Page 51 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 51
1. İnsanların ve organizasyonun NE YAPTIĞINI nen şekilde sağlıklı olmayabilir. • İstenilen davranış değişimlerini sistematik
değiştirerek biçimde güçlendirmek gerekir.
Dijitalleşme sürekli geri bildirim ve koçluk sağla-
2. İnsanların farklı ve daha fazla katma değer yan bir liderlik ile olur, baskı uygulayan bir lider- Günlük davranış yapılarını aktif biçimde şekil-
katarak çalışmalarına imkan vererek lik ile değil. Gelişmekte olan bir dijital stratejide, lendirmeniz gerekir. Satın aldığınız bir program
rekabet ettiğiniz şirketlerden daha hızlı gelişmek olmasına rağmen satın alma taleplerinizi hala
3. Tümüyle yeni yetenekler (iyi yapabilecekle- için dijitalleşme çabalarınızdan yararlanmanızı kağıtlı onaylar ile yapıyorsanız günlük davranış-
ri şeylere) geliştirerek
sağlayan şey öğrenme kültürüdür. Öğrenme larınızı acil olarak değiştirmelisiniz.
DİJİTALLEŞMEDE temelli yeni fikirler desteklenir ve test edilir. Bu- Yeni nesil teknolojilere dayalı etkili çözümler
LİDERLİK nun için gerekli fiziksel ortam, ekipman sağlanır geliştiren şirketler sürdürülebilir değer yaratıyor.
ve liderlik davranışları ile motive edilir. “Starbu-
Yakın tarihli bir BCG araştırmasına göre, şirket- cks CEO’su Kevin Johnson için, şirketin dijital Dijital dönüşüme aşağıdan yukarıya bir yaklaşım
lerin yüzde 80’inden fazlası geçen yıl dönüşüm dönüşümünü destekleyen en önemli itici güç, benimsenerek başlanmalıdır. Veri temelli tüm
projelerini hızlandırdı ancak yüzde 70’i hedefleri- geniş ölçekte öğrenme yetenekleri olmuştur. gelişim programlarında veriler çok yapılandırıl-
nin çok gerisinde kaldı. Neden ? mış ve zengin bir şekilde kullanılmalıdır. Kritik
Ona göre Starbucks’ta inovasyon hızını artırmak
Çünkü ; için bir öğrenme ve uyum sağlama yaklaşımı ge- nokta teknolojinin satın alınması değil, şirketi-
rektiriyordu. Şu anki sloganları “100 gün içinde nizdeki verilere odaklanarak verilere dayalı yeni
• Şirketlerin yalnızca yüzde 7’sinin dijital ola- ürünler ortaya koymaktır.
rak yetkin olduğu, pek çok şirketin dijital fikirden eyleme geçmek.” *
dönüşümlerin üstesinden gelmek için ihti- DİJİTALLEŞMEDE Dijital dönüşümün insani tarafını yönetmek ve
yaç duyduğu türden CEO’lara, üst yönetim DAVRANIŞLAR istenilen davranış değişimini sistematik biçimde
ekiplerine ve yönetim kurullarına sahip ol- güçlendirmek için ;
madığı görüldü. Sadece süreçleri dijitalleştirerek veya yeni yazı- • Çalışan deneyimine odaklanmalı ve çalı-
lımları entegre ederek dijital dönüşümü sağla- şanlarca dile getirilen konular tartışılıp so-
Her işin dijital ve veri işine dönüşmesiyle birlik- yamazsınız. run varsa düzeltilmesi için belirli bir gelişim
te, her CEO’nun şirketinin dijital dönüşümüne
İnsanların davranışları değişmeden hiçbir şey planı ile harekete geçilerek sıkıntılara çö-
kişisel olarak liderlik etmesi gerekir. Gelecekte
değişmez. Dijital dönüşümü gerçekleştirmek züm bulunmalı veya hedeflenen noktaya
dijital bir işletme haline gelmenin sadece CTO
için şirketlerin sistemlerini geliştirmeleri ve söz gelinmelidir.
/ CIO’nun sorunu olduğu şeklindeki yanlış dü-
şünceden daha tehlikeli ve zarar verici düşünce konusu teknolojilere adapte olmalarını ve bun- • Dijital dönüşüm çabalarını destekleme
olamaz. ları anlamlı biçimde kullanmalarını sağlamak anlamında ödüllendirme sistemi uygulan-
önemlidir. Ancak tüm bu yatırımların bir dönü-
• Dijitalleşme ile birlikte doğal bir rekabet şüme neden olabilmesi için uygulayacağınız li- malı, belirli bir dijital uygulamaya dair kulla-
oluştu. Tüm şirketler bir yenilik yapmak derlik tarzı ve insanlara sağlayacağınız imkanlar nım ve değerlendirmeler, o uygulamadan
üzere kendini şartlandırdı, yoksa piyasanın önemlidir. Aksi taktirde faks makinelerinin yerine sorumlu liderin performans notunu etkile-
gerisinde kalacaklarmış psikolojisine ka- e-postayı koyar, teknolojiyi satın alırsınız ama melidir.
pıldılar. Piyasanın gerisinde kalma korkusu sorunlarınız hâlâ çözümsüz biçimde öylece kala- • Dijital dönüşümlerdeki gelişimi dikkatlice
ile şirketler çalışanları yeni projeler yapma bilir. Bu tür dönüşümlerdeki zorluk teknolojiden ölçüp izleyerek dijital araçların verimlilikle-
konusunda sıkıştırmaya başladı. Kısa za- kaynaklanmaz. Sosyolojiden kaynaklanır. rini artırıp artırmadığı ölçülmelidir.
manda gerçekçi olmayan termin ve proje İş dünyası giderek daha fazla dijital ve veri odaklı
planları ile inovatif proje beklentileri ve İşleri eski alışkanlıklarla yapmak şirketlerdeki hale geldikçe, yeni iş yapma şekilleri ile davranış-
çalışanlara “hadi hadi” baskıları arttı. Dijital “davranış değişikliği”nin önündeki en büyük en- larımız değişecektir. Tüm bu çabalar sonucunda
dönüşümde insan kaynakları açısından da gellerden biridir. Dijital Dönüşümün sağlıklı bir daha yüksek oranda bağlılık ve verimlilikten söz
asıl sorun burada başladı. şekilde gerçekleştirmek için; etmek mümkün olabilir.
• Günlük davranış yapılarını aktif biçimde şe-
Evet dijital dönüşüm gerekli ve önemli, yeni pro- * “Inside the Tryer Center, the Starbucks Lab Where
jeler de önemli ama 9 ayda doğması gereken bir killendirmek Anything is Possible? başlığı ile videoya internetten
çocuğu 6 -7 ayda doğuracak diye baskı yapar- • Teknolojiyi kullanmak ve verileri analiz et- ulaşabilirsiniz.
sanız, doğacak o çocuk prematüre olur, annenin mek
psikolojisi de bozulur ortaya çıkan ürün de iste-
BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021 49