Page 68 - Sinerji s16
P. 68

köşe yazısı / Sema Adalı












                                                Bilgi’nin değeri


                                                show’da mı?





                                   Sema Adalı   21.yy  Bilgi Çağı diyorlar, bence “Pazarlama Çağı”   Sayısal veriye dayalı sistematik
                         İnsan Kaynakları Danışmanı  … Neden mi? Gerçek bilgi ve pazarlama bilgisi   yönetim tarzının olmaması
                              sema@semaadali.com  arasındaki farkın değerini çok az kişi biliyor. Bu so-  Sayılar, ilk okuldan kâbusumuz… Şimdi bunu
                                                run birçok şirkette gizli bir virüs gibi dolaşmakta   yönetimin bir parçası olmasını istemek, belki de
                                                olup çoğu yönetici tarafından fark edilmeyip çalı-  başımıza gelebilecek en büyük felaket. O yüz-
                                                şan kadrolarında büyük sorun yaratmaktadır.  den bizi değerlendirecek  ve başarımızı ölçecek
                                                                                     sistemlere ve kriterlere karşı çıkışımız.  Yuvarlak
                                                      Balıklar mı, tavuklar mı?      konuşmak bizi daha az sorumluluk altına sokuyor
                                                Aslında  “Bir  başar,  beş  bağır”  kuralının hikâyesi   ve daha çok mutlu ediyor, çünkü başarısızlığımızı
                                                tavukların yaşam tarzından alıntıdır. Bazı kişiler ta-  ikna kabiliyetimiz ile örtbas edebiliriz.
                                                vuklar gibi bir iş yapıp, beş kez yaptıklarını duyu-  Bu iki ana neden bizim bilgiyi show’a tercih etti-
                                                rurken bazı kişiler denizin dibine milyonlarca yu-  ğimizin bir göstergesidir. Bilginin değerini show
                                                murta bıraktığı halde, hiç ses çıkarmayan balıklara   şekliniz belirliyor. Biri beş gösteren çalışanları des-
                                                benzer. Kim daha çalışkan? Balıklar.  Kim daha çok   teklemek ve diğerlerini görmeme becerisi insan
                                                takdir ediliyor? Tavuklar. Bu kuralın iş dünyasında   kaynakları adına yönetim hatasından başka bir
                                                inanılmaz bir geçerliliği var.       şey değildir.
                                                Bir süredir bunun nedenini sorguluyorum,  çünkü   Konuya hâkim olmamak ve verilere dayalı siste-
                                                bu şirketlerde çalışkan ve mütevazı kişiler için ol-  min şirkette olmaması “Üst Yönetim Hatası” olup,
                                                dukça büyük bir problem.             bilgili ve dürüst çalışan kişilerin avuçlarımızın ara-
                                                                                     sından sessizce gitmesine izin vermektir.
                                                Bu kuralın iş dünyasında geçerliliği bence iki ana
                                                nedene bağlı;                        Bu kişiler genelde uluslararası veya yabancı ortak-
                      Bilgisiz bir kimse                                             lı şirketlere gitmektedir, çünkü onların tarzı veriye
                   savaş davuluna benzer,       Kişilerin derinlemesine bilgi sahibi olmaması,   dayalı sistematik bir yönetim tarzıdır. Oralarda
                     sesi çok, içi boştur.      Şirketlerde “sayısal veriye dayalı sistematik” yöne-  öyle güzel show kelimeleri geçerli olmuyor, veri-
                                                tim tarzının olmaması.               ler konuşuyor.
                           Sadi
                                                     Derinlemesine bilgi sahibi       Bir başar, beş bağır! Kuralını kırın
                                                             olmamak
                                                                                     Siz de şirketinizde bu kuralın varlığını sorgulayın.
                                                Hani çağ bilgi çağı ya… Bilgi de bir bilgisayarın   Karşınıza gelen kişilere “NASIL?” sorusunu sorun.
                                                başında, parmak ucunuzda. Genel kültür seviye-  Verdiği cevaplarda bir sistematik, bir rakam arayın,
                                                sinde elde edilen bilgileri, birazcık yöneticilerin   yuvarlak kelimelere ve güzel sözlere kanmayın.
                                                sevdiği kelimelerle süslediğinizde sizden daha
                                                bilgilisi yok,  ta ki bu işin gerçek uzmanı ile karşıla-  Bu kuralın varlığı ve/veya geçerliliği orta ve uzun
                                                şana kadar. Bu da çok az, çünkü Batılıların uzman-  vadede şirketinize zarar verecektir. Çünkü önce
                                                laşma kültürü bizde yok, bizler “Show Kültürü”nün   etrafınızdaki “bire beş” diyenler ile yıl içindeki söz-
                                                çalışanları veya yöneticileriyiz… Konferans ve   de başarıları yansıtmayıp kârınız düşecek ve sonra
                                                toplantılarda bile bize show yapanı, gerçek bilgiyi   da kendi sonunuzu getirerek iflas bayrağını çeke-
                                                sunandan daha çok alkışlıyoruz.      ceksiniz.
                                                                                     Sizi geleceğe taşıyacak olan; verilere dayalı sis-
                                                İlgili konu  hakkında derinlemesine bilgi sahibi
                                                olmadığımız için normal görev kapsamında olan   temlerin kurulması ve gerçek bilginin değerini
                                                işleri dahi bize abartarak sunan kişileri takdir edi-  fark eden yöneticilerin uzmanlık alanları ile balık
                                                yoruz. Diğer gruptaki kişiler ise “Yöneticim beni   misali her gün şirkete milyonlarca değer kazandı-
                                                görür” mantığından hareketle balık misali her gün   ran çalışanların takdir edilmesidir.
                                                bir sürü iş yapsalar bile bunu zikretmiyorlar…





       66  BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73