Page 66 - Sinerji s9
P. 66
köşe yazısı / Nurgül Ay
Çocuklarda
cinsel eğitim
Çocuklarımız, dünyadaki en değerli varlıklarımız. latırken hangi kelimeleri kullanmam gerektiğini
Onlar dünyaya geldikten sonra hayatımızda pek bilmiyorum.”
çok şeyi onların yararına olacak şekilde değiştiri-
Psikolog&Aile Danışmanı& Cinsel Terapist riz. İmkânlarımız doğrultusunda en iyi kıyafetleri, Anne babanın, kendisinin bu konudaki çekingen-
bilgi@nurgulay.com en iyi yiyecekleri, en iyi oyuncakları alır, evimizin liği bilgi vermeyi hep yarına bırakma eğilimini do-
her köşesini onlara uygun şekilde düzenleriz. En ğurduğu gibi, çocuğun bu konudaki sorularının
iyi okullara göndeririz. Bazı anne babalar çocuk- da yanıtsız kalmasına yol açmaktadır. Böylece ço-
ların gelişimsel yönünü çok iyi takip edebilmek cuğun kadın-erkek olma konusundaki tutumu ve
ve doğru davranışlarda bulunabilmek için, çocuk eğilimlerinin tohumları atılmış olacaktır. Şimdi bu
eğitimi üzerine kitaplar okur, filmler izler ya da yazımı okuyanların bazılarının, “Aman canım bize
seminerlere katılarak onları sağlıklı bireyler olarak çocukken cinsel eğitim dersi mi verdiler, ne oldu?
yetiştirmek için ellerinden geleni yaparlar. Kuş- Kadın da olduk erkek de…” diye söylediklerini
kusuz bütün bunlar çok önemli ve gerekli ebe- duyar gibiyim. Fakat bilimsel araştırmalar bunun
veynlik tutumlarıdır. Ancak göz ardı ettiğimiz ve tam tersini söylüyor.
aslında sağlıklı bir gelişimin olmazsa olmazların- Ülkemizde hem kadınlarda hem de erkeklerde
dan olan çocuklarımıza vermemiz gereken “cinsel çok yüksek bir oranda cinsel işlev bozukluklarına
eğitim” konusudur.
rastlanmaktadır. Türkiye’ de ‘vajinismus’ her 10 ka-
YOK SAYILMAMALI dından birinde, erken boşalma 18-59 yaşları ara-
sındaki erkeklerin yaklaşık yüzde 30’unda görül-
Cinsellik birçok anne babanın, hatta öğretmenle- mektedir. Cinsel işlev bozukluklarının en önemli
rin bile yok saymayı tercih ettiği bir konudur. Bu- nedenlerinden biri, hep göz ardı ettiğimiz ve in-
nun en önemli nedenlerinden biri, cinsel eğitimin sanların yaşamı boyunca ihtiyaç duyduğu cinsel
seks eğitimi ile karıştırılmış olmasıdır. Toplum ola- eğitimin olmamasıdır. İnsan doğduğu günden
rak sağlıklı nesiller yetiştirmek; bedensel, ruhsal, ölümüne kadar cinselliği olan bir varlıktır. Dolayı-
zihinsel, sosyal ve cinsel yönden kendisi ve çev- sıyla cinsellik hakkında bilgilenmenin veya cinsel
resi ile barışık bireyler yetiştirmekle mümkündür. eğitimin yaşam boyunca sürmesi gerekir. Ancak
Bu konuda yürütülmüş pek çok araştırmada ana cinsellikle ilgili bilmek istediklerimiz veya bilme-
babaların çoğunun üreme ve cinsiyet konusunda miz gerekenler her yaşta aynı değildir.
çocuklara küçük yaşta bilgi vermeyi savunduğu-
nu, fakat yine bu aynı kişilerin çocuklarına hiç- Bunun için anne, babalar ve eğitimciler, bilimsel
bir bilgi vermemiş olduğu görülmüştür. Bunun kaynaklardan ve eğitim seminerlerinden fayda-
temel nedeninin, anne babaların konuyu nasıl lanarak bu konuda bilgi sahibi olmalıdırlar. Ço-
ele alacaklarını bilemeyişlerine dayandığı düşü- cuğun bütün gelişim evrelerinde onun fiziksel
nülmektedir. Çekingenlikleri, yaşamın bu doğal gelişimi kadar ruhsal gelişimi de özenle takip
parçasını küçük yaşta öğrenmenin sakıncalı etki- edilmelidir. Çünkü bu; sağlıklı, ne istediğini bilen,
leri olabileceği düşüncesinden çok, bu konudaki güçlü, sosyal nesiller için kritik bir öneme sahiptir.
bilgisizliklerden ve konunun onları tedirgin etme-
sinden kaynaklanır. İşte tipik tepkilerden birkaçı:
“Bu işi nasıl açıklayacağımı bilemiyorum”, “Acele
etmeme gerek yok, nasıl olsa öğrenir”, “Bunu an-
64 BOSİAD SİNERJİ / Kasım - Aralık 2014