Page 10 - img20240905_14230935
P. 10
BOSİAD’dan / Rasim Çağan
Rasim Çağan
BOSİAD Yön. Kur. Bşk.
İnsanla ‘BÜYÜK’
olunur!
TOYOTA’nın teknik eleman yetiştirme merkezi olan öncülüğünde Hüseyin Özdilek Mesleki ve Teknik geçeceğine inanıyoruz. En hassas çizgimiz olan
TOYOTA Endüstri Akademisi’nin temelinde, ‘Bir şey Anadolu Lisesi öğretmen ve idarecileri ile birlikte çevrecilik konusunda ‘dikte ettirilen’ değil, ‘oyun
üretmek, insan üretmekle başlar’ felsefesi yatıyor. geçtiğimiz aylarda düzenlediğimiz Mesleki Eğitim kurucu’ bir Türkiye hayaliyle Bursa Uludağ Üni-
BOSİAD olarak odağımızda olan mesleki eğitim, ve Tekstilin Geleceği Çalıştayı’nda da gördük ki, versitesi Çevre Mühendisliği Bölümü ve Uludağ
çevre ve gençlik konuları da bünyelerinde tam sanayi ve sanayicileri mesleki eğitimin içine çeker- Çevre Topluluğu (UÇET) ile iş birliğine girerek
da bu düşünceyi barındırıyor. sek bu ilişki doğru yöne gidecek. Çünkü sanayici ‘Çocuklarla Elele Çevreci Sanayiye’ Projesi’ni uygu-
mesleki eğitimin içine girdi mi fark yaratıyor, du- lamaya soktuk. Projeyle bölgedeki ebeveynleri sa-
Görev süremiz olan üç dönem içerisinde mesle- yarsız kalmıyor. Ayrıca devletin mesleki eğitimde nayi tesislerinde çalışanların çocukları, temiz çevre
ki eğitimle ilgili çok sayıda çalışma gerçekleştir- sunduğu alt yapı ile sanayinin alt yapı imkanları konusunda bilinçlendirilirken, uygulanabilir çevre
dik, gerçekleştirmeye de devam ediyoruz. Elimiz çok farklı. Sanayi çok daha hızlı ilerleyip dijitalleşir- projesi fikirleri geliştirmeleri konusunda da teşvik
hep gençlerimizin üzerinde. Elbette ülkemizin ken, mesleki eğitim standart ve analog kalıyor. Biz etmeyi amaçladık.
iyi yetişmiş, başarılı üniversite mezunu gençlere ancak bir STK olarak bir vakayı ortaya çıkartıp far-
çok ihtiyacı var. Akademik olarak başarılı gençle- kındalık oluşturabiliriz. Firmalara ‘Şunu yapın’ diye Gerek Avrupa Yeşil Mutabakatı’na ön hazırlık,
rimizin üniversite eğitimlerine devam etmeleri zorlayamayız fakat yaptığımız bu çalışmaların iyi gerek yeşil OSB kriterlerine uyum kapsamında,
çok önemli. Ancak çok iyi bir okulu, çok iyi bir sı- özümsenmesiyle harekete geçmelerini sağlayabi- farkındalık yaratmak için yarışmamızın değerlen-
ralama ile bitirememişlerse iş bulamama riskleri liriz. Dolayısıyla ‘okul yetiştirsin, ben işe alayım’ dev- dirme formatını yeniden düzenledik. Ticari kaygı-
olduğunu da unutmamak gerekiyor. Öte yandan ri sona eriyor. Meslek eğitimde sanayici ile ortak lar, ekonomik şartlar ne olursa olsun her şirketin
toplumsal gelişmelere paralel olarak birçok yeni çalışmak ve öğrencileri birlikte eğitmek gerekiyor. görev ve sorumluluğu, faaliyetlerini vicdan, etik ve
iş kolları oluşabilmekte. Şu an gençlerimiz hızlıca anlamlar çerçevesinde sürdürmektir. BOSİAD ola-
mağaza çalışanı, moto kurye, kasiyerlik gibi daha Bir diğer insan yetiştirmekle ilgili çalışmamız olan rak biz de aslında o vicdanı olan firmayı arıyoruz.
hijyen ortamlarda işler bulabilmekte ve iyi ücretler BOSİAD - Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) iş birli- Çevre Duyarlı Sanayi Tesisi Yarışmamızı da aslında
alabilmekte. Peki bu işleri hangi yaşa kadar yapa- ğiyle yürütülen ve Z kuşağının iş dünyasına adım buraya evirmeye çalışıyoruz. Sağlıklı bir çevrede
bilirler ve bu işlerde kariyerlerini nasıl geliştirebi- atarken yaşadıkları zorluklar ile işverenlerin bu ku- yaşamak herkesin en temel hakkıdır. Ne yazık ki
lirler? Dolayısıyla gençlerimizin emek piyasasında şakla ilgili düşüncelerini analiz etmeyi amaçlayan modern insan, kendini doğanın hakimi zanne-
geçerliliği olan bir işi yapabilmeleri için, gerekli bilimsel araştırmanın ön değerlendirme sonuçları diyor. Oysa bizler doğanın sadece bir parçasıyız.
mesleki bilgi ve davranışları kazandıran bir eğitim da belli oldu. Doğa biz olmadan yaşamını sürdürebilir, fakat biz
kurumu olan MESEM’lere dikkat çektik. Öğrenci- “Z Kuşağı ve İşverenlerin İstihdama İlişkin Görüş- tabiat olmadan yaşayamayız. Çöpü çöpe atmak
lerin eğitim hedefini net olarak koyabilmeleri için lerinin Değerlendirilmesi: Bir Kariyer Gelişim Mo- çevrecilik değil, atılan çöpün nasıl bertaraf edildi-
ortam hazırladık. Nilüfer ve Osmangazi’deki ilköğ- deline Yolculuk” başlıklı Araştırma Projesi’nde elde ğini takip etmek çevreci olmaktır. Sadece Çevre,
retim okullarının rehber öğretmenleri ile Atatürk edilen bulgular, Z kuşağı çalışanlarının iş dünya- Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Sanayi ve
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde bir araya sındaki beklentileri ile işverenlerin bu kuşakla ilgili Teknoloji Bakanlığı’nın kriterlerini yerine getirmek
gelerek sanayide mavi yaka ihtiyacının hiç bitme- düşünceleri arasında belirgin farklılıklar olduğunu şirketleri çevreci yapmaz. Bu bakış açısıyla 2024
diğine dikkati çekip lise geçiş dönemi gibi hayat- ortaya koydu. Buna göre; Z kuşağı, teknolojiye da- Çevre Yarışmamızı, üst yönetimce de sahiplenen
larının en önemli kavşaklarından biriyle karşılaşan yalı esnek ve yaratıcı bir çalışma ortamını tercih projeler kazandı.
öğrencilerin insan sermayesine en büyük yatırım ederken, işverenler de verimlilik, uyum ve aidiyet Son dönemde uygulayacağımız bir başka proje de
olan Mesleki Eğitim Merkezi’ne (MESEM) yönlen- gibi daha geleneksel değerlere odaklanıyor. Bu ‘deprem ve afet okuryazarlığı yüksek sanayi bölge-
dirmeleri konusunda destek istedik. Öte yandan uyumsuzluklar ise, iş dünyasında verim kaybı ve si, firma ve çalışanları’ olmalıdır. Bu konu sürdürü-
LGS sınavı öncesi Nilüfer ve Osmangazi’de faaliyet hedeflere ulaşmada zorlanma gibi maddi ve ma- lebilir bir ekonomi ve depremin yaratacağı çevre-
gösteren ortaokul öğrencileri için Atatürk Mesleki nevi kayıplara yol açabiliyor. Sonuç olarak Z ve iş- sel etkileri önlemek için de çok önemlidir.
ve Teknik Anadolu Lisesi’nde tanıtım günleri dü- verenler birbirini iyi tanıması gerektiği bir kez daha
zenledik. Okul tanıtım günlerine sınavdan sonra, öne çıkıyor. Son olarak yarışmaya katılan tüm Bursa OSB fir-
velileri de dahil ederek MESEM’ler ile nitelikli iş malarımıza teşekkür ederken bir kez daha vurgu-
gücüne güçlü neferler kazandırmaktaki kararlılığı- Çevre konusuna gelince… Sözde kalmayan bir lamak istiyorum: Evet bir şey üretmek, insan üret-
mızı gösterdik. Diğer yandan BOSİAD ve Z Meclisi çevreciliğin DNA’larına işlenmiş çocuklardan mekle başlar ve ancak insanla ‘BÜYÜK’ olunur!
8 BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2024