Page 51 - Sinerji38
P. 51

yaşadık. Nisan ayında bu yüzde 77’ye ulaştı. Ma-
                                                                                 yıs ise fabrikaların tekrar çalışmaya başladığı bir
                                                                                 ay. Öngörümüz; pazarları inceleyerek, müşteriler-
                                                                                 le konuşarak yüzde 20 iyi senaryo, yüzde 30 kötü
                                                                                 senaryo ile bu yılı kapatacağımız yönünde. Önü-
                                                                                 müzdeki süreçte ise 6 ay kadar ‘yeni normal’e
                                                                                 geçeceğiz, en azından aşı bulunana kadar. Ancak
                                                                                 umutlu veriler de geliyor. Firmalar tüm tedbirleri
                                                                                 alarak üretime başladı. 4 Mayıs’ta OEM’lerin ne-
                                                                                 redeyse yüzde 70’i geri döndü. 11 Mayıs’ta diğer
                                                                                 iki büyük OEM de üretime geri dönecek. Tabii bu
                                                                                 dönüşler hem pandemi nedeniyle azalan talep
                                                                                 hem de sağlık tedbirleri nedeniyle düşük tempo-
                                                                                 lu olacak.”


                                                                                  “AVRUPA’NIN TOPARLANMASI
                                                                                  SEKTÖRE CAN SUYU OLACAK”

                                                                                 Son çeyrekte ‘yeni normal’den çıkıp normale dö-
                                                                                 nüşün yaşanmasını beklediklerini ifade eden Çe-
                                                                                 lik, “Pandeminin sona ermesi ile birlikte pazardaki
                                                                                 geri dönüşün çok hızlı olacağına inanıyorum. Av-
                                                                                 rupa Birliği’nin kısa sürede toparlanması sektöre
                                                                                 can suyu olacaktır. Odak noktamız şu anda bu.
                                                                                 Avrupa’daki verileri sürekli takip ediyoruz. Bun-
                                                                                 dan sonraki süreçte ülkeler olabildiğince kendi
                                                                                 kaynaklarını geliştirecek, kaynaklarının yetmediği
                                                                                 noktada da tedarik için en yakın coğrafyaya gide-
                                                                                 ceklerini düşünüyorum. Bunun yaratacağı bir po-
                                                                                 tansiyel var. Özellikle Çin gibi devasa tedarikçi bir
                                                                                 ülkenin içinden alacağımız tek haneli yüzdesel
                                                                                 paylar bile Türkiye’nin ihracatına inanılmaz katkı
                                                                                 sağlar” ifadelerini kullandı.


                                                                                       “BU NEGATİF SÜREÇ
                                                                                    İÇİNDE POZİTİFLİKLER DE
         “MASKE ARTIK BİR AKSESUAR          yapmak gerekiyor. Ayrıca UTİB olarak sanal fuar-  BARINDIRIYOR”
                    OLACAK”                 lar, online B2B görüşmeleri ile ilgili projeler yürü-  Konuşmasında, pandemi ile birlikte çevre bilinci-
                                            tüyoruz” diye konuştu.
        Önümüzdeki süreçte taleplerin farklılaşacağını                           nin daha da artacağını ve elektrikli araçlara dönü-
        ve  tüketici  alışkanlıklarının  değişeceğini  kayde-                    şün hızlanacağını vurgulayan Çelik şöyle devam
        den Engin, “Yeni jenerasyon sürdürülebilirlik üs-  ÇELİK: UZUN SÜRE SONRA   etti: “Bizim de yeniden başlayan bu oyunun için-
        tünde çok duruyor. Belki fastfashion’dan yavaş   AYLIK İHRACATTA LİDERLİĞİ   de yer alma gücümüz artacak. Ayrıca, hazırlanan
        yavaş uzaklaşacağız. Çeşitli ürünlerde önümüzde   KAYBETTİK              raporlarda  görüyoruz  ki  pandemi  dönemince
        fırsatlar var. Özellikle teknik tekstil alanında büyük                   bireysellik, toplu taşımaları etkileyecek ve insan-
        yatırımlar yapmadan, elimizdeki makine parkıy-  Otomotiv endüstrisindeki son durumu değerlen-  ların belli segment araçlara talebi artacaktır. Bu
        la çok farklı ürünler üretebiliriz. Artık maskeyi bir   diren OİB Başkanı Baran Çelik de şunları söyledi:   açıdan da bir potansiyelden bahsetmek müm-
        aksesuar olarak göreceğiz. Üniversiteler ve AR-GE   “Pandemi öncesi 2020 için çok pozitif düşünce-  kün. İhracat gerçekleştirdiğimiz gelişmiş ülke
        merkezleri ile dirsek temasındayız. İhracat süreç-  lerimiz vardı, ancak mart ayının ikinci yarısından   pazarlarındaki maliyetlerle Türkiye’nin maliyetleri
        leri ve spesifikasyonların belirlenmesi noktasında   itibaren Türkiye’de ihracatı en çok düşen sektör   arasındaki makas açılacak ve Türkiye’nin rekabet-
        çalışmalar devam ediyor. Çok önemli konular-  otomotiv endüstrisi oldu. 2019’da 31 milyar dolar   çiliği artacak. Aslında her negatif süreç kendi için-
        dan bir tanesi de şu; üreticiyi korumak adına en   ihracat gerçekleştiren sektörün bu yıl ki hedefi   de bir pozitiflik de barındırıyor. Bununla birlikte,
        azından bu dönemde ithalatla ilgili önlemlerin   32 milyar dolardı. Ancak sektör ihracatının yüzde   Kısa Çalışma Ödeneği’nin ihracatçıya ciddi fay-
        alınması gerekiyor. Fakat özellikle bu dönemde;   75’inin Avrupa’ya gerçekleşmesi ve pandeminin   dası oldu. Ekonominin bu dönemi en az hasarla
        sürdürülebilir  ürünlerin  üstüne  gitmek,  AR-GE   Avrupa’da şiddetli yaşanması nedeniyle nisan   atlatabilmesi için gerekli olan finansal koşulların
        çalışmalarına daha fazla önem vermek, medikal   ayında, uzun bir süre sonra aylık bazda ihracatta   iyileştirilmesi adına yapılan çalışmalara OİB olarak
        tekstiller ve fonksiyonel ürünlerle ilgili çalışmalar   liderliği kaybettik. Mart ayında yüzde 28,5 düşüş   biz de destek vermeye çalıştık.”

                                                                                                     BOSİAD SİNERJİ / Temmuz - Ağustos - Eylül 2020  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56