Page 41 - sinerji_42.sayi_web_pdf
P. 41

“İNDİRİM İTİCİ GÜÇ OLUR”    kotalarının dağıtılmasında kolaylıklar   OSB Bursa’yı
                                    sağladık. Bu, OSB’ye talebi patlattı.
        Bursa’nın ‘Türk sanayisinin lokomotifi’                         nasıl etkiledi?
        olmaya başladığı yıllarda 1. Beş Yıllık   Tarihe düşmemiz gereken notlardan
        Kalkınma Planı da yürürlüğe girer.   biridir bu…
        Projenin hayata geçirilmesinin ardın-  OTOMOTİV SANAYİNİN       OSB, şehri refaha doğru çekmiş ve gidişin hızını artırmıştır. Ülke-
        dan sıra, arsa müşterilerinin ortaya   TEMELİ PİLOT SANAYİ’DE   nin sanayileşme psikolojisini fiziki olarak yansıtan, simgeleyen
        çıkmasına gelir. Bursa OSB’nin ilk arsa   RENAULT İLE ATILDI    bir noktadır. Türkiye’ye öncülük eden bir pilottur. Bursa’nın bir
        müşterilerinden biri Suni Elyaf AŞ ve                           Anadolu kentinden metropole dönüşümünü sağlamıştır. Şehrin
        Sentetik İplik Fabrikaları A.Ş. (SİFAŞ)   ‘700 bin metrekarelik tevsii sahası-  büyüme istikametini tayin etmiştir. İstanbul, İzmir ve Antalya
        olur. 30 bin metrekare için başvuran   nı blok olarak isteyen Oyak Renault   gibi deniz kenti haline dönüştürmüştür. Yerleşim alanlarını, yapı
        firma ilk müşteri olduğu için arsa fi-  Otomobil Fabrikaları A.Ş.’yi Bursa’ya   ve yaşam biçimini etkilemiştir. Üretim biçimini de değiştirmiştir.
        yatının ‘indirimli’ satılması gündeme   getirirsek bir otomotiv şehri olabili-  Batı normlarında üretim anlayışını, pazarlamayı, ihracatı öğret-
        gelir. Tartışmaların neticesinde 28 lira   riz, yan sanayide patlama yapabiliriz’   miştir. Bu anlamda fabrikalar birbirlerinden büyük ölçüde etki-
        olan metrekare fiyatı 20 lira olarak   diye düşünen Oda Yönetimi, Odalar   lenmiştir. Hepsinin dışında asıl önemlisi; sanayicinin dünya gö-
        belirlenir. Çoğu sanayiciye göre bu   Birliği’nin ‘Orası orta ölçekli sanayici-  rüşünü etkilemiştir. Artık yerel büyüklükte üretimler değil, küresel
        indirim, başvuracak tüm firmalar için   ler için bir tevsii sahasıdır. Veremez-  ölçeklerde üretim ve verimlilik yapılması gerektiğini kavramış ve
        itici güç olacaktır. Ancak bu öngörü   siniz’ engeliyle karşılaşır. ‘Halbuki biz   dünya ekonomisinde rol oynamaya başlamıştır. Sanayinin ova-
        kısa vadede gerçekleşmez. Kredi yü-  Renault’ya muhtaçtık. Bölgedeki   ya daha fazla zarar vermesini de engellemiştir.
        küne arsaların kısa sürede satılama-  arsaları ancak Renault sayesinde yan
        ması eklenince ‘Oda’da moraller bo-  sanayi olarak satabilirdik’ diyen döne-
        zulur. Maliyetleri 33 milyon lira olan   min Genel Sekreteri Kağıtçıbaşı, araş-
        tesislere karşılık 1,5 milyon metrekare   tırmaları sonucu Odalar Birliği’nin da-
        arsanın  satılmasının  gerekliliği  baskı   nışmanlık görevi dışında hiçbir amir
        unsuru olmuştur.            yetkisi olduğunu tespit eder. Ve dö-
                                    nemin BTSO Yönetim Kurulu Başka-
        KAĞITÇIBAŞI ANLATIYOR…       nı rahmetli Abdi Biçen Bey’e ‘Benim
                                    fikrime  inanıyorsanız,  Odalar  Birliği,
        1964 yılından itibaren Bursa Ticaret   ne dersin desin sahayı Renault’ya
        ve Sanayi Odası’nda (BTSO) 33 yıl bo-  vereceğiz ‘der. Böylece Renault’nun
        yunca Genel Sekreterlik yaparak şeh-  ardından  TOFAŞ’ın  da  gelmesiyle
        rin kaderini değiştiren Bursa OSB’nin   yan sanayi firmalarına satış patlar ve
        kuruluşunda önemli görevler üst-  Bursa’da otomotiv ve otomotiv yan
        lenen Ergun Kağıtçıbaşı, arsa satışı   sanayinin temelleri de atılmış olur.
        konusunda yaşanan sıkıntılara nasıl   Sonuç olarak Bursa Otomotiv Baş-  Bursa Ovası
        ilginç bir çözüm bulduklarını şu çar-  kenti olur.
        pıcı ifadelerle anlatır: Bütçemizin 20                          nasıl korundu?
        katına yakın borca girmişiz. Arsalar   BAZI SANAYİCİLER
        satılmıyor, her meclis toplantısında   NEDEN AYAK DİREDİ?       Bursa OSB’nin hayata geçtiği yıllarda, BTSO-Vilayet-Belediye
        eleştiriliyoruz. İtici güç olabilir  dü-                        üçgeninde ‘Ova Koruma Protokolü’ hazırlandı. Bursa Ovası’nın
        şüncesiyle Koç Grubu’na arsa satma-  Sifaş, İpeker, İPSAN, Coşkunöz, Magnet-  etrafı adeta kırmızı bir kalemle çizildi. Belirlenen kırmızı hattın
        nın faydalı olacağını düşündük. Oldu   ti Marelli MAKO, Robert Bosch ve Farba   içerisinde yapılacak belirli ölçekte tarımsal ve hayvansal yapıla-
        da…                         gibi firmalar gelirken, bazı sanayiciler
                                    ise taşınma ve işçisini taşıma maliyetini   rın dışında hiçbir yapıya su, elektrik gibi hizmetlerin verilmemesi
        Sonra 1980’lerde bir  arsaya 8-10   düşünerek bölgeye geçme konusun-  kararlaştırıldı. Bu çabaların sonucunda büyük bir tahribatın
        talep  olduğu günler geldi,  fiyatlar   da direnç gösterir. ‘Namazgah’taki atöl-  önüne geçildi. OSB’nin kurulması, ovanın gelişigüzel kullanımını
        tırmandı. ‘Yeni bir teknoloji getiriyor   yeni kapat, OSB’ye gel. Arsa maliyeti   engelledi.
        mu, istihdama katkısı, ihracatı var   için metrekaresine 28-30 lirayı öde, yo-  Bütün bu samimi gayretlere rağmen siyasi etkilerle protokolün
        mı?’ gibi kriterler belirledik. Ülkede   lunu ben yapacağım, kanalizasyonunu   yer yer delindiğine de rastlandı.
        ne üretirsen  satılan dönemler, fakat   ben yapacağım, telefonuna, elektriği-
        yatırım için makine getirecek döviz   ne karışmayacaksın’ dense de sanayi-  Kentsel gelişim açısından yararlarıyla büyük katkılar sunan
        yok, lisans alınamıyor, yatırım kotaları   cilerin çoğu, atın dizginlerinin Bursa   OSB’yle  birlikte  şehirleşme  yapısı  da  değişti.  Bursa’nın  metro-
        sınırlı. Biz yatırımı burada kurarlarsa   Organize Sanayi Bölgesi’nin kurulması   pol olma süreci OSB ile başladı. Bugünkü Bursa’nın DNA’sında
        Sanayi ve Kalkınma Bankası’nın kre-  münasebetiyle ellerinden gideceğin-  OSB’nin genleri etkili oldu. Bursa 1960’lı yıllardan itibaren hızla
        dilerinden artı puanlar  almak sure-  den endişe ederler.       batıya, kuzey batıya doğru genişledi. Sanayi bölgelerinin bura-
        tiyle makine ithalatında ve yatırım                             lardaki varlığı Bursa’nın dönüşüm sürecinde başat rol oynadı.









                                                                                                        BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Eylül 2021  39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46