Page 64 - Sinerji s16
P. 64
köşe yazısı / Zeynep Handan Özcebe
Zeynep Handan Özcebe
Avukat
Elektronik ortamda
haksız rekabet halleri-2
Günümüz teknolojisinde, tüketicilerin internet or- sulleri, ticari faaliyeti veya ticari işleri hakkında şında, iltibasa konu olan malları durumu bilerek
tamında ihtiyaçlarını gidermesi nedeniyle ticaret gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyanda bulunması veya bilmeyerek satışa arz etmek veya şahsi ihti-
hızla bu alana kaymış, bu durum da sanal alanda veya üçüncü kişiler hakkında aynı şekilde hareket yaç dışında her ne sebeple olursa olsun elde bu-
ticaret yapan şirketlerin elektronik ortamda haksız ederek rakiplerine kıyasla onları üstün duruma lundurmak da bir anlamında haksız rekabettir.
rekabete uğramalarına yol açmıştır. getirmesi haksız rekabet sayılır. Bu düzenlemenin
kapsamına özellikle yanlış ya da yanıltıcı bilgilere 6. Başkasının ticari sırlarından faydalanma
İnternet ortamında ticaret yapan şirketlerin hak- dayanan aldatıcı reklamlar girer. ve yayma
sız rekabete uğramaları halinde Türk hukukunda Elektronik vasıtalardan istifade ederek, iyiniyet
ki mevcut düzenlemenin uygulanması, sorunla- 4. Aldatıcı ad ve işaretler kullanma kurallarına aykırı şekilde elde edilen veya öğ-
rın çözümünü zorlaştırmaktadır. Bu sebeple yeni Bir kimse paye, şahadetname veya ödül almadı- renilen imalat veya ticari sırlardan haksız yere
bir düzenleme yapılarak bütün haksız rekabet ğı halde, elektronik ortamda bunlara sahipmiş faydalanmak ve başkalarına yaymak da haksız
hallerine uygulanabilecek “Haksız Rekabet Kanu- gibi davranarak, müstesna bir yeteneğe malik rekabet oluşturur.
nu” çıkarılması, sorunun çözümüne olumlu katkı olduğu izlenimi uyandırmaya çalışır veya bu
yapacaktır. amaçla yanlış unvan yahut mesleki isimler kulla- 7. Gerçeğe aykırı belge verme
nırsa haksız rekabet oluşur. Örneğin, bir avukatın Elektronik vasıtaları kullanmak suretiyle, iyiniyet
Halihazırda sanal ticaret alanında şirketlerin en doktora unvanı olmamasına rağmen, varmış sahibi kişileri aldatabilecek şekilde gerçeğe aykırı
fazla şikâyet ettikleri ve zarar gördükleri haksız re- gibi web sayfasında doktor unvanını kullanması, iyi hal ve iktidar şahadetnameleri verilmesi, hak-
kabet hallerine kısaca göz gezdireceğiz ; haksız rekabet oluşturur. sız rekabet oluşturur.
1. Kötüleme 5. İltibas 8. İş hayatı şartlarına uymama
Elektronik ortamda başkalarının şahsını, emtiası- İltibas, bir kişinin, başkasının emtiası, iş mahsul- Ticari hayatta söz konusu olan kanun, kanun
nı, iş mahsullerini, faaliyetlerini veya ticari işlerini leri, faaliyeti veya ticari işletmesiyle ilgili benzerlik hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik ya
yanlış, yanıltıcı veya lüzumsuz yere incitici beyan- yaratarak karışıklığa ve yanılmaya sebep olmak- da gelenek kurallarına uymayarak, iş hayatı ko-
larla kötüleme haksız rekabet teşkil eder. Örneğin, tadır. Piyasada tutunan ve tanınan bir işletmenin şullarını elektronik vasıtalar kullanmak suretiyle
internet ortamının sağladığı özgürlük alanından isminden, unvanından, markasından veya üre- ihlal etmek, haksız rekabet teşkil eder. Örneğin
istifade ederek, rakip firmanın ürünleri hakkında tilen malın şeklinden, ambalajının renk ve kom- bilgisayar kursları açmak için Milli Eğitim Bakan-
yanlış ve yanıltıcı bilgi vermesi bir haksız fiil teşkil pozisyonundan yararlanılarak, bunun aynısının lığı’ndan izin almak gereklidir. İzin almadan ilgili
eder. veya benzerinin kullanılması suretiyle, başkasının firmanın web sayfasında izin almış gibi göster-
emeğinden haksız olarak yararlanma şeklinde mesi haksız rekabet teşkil eder.
2. Gerçeğe aykırı bilgi verme ortaya çıkar.
Elektronik ortamda başkasının ahlakı ve mali Elektronik ortamda başkasının emtiası, iş mah- Bir sonraki yazıda yukarıdaki haksız rekabet hal-
gücü hakkında gerçeğe aykırı bilgi vermek reka- sulleri, faaliyeti veya ticari işletmesiyle iltibaslar lerinden birine uğramanız halinde hangi hukuki
bet hakkının kötüye kullanılmasıdır. Örneğin, bir getirmeye çalışmak veya buna müsait bulunan yollara başvurma hakkına sahip olduğumuzu in-
firmanın web sayfasında başka bir firmanın mali tedbirlere başvurmak, özellikle başkasının haklı celeyeceğiz.
gücü ile ilgili olarak yanlış bilgiler vermesi haksız olarak kullandığı isim, unvan, marka, işaret gibi
rekabet teşkil eder. tanıtma vasıtaları kullanmak da haksız rekabete
yol açar. Alıcıların tamamının aldanmış olmaları
3. Yanlış, yanıltıcı bilgi vermek gerekli değildir. Bir kısmının aldanmış olmaları
Bir kişinin kendi şahsi durumu, emtiası, iş mah- iltibas için yeterlidir. İltibasa sebebiyet verme dı-
62 BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016