Page 41 - Sinerji s11
P. 41
Ortaklarınız kimlerdi? “KALİTEDE KLASİKLEŞTİM”
Biri Renault’da birlikte çalıştığımız arkadaşım Hil- Eski yöneticiler kalıpların dışına çıkamadık-
mi Fidan. Fidan istifa ederek şirketin başına geçti. ları için eleştirilir. Oysa sizin sürekli gelişim-
Genel Müdürünüz Ercan Bey’in babası... lere açık bir yapınız var…
Diğeri de Teknik Öğretmen Atamay Ellergezen’di. Evet klasikleşiyorlar, ama ben de kalitede klasik-
Biz böylece Renault grubuyduk. Yine benim Ereğ- leştim. (Gülüyor)
li Demir Çelik’ten metalurji mühendisi arkadaşım O halde başarınızın sırı için ‘Kalitede klasik-
Ergan Kesim ve yedek parça satıcısı Ahmet Duyar leşme’ diyebilir miyiz?
vardı. Kısacası 5 tane ana ortak, 2-3 yedek parçacı
arkadaş ile işe koyulduk. Sermayemizi de kendi- Evet. Şöyle söyleyeyim; kaliteye karşı tutkum ve
miz yarattık. Hatırladığım kadarıyla o zamanlar yönetimde onu kendime rehber edinmemin ba-
500 bin liraydı şirketi kurmak. Onun dörtte birini şarımda büyük bir payı var.
yatırdığınız zaman anonim şirket kurabiliyordu- Ürün ve müşteri portföyünüzle ilgili de bilgi
nuz. O dönem borç harç kalıp yaptırdık, imalatını alabilir miyiz?
organize ettiğimiz ilk parçanın giderlerini sağladık Biz mekanik parça üretiyoruz. Yerli piyasada Koç
ve o zamana göre de oldukça iyi bir gelir elde Grubu en belli başlı iş ortağımız. Türk Traktör, Fiat,
ederek, bu gelirle de şirketimizi kurduk. Otosan da bunlardan bir kaçı...
Başka yerde de çalışmaya devam ettiği- Ya Renault?
niz için ne kadar zamanınızı ayırıyordunuz Biraz çalıştık ama ondan sonra ben ilkesel olarak,
İMORTAŞ’a? yeyi kurmakla iyi mi yaptınız? Piyasaya göre para yani ‘Burada çalıştı, buranın imalatçısı oldu’ de-
Sadece akşamları ya da hafta sonları işlerle ilgile- kazanıyor mu? Ya da işleme, ısıl işlem veya talaşlı dirtmek istemedim. İhracat; üretimimizin yüzde
nebiliyordum. Şirketin gelişmesi; Sonra baktık ki imalat atölyesi kurduğunuzda da yine aynı şekil- 50’sini Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya
taşlama eksiğimiz var, bir taşlamamız oldu. Son- de. Bütün faaliyetlerinizin verimli olmasını sağla- gibi Avrupa ülkeleri ile az da olsa Çin’e gönderi-
ra bir taşlama daha, bir pres daha derken, halen malısınız. Ve yönetimde de benimsediğimiz yol yoruz.
şimdi oldukça geniş bir taşlama parkına, satıh taş- tamamen kalite, yalın yönetim, mükemmeliyetçi- Yakın gelecekte yeni bir yatırım hedefiniz
lama ve puntasız taşlama hattına sahibiz. Baktık lik olmalı. Bunun için de işletmemizdeki her türlü var mı?
ki ısıl işlemde dar boğaz oluştu, ısıl işlem yatırımı faaliyeti birer süreç olarak tarif ediyoruz ve her bir
yaptık. Ondan sonra pres ihtiyacımız oldu, pres sürecin iyiye doğru gidip gitmediğini görmek için Bizim bir prensibimiz var; önce iş bağlantısını ya-
yatırımı yaptık. Talaşlı imalat ihtiyacı da doğdu, belirlediğimiz parametrelerle performanslarını parız, sonra da ona yönelik yatırımı. Yani yatırım
talaşlı imalat atölyesini kurduk. Ve bugün 260 çalı- ölçüyoruz. Kısacası bir nevi hız saati gibi. Sürece yapıp ardından iş beklemekten kaçınırız. Önce ya-
şanımızla orta ölçekli bir KOBİ haline geldik. bölüyoruz ve süreç en ufak işe kadar detaylanıyor. pacağımız ürünün müşterisini hazırlayıp, bağlan-
tılarını kurup, ondan sonra o işe yönelik yatırıma
Ortaklardan kimler kaldı şu anda? ‘Her şeyi iyi yapmazsanız, kaliteli bir yönetime ve girişiriz.
3 kişi kaldık. Biz kimseye ‘ayrıl’ demedik ama faaliyete ulaşamazsınız’ prensibinden hareket edi-
herkes kendi ihtiyacından dolayı, payını alarak yoruz. İşte yalın yönetim de bu zaten.
aramızdan ayrıldı maalesef. Ben Yönetim Kurulu “O PARÇADAN BUGÜNE GELMEMİZ
Başkanı olarak her zaman ortaklar arasında adil ol- “KURULDUĞUMUZDAN BU YANA BİR ALINYAZISI”
mayı kendime ilke edindim. Yani benim haklarım KALİTE HEP ÖN PLANDA” O halde sorumuzu ‘Hedefinizde olan bir
ne ise diğerlerine de aynı hakları tanımaya, onla- müşteri var mı?’ diye değiştirelim…
rın istek ve arzularını dinlemeye ve şirketi müş- Kalite ve yalın yönetim çalışmalarına ne za-
terek idare etmeye özen gösterdim. Öte yandan man başladınız? Amerika’ya parça yapmaya çok hevesliyiz. Bu ara-
Hilmi Bey Yönetim Kurulu Üyesi, oğlu Ercan Fidan Ben Renault’ta Kalite Konstrüksiyon Müdürüy- da söylemeden geçemeyeceğim; o bir kişiden,
Genel Müdür ve benim oğlum Azmi Tonguç Al- düm. Daha doğrusu kalite çevrimlerini organize bir parçadan başlayıp da bugün bu duruma gel-
tan da İMORTAŞ’ta Satış ve Pazarlama Müdürü. eden bir birimden sorumluydum. İMORTAŞ’ta da memizi, bir yerde alın yazısı olarak kabul ediyoruz.
ilk kurulduğumuzdan bu yana daima yönetimde Ve çalışanlarımız bizim sürecimizin bir parçasıdır,
kaliteyi hep ön planda tuttum. Arkadaşlarımızla onların memnuniyeti, çevre koruma süreçlerimi-
“HER ŞEYİ İYİ YAPMAZSANIZ, birlikte hep buna çalıştık. Kalite; yalın yönetim zin içinde yer alır. Çevreyi korumak konusunda
KALİTELİ FAALİYETE ve yalın yönetimin mükemmellik modelini zaten gerçekten çok titizizdir.
ULAŞAMAZSINIZ” gözeten bir sistem. Ama Türkiye bunları bir me-
BOSB’a gelişiniz nasıl gerçekleşti? tedoloji olarak son 10 yılda odağına aldı. Kalitede “SANAYİCİLİĞİ SEVİYORUM”
sürekli bir yenileşme, çalışanları ve yönetenleri
Küçük Sanayi’de 5-6 dükkânda çalışırken, 2006 devamlı tazeleyen metotlar hep gelişecektir. Yalın Bugünlere ulaşana kadar karşılaştığınız en
yılında Bursa Organize Sanayi Bölgesi’ne taşın- yönetim de bunun sonu değildir. Mutlaka bun- önemli zorluk ne oldu? Pes ettiğiniz zaman-
dık. Halen 12 bin metrekare kapalı alanda faaliyet dan sonra daha başka metodolojiler de çıkacaktır. lar oldu mu?
gösteriyoruz. 4 tane atölyemiz var. Bu atölyelerin Yeni bir kan verme, yeni bir rüzgâr estirmek kalite- Çoğu kişi ‘Sanayicilik yapmasam daha iyi kazanır-
hepsini birer anonim şirket halinde organize ettik. nin gelişmeye açık yönüdür. dım’ diye şikâyet eder, ama ben şahsen sanayicili-
Kalitenin babası sayılan ve Japonya’daki kalite ça- ği seviyorum. İşimi severek yapıyorum ve herkese
lışmalarının da ilk öğreticisi olan Amerikalı kaliteci Siz bu gelişmeleri nasıl takip ediyorsunuz? tavsiyem; hangi işi yaparlarsa yapsınlar önce sev-
Dr. Joseph M. Juran der ki “Her türlü faaliyetinizi Çeşitli programlarda arkadaşlarımızı eğiterek, ya- sinler. İlkeli çalıştıktan sonra insanın başarısız olma
parçalara bölün ve her birinin iyi olmasını sağla- lın yönetim eğitimine göndererek, mükemmellik ihtimali çok az. Yani bir kere başarısız kabul etmek
yın. Yani bir atölye, diğer atölyenin müşterisi ve eğitimini alarak, şirketimizde kalite görüşümüzü için insanın kendisini neye göre başarısız gördü-
aynı şekilde müşteri memnuniyetini sağlamanız her zaman taze tutmaya çalışıyoruz. ğünü bilmek gerekir. “Başkası şunu kazanmış, ben
lazım. Biz de çeşitli faaliyetler içinde bulunuyoruz. Bu arada özür dileyerek yaşınızı sorabilir onu kazanamadım”, “O o kadar büyüdü, ben bü-
Her birinin mali açıdan verimliliğini ölçmek, yani miyim? yüyemedim” diye bir kıskançlık huyum yok. Yani
örneğin bir pres atölyesi kurdunuz ama bu atöl- 75. başarısızlık kavramı biraz pesimist düşünceden
BOSİAD SİNERJİ / Mart - Nisan 2015 39