Page 68 - Sinerji s18
P. 68
köşe yazısı / Sema Adalı
“T Tipi Öğrenme”nin
hangi çizgisindeyiz?
Sema Adalı Şirketler ekonomik belirsizlik ve finansal yetersizlik rın tecrübesi ve o konuda yıllarca uğraşan insan-
İnsan Kaynakları Danışmanı açısından kendilerini yeterince güvende hisset- lardan daha uzman olduğumuz anlar oluyor. Belki
sema@semaadali.com memektedir. Bu durum birçok şirketin uygun ma- de bu yüzdendir birçok kavramı sindiremeyişimiz.
liyetler ve pazara yakınlık nedeniyle başka ülkele-
re yatırım yapmasına veya gücüne güç katmak Yabancıların Sistematiği
için yabancı şirketlerle iş ortaklıkları yapmasına
neden olmaktadır. Gerçekleşen ortaklıklar sonucunda yabancı yö-
netimler bir-iki aylık incelemeden sonra hemen
Sebep ne olursa olsun ortaya çıkan bir gerçek var kendi sistemlerini oturtmaya kalkıyorlar. Eskiden
ki o da artık küreselleşme denizinin içinde bazen buna çok kızardım, “Neden hep kendi sistemle-
bir yelken, bazen bir denizaltı olarak belirlediği- rini bize uygulatıyor ve kritik konumlarda kendi
miz hedefe ulaşmak için “Denizcilik Kurallarını” çok adamları var diye?”. Ama belli bir süre sonra yaşa-
iyi bilmemiz gerektiğidir.
dığım deneyimler sonucunda Türk şirketlerinin T
Tipi Öğrenme mantığına oldukça uzak olduğunu
Denizcilik Kuralları! gördüm.
Limandan ayrılarak küreselleşme denizine doğru Bu yaklaşımı kendi uzmanlık alanım olan insan
yol aldık bir kere. Yol aldıkça da uluslararası de- kaynakları konusunda uluslararası bir sistem olan
İhtisas, küçük zekâları da nizcilik kurallarından sadece bir tanesini bilmekle “Yetkinlik Bazlı İK Sistemleri” yaklaşımında gör-
işe yarar hale getirdi. denizde rekabet edemeyeceğimizi anladık. Ge- düm. Son zamanlarda ön plana çıkarak moda
Asrın yeniliği bundan ibaret. miyi yönetmek için sadece uluslararası kalite sis- kavramlar listesine girecek nitelikte olmasından
temlerinin yeterli olmadığını Üretim- Muhasebe/ olsa gerek, birçok şirket “Biz de bu sistemi uygu-
Arif Nihat Asya Finans- İnsan Kaynakları gibi uluslararası yönetim luyoruz” deyip yapılanları görünce gerçekten ya-
sistemlerine de hakim olmamız gerektiği ve her bancılara hak vermemek elde değil.
birinin birbiri ile entegre olduğunu anladık.
Sadece bir şeyi fark edip etmediğimizden emin Zihniyet Farkı
değilim; tüm bunların bizim düşündüğümüzden
daha derin bir uzmanlık alanı gerektirdiğini ve Fransa eski Cumhurbaşkanı Sarkozy’nin bir rö-
bizim “Tamam oldu” dediğimiz anda, onların “Dur portajında şöyle bir söylemi vardı: “Biz haftada
bunun daha devamı var” şeklindeki yaklaşımları- 35 saat çalışmamıza rağmen dünyada verimlilik
nın altındaki detaycı zihniyet. sıralamasında ön sıralardayız. Bunun sırrı “Her işi
kendi uzmanına bırakıyor ve hafta sonunu nasıl
Bu detaycı zihniyetin arkasında “Peter Drucer”in geçireceğimizi planlıyoruz” demişti. O kadar ho-
benimsediği “T Tipi Öğrenme” mantığı var. şuma gitti ki…
Bizdeki yaklaşım, “Ne var bunu yapmaya, biz ken-
“T Tipi Öğrenme” dimiz yaparız.” felsefesinin arkasındaki deneme
Mantığında Ne Var? yanılma yoluyla güven ve kaynak israfının yanın-
T Tipi Modellemenin mantığında “uzmanlaşma” da işi zamanında bitirememenin yanı sıra artan
var. maliyetler gözardı edilmektedir.
T’nin yatay çizgisi kişinin birçok konuda bilgi sahi- Belki de bu yüzdendir bizim tükenmek bilmeyen
bi olması gerektiğini, ama bir konuda derinliğine, çalışma saatlerimiz ve mutsuz çalışanlarımız, işve-
yani dikey çizgide asıl uzmanlık alanına sahip ol- renlerimiz…
ması gerektiğini ifade etmektedir. Yabancı uluslu
şirketlerde bu çok önemli bir faktör olarak ön pla- NOT: Rusya’daki bazı üniversitelerde Dostoyevski Uzmanı
na çıkmaktadır. Prof. Dr. unvanı olduğunu okumuştum ve tabii şaşkınlığım
kaçınılmazdı. Bu yaklaşım neden Rusya’nın bilimde bu ka-
Bizdeki T tipini değerlendirecek olursak, birçok dar ileride olduğunu göstermektedir.
konuda yatay çizgide olduğumuza inanıyorum.
Bir, iki eğitimle o konunun uzmanı oluyoruz. Yılla-
66 BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Ağustos 2016