Page 39 - sinerji_42.sayi_web_pdf
P. 39
Neden Bursa?
Türkiye’deki ilk örnek uygulama olduğu için • Sürekli bakımlı yollar sayesinde karayolu • Yakında havaalanı bulunması,
adı yıllarca Pilot Sanayi olarak geçen Bursa ulaşımının kolaylığı, • Mevsim şartlarının uygunluğu,
Organize Sanayi Bölgesi’nin seçiminde rapor • Mudanya ve Gemlik gibi iki limana yakın-
yazan ABD’li Checchi and Company Şirketi, bu lık, • Tüketim imkânlarının yoğun olduğu batı
seçime neden olan şu kriterlere dikkat çeker: kentleri içinde yer alması.
• İstanbul’a yakınlık, • Kalifiye iş gücü varlığı.
Türkiye de Anayasası’nın özgürlükçü yapısıy- DOĞUMDA YAŞANAN SANCILAR… Bursa OSB’ye
la birlikte sanayi planları yapmaya başlamıştır. Tarihsel süreç içerisinde bir çok konuda ilkle-
ABD’nin, elinde biriken yerel paralarla bir organi- ri hayat geçiren Bursa, Türkiye’nin ilk Organize ‘Pilot Organize’
ze sanayi kurma planı tam da bu döneme rastlar. Sanayi Bölgesi kurma sorumluluğunu üzerine görevi
Sıkıntılı bir sürecin ardından kalkınma atağına alarak Türkiye’nin sanayileşme tarihi içinde bir
geçmek isteyen Türkiye, 1961 yılında ABD’nin devrim niteliği taşıyan bu konuda da çok önemli
Artık Paralar Fonu’ndan 26 milyon 200 bin liralık bir sınava girer.
‘Organize Sanayi Bölgesi Kredisi’ teklifini kabul
eder. Bunun ardından Devlet Planlama Teşkilatı Türkiye’nin ilk OSB’si kurulurken pek çok amaç
adına Bursa, İstanbul, Adapazarı, Adana, Mersin etrafında sanayiciler, fikir birliğine varır. Sanayi-
ve Zonguldak gibi sanayi açasından önemli 9 nin disipline edilmesi, Bursa Ovası’nın korunma-
ilde kapsamlı bir araştırma yürüten ABD’li Chec- sı, şehrin planlı gelişmesine katkıda bulunulması
chi and Company adlı firma, Bursa’nın ‘Organize ana amaçların ilk sıralarındadır. Ne var ki, her
Sanayi Bölgesi’ için ‘biçilmiş kaftan’ olduğunu doğumda yaşanan sancılar gibi Türkiye’nin ilk
raporlar. OSB’sinin kurulması sırasında da zorluklar ya- Türkiye’de de organize sanayi bölgesi kurulma-
şanmıştır. 1962 yılında ‘Bursa Pilot Sanayi Bölgesi
sı için başlatılan çalışmada 8 rakibini geride
bırakarak pilot uygulamanın adresi olan Bur-
sa, sadece ülkemize değil, Macaristan başta
olmak üzere Bağımsız Devletler Topluluğu’na
üye ülkelere de pilotluk yapar. Bursa OSB, Oda-
lar Birliği Organize Sanayi Bölgeleri Dairesi
Başkanı Muhittin Söylemezoğlu aracılığıyla
Dünya Bankası’nın Macaristan’da sanayi böl-
gesi ile ilgili destek vereceğe projeye de yön
verir. Bağımsız Devletler Topluluğu’na (Com-
monwealth of Independent States)
rehberlik yapan İktisadi İş Birliği ve
Gelişme Teşkilatı OECD (Organisati-
on for Economic Co-operation and
Development) Konsorsiyum Başkanı
Werner de o zamanki adıyla Bursa
Pilot Sanayi olan Bursa OSB’ninn
Kaptan Pilotu Ergun Ka-
ğıtçıbaşı’nı Contact
Point (Temas Adamı)
tayin eder. Kağıtçı-
başı, uzun bir süre
Bağımsız Devletler
Topluluğu üye-
lerine organize
sanayi bölgelerini
nasıl kurmaları
konusunda eği-
timler verir.
Temeli atılan ilk fabrika, Sifaş
BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Eylül 2021 37