Page 40 - Sinerji s11
P. 40

röportaj / Ahmet Uğur Altan
                                                                                     Söyleşiye  İMORTAŞ’ın  kuruluş  hikâyesi  ile
                                                                                     başlayabilir miyiz?
                                                                                     Kuruluşumuz, 1980’li yılların başına dayanıyor ve
                                                                                     çok enteresan bir öyküsü var. Biz ilk olarak Taksim
                                                                                     piyasasına yedek parça yapmakla başladık. Küçü-
                                                                                     cük bir büromuz dahi yoktu. O zamanlar Türki-
                                                                                     ye’de ithalat kotaları, ithalattaki zorlukları biliyor-
                                                                                     sunuz. Ve otomotiv dediğiniz zaman da Taksim
                                                                                     piyasası yedek parçanın merkezi halindeydi. Bu-
                                                                                     rada ender bulunan bir parçayı yapmamız isten-
                                                                                     di.  Klasik işleme metotları ile yapmaya çalışmışlar
                                                                                     fakat yapamamışlar. Bana danıştılar.
                                                                                     Peki neden siz?
                                                                                     Ben Metalurji  Yüksek Mühendisi olduğum için,
                                                                                     laboratuvar bilgim de vardı. Ayrıca 20 yıl kadar
                                                                                     Renault’da çalıştım. Renault’da çalıştığımız ve tek-
                                                                                     nik eleman olduğumuz için her türlü araba par-
                                                                                     çasının imalatından da anladığımızı düşünmüşler.
                                                                                     Karaborsa satılan, zor bulunan o parçayı bize gös-
                                                                                     terdiler ve ‘Bunu biz yapamıyoruz, siz yapar mısı-
                                                                                     nız?’ dediler. Parçanın analizini, malzeme olarak
                                                                                     değerlendirilmesini çözecek yetenekteydim. On-
                                                                                     lar parçayı klasik metotlarla işlemeye çalışmışlar,
                                                                                     fakat becerememişler. Tabii o zamanlar daha dik
                                                                                     işleme tezgâhları vesaire yok ve o yöntemle imal
                                                                                     edilse bile oldukça pahalıya çıkacak bir parçaydı.
                                                                                     Halbuki parça sinter, yani metal tozları bir karışım
             Kaliteye                                                                tavlanıyor. Biz de incelediğimizde, parçanın sinter
                                                                                     olarak alınıyor ve bunlar presleniyor, sinter fırında
                                                                                     tekniğiyle yapılabilirliğini gördük ve imalatını or-
                                                                                     ganize ettik.
                                                                                     Hayatınızı değiştiren, İMORTAŞ’ın kurulma-
                                                                                     sına vesile olan o parça neydi?
             tutkunum                                                                parçaydı. Biz o parçanın imalatını organize ettik
                                                                                     Ford’un yağ pompası içinde dağıtımı sağlayan bir
                                                                                     ve yaptık. Bizim için de ilk kuruluş sermayesi oldu.
                                                                                     İlk prototipini ne kadar sürede yaptınız?
                                                                                     6 ay ya da daha az bir süredeydi. Ve biz o parça-
                                                                                     nın  üretimini  gerçekleştirerek  piyasaya  sürdük.
                                                                                     O güne göre bizim için epey iyi bir kazanç oldu
                 İMORTAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Uğur                           ve bir anonim şirket kurmaya karar verdik. Bize

                 Altan, başarısındaki en büyük payın kaliteye                        bu parçayı yapmamız için getirenlerle birlikte bir
                                                                                     anonim şirket kurduk.
                 olan tutkusu ve yönetimde onu kendisine rehber                      Kimler vardı peki o oluşumun içinde?
                 edinmesi olduğunu söyledi.                                          Bursa’da birkaç tane yedek parçacı arkadaş ve biz
                                                                                     Renault’da çalışan üç arkadaş vardık.

             İMORTAŞ, tam 35 yıldır otomotiv yan sana-  rekli yenilikleri takip eden  ve uygulayan   O halde Renault’dan istifa ettiniz…
             yinde faaliyet gösteren, Bursa’nın önemli   Ahmet Uğur Altan, klasik bir yönetici ol-  Hayır etmedim, o arada bu anonim şirketi kurduk
             firmalarından biri. Firmanın sektöre adım   madığını, ancak ‘kalitede klasikleştiğini’ dile   ve şirketimizin ismini de İmalat Organizasyon Ti-
             atma hikâyesi ise oldukça ilginç. 1980’nin   getirdi. Sanayiciliği sevdiğini bildiren Altan,   caret Anonim Şirketi olarak seçtik. Ve dedik ki ‘Bir
             başında ender bulunan bir parçayı yapma-  “İşimi severek yapıyorum ve herkese tav-  parçayı imal etmek için yatırım yapmaya lüzum
                                                                                     yok.  Bir  tornavida  bile  almayacağız.  Biz  imalatı
             yı başaran İMORTAŞ Yönetim Kurulu Başka-  siyem, hangi işi yaparlarsa yapsınlar önce   organize ederek para  kazanırız.’ Piyasaya birkaç
             nı Ahmet Uğur Altan, durumu ‘alın yazısı’   sevsinler. İlkeli çalıştıktan sonra insanın ba-  parça yaptıktan sonra  Tofaş’ın imalatçısı olarak
             olarak nitelendiriyor. Ford’un yağ pompası   şarısız olma ihtimali çok az. Allah herkese   parça yapmaya soyunduk. Baktık ki böyle orga-
             içinde dağıtımı sağlayan bir parçayı üretip,   nasibini ayrı ayrı verir. Örneğin bizimki bir   nizasyonla bu iş yürümüyor, dışarıda yaptıracak
             bu parçadan elde ettikleri kazancı kuruluş   tesadüf. Hiç yoktan, yani birisi önünüze bir   yeterli kapasitede tezgâh da yok. İlk defa çok eski
             sermayesi  yaparak  işe  başladıklarını  anla-  parça koyuyor, yapıyorsunuz ve sanayici   bir taşlama tezgâhı aldık.  Tezgâhı çalıştırmamız
             tan Altan, adım adım ilerleyerek BOSB’da   oluyorsunuz. Bu tamamen iki bilyenin bir-  aylar sürdü. Çünkü tamamen bakımını yaptık. Ve
             260 kişinin çalıştığı fabrikaya ulaştıklarını   birine çarpışması gibi bir şey” diye konuştu.  60 metrekarelik bir büronun içinde, bir tezgâh ve
             söyledi. 75 yaşında olmasına rağmen sü-                                 iki kişiyle faaliyete başladık.



       38  BOSİAD SİNERJİ / Mart - Nisan 2015
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45