Page 61 - Sinerji s13
P. 61
tirilmesine rağmen bu açık bir türlü giderilemiyor. ulaşmak ve kredi imkanları bize göre daha uygun
Öte yandan katma değeri daha yüksek işlere de ve ileri düzeyde. Bu da şüphesiz markalara daha
yönelmemiz gerekiyor. Uzak Doğu’dan ithal bez fazla cesaret veriyor. Oysa ülkemizde kur yüksel-
alıyorsunuz ama bunu herkes yapıyor. İşte bu mesinde bile panik ortamı oluşabiliyor. Çünkü
noktada çalışan kalitesiyle beraber tasarım ve firmalarımız borçlu. Yine de artık öz sermayemiz
inovasyon işin içine girdiğinde diğer firmalardan güçleniyor ve markalaşma yolunda güzel geliş-
ayrılıyorsunuz. Şirket olarak eskiden ürün bazında meler yaşanıyor. Şu bir gerçek; dünya çapında ka-
2 dolarlık mal üretiyorsak, genel ortalama bugün liteli ürünler imal ediyoruz. Biraz daha sabretmeyi
3 doların üzerinde. Fakat bu seviyeye kolay gel- bilmeli ve tanıtıma ağırlık vermeliyiz sanki.
medik. Şirketimizin daha da büyüme ve gelişme
potansiyeli var, bunu gerçekleştirmeye gayret Baba mesleğini aldınız ve 25 yıldır devam
ediyoruz.
ettiriyorsunuz? Sizden sonra da çocukları-
Bugün tekstilde dünya genelinde üretim daha nız devam ettirebilecek mi?
çok Uzak Doğu’ya kaydı. İşçiliklerin orada ucuz ol- Özcan Bey’in kızı Pelin Hanım 3 yıldır yanımızda.
masından ötürü böyle bir handikap var. Özellikle Diğer çocukları da işimizde çalışabilecekleri alan-
konfeksiyon kısmında bu daha fazla hissediliyor. larda eğitim görüyorlar. Benim oğlumda ise şu an
Çünkü konfeksiyonda bir üründeki maliyetin en böyle bir durum gözükmüyor. Medya ve görsel
az yüzde 50’sini işçilik oluşturuyor. Dolayısıyla sanatlar okuyor. Severek yaptığı bir iş. Bir de kızım
biz de müşterimizle birlikte farklı farklı metotlar var 9 yaşında, henüz onun geleceğe dair plan-
bulmaya çalışıyoruz. Yeni ve kaliteli ürünü çabuk ları tabii ki belli değil. Ancak ben baskının hayır
verebilme yarışındayız aslında.
getirmeyeceğini düşünüyorum. Oğlum şimdilik
kendine bu şekilde bir yol çiziyor. Tabii hayata
“UZUN VADELİ PLANLAR atıldığında durum neyi gösterir bilemem. Her
YAPAMIYORUZ” şeye rağmen önemli olan işinizi severek yapma-
nız. Mesela biz yeni bir ürün yaptığımızda büyük
Şirket olarak nasıl hedefler belirlediniz? 5 heyecan duyuyoruz. Fakat bir sipariş aldığımızda
yıl sonra kendinizi nerede görmeyi planlı- ve o ürünü mağazada gördüğümüzde inanın o
yorsunuz?
heyecan 10 kat daha artıyor. Bu da bizi ayakta tu-
Maalesef tekstilde 5 yıl gibi uzun soluklu planlar tan şey aslında.
yapmak pek mümkün değil. Çünkü makine ya da
otomotivde olduğu gibi yıllar süren bağlantılar
kuramıyorsunuz. Ama biz önümüzdeki 5 yılda AİLESİNİ ASLA
ciromuzu en az yüzde 50 oranında artırmayı he- İHMAL ETMİYOR
defliyoruz. Fakat nitelikli çalışan, hız, fire olayları, Birazda iş dışına çıkalım dilerseniz. İş hayatı
üretim kalitesi gibi kriterleri sağlayabildiğimiz tak- dışında Haluk Arslan nelerle meşgul oluyor?
dirde. Ve burada kısım kısım gitmek zorundayız. Fırsat bulduğum her an kesinlikle aileme vakit
Bir yıl sonra neredeyiz? Düşündüklerimizi yapabil- ayırıyorum. Birlikte sinemaya gideriz. OSB’nin sos-
dik mi? Dünya konjonktürü buna uygun mu? İşler til yaparken farklı yatırımları düşünmek pek kolay yal tesisleri faaliyete geçtikten sonra oraya üye
rayında gittiği takdirde 5 yıllık plandaki hedefle- değildir. Patron mesleği olduğundan, sürecin ne- oldum ve vakit buldukça yüzüyorum, spor yapı-
rimizi yüzde 80, 90’lar seviyesinde yakalamamız redeyse her noktasıyla siz ilgileniyorsunuz. Haliy- yorum. İş gereği çok sık yurt dışına çıkıyorum. Her
mümkün. le, farklı bir yatırım için uygun zemin bile oluşsa, gittiğim yerde gezmeyi, yeni yerler görmeyi asla
Geçmiş yıllarda yaz-kış olarak iki koleksiyon ya- o alana enerji sarf etmeniz kolay olmuyor. Farklı es geçmem. Bazen hafta sonları kısa seyahatler
parken, bugün büyük markalar yılda 24’e ulaşan bir sektörlere yatırım yapan arkadaşlarımız tabii ki yaptığım da oluyor.
koleksiyon hazırlıyor. Bu hıza yetişmek kolay değil. var, ama ya o büyüklüğe ulaşıyorlar ya da durum
Müşteriye ürün satmak için gittiğimizde yeni bir o an kendiliğinden oluşuyor. Zamanı gelince biz-
taleple karşılaşıyorsunuz. Ve yeni bir şey yapmak, de de neden olmasın. Diğer görüşleriniz ve eklemek istedikleri-
üstelik bunu kaliteli ve güzel yapmak çok zor. niz…
Çünkü bu, sağlam altyapıyla mümkün. Tüm bu Bizim görevimiz kaliteli ürünler yapıp, istihdam
olumsuzluklara rağmen tekstilci sıkıntı ve krizle Türkiye’de tekstil sektörünün en önemli ek- sağlamak ve ülkemiz ekonomisine katkı koymak.
yaşamaya alıştı. Böyle bir gerçek de var. sikliği global çapta bir markamızın olmayışı Her insan kalıcı bir şeyler bırakmak ister. Bu sanat-
olarak ifade ediliyor. Sizce bugüne kadar çılar için belki daha kolay. Benim de yapmak is-
neden böyle bir marka çıkaramadık? tediğim, benden sonra da yaşayabilecek kalitesini
Şirket olarak tekstilin dışında farklı bir sek- Bugün bazı markalarımız bu yönde ilerliyorlar ve herkesin bildiği bir firma oluşturmak. Avrupa’da
törde yatırım yapmak, en azından riskleri güzel işler yapılıyor. Şu ana kadar neden uluslara- 100-150 yıllık tekstil firmalarının olduğunu görü-
bölmek gibi bir düşünceniz var mı? rası bir marka çıkaramadık? Diye soracak olursak yoruz. Türkiye’de bu çok bulunmuyor ama benim
Bu, zaman zaman aklımıza gelen bir düşünce. An- da Türkiye’deki sermaye yetersizliği buna etken nihai hedefim bu.
cak belki de henüz o büyüklüğe gelemedik. Teks- gösterilebilir. Çünkü özellikle Avrupa’da paraya
BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Ağustos 2015 59