, fırsatları iyi değerlendirmem anlamında
alıştırmadım. Ama iş dünyası çok farklı. Çok yoğun ‘şahin’ ile benzeşebilirim. Ki, şahinin gözü ileriyi çok
tempoda çalıştım. Ancak, hiçbir zaman “Keşke öğ- Bir yıl sonrasına ilişkin otomotiv sektörüne daha iyi görür. Biz de fark yaratan çalışanlarımıza
retmenliğe devam etseydim” demedim. yönelik beklentileriniz neler? ‘şahin gözü’ ödülü takdim ediyoruz.
2013’te 2011’in performansı yakalanamasa da
İş hayatınız boyunca sizi en çok üzen olaylar 2012’den daha iyi bir performans gösterilecektir.
nelerdi? Sonrası için ise, yeni modellerin devreye girmesiyle
Birçok krizle karşılaştım. Elbette yorulduğumuz, üretim adetleri artarak devam edecektir. 4 milyon
bunaldığımız, sıkıldığımız zamanlar çok olmuştur. adet olan 2023 hedefine dair yeni oyuncular gelse
Bir dönem siyasi krizlerle çalkalandık, bir dönem dahi sonuç alması en az 5 yıl alır. Bu gerçeği de göz
ekonomik krizlerle çalkalandık. Rahmetli Özal ardı etmemek lazım.
Türkiye’de Başbakan’dı. Ekonomik anlamda aldığı
tedbirler nedeniyle de zor dönemler yaşıyorduk. Fark yaratmak için ne gibi yatırımlar hazırlı-
Birbirimize hep şu cümleyi ifade ederek kendimi- ğındasınız?
zi motive etmeye çalışıyorduk: Bu yıl yıkılmayanın -Yeni projelerde biz ne kadar yer alacağımıza çok
seneye önünde kimse duramaz! Bence bu cüm- dikkat ediyorum. Bu projelerde rekabetçi ola-
le bugün hala geçerli. 2001 krizinde bir gecede bilmek için ne tür araç gereçler gerekiyor diye
servetimizin yarısını kaybettik. Buna üzülmemek düşünerek kendimizi yapılandıracağız. Geçmişte
mümkün değil. doğudan ikinci el makine getirerek ana sanayinin Doğum tarihi: 01.05.1954
ihtiyaçlarına cevap vermeye çalıştık. Ancak artık Doğum yeri: Trabzon-Çaykara
Çalışanlarınızla iletişim kururken nelere dik- bunun demode olduğunu, işe özel tezgâhların Eğitim: Trabzon Fatih Eğitim Enstitüsü-
kat ediyorsunuz? İşe alım noktasında hangi yatırımının gerekliliğine inanıyorum. Verimliliğimizi Türkçe Öğretmenliği
özelliklere daha fazla önem veriyorsunuz? artıracak tezgâh ve ekipmanların yatırımını gerçek- Çocuklar: 1 erkek (makine mühendisi),
Bir ‘Şahince ailesi’ oluşturmaya çalışıyorum. İşe alım- leştireceğiz. 1 kız (yüksek mimar)
da bir arkadaşımla görüşüyorsam ona buranın bir Yabancı dil: İngilizce
aile olduğunu ve problemleri karşılıklı görüşerek Sektörde en çok karşılaşılan sorunlar neler? Hobi: Seyahat, doğa yürüyüşü
bünyemizde çözeceğimizi söylerim. Biz kapıdan Bunlar nasıl çözülmeli? En sevdiği yemek: Sebzeli yemekler
girdiğimizde burada her bireyin ailenin bir parçası Birincisi, yetişmiş eleman bulma noktasında sıkın- Üyelikler: BOSİAD YKÜ, UİB YKÜ, BTSO,
olduğunu bilirler. Müdür arkadaşlarıma da şunu tı var. Okulu bitiren öğrenci çok hızlı şekilde işe TOSYÖV, KALDER, TAYSAD
BOSİAD SİNERJİ / Mayıs / Haziran 2013 53