Page 41 - sinerji_42.sayi_web_pdf
P. 41
“İNDİRİM İTİCİ GÜÇ OLUR” kotalarının dağıtılmasında kolaylıklar OSB Bursa’yı
sağladık. Bu, OSB’ye talebi patlattı.
Bursa’nın ‘Türk sanayisinin lokomotifi’ nasıl etkiledi?
olmaya başladığı yıllarda 1. Beş Yıllık Tarihe düşmemiz gereken notlardan
Kalkınma Planı da yürürlüğe girer. biridir bu…
Projenin hayata geçirilmesinin ardın- OTOMOTİV SANAYİNİN OSB, şehri refaha doğru çekmiş ve gidişin hızını artırmıştır. Ülke-
dan sıra, arsa müşterilerinin ortaya TEMELİ PİLOT SANAYİ’DE nin sanayileşme psikolojisini fiziki olarak yansıtan, simgeleyen
çıkmasına gelir. Bursa OSB’nin ilk arsa RENAULT İLE ATILDI bir noktadır. Türkiye’ye öncülük eden bir pilottur. Bursa’nın bir
müşterilerinden biri Suni Elyaf AŞ ve Anadolu kentinden metropole dönüşümünü sağlamıştır. Şehrin
Sentetik İplik Fabrikaları A.Ş. (SİFAŞ) ‘700 bin metrekarelik tevsii sahası- büyüme istikametini tayin etmiştir. İstanbul, İzmir ve Antalya
olur. 30 bin metrekare için başvuran nı blok olarak isteyen Oyak Renault gibi deniz kenti haline dönüştürmüştür. Yerleşim alanlarını, yapı
firma ilk müşteri olduğu için arsa fi- Otomobil Fabrikaları A.Ş.’yi Bursa’ya ve yaşam biçimini etkilemiştir. Üretim biçimini de değiştirmiştir.
yatının ‘indirimli’ satılması gündeme getirirsek bir otomotiv şehri olabili- Batı normlarında üretim anlayışını, pazarlamayı, ihracatı öğret-
gelir. Tartışmaların neticesinde 28 lira riz, yan sanayide patlama yapabiliriz’ miştir. Bu anlamda fabrikalar birbirlerinden büyük ölçüde etki-
olan metrekare fiyatı 20 lira olarak diye düşünen Oda Yönetimi, Odalar lenmiştir. Hepsinin dışında asıl önemlisi; sanayicinin dünya gö-
belirlenir. Çoğu sanayiciye göre bu Birliği’nin ‘Orası orta ölçekli sanayici- rüşünü etkilemiştir. Artık yerel büyüklükte üretimler değil, küresel
indirim, başvuracak tüm firmalar için ler için bir tevsii sahasıdır. Veremez- ölçeklerde üretim ve verimlilik yapılması gerektiğini kavramış ve
itici güç olacaktır. Ancak bu öngörü siniz’ engeliyle karşılaşır. ‘Halbuki biz dünya ekonomisinde rol oynamaya başlamıştır. Sanayinin ova-
kısa vadede gerçekleşmez. Kredi yü- Renault’ya muhtaçtık. Bölgedeki ya daha fazla zarar vermesini de engellemiştir.
küne arsaların kısa sürede satılama- arsaları ancak Renault sayesinde yan
ması eklenince ‘Oda’da moraller bo- sanayi olarak satabilirdik’ diyen döne-
zulur. Maliyetleri 33 milyon lira olan min Genel Sekreteri Kağıtçıbaşı, araş-
tesislere karşılık 1,5 milyon metrekare tırmaları sonucu Odalar Birliği’nin da-
arsanın satılmasının gerekliliği baskı nışmanlık görevi dışında hiçbir amir
unsuru olmuştur. yetkisi olduğunu tespit eder. Ve dö-
nemin BTSO Yönetim Kurulu Başka-
KAĞITÇIBAŞI ANLATIYOR… nı rahmetli Abdi Biçen Bey’e ‘Benim
fikrime inanıyorsanız, Odalar Birliği,
1964 yılından itibaren Bursa Ticaret ne dersin desin sahayı Renault’ya
ve Sanayi Odası’nda (BTSO) 33 yıl bo- vereceğiz ‘der. Böylece Renault’nun
yunca Genel Sekreterlik yaparak şeh- ardından TOFAŞ’ın da gelmesiyle
rin kaderini değiştiren Bursa OSB’nin yan sanayi firmalarına satış patlar ve
kuruluşunda önemli görevler üst- Bursa’da otomotiv ve otomotiv yan
lenen Ergun Kağıtçıbaşı, arsa satışı sanayinin temelleri de atılmış olur.
konusunda yaşanan sıkıntılara nasıl Sonuç olarak Bursa Otomotiv Baş- Bursa Ovası
ilginç bir çözüm bulduklarını şu çar- kenti olur.
pıcı ifadelerle anlatır: Bütçemizin 20 nasıl korundu?
katına yakın borca girmişiz. Arsalar BAZI SANAYİCİLER
satılmıyor, her meclis toplantısında NEDEN AYAK DİREDİ? Bursa OSB’nin hayata geçtiği yıllarda, BTSO-Vilayet-Belediye
eleştiriliyoruz. İtici güç olabilir dü- üçgeninde ‘Ova Koruma Protokolü’ hazırlandı. Bursa Ovası’nın
şüncesiyle Koç Grubu’na arsa satma- Sifaş, İpeker, İPSAN, Coşkunöz, Magnet- etrafı adeta kırmızı bir kalemle çizildi. Belirlenen kırmızı hattın
nın faydalı olacağını düşündük. Oldu ti Marelli MAKO, Robert Bosch ve Farba içerisinde yapılacak belirli ölçekte tarımsal ve hayvansal yapıla-
da… gibi firmalar gelirken, bazı sanayiciler
ise taşınma ve işçisini taşıma maliyetini rın dışında hiçbir yapıya su, elektrik gibi hizmetlerin verilmemesi
Sonra 1980’lerde bir arsaya 8-10 düşünerek bölgeye geçme konusun- kararlaştırıldı. Bu çabaların sonucunda büyük bir tahribatın
talep olduğu günler geldi, fiyatlar da direnç gösterir. ‘Namazgah’taki atöl- önüne geçildi. OSB’nin kurulması, ovanın gelişigüzel kullanımını
tırmandı. ‘Yeni bir teknoloji getiriyor yeni kapat, OSB’ye gel. Arsa maliyeti engelledi.
mu, istihdama katkısı, ihracatı var için metrekaresine 28-30 lirayı öde, yo- Bütün bu samimi gayretlere rağmen siyasi etkilerle protokolün
mı?’ gibi kriterler belirledik. Ülkede lunu ben yapacağım, kanalizasyonunu yer yer delindiğine de rastlandı.
ne üretirsen satılan dönemler, fakat ben yapacağım, telefonuna, elektriği-
yatırım için makine getirecek döviz ne karışmayacaksın’ dense de sanayi- Kentsel gelişim açısından yararlarıyla büyük katkılar sunan
yok, lisans alınamıyor, yatırım kotaları cilerin çoğu, atın dizginlerinin Bursa OSB’yle birlikte şehirleşme yapısı da değişti. Bursa’nın metro-
sınırlı. Biz yatırımı burada kurarlarsa Organize Sanayi Bölgesi’nin kurulması pol olma süreci OSB ile başladı. Bugünkü Bursa’nın DNA’sında
Sanayi ve Kalkınma Bankası’nın kre- münasebetiyle ellerinden gideceğin- OSB’nin genleri etkili oldu. Bursa 1960’lı yıllardan itibaren hızla
dilerinden artı puanlar almak sure- den endişe ederler. batıya, kuzey batıya doğru genişledi. Sanayi bölgelerinin bura-
tiyle makine ithalatında ve yatırım lardaki varlığı Bursa’nın dönüşüm sürecinde başat rol oynadı.
BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Eylül 2021 39