Page 33 - sinerji_51.sayi_ES_revize_web
P. 33

haber / Çalıştay
           Çözüm önerileri




        Çalıştay’ın sonunda sektörün geleceği için meslek liselerinde neler yapıl-  dürülebilirlikle teşhis edilip, güncel ihtiyaçları yakalamayan dersler
        masına ilişkin şu çözüm önerileri üzerinde fikir birliğine varıldı:  yerine, ihtiyaca göre değişiklik yapılmalı. Böylece gençlerin ilgisini
                                                                    artıracak ve verimliliği sağlayacak hale getirilmeli. Kısacası müfredat
        •   Tekstilin sevdirilmesi gerekli.
                                                                    sanayinin ihtiyaçlarına göre tekrar dizayn edilmeli. Sanayiye ya da
        •   Çalışma hayatına gelecek öğrenci profili iyileştirilmeli.  gerçek iş hayatına uyarlanmalı.
        •   Kaybedenlerin değil kazananların okulu olduğuna vurgu yapılmalı.  •   Sektörü anlamaları ve heyecan duymaları anlamında son sınıf öğ-
                                                                    rencilerine bir okul-iş modeli oluşturulmalı. Öğrencilere bir hedef
        •   Öğrencilerine burs ve mezunlarına iş garantisi verilerek meslek
           liseleri cazibe merkezi haline getirilmeli.              verip, işletmelerde uygulamalarına fırsat yaratarak, satılabilir bir
                                                                    mal ortaya koymalarına fırsat yaratılmalı. Dolayısıyla ümit aşılan-
 yor? Bunu öğrenmek istedik. Çünkü okyanusta   lazım. Verimlilik çok önemli. Sistemle, bilişimle,   Türkiye  genelinde  Tekstil  Mühendisliği  Bursu   •   Meslek lisesi mezunlarını tatmin edecek gelir yapısının oluşacağı   malı.
 gidiyoruz, kaptan olarak nereye gideceksiniz?   sürdürülebilirlikle teşhis edip, çağdışı kalmış hâlâ   yaptık. Eskiden ilk 100 binden öğrenci alıyorlardı.   şekilde bir dönüşüm oluşturulmalı. Mesleği kıymetli kılma ve özen-
 Tekstilde büyük bir değişim var, farklılaşma var.   okutulan angarya dersleri atıp, ne ihtiyaç varsa   Şu anda 1 milyona çıktı bölüme giren öğrenciler   dirmek için meslek lisesi mezunlarının farkı maaş fazlalığı ile ortaya   •   Öğretmenlere fabrikalarda bilgilerini güncelleyebilme imkânı sağ-
 Gidilebilecek istikametin belirlenebilmesi açısın-  onları koyup, yetiştirmek hem gençlerin ilgisini   ama tekrardan puanlar yükseldi. Kademeli olarak   konulmalı.   lanmalı.
 dan bir yaklaşımdı. Dolayısıyla konuya bakarken   artıracak hem de verimliliği sağlayacak. Sistem   eğitim hayatları boyunca burs veriyoruz. Bunun   •   Stajyer öğrenciler rotasyona tabii tutularak eğitim
 böyle bakmamız lazım. Yani yaşadığımız büyük   baştan böyle tasarlanır ve bizler tarafından da   ciddi faydası oldu. Bütçelendirme meselesi ama   •   Gelecekte erişebileceği pozisyon ve gelir hakkında   verilmeli, işçi gözüyle bakılmamalı.
 sistemi ve sistemlerin birbirleriyle ilişkisini gör-  beslenirse çözüm sağlanabilir. Tasarımlarımızı bu   iyi-kötü meslek liselerini tercih ediyorsa, bu ge-  bilgilendirilmeli, sektör başarı hikâ-
 mez ve algılamazsak doğru teşhis koyamayız.   istikamette yapmalıyız. Çıkış burada.”   len öğrencileri tutundurmanın bir yolu bulun-  yeleri anlatılmalı.  •   Tekstil sektörü tekrar gündeme gelmeli. Dijital plat-
 Dolayısıyla önce tekstile iyi öğrenciler gelmiyor,   malı. Bu öğrencileri tutundurursak mevzuatın el   •   Belli başarı oranını tutturması halinde   formda daha çok reklam yapılmalı.
 bu algıyı nasıl kırabiliriz? Burs ve mezunlarına   GÜNDEMİR: KLASİK SORUNUMUZ   verdiği şekliyle sanayi ile eğitimin birlikte olması   iş garantisi verilmeli.   •   MESEM problemleri müşteriler tarafında çözül-
 çalışma olanağı verilerek bir parça iyileştirme   ‘TUTUNDURMA’  gerekir. Amerika’daki üniversitelerde öğrenciler,   meli. Çocuk işçi gibi değerlendirilmemeli. 1985 yılında
 gayreti oluştu ama bize düşen görev bu tür   UHKİB Yönetim Kurulu Başkanı, Savcan ve Safran   okulları bitirdikten sonra değil, daha 3. ve 4. sınıf-  •   Özel  tekstil meslek liseleri  geliştiril-  İspanya’da kurulan ve bünyesinde hazır giyim şirketlerini
 özel liselerin geliştirilmesi ve sayısının artırılma-  Tekstil San ve Ticaret Aş. Yönetim Kurulu Üyesi   larda sanayiye yerleşiyorlar. “  meli ve sayıları artırılmalı.  barındıran  uluslararası  moda  topluluğu  olan  Inditex’in
 sı. Sizin gibi meraklı, inançlı hocaları ve başarılı   Nüvit Gündemir ise şöyle devam etti:  •   Başarıya göre burs programı uygulan-  MESEM öğrencilerini çocuk işçi statüsünde değerlendir-
 öğrencileri sistem oraya doğru çekmeli. Ve inan-  YILMAZİPEK: GENÇLERE   malı.  mesi sorunu çözülmeli.
 dırmalıyız ki ‘tekstil ölmedi, ölmeyecek, şekil de-  “Bugün döviz kurunun belli bir şeyi düzeltmesi   ÜMİT AŞILAMAK LAZIM
 ğiştiriyor ve insanlar yaşadıkça var olacak.’ Kurla   de sektörü düzlüğe çıkarmaz. Bu sektörde sizler   Sektörde çalışacak insanların kime, nasıl hizmet   •   Meraklı, inançlı hocalar ile başarılı öğ-  •   Sektörün prestijinin arttırılacağı projeler tanıtılmalı.
 bizim sorunumuz hallolmaz. Bizim öyle bir şey   ve bizler geleceğe dönük bir şeyler yapmak is-  edeceğini doğru bir şekilde algılaması ve bilme-  renciler meslek liselerine çekilmeli.  •   Sektörde oluşturulabilecek yeni beyaz yaka pozis-
 başarmamız lazım ki mukayeseli olarak bizi teh-  tiyorsak oyunu artık çok daha farklı oynamamız   si gerektiğine dikkati çeken M.F. Yılmazipek Teks-  •   Çocuklara ve ebeveynlerine neden   yon olasılıkları ailelere anlatılmalı.
 dit eden Çin ve Vietnam gibi ülkelere karşı başa-  lazım. Türkiye’nin ve dünyanın geldiği konjonk-  til Paz. Tic. ve San. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı   bu okulda okumaları, neden bu okulu
 rılı olalım. Biz ve önceki jenerasyon 10 bin dolar   türde bu tip üretimlerin sadece döviz kurunun   Mehmet Faik Yılmazipek de şunları kaydetti:  sevmeleri gerektiği anlatılarak, mezun   •   Aileler, çocuklarını meslek liselerine gön-
 tasarruf etmişsek 9 bin dolarını evimize harcıyor-  düzelmesi ile düzeleceğini ben zannetmiyorum.   olduktan sonra ne olabileceklerine dair   dermeleri için daha iyi bir gelecekleri olacağı
 duk, bin dolarını gezmeye, eğlenceye harcıyor-  Dolayısıyla bizim taraftan sizlere kadar uzanan   “Sektörü anlamaları ve heyecan duymaları anla-  bilgilendirip  özendirmeli.  Daha  okurken   konusunda bilgilendirilmeli. Sektörden başarı
 duk. SETEK’teki ev tekstiline yönelik yaptığımız   çok ciddi bir mücadele var önümüzde. Herkes   mında son sınıf öğrencilerine bir iş modeli oluş-  okulda bu işin PR’ı yapılmalı.  hikâyeleri çocuklara ve ebeveynlerine anlatılarak
 araştırma ise gösterdi ki bu kuşak 9 bin dolarını   kendi yapacağı işi ya da eğitimi farklı şekilde   turabiliriz. Bir konfeksiyon markası için yapılması   •   Tekstilin ölmeyeceği, şekil değiştirerek insanlar   gelecekte üniversite mezunlarından daha fazla iş
 gezmeye, 1000 dolarını evine harcıyor. Dolayısıy-  değerlendirmek durumunda. Bana göre sektör   gerekenleri modellemelerini sağlayabiliriz. Oku-  yaşadıkça var olacağına inandırılmalı.  imkânı olduğuna vurgu yapılmalı.
 la tüketim alışkanlıkları değişti. Stor gibi basit ve   Türkiye’de bir kırılma noktasına geliyor. Bundan   lumuza bir hedef verip, işletmelerimizde uygula-  •   Aileler için şirket gezileri planlanmalı.
 yalın üretimler öne çıkmaya başladı. Mefruşatçı   sonra bunu  farklı yapabilenler  devam edecek,   malarına fırsat yaratmak çok önemli. Ekip olarak   •   Düzenli bir gelişim için aynı okul idarecileri uzun
 kavramı kalkıyor dünyadan. IKEA türü mağaza-  farklı yapamayanların işi çok zor. Klasik sorunu-  işin içinde olacağı için, eksik olan heyecan, istek   süre görevde kalmalı. Yönetici kadrolarında be-  •   8. sınıflar için öğrenci-aile tanıtım toplan-
 lardan, internetten satışlar öne çıkıyor. Bu yapı   muz  ‘Tutundurma’ meselesi. Zorla da olsa bu   ve talepleri artacaktır. Satılabilir bir mal ortaya   lirsizlik yaşanmamalı.   tıları yapılmalı.
 değiştiğine göre bizim de buna adapte olmamız   okullara  gelen öğrencileri burada  nasıl  tutun-  koyduklarında çok daha başarılı olacaklardır.   •   Toplumda mesleki eğitim veren okullara
 duracağımızı çözmemiz gerekiyor. UHKİB olarak   Gençlere ümit aşılamak lazım” diye konuştu.  •   Sektörde açık pozisyonları tespit edebilmek   yönelme algısı değiştirilmeli.
           amacıyla ihtiyaç alanları konusunda harita-
 ERGE: NE YAPILACAKSA   lama yapılmalı. Doldurulamayan bölümler               •       Verimlilik, Sürdürülebilirlik, Bilişim Uygu-
 BİZ YAPACAĞIZ  ve teknolojinin değişimiyle gelen yeni bek-                   lamaları ve Sistem konularında müfredat revize edil-
           lentiler tespit edilerek, okulların evrilmesine                   meli.
 Emirali Tekstil Konfeksiyon San. ve Tic. A.Ş. ve Alle   katkı koyulmalı. Kısaca çift taraflı güncelleme
 Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erge de, “Hü-  ile sektörün beklentileri ve güncel açık iş pozisyonları belirlenmeli   • Okul-sanayi iş birliği sonucu proje çıktılarının bi-
 kümet politikalarını bir kenara bırakarak işe ko-  ve eğitim kurumlarına net bir şekilde iletilmeli.  linirliğini artırmak için medya gücü kullanılmalı. ‘Meslek Lisesi
 nulmalı. Ne yapacaksak biz yapacağız. Bu kabul-                    Memleket Meselesi’ vurgusu öne çıkarılmalı.
 le başlamak lazım. Önce müfredat konuşulmalı.   •   En büyük sorun ‘Tutundurma’. Zorla da olsa meslek liselerini tercih   •   Öğrencilerin öğrenimini gördüğü sektörü tanıyabilmesi için firmala-
 Okuldaki eğitimin daha verimli kılınabilmesi için   eden öğrencilerin okullarında nasıl tutundurulacağı sorunu çözül-  rın sosyal sorumluluk projelerine dahil edilmeleri.
 müfredatta değişiklik yapılmalı. Ama nasıl? Ben   meli.
 Ege  Tekstil Mühendisliği Bölümü mezunuyum   •   İşletmede eğitim verilmeli. İşletmeler ile okul eşleştirmeleri yapıla-  •   Bir sonraki toplantıda Çalıştay’da ortaya konulan sorunlar ve çö-
 ve hayatımızda kullanmadığımız Akışkanlar Me-  rak öğrenciler birlikte yetiştirilmeli.    züm önerilerinin aktarılması için İl Milli Eğitim yetkililerinin davet
 kaniği ve Isı İletimi gibi dersler var örneğin ve 35               edilmesi.
 yıl önce okuduğumuz o dersler hâlâ kaldırılma-  •   MEB öğretim programlarının sanayideki üretimle örtüşmemesi en
 dı” dedi.  büyük problemlerden bir diğeri. Müfredat sistemle, bilişimle, sür-

 30  BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024                                                                            BOSİAD SİNERJİ / Mayıs 2024  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38