Page 47 - Sinerji_s23
P. 47
YATIRIMLAR DEVAM EDECEK
Ne kadar yatırım yaptınız? Yatırımlarınız de-
vam edecek mi?
Şu ana kadar yaklaşık olarak 1 milyon dolarlık yatı-
rım gerçekleştirdik. Bu yatırımların çok önemli bir
kısmı, tedarikçilerimizde bulunan ve seri üretime
hazır olan 12 model koltuğumuzun üretiminde
kullanılan kalıplar ve aparatlar içindi. Müşteriler-
den gelen talepler doğrultusunda yatırımlarımız
devam edecek.
AR-GE ve yeni ürün geliştirme ile ilgili çalış-
malar yürütüyor musunuz?
Fource’un gerçek gücü, tasarım ve yeni ürün ge-
liştirmede gizli. Şu an pazarda kullanılan araçların coğrafyalara sevkiyatlarımızda dezavantaj yaratı- “GLOBAL BİR YAPININ PARÇASI
çoğunda ortaklarımın emeği olan koltuklar kul- yor. Bunu da CKD (tamamen demonte) ürünler ve OLMA FİKRİ BİZE UZAK DEĞİL”
lanılmakta. Onların hazırladığı yapı üzerinde kü- o coğrafyalarda yaptığımız/yapacağımız işbirlikle- Sektörde zaman zaman birleşme, ortaklık
çük değişikliklerle veya hiç değişiklik yapmadan ri ile azaltmaya çalışıyoruz. Ucuz işgücünün ol- haberlerini duyuyoruz. Siz bu duruma na-
üretmeye devam ediyorlar. Oysa biz, kendimizle duğu Kuzey Afrika ülkeleri ve Romanya, Polonya sıl bakıyorsunuz? Bu yönde gündeminizde
yarışmak zorundayız. Daha önce yaptıklarımızdan gibi ülkelere yatırımların artması, ilerki dönemde herhangi bir şey var mı?
daha estetik, daha konforlu, daha hafif ve daha Avrupa’ya olan ihracatlarımızda bizi zorlayabilir.
uygun ürüler üretmemiz lazım. 5 yıl sonra şirketinizi neredede görmeyi Öncelikle şunu belirtmek isterim ki, sektörümüz-
deki birçok koltuk üreticisi benim gözümde rakip
KOSGEB tarafından desteklenen bir projemiz, amaçlıyorsunuz? değil, meslektaş. Birçok konuda firmalarımız ve
patent ve tasarım tescil başvurularımız var. Araş- Yurtiçi ve yurtdışı tüm müşteri ziyaretlerimizde ülkemiz için çok ciddi işbirlikleri yapabilecekken
tırma ve geliştirmenin çıktısı patenttir. İlerleyen bizi bir koltuk tedarikçisi olarak değil, kendi kol- bu imkânı yok ediyor, hatta birbirimize engel
zamanlarda başka patent başvurularımız da ola- tuk üretim tesisleri olarak görmelerini istiyorum. oluyoruz. Ancak istediğimiz boyutta olmasa da
cak. Diğer firmalar ise bizim yaptıklarımızı örnek Önceleri bu isteğimi yadırgayan firmalar, kısa süre işbirlikleri yapıyoruz. Örneğin, sürücü koltuğu
almaya başladılar bile. sonra onlara kazandırdıklarımızı görünce bize hak talep eden müşterilerimiz için üreten meslektaş
Rekabette sizi en fazla zorlayan etmenler veriyorlar. 5 yıl sonra çalıştığı müşterilerin istekleri- firmalardan koltuk temin ediyor ya da doğrudan
nelerdir? ni karşılayabilen, onlara özel ürünler ve hizmetler onlara yönlendiriyoruz. Avrupa’lı bir koltuk üretici-
geliştirmiş, herkesin yaptığını değil, özel olan işleri si ile ciddi bir işbirliği içine girdik. Onların ürünleri-
Ticari araç koltuğu üretiminde çok ciddi bir reka- yapan, çalışanları mutlu ve verimli, sektöründe iyi ni Türkiye ve Ortadoğu’da biz satabiliyoruz, onlar
bet var. Bunun ana sebebi de pazarda çok fazla işlere imza atmış bir firma olmak istiyoruz. Bizim da bizim tasarladığımız koltukları hem Avrupa’da
oyuncu olması. Ürünümüz çok havaleli olduğu amacımız ciroyu veya istihdamı artırıp ilk rüzgar- hem de Hindistan ve Çin’de pazarlıyorlar. Ayrıca
için ve kalite açık ara çok farklı olduğundan sektö- da savrulmak değil. Tüm paydaşlarımız için sürdü- bu yapı içerisinde global satınalma prosesinden
rümüz için Uzakdoğu, özellikle Çin bir tehdit de- rülebilir bir işyeri oluşturmak istiyoruz. de faydalanabileceğiz. Bu da bize farklı imkânlar
ğil. Ancak ürünün havaleli olması bizim de uzak doğuracaktır. Yaklaşık 8 ay süren teknik çalışma-
lar tamamlanmak üzere ve onlar için ilk sevkiyatı
temmuz ayı içinde gerçekleştiriyoruz. Bu işbirliği
şu an için ortaklık boyutunda değil ve iki taraf da
bunu düşünmüyor. Ancak biliyorsunuz zaman
her şeyi değiştirebilir. Global bir yapının parçası
olma fikri bize uzak gelmiyor. Bizimle görüşen fir-
malar da bunun rahatlığını görüyorlar.
Son olarak otomotiv endüstrisinin şu anki
durumu hakkında neler söylersiniz?
Artan döviz kurları yurtiçi ticari araç satışlarını çok
etkiledi. OSD verilerinden de bunu net bir şekilde
görüyoruz. Geçtiğimiz yıllara göre ciddi bir azal-
ma var. Uzun bir süre de böyle gideceğini tahmin
ediyorum. Bu nedenle hem ticari araç üreticileri
hem de otomotiv tedarikçileri yüzünü ihracata
çevirdi. Rekabet o ortamda da zorlaştı. Dolayısıyla
yurtdışındaki firmalarla işbirlikleri bize doğru bir
hamle olarak görünüyor.
BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2017 45