Page 48 - Sinerji s19
P. 48

röportaj / Mustafa Nuri Gökşimşek


                                                noktasında hem de ürünlerde renk ve desen konu-  Ekonomik gidişattaki gelişmeler, iş yoğunlu-
                                                sunda fark yaratıyoruz. Siz tekstilde bir şeyleri moda   ğunuzu nasıl etkiliyor?
                                                haline getirirseniz o zaman başarılı olursunuz.   İşlerimizden gayet memnunuz. Ekonomi her ge-
                                                Üretim, artık çok hızlandığı için farklılık oluşturarak   çen gün daha iyiye gittiği için biz de çalışmalarımızı
                                                gelişebilirsiniz. Son yıllarda hükümetlerin de bu ko-  biraz daha büyütme adına gereken her şeyi yapma
                                                nuda ciddi destekleri var. Biz ülke olarak üretim ve   konusunda adımlarımızı atmayı sürdürüyoruz. Ben,
                                                gelişimimizi daha teknolojik platformlarda yürüt-  firmada babamdan sonra ikinci kuşağım. Benden
                                                meliyiz. Her ne kadar tekstilin ara bir sektör olduğu   sonra  3. kuşak olarak çocuklarıma da aynı şekilde
                                                söylense de 1990’dan itibaren özellikle ev tekstili,   kadife mesleğini devam ettirmeleri konusunda tel-
                                                Türkiye’de iyi bir gelişme kaydetti. Kalitesiyle, çeşit-  kinimiz sürüyor.
                                                liliğiyle ve fuar çalışmalarıyla bu kanıtlandı. Şu anda
                                                ev tekstilinin, dünya geneli düşünüldüğünde ihra-
                                                cat açısından sıkıntılı bir sektör olmadığı görülüyor.     “KONUTLAR, SANAYİYE ÇOK YAKIN”
                                                Bu gelişmemizi AR-GE ve inovasyonla ilerletmemiz   Plansız kentleşmenin sanayi faaliyetlerini en-
                                                gerekiyor. Her geçen gün küresel pazarda, özellikle   gellediği görüşüne katılıyor musunuz?
                                                ev tekstilinde payımız artıyor.
                                                                                     Son dönemde şehrin batıya doğru gelişmesiyle bir-
                                                                                     likte birtakım sıkıntılar ortaya çıktı. Konutlarla iç içe
                                                      MISIR, PLANLARI BOZDU...       olma durumunda kaldık. Bu durum şu anda biraz
                                                                                     sıkıntı yaratsa da zaman içerisinde gidişat nasıl olur
            mız sürüyor. Bu noktada Tekstil Kümesi’nin yürüttü-  İhracatta yol haritanızı nasıl çizdiniz?
            ğü çalışmaların faydasını görüyoruz ve görmeye de   İlk ihracatımız, Suudi Arabistan ve Dubai üzerin-  bilemiyorum. Bursa, büyüyor… Yaklaşık 12 organi-
            devam edeceğimizi düşünüyoruz.      den başladı. Daha sonra kadife konusunda ihracat,   ze sanayi bölgesi var. Tam bir toparlanma mı olur,
                                                                                     bu şekilde mi devam eder zaman gösterecek. Hem
                                                bizimle birlikte  Türkiye çapında İstanbul kökenli   merkezi yönetim, hem de yerel yönetimlerin bu ko-
                “KADİFENİN ÜRETİMİ ZORDUR”      yaklaşık 10 firma tarafından daha yürütüldü. Kadi-  nuya dikkat etmesi gerektiği kanaatindeyim. Çün-
                                                fe konusunda küresel piyasada çok iyi bir gelişme   kü artık organize sanayi bölgeleriyle ikamet alanları
            Kadife imalatının zor olduğu söylenir. Bu ne   gösterdik. Bu gelişme neticesinde de Endonezya,
            kadar doğru?                        Malezya ve Singapur’dan oluşan Uzakdoğu’da,   arasında belli bir uzaklık olması şart. Bizim yer aldığı-
                                                                                     mız bu bölge, arıtması ve diğer altyapı özellikleriyle
            Kadife, üretimi zor olan bir imalat alanı. Bu yüzden   Ortadoğu ve Afrika’da Dubai, Suudi Arabistan, Ce-  gelişmiş olmasına rağmen var olan ve inşaatı süren
            dünya çapında kadifede Türk ürünleri, aranılır du-  zayir ile  Yemen’de ve Fildişi Sahilleri’nin yanı sıra   konutlarla ilgili sıkıntılar oluyor. Buralarda oturanla-
            rumdadır. Bizim üretimimiz dışında örneğin Mı-  Avrupa’da  Türk ihracatçıların ağırlığı oluştu.  Türk   rın koku ve gürültü konusunda rahatsızlıkları ola-
            sır’da, Endonezya ve Hindistan’da bazı gelişmeler   ihracatçıları da bizim ürünlerimizi alıp Avrupa’da   biliyor ama burada fabrikalar sonradan yapılmadı,
            olsa da Çin, kalite konusunda başarılı olamadı. O   Müslümanların yaşadığı ülkelere satabilmeyle ilgili   konutlar sonradan yapıldı. İlerleyen yıllarda bu ko-
            ülkeler de kadifede bizim kalitemizi tutturamadık-  gelişme gösterdi. Yurtdışına yıllık 120-150 TIR sec-  nuya dikkat edip öyle bir imar durumu oluşturul-
            ları için yurtiçindeki talepler, ilk etapta Türk ürünleri   cade, halı ve döşemelik kumaş satışı yapmaktayız.  ması, sanayici açısından daha faydalı olacaktır diye
            üzerinde. Bu konuda kalitemizden hiç ödün ver-                           düşünüyorum.
            meden, başladığımız gibi aynı şekilde kalite çıtamızı
            daha yukarıya çıkararak ve gelişme kaydederek   Son  dönemde  ekonomi  ve  dış  politika  en-
            yolumuza devam etmeyi hedefliyoruz. Döşemelik   deksli gelişmeler, firmanızı nasıl etkiledi?  Sanayi ile kent yaşamının iç içe olması sizce
            kumaş da 2010’dan itibaren tekrar eski ivmesini ka-  Ürünlerimizi  daha  çok  Ortadoğu-Arap  ülkelerine   doğru mu?
            zandı. Koltukluk kumaşta, araba koltuğu kumaşında   sattığımız için Mısır’da da iyi bir potansiyelimiz var-  Ülkemizin geleceğini ben üretimde görüyorum.
            ve perdelikte gelişimini sağladı. Bu gelişme ışığın-  dı. 2016 Şubat’ta Mısır, ihracatçı firmalara karşı ka-  İnşaat sektörü çok gelişmesine rağmen ülke ve
            da da 2010 yılından itibaren Bursa’da kadife imalatı   yıt sistemi altında bir uygulamayı devreye aldı. Bu,   insan olarak üretimi ön planda tutmalıyız. Bunu bu
            oluşmaya başladı.  Bizim diğer firmalardan  ayrılan   dünyada hiçbir örneği olmayan bir sistem. İhracatçı   şekilde yürütüp gelişmemizi tamamladıktan sonra
            önemli bir özelliğimiz var. Biz ürünlerimizden daha   firmalardan ISO kalite belgeleri, çeşitli evraklar ve   hizmet ve turizm sektörüne ağırlık verebiliriz. Üre-
            çok seccadeyi geliştirdik. Sonrasında halıyla ilgili bir   kalite uygunluğuna yönelik evraklar talep edildi.   tim ayağındaki performansımızı, hükümetimizin de
            çalışmamız oldu. Halı üretimi de son derece iyi bir   Biz firma olarak tüm belgelerimizi, Avrupa’ya da   hedefleri doğrultusunda geliştirmemiz gerekiyor.
            şekilde oturdu şu anda. Yaklaşık 2010 yılından iti-  mal sattığımız için tamamlamış durumdayız. Mı-  Ekonomik gelişmeyi sürdürürken doğayla ve insan-
            baren de halı üretimimiz sürüyor. 4 ve 6 metrekare   sır’ın bu taleplerine yönelik belgeleri 2016 Şubat’ta   la ilgili projelerde de daha dikkatli olmamız lazım.
            boyutlarında üretim yapıyoruz. Halı ihracatı da daha   göndermiş olmamıza rağmen bazı politik sebepler-  Örneğin Ankara Yolu’nda kurulu olan boyahane-
            çok Ortadoğu ve Uzakdoğu ülkelerine yönelik de-  den dolayı olumlu bir karşılık alamadık. Türkiye’nin   lerin geçmiş yıllarda çevre açısından çok büyük
            vam ediyor.                         haricinde Çin gibi önemli ihracatçı ülkeler de dahil   zararları oldu. Halen daha bazı derelerimizi temiz-
                                                bu konuda sıkıntı yaşamaya devam ediyor. Mısır   lemeye çalışıyoruz. O yüzden adımlarımızı çok dik-
                                                yönetimi, ürünlerimizi ithal etmeme konusunda   katli atmamız şart. Üretimi, çevreye zarar vermeden
            Tekstil, AR-GE ve inovasyon için bulunmaz bir   direnmektedir.  Türk konsolosluğu ve ticari ataşe
            nimet... Sizin ürün geliştirme çalışmalarınız   kanalıyla gerekli müracaatlarımızı yaptığımız halde   yaparsak ülkemiz için en hayırlısı bu olacaktır diye
            söz konusu mu?                      bugün itibarıyla netice alabilmiş değiliz. Bu da bizim   düşünüyorum.
            Tüm ürün tasarımlarımızı kendi bünyemizdeki çalış-  için aylık yaklaşık 5-6 TIR’lık bir kayıp meydana getir-
            malarla yapıyoruz. AR-GE konusunda işin başından   di.  Bu konunun Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından   “120’YE YAKIN PERSONEL VAR”
            beri firmamızı ön planda tutmaya çalışıyoruz. Bizim   araştırması da devam ediyor. Mısır dışında ticaret   Firmanızın bünyesinde kaç kişi çalışyor? İstih-
            birilerini takip etmemiz değil de birilerinin bizi takip   yaptığımız ülkelerle çok fazla sıkıntımız yok.   dam planlarınızı nasıl belirliyorsunuz?
            etmesi şeklinde bir vizyonumuz var. Hem AR-GE
                                                                                     Personel sayımız 120 civarında. Buradaki yatırım

       46  BOSİAD SİNERJİ / Eylül - Ekim 2016
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53