Page 42 - Sinerji s9
P. 42
başarı hikâyesi / Faik Çelik
tın alma sorumlusuna düşüncesini açan Çelik, 3-4
parça iş aldı. Önce Tofaş’ta çalışan bacanağı Ab-
dullah ile üç ay sonra da sobacı Sabit Kurtalan’ın
‘Şirket kuralım’ teklifi ile birkaç makine daha alarak
ilk ortaklığını kuran Faik Çelik, şirketin yüzde 60’ına
sahip olduğu kadar işin çoğunu da üstlendi. To-
faş’ın getirdiği işi, hızlı iş yapma kabiliyeti ile günü
gününe yapıp üretime sokan Çelik, sektörde işten
anlayanların mumla arandığı bir dönemde or-
taklarının önerisi ile Yalova Yolu’nda bir fabrikaya
taşınmaya karar verdi. Aynı zamanda ortaklarının
kalıp işini de yapan Çelik, kendisine ayrılan 300
metrekarelik alana bir 1000 metrekarelik yer daha
ilave ederek atölyecilikten sanayiciliğe geçiş yap-
tı. Özgürlüğüne düşkün olan ve haksızlığa asla
tahammül edemeyen Faik Çelik, takvimler 1993
yılını gösterdiğinde ise ortaklıktan ayrılma kararı
verdi. Olaylı bir şekilde ortağından ayrılan ve fab-
rikayı boşaltması istenen Çelik, ideali Demirtaş ya
da Organize Sanayi Bölgesi’nde bir fabrika yap-
mak olmasına karşın, arsa fiyatlarının yüksek ol-
ması ve ortağından bir an önce kurtulma isteğiyle
rotayı Çalı’ya çevirdi. 4 ay içinde fabrikayı boşaltıp
işine devam etmek zorunda kalan Faik Çelik’in bir
dönüm noktası da tam da burada yaşandı. 1994
ekonomik krizinin sinyallerinin alınmaya başladığı
sıralarda yakın arkadaşlarından Tokgözler Sanayi
Market Yönetim Kurulu Başkanı Remzi Topuk’a
konuyu açan Çelik, kendisi de o sıralarda fabrika
inşa etmekte olan Topuk’un tanıştırdığı emlakçı-
nın bahsettiği arsayı daha görmeden 5 dakikada
kararını verdi. Durumun aciliyetini gören Topuk,
inşaat için hemen kolları sıvayan Çelik için kendi
inşaatını yarıda bırakarak ekibini oraya yönlendir-
di. Ve Çelik, yasal prosedürleri sonradan tamam-
lanan fabrika inşaatını, tam da istediği gibi 4 ay ısı sektöründe uluslararası normlarda panel radya- makineleri dolan ve iş verecek tek bir makinesi
kadar kısa bir sürede alelacele bitirdi. Çünkü aksi tör ve havlupan imalatında Türkiye’nin en büyük bile boşta kalmayan Çelik’in kendi yetiştirdiği ve
takdirde eski ortaklarına kira bedelinin on katı 5 firmasından biri olurken, Çelik, asıl ve en büyük dolayısıyla işini çok iyi bilen kişilerden oluşan 300
tazminat ödemek zorunda kalacak, hatta haya- dönüm noktasını ise 1999 yılında Fiat’ın Doblo kişilik çalışma ordusu, iş hacmini kısa sürede dör-
ti sıkıntı bile yaşayabilecek olan Çelik, Beyçelik’i Projesi’nin başlaması ile yaşadı. de katladı. Neredeyse 24 saat işinin başında olan
kurduğu zaman ‘Bu iş yoluna girdi’ diyerek rahat Faik Çelik, Tofaş’ın Doblo Projesi’nde en büyük
nefes aldı.
DOBLO PROJESİ BEYÇELİK’İN katkıyı 1999 yılında Beyçelik olarak yaptı. İtalyan
ÖNÜNÜ AÇTI kalıpçı ustalarının iş verdiği İstanbullu firmalardan
ÇALI’DA KURULAN BEYÇELİK İLE birinin parçayı çıkartamaması, parça çıkmayın-
İŞLER DE BÜYÜDÜ ca, 1,5- 2 ay sonra piyasaya sürülmesi gereken
Bacanağı ile yaşadığı ikinci ortaklık girişiminden Doblo’nun gecikme ihtimalinin doğması üzerine,
tam da bu tarihte ayrılan Çelik,1996 yılında Tofaş
Eski ortaklarına bıraktığı için yeni makineler al- vasıtasıyla Bursa’daki ilk yabancı ortaklık olarak babasının yanında yetişen ve eğitimini tamam-
mak zorunda kalan Çelik, 1993’ün temmuz’ unda kurduğu İtalyan ortaklı Emarc- Çelik Oto Yan Sa- layarak işinin başına geçen oğul Baran Çelik ile
Tofaş’ın yıllık üretim kapasitesini yüzde 150 artır- nayii’ni eski ortağına bıraksa da, ilerleyen tarih- Beyçelik’in Genel Müdürü Engin Meydan İstan-
masına karşın, otomotiv yan sanayii sektöründe lerde tekrar kendisine geri döndü. Çalı’da parça bul’un yolunu tuttu. Tofaş’ın elemanı gibi kalıpları
sayılı firma olması nedeniyle yine cesur bir karar parça büyüyerek toplam 10 bin metrekarelik bir görmeye giden Çelik ile Meydan ortada alınacak
alıp, makinelerıne 8 yeni makine daha kattı. Ka- üretim alanına kavuşsa da tek bir çatı altında top- kalıp göremeyince geri döndü. Bu nedenle pra-
lıpçı olmasının da etkisiyle işleri tam 10 kat artan lanma ihtiyacı duyan Beyçelik, nihayetinde 2002 tiğini konuşturmak zorunda kalan Çelik, gereken
Faik Çelik, çalışan sayısını da 70’ten 250’ye çıkartı- yılında, rakiplerinin bile sahip olamadığı büyük- parçayı bir ay 10 günde sil baştan yapıp adeta bir
verdi. 1994’ teki derin krize yatırımını tamamlamış, lükte olan Bursa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki 30 imkânsızı başardı. Parçanın teknik resminin bile iki
borçsuz ancak bir o kadar da parasız olarak giren bin metrekarelik dev tesise geçiş yaptı. Komünist ay çizilebildiği göz önünde bulundurulduğunda,
Çelik, buna karşın işçilikten geldiği için genel ola- rejim’den sonra sanayinin durduğu Rusya’yı, uyku- Tofaş’ın eski kalıp fabrikasının müdürünün dahi
rak işverenlerin başvurduğu küçülmek yerine yine suz geçen ve günlerce süren tehlikeli yolculuklar- ‘Yapamazsınız, beceremezsiniz’ şeklindeki söy-
cesur bir karar alarak işçilerini çıkarmayıp yeni bir la karış karış gezerek hayatını riske atan Faik Çelik, lemlerini haksız çıkaran Çelik, 6 aylık işi, bir buçuk
iş arayışına girdi. Bir sene süren arayış sonunda buradan onda bir fiyatına temin ettiği makinalar ay gibi kısa bir sürede bitirerek, Tofaş’ın Doblo Pro-
işçi çıkarmamak için tek başına verdiği kararla, ile OSB’deki fabrikasını doldurdu. Ancak elindeki jesi’ne ciddi katkı koydu.
plan program yapmadan biraz daha borca giren işler o kadar azdı ki tek vardiyayı bile doldurmaya
Çelik, 1996 yılında radyatör imalatı yapan Çelik- yetmedi. Ford Connect araçlarına yeni başladığı
pan’ı kurdu. Çelikpan, geçen süreçte bugün için
dönemde üretimini artırmasıyla bir anda tüm
40 BOSİAD SİNERJİ / Kasım - Aralık 2014