Page 42 - Sinerji s9
P. 42

başarı hikâyesi / Faik Çelik


            tın alma sorumlusuna düşüncesini açan Çelik, 3-4
            parça iş aldı. Önce Tofaş’ta çalışan bacanağı Ab-
            dullah ile üç ay sonra da sobacı Sabit Kurtalan’ın
            ‘Şirket kuralım’ teklifi ile birkaç makine daha alarak
            ilk ortaklığını kuran Faik Çelik, şirketin yüzde 60’ına
            sahip olduğu kadar işin çoğunu da üstlendi. To-
            faş’ın getirdiği işi, hızlı iş yapma kabiliyeti ile günü
            gününe yapıp üretime sokan Çelik, sektörde işten
            anlayanların mumla arandığı bir dönemde or-
            taklarının önerisi ile Yalova Yolu’nda bir fabrikaya
            taşınmaya karar verdi. Aynı zamanda ortaklarının
            kalıp işini de yapan Çelik, kendisine ayrılan 300
            metrekarelik alana bir 1000 metrekarelik yer daha
            ilave ederek atölyecilikten sanayiciliğe geçiş yap-
            tı. Özgürlüğüne düşkün olan ve haksızlığa asla
            tahammül edemeyen Faik Çelik, takvimler 1993
            yılını gösterdiğinde ise ortaklıktan ayrılma kararı
            verdi. Olaylı bir şekilde ortağından ayrılan ve fab-
            rikayı boşaltması istenen Çelik, ideali Demirtaş ya
            da Organize Sanayi Bölgesi’nde bir fabrika yap-
            mak olmasına karşın, arsa fiyatlarının yüksek ol-
            ması ve ortağından bir an önce kurtulma isteğiyle
            rotayı Çalı’ya çevirdi. 4 ay içinde fabrikayı boşaltıp
            işine devam etmek zorunda kalan Faik Çelik’in bir
            dönüm noktası da tam da burada yaşandı. 1994
            ekonomik krizinin sinyallerinin alınmaya başladığı
            sıralarda yakın arkadaşlarından Tokgözler Sanayi
            Market  Yönetim Kurulu Başkanı Remzi  Topuk’a
            konuyu açan Çelik, kendisi de o sıralarda fabrika
            inşa etmekte olan Topuk’un tanıştırdığı emlakçı-
            nın bahsettiği arsayı daha görmeden 5 dakikada
            kararını verdi. Durumun aciliyetini gören Topuk,
            inşaat için hemen kolları sıvayan Çelik için kendi
            inşaatını yarıda bırakarak ekibini oraya yönlendir-
            di. Ve Çelik, yasal prosedürleri sonradan tamam-
            lanan fabrika inşaatını, tam da istediği gibi 4 ay   ısı sektöründe uluslararası normlarda panel radya-  makineleri dolan ve iş verecek tek bir makinesi
            kadar kısa bir sürede alelacele bitirdi. Çünkü aksi   tör ve havlupan imalatında Türkiye’nin en büyük   bile boşta kalmayan Çelik’in kendi yetiştirdiği ve
            takdirde eski ortaklarına kira bedelinin on katı   5 firmasından biri olurken, Çelik, asıl ve en büyük   dolayısıyla işini çok iyi bilen kişilerden oluşan 300
            tazminat ödemek zorunda kalacak, hatta haya-  dönüm  noktasını  ise  1999  yılında  Fiat’ın  Doblo   kişilik çalışma ordusu, iş hacmini kısa sürede dör-
            ti sıkıntı bile yaşayabilecek olan Çelik, Beyçelik’i   Projesi’nin başlaması ile yaşadı.   de katladı. Neredeyse 24 saat işinin başında olan
            kurduğu zaman ‘Bu iş yoluna girdi’ diyerek rahat                         Faik Çelik,  Tofaş’ın Doblo Projesi’nde en büyük
            nefes aldı.
                                                   DOBLO PROJESİ BEYÇELİK’İN         katkıyı 1999 yılında Beyçelik olarak yaptı. İtalyan
                                                           ÖNÜNÜ AÇTI                kalıpçı ustalarının iş verdiği İstanbullu firmalardan
             ÇALI’DA KURULAN BEYÇELİK İLE                                            birinin  parçayı  çıkartamaması,  parça  çıkmayın-
                    İŞLER DE BÜYÜDÜ                                                  ca, 1,5- 2 ay sonra piyasaya sürülmesi gereken
                                                Bacanağı ile yaşadığı ikinci ortaklık girişiminden   Doblo’nun gecikme ihtimalinin doğması üzerine,
                                                tam da bu tarihte ayrılan Çelik,1996 yılında Tofaş
            Eski ortaklarına bıraktığı için yeni makineler al-  vasıtasıyla Bursa’daki ilk yabancı ortaklık olarak   babasının yanında yetişen ve eğitimini tamam-
            mak zorunda kalan Çelik, 1993’ün temmuz’ unda   kurduğu İtalyan ortaklı Emarc- Çelik Oto Yan Sa-  layarak işinin başına geçen oğul Baran Çelik ile
            Tofaş’ın yıllık üretim kapasitesini yüzde 150 artır-  nayii’ni eski ortağına bıraksa da, ilerleyen tarih-  Beyçelik’in Genel Müdürü Engin Meydan İstan-
            masına karşın, otomotiv yan sanayii sektöründe   lerde tekrar kendisine geri döndü. Çalı’da parça   bul’un yolunu tuttu. Tofaş’ın elemanı gibi kalıpları
            sayılı firma olması nedeniyle yine cesur bir karar   parça büyüyerek toplam 10 bin metrekarelik bir   görmeye giden Çelik ile Meydan ortada alınacak
            alıp, makinelerıne 8 yeni makine daha kattı. Ka-  üretim alanına kavuşsa da tek bir çatı altında top-  kalıp göremeyince geri döndü. Bu nedenle pra-
            lıpçı olmasının da etkisiyle işleri tam 10 kat artan   lanma ihtiyacı duyan Beyçelik, nihayetinde 2002   tiğini konuşturmak zorunda kalan Çelik, gereken
            Faik Çelik, çalışan sayısını da 70’ten 250’ye çıkartı-  yılında, rakiplerinin bile sahip olamadığı büyük-  parçayı bir ay 10 günde sil baştan yapıp adeta bir
            verdi. 1994’ teki derin krize yatırımını tamamlamış,   lükte olan Bursa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki 30   imkânsızı başardı. Parçanın teknik resminin bile iki
            borçsuz ancak bir o kadar da parasız olarak giren   bin metrekarelik dev tesise geçiş yaptı. Komünist   ay çizilebildiği göz önünde bulundurulduğunda,
            Çelik, buna karşın işçilikten geldiği için genel ola-  rejim’den sonra sanayinin durduğu Rusya’yı, uyku-  Tofaş’ın eski kalıp fabrikasının müdürünün dahi
            rak işverenlerin başvurduğu küçülmek yerine yine   suz geçen ve günlerce süren tehlikeli yolculuklar-  ‘Yapamazsınız, beceremezsiniz’ şeklindeki söy-
            cesur bir karar alarak işçilerini çıkarmayıp yeni bir   la karış karış gezerek hayatını riske atan Faik Çelik,   lemlerini haksız çıkaran Çelik, 6 aylık işi, bir buçuk
            iş arayışına girdi. Bir sene süren arayış sonunda   buradan onda bir fiyatına temin ettiği makinalar   ay gibi kısa bir sürede bitirerek, Tofaş’ın Doblo Pro-
            işçi çıkarmamak için tek başına verdiği kararla,   ile OSB’deki fabrikasını doldurdu. Ancak elindeki   jesi’ne ciddi katkı koydu.
            plan program yapmadan biraz daha borca giren   işler o kadar azdı ki tek vardiyayı bile doldurmaya
            Çelik, 1996 yılında radyatör imalatı yapan Çelik-  yetmedi. Ford Connect araçlarına yeni başladığı
            pan’ı kurdu. Çelikpan, geçen süreçte bugün için
                                                dönemde üretimini artırmasıyla bir anda tüm
       40  BOSİAD SİNERJİ / Kasım - Aralık 2014
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47