Page 68 - Sinerji s16
P. 68
köşe yazısı / Sema Adalı
Bilgi’nin değeri
show’da mı?
Sema Adalı 21.yy Bilgi Çağı diyorlar, bence “Pazarlama Çağı” Sayısal veriye dayalı sistematik
İnsan Kaynakları Danışmanı … Neden mi? Gerçek bilgi ve pazarlama bilgisi yönetim tarzının olmaması
sema@semaadali.com arasındaki farkın değerini çok az kişi biliyor. Bu so- Sayılar, ilk okuldan kâbusumuz… Şimdi bunu
run birçok şirkette gizli bir virüs gibi dolaşmakta yönetimin bir parçası olmasını istemek, belki de
olup çoğu yönetici tarafından fark edilmeyip çalı- başımıza gelebilecek en büyük felaket. O yüz-
şan kadrolarında büyük sorun yaratmaktadır. den bizi değerlendirecek ve başarımızı ölçecek
sistemlere ve kriterlere karşı çıkışımız. Yuvarlak
Balıklar mı, tavuklar mı? konuşmak bizi daha az sorumluluk altına sokuyor
Aslında “Bir başar, beş bağır” kuralının hikâyesi ve daha çok mutlu ediyor, çünkü başarısızlığımızı
tavukların yaşam tarzından alıntıdır. Bazı kişiler ta- ikna kabiliyetimiz ile örtbas edebiliriz.
vuklar gibi bir iş yapıp, beş kez yaptıklarını duyu- Bu iki ana neden bizim bilgiyi show’a tercih etti-
rurken bazı kişiler denizin dibine milyonlarca yu- ğimizin bir göstergesidir. Bilginin değerini show
murta bıraktığı halde, hiç ses çıkarmayan balıklara şekliniz belirliyor. Biri beş gösteren çalışanları des-
benzer. Kim daha çalışkan? Balıklar. Kim daha çok teklemek ve diğerlerini görmeme becerisi insan
takdir ediliyor? Tavuklar. Bu kuralın iş dünyasında kaynakları adına yönetim hatasından başka bir
inanılmaz bir geçerliliği var. şey değildir.
Bir süredir bunun nedenini sorguluyorum, çünkü Konuya hâkim olmamak ve verilere dayalı siste-
bu şirketlerde çalışkan ve mütevazı kişiler için ol- min şirkette olmaması “Üst Yönetim Hatası” olup,
dukça büyük bir problem. bilgili ve dürüst çalışan kişilerin avuçlarımızın ara-
sından sessizce gitmesine izin vermektir.
Bu kuralın iş dünyasında geçerliliği bence iki ana
nedene bağlı; Bu kişiler genelde uluslararası veya yabancı ortak-
Bilgisiz bir kimse lı şirketlere gitmektedir, çünkü onların tarzı veriye
savaş davuluna benzer, Kişilerin derinlemesine bilgi sahibi olmaması, dayalı sistematik bir yönetim tarzıdır. Oralarda
sesi çok, içi boştur. Şirketlerde “sayısal veriye dayalı sistematik” yöne- öyle güzel show kelimeleri geçerli olmuyor, veri-
tim tarzının olmaması. ler konuşuyor.
Sadi
Derinlemesine bilgi sahibi Bir başar, beş bağır! Kuralını kırın
olmamak
Siz de şirketinizde bu kuralın varlığını sorgulayın.
Hani çağ bilgi çağı ya… Bilgi de bir bilgisayarın Karşınıza gelen kişilere “NASIL?” sorusunu sorun.
başında, parmak ucunuzda. Genel kültür seviye- Verdiği cevaplarda bir sistematik, bir rakam arayın,
sinde elde edilen bilgileri, birazcık yöneticilerin yuvarlak kelimelere ve güzel sözlere kanmayın.
sevdiği kelimelerle süslediğinizde sizden daha
bilgilisi yok, ta ki bu işin gerçek uzmanı ile karşıla- Bu kuralın varlığı ve/veya geçerliliği orta ve uzun
şana kadar. Bu da çok az, çünkü Batılıların uzman- vadede şirketinize zarar verecektir. Çünkü önce
laşma kültürü bizde yok, bizler “Show Kültürü”nün etrafınızdaki “bire beş” diyenler ile yıl içindeki söz-
çalışanları veya yöneticileriyiz… Konferans ve de başarıları yansıtmayıp kârınız düşecek ve sonra
toplantılarda bile bize show yapanı, gerçek bilgiyi da kendi sonunuzu getirerek iflas bayrağını çeke-
sunandan daha çok alkışlıyoruz. ceksiniz.
Sizi geleceğe taşıyacak olan; verilere dayalı sis-
İlgili konu hakkında derinlemesine bilgi sahibi
olmadığımız için normal görev kapsamında olan temlerin kurulması ve gerçek bilginin değerini
işleri dahi bize abartarak sunan kişileri takdir edi- fark eden yöneticilerin uzmanlık alanları ile balık
yoruz. Diğer gruptaki kişiler ise “Yöneticim beni misali her gün şirkete milyonlarca değer kazandı-
görür” mantığından hareketle balık misali her gün ran çalışanların takdir edilmesidir.
bir sürü iş yapsalar bile bunu zikretmiyorlar…
66 BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016