Page 22 - Sinerji s12
P. 22

köşe yazısı / Ahmet Özenalp









                                                Deniz yolu ile yapılan


                                                ihracatta karşılaşılan



                                                sorunlar






                                Ahmet Özenalp   Saygıdeğer  Sinerji  okurları;       sözleşmenin şartları sadece sözleşme taraflarını,
                        Bursa Organize Sanayi Bölgesi                                yani tarafınızı ve alıcınızı bağlar. Tarafımızla, ara-
                            Denetleme Kurulu Üyesi  Bu ayki  yazımda  sizlere  ihracatçılarımızın   son   nızda kurulan taşıma sözleşmesi şartları ise satış
                            www.ahmetozenalp.com  zamanlarda   çok  karşılaşmaya  başladıkları  bir     sözleşmesinden tamamen bağımsızdır. Yükleyici
                                                sorundan bahsedeceğim. Deniz yolu ile taşıma-  sıfatınız  tahtında,  konteyner  muhteviyatı  yük-
                                                sında malın karşı taraf tarafından teslim alınma-  lerinizin, alıcısı tarafından çekilmemiş olmasına
                                                ması hali, özellikle bir kaç yıldır çok karşılaşmaya   bağlı olarak doğmuş ve doğacak her türlü mas-
                                                başladığımız bir sorun oldu. On binlerce ihracat   raf, hasar, zarar ve cezalardan dolayı firmanızın
                                                yapan, fakat eşyasının teslim alınmaması ile kar-  sorumluluğunu 6102 sayılı  Türk  Ticaret Kanu-
                                                şılaşmayan ihracatçı firma, böyle bir durumla   nu’nun 1207. maddesine göre sorumluluğunuz
                                                karşılaştığında ne yapacağını bilemiyor.   var’ deyip ihtar çektiğinde karşılıklı açılacak olan
                                                                                     ilk davanın temelleri atılmış oluyor.
                                                Tabii bu sorunun birkaç yıldan beri var olmasının
                                                sebepleri malum. Arap baharı ile başlayan Orta-  Konşimento taşıma sözleşmesinde yer alan tes-
                                                doğu’da, Akdeniz’deki bir çok İslam ülkesindeki   lim şekli (FREİGHT COLLECT, FREE ON  TRUCK,
                                                yönetim değişiklikleri, kardeş kavgaları, özetle   LİNER OUT vb.) gönderici sorumluluğunu sınır-
                                                ülkelerin iç istikrarlarının olmayışı bu işi bu nok-  lamaktadır. Uluslararası İncoterms kuralları gere-
                                                talara getirdi.                      ği eğer bir konişmento düzenlenmiş ve bundan
                                                                                     navlun ve diğer giderleri ödeyecek olanın, malı
                                                Deniz yolu taşıması, diğer taşıma modlarına   alan kişi (gönderilen) olacağı anlaşılıyorsa, nav-
                                                göre özellik arz eden bir taşıma şeklidir. Deniz   lun ve diğer giderleri ödeme borcu konşimen-
                                                hukuku çok özel bir hukuk alanıdır. Deniz hu-  toya göre, yükü alacak olan (gönderilen) kişiye
                                                kukunun  taşımaya  ilişkin  düzenlemelerinin  bir   geçer. (TTK 1229/l-n Md.) Bu konuda yüksek yar-
                                                çoğu 6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunu içinde   gının da deniz nakliyesine dönük içtihat kararla-
                                                yer aldı.                            rı var. Bu kararlarda elbette bize yol gösteriyor.
                                                                                     Özelikle deniz yolu taşımasında navlun alacak-
                                                Türkiye’den ihracat yapan bir firma, konteyner   larının bir yılda zaman aşımına uğradığının ihra-
                                                muhteviyatı mallarını EXW olarak sattığında,   catçı firmalar tarafından bilinmesinde yarar var.
                                                taşıma muhteviyatı eşyanın, örneğin Mısır Li-
                                                manı’nda alıcısı tarafından teslim alınmamış ol-  “MADDE 1246- (1) 1188’inci madde hükmü saklı
                                                masından sorumlu mudur? Sorumluluk konusu   kalmak kaydıyla, gemi kira sözleşmeleri ile za-
                                                eğer bir konşimento düzenlenmiş ve bundan   man çarteri sözleşmeleri ve navlun sözleşmele-
                                                navlunu ödeyecek olanın, malı alan kişi olacağı   rinden veya konşimentodan veya onun düzen-
                                                belirtilmişse tabii ki navlunu ödeme borcu kon-  lenmesinden doğan bütün alacaklar bir yılda
                                                şimentoya göre, yükü alacak olan kişiye geçer.   zamanaşımına uğrar.”
                                                Navlun alacağı, muaccel olmasından itibaren
                                                bir yıl içinde zaman aşımına uğrar. Buna dayana-  Sonuç olarak, taşıma konusunda düzenlemeleri
                                                rak ihracatçı firma ‘ben sorumlu değilim malımı   de dikkatle okuyup, muhtemel rizikoları önce-
                                                fabrikada, milletler arası sözleşme incoterms ku-  den görmek ve düzenlemeleri mutlaka bilen biri
            Not: Yazılarımı; web adresim:
            www.ahmetozenalp.com ve             ralları gereği teslim ettim’ derse ne olacak? Tam   ile incelemekte fayda var. Yoksa ihracatçımızın
            blog adresim:                       tersi, taşıyan ihracatçı firmaya dönüp ‘Eşyanın   kendisini yüzbinlerce dolarlık bir alacak davası-
            http://ahmetozenalp.blogspot.com’dan   çekilmemesinden sorumlusunuz. Çünkü firma-  nın içinde buluvermesi içten bile değil.
            takip edebilirsiniz.                nızla alıcı arasında yapılan satış sözleşmesi ve bu


       20  BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2015
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27