Page 32 - sinerji_51.sayi_ES_revize_web
P. 32
haber / Çalıştay
Çözüm önerileri
Çalıştay’ın sonunda sektörün geleceği için meslek liselerinde neler yapıl- dürülebilirlikle teşhis edilip, güncel ihtiyaçları yakalamayan dersler
masına ilişkin şu çözüm önerileri üzerinde fikir birliğine varıldı: yerine, ihtiyaca göre değişiklik yapılmalı. Böylece gençlerin ilgisini
artıracak ve verimliliği sağlayacak hale getirilmeli. Kısacası müfredat
• Tekstilin sevdirilmesi gerekli.
sanayinin ihtiyaçlarına göre tekrar dizayn edilmeli. Sanayiye ya da
• Çalışma hayatına gelecek öğrenci profili iyileştirilmeli. gerçek iş hayatına uyarlanmalı.
• Kaybedenlerin değil kazananların okulu olduğuna vurgu yapılmalı. • Sektörü anlamaları ve heyecan duymaları anlamında son sınıf öğ-
rencilerine bir okul-iş modeli oluşturulmalı. Öğrencilere bir hedef
• Öğrencilerine burs ve mezunlarına iş garantisi verilerek meslek
liseleri cazibe merkezi haline getirilmeli. verip, işletmelerde uygulamalarına fırsat yaratarak, satılabilir bir
mal ortaya koymalarına fırsat yaratılmalı. Dolayısıyla ümit aşılan-
yor? Bunu öğrenmek istedik. Çünkü okyanusta lazım. Verimlilik çok önemli. Sistemle, bilişimle, Türkiye genelinde Tekstil Mühendisliği Bursu • Meslek lisesi mezunlarını tatmin edecek gelir yapısının oluşacağı malı.
gidiyoruz, kaptan olarak nereye gideceksiniz? sürdürülebilirlikle teşhis edip, çağdışı kalmış hâlâ yaptık. Eskiden ilk 100 binden öğrenci alıyorlardı. şekilde bir dönüşüm oluşturulmalı. Mesleği kıymetli kılma ve özen-
Tekstilde büyük bir değişim var, farklılaşma var. okutulan angarya dersleri atıp, ne ihtiyaç varsa Şu anda 1 milyona çıktı bölüme giren öğrenciler dirmek için meslek lisesi mezunlarının farkı maaş fazlalığı ile ortaya • Öğretmenlere fabrikalarda bilgilerini güncelleyebilme imkânı sağ-
Gidilebilecek istikametin belirlenebilmesi açısın- onları koyup, yetiştirmek hem gençlerin ilgisini ama tekrardan puanlar yükseldi. Kademeli olarak konulmalı. lanmalı.
dan bir yaklaşımdı. Dolayısıyla konuya bakarken artıracak hem de verimliliği sağlayacak. Sistem eğitim hayatları boyunca burs veriyoruz. Bunun • Stajyer öğrenciler rotasyona tabii tutularak eğitim
böyle bakmamız lazım. Yani yaşadığımız büyük baştan böyle tasarlanır ve bizler tarafından da ciddi faydası oldu. Bütçelendirme meselesi ama • Gelecekte erişebileceği pozisyon ve gelir hakkında verilmeli, işçi gözüyle bakılmamalı.
sistemi ve sistemlerin birbirleriyle ilişkisini gör- beslenirse çözüm sağlanabilir. Tasarımlarımızı bu iyi-kötü meslek liselerini tercih ediyorsa, bu ge- bilgilendirilmeli, sektör başarı hikâ-
mez ve algılamazsak doğru teşhis koyamayız. istikamette yapmalıyız. Çıkış burada.” len öğrencileri tutundurmanın bir yolu bulun- yeleri anlatılmalı. • Tekstil sektörü tekrar gündeme gelmeli. Dijital plat-
Dolayısıyla önce tekstile iyi öğrenciler gelmiyor, malı. Bu öğrencileri tutundurursak mevzuatın el • Belli başarı oranını tutturması halinde formda daha çok reklam yapılmalı.
bu algıyı nasıl kırabiliriz? Burs ve mezunlarına GÜNDEMİR: KLASİK SORUNUMUZ verdiği şekliyle sanayi ile eğitimin birlikte olması iş garantisi verilmeli. • MESEM problemleri müşteriler tarafında çözül-
çalışma olanağı verilerek bir parça iyileştirme ‘TUTUNDURMA’ gerekir. Amerika’daki üniversitelerde öğrenciler, meli. Çocuk işçi gibi değerlendirilmemeli. 1985 yılında
gayreti oluştu ama bize düşen görev bu tür UHKİB Yönetim Kurulu Başkanı, Savcan ve Safran okulları bitirdikten sonra değil, daha 3. ve 4. sınıf- • Özel tekstil meslek liseleri geliştiril- İspanya’da kurulan ve bünyesinde hazır giyim şirketlerini
özel liselerin geliştirilmesi ve sayısının artırılma- Tekstil San ve Ticaret Aş. Yönetim Kurulu Üyesi larda sanayiye yerleşiyorlar. “ meli ve sayıları artırılmalı. barındıran uluslararası moda topluluğu olan Inditex’in
sı. Sizin gibi meraklı, inançlı hocaları ve başarılı Nüvit Gündemir ise şöyle devam etti: • Başarıya göre burs programı uygulan- MESEM öğrencilerini çocuk işçi statüsünde değerlendir-
öğrencileri sistem oraya doğru çekmeli. Ve inan- YILMAZİPEK: GENÇLERE malı. mesi sorunu çözülmeli.
dırmalıyız ki ‘tekstil ölmedi, ölmeyecek, şekil de- “Bugün döviz kurunun belli bir şeyi düzeltmesi ÜMİT AŞILAMAK LAZIM
ğiştiriyor ve insanlar yaşadıkça var olacak.’ Kurla de sektörü düzlüğe çıkarmaz. Bu sektörde sizler Sektörde çalışacak insanların kime, nasıl hizmet • Meraklı, inançlı hocalar ile başarılı öğ- • Sektörün prestijinin arttırılacağı projeler tanıtılmalı.
bizim sorunumuz hallolmaz. Bizim öyle bir şey ve bizler geleceğe dönük bir şeyler yapmak is- edeceğini doğru bir şekilde algılaması ve bilme- renciler meslek liselerine çekilmeli. • Sektörde oluşturulabilecek yeni beyaz yaka pozis-
başarmamız lazım ki mukayeseli olarak bizi teh- tiyorsak oyunu artık çok daha farklı oynamamız si gerektiğine dikkati çeken M.F. Yılmazipek Teks- • Çocuklara ve ebeveynlerine neden yon olasılıkları ailelere anlatılmalı.
dit eden Çin ve Vietnam gibi ülkelere karşı başa- lazım. Türkiye’nin ve dünyanın geldiği konjonk- til Paz. Tic. ve San. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı bu okulda okumaları, neden bu okulu
rılı olalım. Biz ve önceki jenerasyon 10 bin dolar türde bu tip üretimlerin sadece döviz kurunun Mehmet Faik Yılmazipek de şunları kaydetti: sevmeleri gerektiği anlatılarak, mezun • Aileler, çocuklarını meslek liselerine gön-
tasarruf etmişsek 9 bin dolarını evimize harcıyor- düzelmesi ile düzeleceğini ben zannetmiyorum. olduktan sonra ne olabileceklerine dair dermeleri için daha iyi bir gelecekleri olacağı
duk, bin dolarını gezmeye, eğlenceye harcıyor- Dolayısıyla bizim taraftan sizlere kadar uzanan “Sektörü anlamaları ve heyecan duymaları anla- bilgilendirip özendirmeli. Daha okurken konusunda bilgilendirilmeli. Sektörden başarı
duk. SETEK’teki ev tekstiline yönelik yaptığımız çok ciddi bir mücadele var önümüzde. Herkes mında son sınıf öğrencilerine bir iş modeli oluş- okulda bu işin PR’ı yapılmalı. hikâyeleri çocuklara ve ebeveynlerine anlatılarak
araştırma ise gösterdi ki bu kuşak 9 bin dolarını kendi yapacağı işi ya da eğitimi farklı şekilde turabiliriz. Bir konfeksiyon markası için yapılması • Tekstilin ölmeyeceği, şekil değiştirerek insanlar gelecekte üniversite mezunlarından daha fazla iş
gezmeye, 1000 dolarını evine harcıyor. Dolayısıy- değerlendirmek durumunda. Bana göre sektör gerekenleri modellemelerini sağlayabiliriz. Oku- yaşadıkça var olacağına inandırılmalı. imkânı olduğuna vurgu yapılmalı.
la tüketim alışkanlıkları değişti. Stor gibi basit ve Türkiye’de bir kırılma noktasına geliyor. Bundan lumuza bir hedef verip, işletmelerimizde uygula- • Aileler için şirket gezileri planlanmalı.
yalın üretimler öne çıkmaya başladı. Mefruşatçı sonra bunu farklı yapabilenler devam edecek, malarına fırsat yaratmak çok önemli. Ekip olarak • Düzenli bir gelişim için aynı okul idarecileri uzun
kavramı kalkıyor dünyadan. IKEA türü mağaza- farklı yapamayanların işi çok zor. Klasik sorunu- işin içinde olacağı için, eksik olan heyecan, istek süre görevde kalmalı. Yönetici kadrolarında be- • 8. sınıflar için öğrenci-aile tanıtım toplan-
lardan, internetten satışlar öne çıkıyor. Bu yapı muz ‘Tutundurma’ meselesi. Zorla da olsa bu ve talepleri artacaktır. Satılabilir bir mal ortaya lirsizlik yaşanmamalı. tıları yapılmalı.
değiştiğine göre bizim de buna adapte olmamız okullara gelen öğrencileri burada nasıl tutun- koyduklarında çok daha başarılı olacaklardır. • Toplumda mesleki eğitim veren okullara
duracağımızı çözmemiz gerekiyor. UHKİB olarak Gençlere ümit aşılamak lazım” diye konuştu. • Sektörde açık pozisyonları tespit edebilmek yönelme algısı değiştirilmeli.
amacıyla ihtiyaç alanları konusunda harita-
ERGE: NE YAPILACAKSA lama yapılmalı. Doldurulamayan bölümler • Verimlilik, Sürdürülebilirlik, Bilişim Uygu-
BİZ YAPACAĞIZ ve teknolojinin değişimiyle gelen yeni bek- lamaları ve Sistem konularında müfredat revize edil-
lentiler tespit edilerek, okulların evrilmesine meli.
Emirali Tekstil Konfeksiyon San. ve Tic. A.Ş. ve Alle katkı koyulmalı. Kısaca çift taraflı güncelleme
Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erge de, “Hü- ile sektörün beklentileri ve güncel açık iş pozisyonları belirlenmeli • Okul-sanayi iş birliği sonucu proje çıktılarının bi-
kümet politikalarını bir kenara bırakarak işe ko- ve eğitim kurumlarına net bir şekilde iletilmeli. linirliğini artırmak için medya gücü kullanılmalı. ‘Meslek Lisesi
nulmalı. Ne yapacaksak biz yapacağız. Bu kabul- Memleket Meselesi’ vurgusu öne çıkarılmalı.
le başlamak lazım. Önce müfredat konuşulmalı. • En büyük sorun ‘Tutundurma’. Zorla da olsa meslek liselerini tercih • Öğrencilerin öğrenimini gördüğü sektörü tanıyabilmesi için firmala-
Okuldaki eğitimin daha verimli kılınabilmesi için eden öğrencilerin okullarında nasıl tutundurulacağı sorunu çözül- rın sosyal sorumluluk projelerine dahil edilmeleri.
müfredatta değişiklik yapılmalı. Ama nasıl? Ben meli.
Ege Tekstil Mühendisliği Bölümü mezunuyum • İşletmede eğitim verilmeli. İşletmeler ile okul eşleştirmeleri yapıla- • Bir sonraki toplantıda Çalıştay’da ortaya konulan sorunlar ve çö-
ve hayatımızda kullanmadığımız Akışkanlar Me- rak öğrenciler birlikte yetiştirilmeli. züm önerilerinin aktarılması için İl Milli Eğitim yetkililerinin davet
kaniği ve Isı İletimi gibi dersler var örneğin ve 35 edilmesi.
yıl önce okuduğumuz o dersler hâlâ kaldırılma- • MEB öğretim programlarının sanayideki üretimle örtüşmemesi en
dı” dedi. büyük problemlerden bir diğeri. Müfredat sistemle, bilişimle, sür-
30 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024 31