Page 60 - sinerji_s49_ec_baski_pdf_web
P. 60

köşe yazısı / Bi Mola



















                                                 Başarıya giden



                                                 yolda iletişim







                                Buket Yamanlar  Yunus Emre der ki;                    •   Mesaj (net olmalıdır)                      %55’ini beden dili ile karşı tarafa aktardığımız   yardımsever olabiliriz. Bu davranışları çoğunluk-  döndüğünü düşünürsek kendi iyiliğimiz ve
                            Kurumsal İletişim Uzmanı
                           buketyamanlar@gmail.com  “Söz olur savaşı sona erdirir,    •   Araç /Yol (ses, beden, e-mail, mektup, vs.)   için David West, “Bedenimiz konuşur” demiştir.   la tercih ettiğimiz dille yaparız.   mutluluğumuz için ağzımızdan başkası için bile
                                                söz olur yarayı iyileştirir söz olur   •   Ortam (Uygun koşullar, zaman, yer,        Konuşma sanatı gerçek anlamıyla sadece doğ-  Bunu Hal Urban’nın “Tercihlerle yaşarız,   olsa iyi sözcükler çıktığından emin olmalıyız.
                                                zehirli aşı, bal ile yağ eder.”          durum)                                      ru olanı doğru zamanda söylemek değil, yanlış   tesadüflerle değil” sözü ile daha net anlaya-  Kelimelerimiz söylediğimiz kişiyi sekip yine bizi
                                                ( Kitap- Olumlu Sözcükler Etkili Sonuçlar)                                                                                                                     bulabilir.
                                                                                                                                     olan şeyleri söylemeyi çok istediğimiz anda   biliriz.
                                                İletişimin sözlük anlamı, gönderici ve alıcı   Mevlana Celaleddin-i Rûmî der ki      söylemeden geçebilmektir.            Albert Einstein “Aynı şeyi tekrar tekrar   Bazen de sükût altındır. İskoçlar, “Bilgelik on
                                                konumlarında bulunan iki veya daha fazla kişi   “Sen ne söylersen söyle, söylediğin, kar-  -Dorothy Nevill (Kitap: Dost Kazanma ve İnsanları   yapıp farklı sonuçlar beklemek deliliktir”   aşamada ortaya çıkar, bunların dokuzu
                                                arasında gerçekleşen bilgi, fikir, duygu ve dü-  şındakinin anladığı kadardır.”      Etkileme Sanatı)                     demiştir. Hayatımızdaki her alanda öğretilen   susmaktır, onuncusu ise kısa ve özlü bir dil
                                                şünce alışverişi olarak belirtilse de bundan çok                                     Araştırmacılar konuşmadan önce 5 şeyi düşün-  veya öğrendiğimiz şeylerde başarısız olduktan   kullanmaktır demişler.”
                                                daha derin bir işleyişi vardır.       Hem sözlü hem de yazılı iletişimde aktarmak    memizi önermektedir.;                sonra (iletişim vs.) farklılaştırmadan ya da farklı   Sevgiler...
                                                                                      istediklerimizi nasıl organize ettiğimiz etkin
                                                İletişim kurmak, hayattaki en önemli şeylerden   iletişimimizin ana hattını çizmektedir.  T   - Is it True (Doğru mu?)    bir pencereden bakmadan başarı elde etme-
                                                biridir ve her başarı doğru kurulmuş iletişimden                                     H   - Is it Helpful?  (Faydalı mı)   miz mümkün değildir.
                                                geçer. Doğru bir şekilde kurulmuş yazılı ve sözlü   Karşılıklı iletişimde karşımızdakinin söylediklerini   I   - Is it Inspiring?  (İlham verici mi?)  (Yotube -  Zig Ziglar Bakış Açınız Hayatınızı Belirler)
                                                iletişimin püf noktaları vardır. Eğer bunları bilir   aktif bir şekilde dinlerken sözlü olmayan iletişi-                  İletişimimizde karşı tarafı daha iyi dinlemeyi öğ-
                                                ve uygularsak, başarılı olmamızın önünde hiçbir   mini gözlemlemeli, söylenmek isteneni doğru   N   - Is it Necessary? (Gerekli mi?)  renebilir, beden dilimizi kullanmayı geliştirebilir
                                                engel kalmaz.                         anlamalı, güven bağı oluşturmalı ve empati     K   - Is it Kind? ( Nazik mi?)       ve ses tonumuzu söylediklerimizin doğru anla-
                                                                                      kurmalıyız.                                    Her şeyi çok hızlı tükettiğimiz, kimsenin hiçbir
                                                Farkında olalım ya da olmayalım birbirimizle                                         şey için vaktinin olmadığı bu dünyada konuş-  şılabilmesi için etkili bir şekilde kullanabiliriz.
                                                konuşmadan da sürekli iletişim içerisindeyiz ve   Araştırmalar, insanların ne söylediğimizi   tuğumuz ortam ve zamanda da anlaşılabilir   (TEDX - Celeste Headlee daha iyi sohbet etmenin 10
                                                bu iletişimi 3 kanal üzerinden kurmaktayız.  % 7 dinlediğini, nasıl söylediğimiz ile %93   olmak için özen göstermeliyiz.  yolu)
                                                                                      oranında ilgilendiklerini vurguluyor.
                                                •   Söz (içerik, metin) % 7                                                          Gürültülü yerlerde ve bizi özünde dinlemeyen   Uyandığınız her gün iyi bir gündür. Aldı-
                                                •   Ses (tonlama vurgu, telaffuz) ve  % 38  Dinlenilen biri olmak için, ne konuştuğumuz,   insanlarla kaliteli bir iletişim kuramayız.  ğımız her nefes daha iyi bir günün umudu
                                                                                      nasıl konuştuğumuz, bedenimizi veya ses tonu-                                       ile doludur. Ağzımızdan çıkan her sözcük,
                                                •   Beden dili (mimikler, duruşumuz, bakışlar,   muzu nasıl kullandığımız veya yönettiğimiz ve                            kötü olanı iyiye dönüştürmek için eşsiz bir
                                                    mesafe).  % 55                                                                   ”Amacına uygun ortamlarda bizi bilinçli
                                                                                      konuşurken seçtiğimiz dilin üslubu ve seçilen   bir şekilde dinleyen insanlarla etkili bir   fırsattır.
                                                İletişim öğelerinin doğru kullanılması da ileti-  kelimeler çok önemlidir.           şekilde konuşuyor olsaydık dünya nasıl   -Walter Mosley-
                                                şimin kalitesini ve anlaşılırlığını arttırmaktadır.   Birçok psikolog iletişimimizin yüzde kırka   bir yer olurdu?”       Sözcükler tüm varlığımıza nüfus ederler.
                                                Bunun için iletişim kurarken aşağıdaki öğeleri   varan bir kısmının ses tonu ile sağlandığını   (TEDX-Julian Treasure: Nasıl konuşalım ki insanlar bizi   Umutlu, mutlu, enerjik, hayat dolu, keyifli ve
                                                doğru kullandığımızdan emin olmalıyız.                                               dinlemek istesin)                    neşeli olmamızı sağlarlar ya da bunun tam tersi
                                                                                      öne sürmektedir. Sesimizin yükselip alçalması
                                                •   Gönderici (iletişimi kimin kurdunu net   sözcüklerimize heyecan ve duygu katabilirken   Aslında iletişim şeklimiz ve başkalarına nasıl   keyfimizin kaçmasına neden olurlar. Varlığımı-
                                                                                                                                                                          zın en derin noktalarına giderek bizlerin asık
                                                    anlaşılmalıdır)                   aynı zamanda duygusuzlaştırabilir.             davrandığımız bizim tercihimizdir: “Onları   suratlı, aksi, keyifsiz ve nihayet hasta olmamıza
                                                •   Hedef (alıcı net belirtilmelidir, ortaya   Sözcüklerimizin yarısından fazlasını ifade etmek   inciltebilir, aşağılayabilir ya da yüceltebili-  bile neden olabilirler. Ağzımızdan çıkan hiçbir
                                                    konuşulmamalıdır)                 için ise bedenimizi kullanmaktayız. İletişimin   riz”. Bencil, düşüncesiz ya da saygılı, nazik ve ya    sözcüğün evrende kaybolmadığı ve bize geri




       58  BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2023                                                                                                                                                                                                   BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2023  59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65