Page 10 - img20240905_14230935
P. 10

BOSİAD’dan / Rasim Çağan


                                                Rasim Çağan
                                                BOSİAD Yön. Kur. Bşk.













                                                İnsanla ‘BÜYÜK’



                                                olunur!





            TOYOTA’nın teknik eleman yetiştirme merkezi olan   öncülüğünde Hüseyin Özdilek Mesleki ve Teknik   geçeceğine inanıyoruz. En hassas çizgimiz olan
            TOYOTA Endüstri Akademisi’nin temelinde, ‘Bir şey   Anadolu Lisesi öğretmen ve idarecileri ile birlikte   çevrecilik konusunda ‘dikte ettirilen’ değil, ‘oyun
            üretmek, insan üretmekle başlar’ felsefesi yatıyor.   geçtiğimiz aylarda düzenlediğimiz Mesleki Eğitim   kurucu’ bir  Türkiye hayaliyle Bursa Uludağ Üni-
            BOSİAD olarak odağımızda olan mesleki eğitim,   ve  Tekstilin Geleceği Çalıştayı’nda da gördük ki,   versitesi Çevre Mühendisliği Bölümü ve Uludağ
            çevre ve gençlik konuları da bünyelerinde tam   sanayi ve sanayicileri mesleki eğitimin içine çeker-  Çevre  Topluluğu (UÇET) ile iş birliğine girerek
            da bu düşünceyi barındırıyor.       sek bu ilişki doğru yöne gidecek. Çünkü sanayici   ‘Çocuklarla Elele Çevreci Sanayiye’ Projesi’ni uygu-
                                                mesleki eğitimin içine girdi mi fark yaratıyor, du-  lamaya soktuk. Projeyle bölgedeki ebeveynleri sa-
            Görev süremiz olan üç dönem içerisinde mesle-  yarsız kalmıyor. Ayrıca devletin mesleki eğitimde   nayi tesislerinde çalışanların çocukları, temiz çevre
            ki eğitimle ilgili çok sayıda çalışma gerçekleştir-  sunduğu alt yapı ile sanayinin alt yapı imkanları   konusunda bilinçlendirilirken, uygulanabilir çevre
            dik, gerçekleştirmeye de devam ediyoruz. Elimiz   çok farklı. Sanayi çok daha hızlı ilerleyip dijitalleşir-  projesi fikirleri geliştirmeleri konusunda da teşvik
            hep gençlerimizin üzerinde. Elbette ülkemizin   ken, mesleki eğitim standart ve analog kalıyor. Biz   etmeyi amaçladık.
            iyi yetişmiş, başarılı üniversite mezunu gençlere   ancak bir STK olarak bir vakayı ortaya çıkartıp far-
            çok ihtiyacı var. Akademik olarak başarılı gençle-  kındalık oluşturabiliriz. Firmalara ‘Şunu yapın’ diye   Gerek  Avrupa  Yeşil  Mutabakatı’na  ön  hazırlık,
            rimizin üniversite eğitimlerine devam etmeleri   zorlayamayız fakat yaptığımız bu çalışmaların iyi   gerek yeşil OSB kriterlerine uyum kapsamında,
            çok önemli. Ancak çok iyi bir okulu, çok iyi bir sı-  özümsenmesiyle harekete geçmelerini sağlayabi-  farkındalık yaratmak için yarışmamızın değerlen-
            ralama  ile  bitirememişlerse  iş  bulamama  riskleri   liriz. Dolayısıyla ‘okul yetiştirsin, ben işe alayım’ dev-  dirme formatını yeniden düzenledik. Ticari kaygı-
            olduğunu da unutmamak gerekiyor. Öte yandan   ri sona eriyor. Meslek eğitimde sanayici ile ortak   lar, ekonomik şartlar ne olursa olsun her şirketin
            toplumsal gelişmelere paralel olarak birçok yeni   çalışmak ve öğrencileri birlikte eğitmek gerekiyor.  görev ve sorumluluğu, faaliyetlerini vicdan, etik ve
            iş kolları oluşabilmekte. Şu an gençlerimiz hızlıca                      anlamlar çerçevesinde sürdürmektir. BOSİAD ola-
            mağaza çalışanı, moto kurye, kasiyerlik gibi daha   Bir diğer insan yetiştirmekle ilgili çalışmamız olan   rak biz de aslında o vicdanı olan firmayı arıyoruz.
            hijyen ortamlarda işler bulabilmekte ve iyi ücretler   BOSİAD - Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) iş birli-  Çevre Duyarlı Sanayi Tesisi Yarışmamızı da aslında
            alabilmekte. Peki bu işleri hangi yaşa kadar yapa-  ğiyle yürütülen ve Z kuşağının iş dünyasına adım   buraya evirmeye çalışıyoruz. Sağlıklı bir çevrede
            bilirler ve bu işlerde kariyerlerini nasıl geliştirebi-  atarken yaşadıkları zorluklar ile işverenlerin bu ku-  yaşamak herkesin en temel hakkıdır. Ne yazık ki
            lirler? Dolayısıyla gençlerimizin emek piyasasında   şakla ilgili düşüncelerini analiz etmeyi amaçlayan   modern insan, kendini doğanın hakimi zanne-
            geçerliliği olan bir işi yapabilmeleri için, gerekli   bilimsel araştırmanın ön değerlendirme sonuçları   diyor. Oysa bizler doğanın sadece bir parçasıyız.
            mesleki bilgi ve davranışları kazandıran bir eğitim   da belli oldu.     Doğa biz olmadan yaşamını sürdürebilir, fakat biz
            kurumu olan MESEM’lere dikkat çektik. Öğrenci-  “Z Kuşağı ve İşverenlerin İstihdama İlişkin Görüş-  tabiat  olmadan  yaşayamayız.  Çöpü  çöpe  atmak
            lerin eğitim hedefini net olarak koyabilmeleri için   lerinin Değerlendirilmesi: Bir Kariyer Gelişim Mo-  çevrecilik değil, atılan çöpün nasıl bertaraf edildi-
            ortam hazırladık. Nilüfer ve Osmangazi’deki ilköğ-  deline Yolculuk” başlıklı Araştırma Projesi’nde elde   ğini takip etmek çevreci olmaktır. Sadece Çevre,
            retim okullarının rehber öğretmenleri ile Atatürk   edilen bulgular, Z kuşağı çalışanlarının iş dünya-  Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile Sanayi ve
            Mesleki ve  Teknik Anadolu Lisesi’nde bir araya   sındaki beklentileri ile işverenlerin bu kuşakla ilgili   Teknoloji Bakanlığı’nın kriterlerini yerine getirmek
            gelerek sanayide mavi yaka ihtiyacının hiç bitme-  düşünceleri arasında belirgin farklılıklar olduğunu   şirketleri çevreci yapmaz. Bu bakış açısıyla 2024
            diğine dikkati çekip lise geçiş dönemi gibi hayat-  ortaya koydu. Buna göre; Z kuşağı, teknolojiye da-  Çevre Yarışmamızı, üst yönetimce de sahiplenen
            larının en önemli kavşaklarından biriyle karşılaşan   yalı esnek ve yaratıcı bir çalışma ortamını tercih   projeler kazandı.
            öğrencilerin insan sermayesine en büyük yatırım   ederken, işverenler de verimlilik, uyum ve aidiyet   Son dönemde uygulayacağımız bir başka proje de
            olan Mesleki Eğitim Merkezi’ne (MESEM) yönlen-  gibi daha geleneksel değerlere odaklanıyor. Bu   ‘deprem ve afet okuryazarlığı yüksek sanayi bölge-
            dirmeleri konusunda destek istedik. Öte yandan   uyumsuzluklar ise, iş dünyasında verim kaybı ve   si, firma ve çalışanları’ olmalıdır. Bu konu sürdürü-
            LGS sınavı öncesi Nilüfer ve Osmangazi’de faaliyet   hedeflere ulaşmada zorlanma gibi maddi ve ma-  lebilir bir ekonomi ve depremin yaratacağı çevre-
            gösteren ortaokul öğrencileri için Atatürk Mesleki   nevi kayıplara yol açabiliyor. Sonuç olarak Z ve iş-  sel etkileri önlemek için de çok önemlidir.
            ve Teknik Anadolu Lisesi’nde tanıtım günleri dü-  verenler birbirini iyi tanıması gerektiği bir kez daha
            zenledik. Okul tanıtım günlerine sınavdan sonra,   öne çıkıyor.          Son olarak yarışmaya katılan tüm Bursa OSB fir-
            velileri de dahil ederek MESEM’ler ile nitelikli iş                      malarımıza teşekkür ederken bir kez daha vurgu-
            gücüne güçlü neferler kazandırmaktaki kararlılığı-  Çevre konusuna gelince… Sözde kalmayan bir   lamak istiyorum: Evet bir şey üretmek, insan üret-
            mızı gösterdik. Diğer yandan BOSİAD ve Z Meclisi   çevreciliğin DNA’larına işlenmiş çocuklardan   mekle başlar ve ancak insanla ‘BÜYÜK’ olunur!

       8  BOSİAD SİNERJİ / Eylül 2024
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15