Page 51 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 51

1.   İnsanların ve organizasyonun NE YAPTIĞINI   nen şekilde sağlıklı olmayabilir.  •   İstenilen davranış değişimlerini sistematik
           değiştirerek                                                             biçimde güçlendirmek gerekir.
                                            Dijitalleşme sürekli geri bildirim ve koçluk sağla-
        2.   İnsanların farklı ve daha fazla katma değer   yan bir liderlik ile olur, baskı uygulayan bir lider-  Günlük davranış yapılarını aktif biçimde şekil-
           katarak çalışmalarına imkan vererek  lik ile değil. Gelişmekte olan bir dijital stratejide,   lendirmeniz gerekir. Satın aldığınız bir  program
                                            rekabet ettiğiniz şirketlerden daha hızlı gelişmek   olmasına rağmen satın alma taleplerinizi hala
        3.   Tümüyle yeni yetenekler (iyi yapabilecekle-  için dijitalleşme çabalarınızdan yararlanmanızı   kağıtlı onaylar ile yapıyorsanız günlük davranış-
           ri şeylere) geliştirerek
                                            sağlayan  şey  öğrenme  kültürüdür.  Öğrenme   larınızı acil olarak değiştirmelisiniz.
                DİJİTALLEŞMEDE              temelli yeni fikirler desteklenir ve  test edilir.  Bu-  Yeni nesil teknolojilere dayalı etkili çözümler
                    LİDERLİK                nun için gerekli fiziksel ortam, ekipman  sağlanır   geliştiren şirketler sürdürülebilir değer yaratıyor.
                                            ve liderlik davranışları ile  motive edilir. “Starbu-
        Yakın tarihli bir BCG araştırmasına göre, şirket-  cks CEO’su Kevin Johnson için, şirketin dijital   Dijital dönüşüme aşağıdan yukarıya bir yaklaşım
        lerin yüzde 80’inden fazlası geçen yıl dönüşüm   dönüşümünü destekleyen en önemli itici güç,   benimsenerek  başlanmalıdır.  Veri  temelli  tüm
        projelerini hızlandırdı ancak yüzde 70’i hedefleri-  geniş ölçekte öğrenme yetenekleri olmuştur.   gelişim programlarında veriler çok yapılandırıl-
        nin çok gerisinde kaldı. Neden ?                                         mış ve zengin bir şekilde kullanılmalıdır. Kritik
                                            Ona göre Starbucks’ta inovasyon hızını artırmak
        Çünkü ;                             için bir öğrenme ve uyum sağlama yaklaşımı ge-  nokta teknolojinin satın alınması değil, şirketi-
                                            rektiriyordu. Şu anki sloganları “100 gün içinde   nizdeki verilere odaklanarak verilere dayalı yeni
        •   Şirketlerin yalnızca yüzde 7’sinin dijital ola-                      ürünler ortaya koymaktır.
           rak yetkin olduğu, pek çok şirketin dijital   fikirden eyleme geçmek.” *
           dönüşümlerin üstesinden gelmek için ihti-  DİJİTALLEŞMEDE             Dijital dönüşümün insani tarafını yönetmek ve
           yaç duyduğu türden CEO’lara, üst yönetim   DAVRANIŞLAR                istenilen davranış değişimini sistematik biçimde
           ekiplerine ve yönetim kurullarına sahip ol-                           güçlendirmek için ;
           madığı görüldü.                  Sadece süreçleri dijitalleştirerek veya yeni yazı-  •   Çalışan  deneyimine  odaklanmalı  ve  çalı-
                                            lımları entegre ederek dijital dönüşümü sağla-  şanlarca dile getirilen konular tartışılıp so-
        Her işin dijital ve veri işine dönüşmesiyle birlik-  yamazsınız.            run varsa düzeltilmesi için belirli bir gelişim
        te, her CEO’nun şirketinin dijital dönüşümüne
                                            İnsanların davranışları değişmeden hiçbir şey   planı ile harekete geçilerek sıkıntılara çö-
        kişisel olarak liderlik etmesi gerekir. Gelecekte
                                            değişmez. Dijital dönüşümü gerçekleştirmek   züm bulunmalı veya hedeflenen noktaya
        dijital bir işletme haline gelmenin sadece CTO
                                            için şirketlerin sistemlerini geliştirmeleri ve söz   gelinmelidir.
        / CIO’nun sorunu olduğu şeklindeki yanlış dü-
        şünceden daha tehlikeli ve  zarar verici düşünce   konusu teknolojilere adapte olmalarını ve bun-  •   Dijital dönüşüm çabalarını destekleme
        olamaz.                             ları  anlamlı  biçimde  kullanmalarını  sağlamak   anlamında ödüllendirme sistemi uygulan-
                                            önemlidir. Ancak tüm bu yatırımların bir dönü-
        •   Dijitalleşme ile birlikte doğal bir rekabet   şüme neden olabilmesi için uygulayacağınız li-  malı, belirli bir dijital uygulamaya dair kulla-
           oluştu.  Tüm  şirketler  bir yenilik  yapmak   derlik tarzı ve insanlara sağlayacağınız imkanlar   nım ve değerlendirmeler, o uygulamadan
           üzere kendini şartlandırdı, yoksa piyasanın   önemlidir. Aksi taktirde faks makinelerinin yerine   sorumlu liderin performans notunu etkile-
           gerisinde kalacaklarmış psikolojisine ka-  e-postayı koyar, teknolojiyi satın alırsınız  ama   melidir.
           pıldılar. Piyasanın gerisinde kalma korkusu   sorunlarınız hâlâ çözümsüz biçimde öylece kala-  •   Dijital dönüşümlerdeki gelişimi dikkatlice
           ile şirketler çalışanları yeni projeler yapma   bilir. Bu tür dönüşümlerdeki zorluk teknolojiden   ölçüp izleyerek dijital araçların verimlilikle-
           konusunda sıkıştırmaya başladı. Kısa za-  kaynaklanmaz. Sosyolojiden kaynaklanır.  rini artırıp artırmadığı ölçülmelidir.
           manda gerçekçi olmayan termin ve proje                                İş dünyası giderek daha fazla dijital ve veri odaklı
           planları ile inovatif proje beklentileri ve   İşleri eski alışkanlıklarla yapmak şirketlerdeki   hale geldikçe, yeni iş yapma şekilleri ile davranış-
           çalışanlara “hadi hadi” baskıları arttı. Dijital   “davranış değişikliği”nin önündeki en büyük en-  larımız değişecektir. Tüm bu çabalar sonucunda
           dönüşümde insan kaynakları açısından da   gellerden biridir. Dijital Dönüşümün sağlıklı bir   daha yüksek oranda bağlılık ve verimlilikten söz
           asıl sorun burada başladı.       şekilde gerçekleştirmek için;        etmek  mümkün olabilir.
                                            •   Günlük davranış yapılarını aktif biçimde şe-
        Evet dijital dönüşüm gerekli ve önemli, yeni pro-                        * “Inside the Tryer Center, the Starbucks Lab Where
        jeler de önemli ama 9 ayda doğması gereken bir   killendirmek            Anything is Possible? başlığı ile videoya internetten
        çocuğu 6 -7 ayda doğuracak diye baskı yapar-  •   Teknolojiyi kullanmak ve verileri analiz et-  ulaşabilirsiniz.
        sanız, doğacak o çocuk prematüre olur, annenin   mek
        psikolojisi de bozulur ortaya çıkan ürün de iste-

                                                                                                         BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56