Page 66 - Sinerji s17
P. 66
röportaj / Bülent Değirmencioğlu
Coats Türkiye’nin üretim, istihdam, ihracat man zaman düşüşler, endişelendiğimiz durumlar tamponları ilk göze çarpanlar. Ürünümüz hafiflik
ve cirosal rakamları hakkında bilgiler verir olabiliyor tabii, fakat şunu çok iyi biliyoruz ki iyi iş ve sağlamlığın yanında kolay işlenebilirlik özel-
misiniz? iyi insanla yapılır. İyi insanın yolu da iyi eğitimden likleri de sunacak. Bunun yanında üretimine 2-3
geçiyor. Biz kriz zamanlarında hep eğitime ağırlık yıl önce başladığımız, fakat ürün gamımızı sürekli
Coats Türkiye, dünyadaki diğer tesisler arasında veriyoruz. Çünkü biliyoruz ki bu kriz bir süre sonra geliştirdiğimiz başka bir ürün daha var. Fiber optik
özel bir yere sahip. Neden? Öncelikle ipliğin bü- bitecek, bittiğinde de insanlarımızı daha iyi do- kablolarda kullanılan iplikler. Fiber optik deyince
tün aşamalarını, artı fermuarı tek bir lokasyonda natmış olarak o işin başına koymamız lazım. çok geniş bir ürün yelpazesi akla gelmesi lazım.
bulunduran tek tesis. İpliğin aşamaları dediği- Mesela fiber optik kablonun üzerindeki kılıfı bir
mizde de elyaftan ipliği eğirip tek kat iplik yapan, Daha önceki bir açıklamanızda Coats’un son bıçak ya da makasla yırtıp kesemezsiniz. Çünkü
bunu katlayıp büken, boyayan, nihai aşamalarda 3 yılda yönünü teknik tekstillere çevirdiğini içerisindeki optik elemanlara zarar verme riskiniz
dikiş ipliği haline getiren dört ayrı departman var. söylemiştiniz. Bu konuda ne tür çalışmalar vardır. Dolayısıyla bu kılıfın içerisine bir yırtma ip-
Bunları sırasıyla eğirme, büküm, boyahane ve bi- yürütüyorsunuz? liği yerleştirilir, ucu açıkta kalır, ipliği çektiğinizde
tim işlemleri olarak adlandırıyoruz . Bunların dör- kılıf yaprak gibi açılır. Bu ipliğin hem sürtünme
dünü birden bir lokasyonda bulunduran tek tesis dayanımının hem de mukavemetinin yüksek ol-
Türkiye. Artı bunun üstüne bir de fermuarı bu- ması gerekir. İşte biz bu iplikleri burada yapıyoruz.
lunduran dediğinizde üstüne yok. Buna ilaveten Avrupa’da da bizden başka bu şekilde yüksek tek-
Coats Türkiye, diğer Coats’lar içerisinde bir AR-GE, nolojide bu ipliği üreten yok.
ÜR-GE, mükemmeliyet ve eğitim merkezi olarak
çalışıyor. Bildiğiniz gibi Türk insanın, “Biz yapabi- Bunun yanında deniz altı kablolarda kullanılan
liriz” özelliği var. Bu da merkez tarafından çok iyi yüksek emiciliğe sahip bir ipliğimiz var. Çok zor
algılanmış durumda. Ne zaman yeni bir proje, bir bir prosese sahip, bunu Coats’un diğer üniteleri
büyüme imkânı olsa, bir AR-GE, geliştirme proje- yapmayı denediler, yapamadılar, Türkiye yaptı. O
si gündeme gelse ilk akla gelen ülke hep Türkiye yüzden “Türk insanı ne verirseniz yapar” algısı Co-
oluyor. Bu nedenle de yapılan yatırımların önemli ats’un üst yönetimi ve merkezinde oluştu.
bir kısmını Türkiye çekiyor.
Ben Türkiye’nin tekstildeki kurtuluşunun teknik
tekstillerde olduğuna inanıyorum. Biz artık tişört,
gömlek, takım elbise yaparak şu andakinden
“6 YILDA 3 KAT BÜYÜDÜK”
daha iyi bir yere gelemeyiz . Bu devirler çok ge-
Biz Coats camiasında sürekli büyüyen bir şirketiz. ride kaldı.
Son 6 yılda 3 kata yakın büyüdük. 6 yıl önce 100 2015 Coats için nasıl bir yıldı?
satıyorsak şimdi neredeyse 300 satıyoruz. Bunu da
hem yenilikçi ürünlerimiz hem fiyat politikamızda 2015’in ilk çeyreği kötüydü. Satışlarımız bir önceki
müşteri odaklı fiyatlandırma, çözüm birliktelikleri- yıla göre düşük seyretmeye başlamıştı ve bu bizi
miz gibi araçlarla sağladık. Şu anda satışlarımızın biraz endişelendirdi. Fakat nisandan itibaren piya-
yüzde 45’i ihracata gidiyor. Bu ihracatın da yüzde salar açılmaya başladı ve büyüme süreci devam
80’ini kendi grup şirketlerimize yapıyoruz. Bizim etti. Yılı da ihracatta yüzde 28, iç piyasada yüzde
burada yapabildiğimiz iplikler çok özel teknolo- yüzde 17 büyümeyle kapattık. Bizim için iyi bir yıl
jilere, özel kimyasallara, donanıma, makineye ve oldu. Bu başarıdaki temel unsurlar da yine teknik
knowhow’a sahip olan ürünler ve her ülke tara- Geleneksel tekstile bir göl dersek, teknik tekstil- tekstillerdeki ürün gamımızdaki genişlik ve yeni
fından üretilmiyor, üretilemiyor. Bunun haricinde ler bir okyanus. O kadar geniş bir kullanım ala- müşteriler kazanımı oldu.
grup dışı diyebileceğimiz Avrupa’daki otomotiv nı var ki. Her gün ortaya çıkan yeni fikirlerle dolu Büyümemizde bize ciddi bir yakıt sağlayan bir
yan sanayi üreticileri, kablo üreticileri, askeri giy- bu okyanusun içerisinden biz de kendimize bazı ürünümüz de geç tutuşur giysi iplikleri. Biliyor-
si, ekipman, teçhizat üreticileri gibi üçüncü şahıs ürünler seçtik ve bu yolda devam ediyoruz. Bun- sunuz Türkiye hem yangınlarla mücadelede gö-
şirketlere de ihracatımız var. Ve ihracata, teknik ların başında kompozit sanayii için geliştirmeye revlilleri hemde terör olaylarında askerini, polisini
ürünlere doğru kayan bir üretim ve satış strateji- çalıştığımız ve şu anda TÜBİTAK’ın değerlendirme yakıcı etkenlerden koruma gereksinimi nedeniyle
miz var. sürecinin devam ettiği bir projemiz var. Kompozit koruyucu giysilere ciddi ihtiyaç duyuyor ve bu
sanayiine yönelik çok yenilikçi bir ürün peşinde-
Bu büyüme grafiğini nasıl yakaladınız? ihtiyaç da kurumlar bilinçlendikçe şıçrayarak bü-
yiz. Detaylarını vermek proje aşamasında olduğu yüyor. Biz bu sıçramayı öngörerek 3 yıl önce bir
Biliyorsunuz 2008’in sonunda finansal kriz ola- için doğru olmayacaktır ama şu anda böyle bir yatırım yaptık ve Türkiye’de üretilmeyen, muhtelif
rak başlayan global kriz, daha sonra endüstriye teknolojiyle üretilmiş iplik yok. Bu iplik, kompozi- karışımlarda geç tutuşur dokuma iplikleri yap-
üretim düşüklüğü olarak çok çabuk biçimde tin temel amacı olan hafifliği ve sağlamlığı bera- maya başladık. Dokuma ipliği dediğimizde bu
yansımıştı. Bundan kurtulmanın ve atlatmanın berinde getirebilecek bir ürün olmanın yanında bizim bildiğimiz bir alan değildi. Ancak buradaki
en kolay yolu da daha fazla yatırım, daha fazla proses edilebilme kolaylığı da sağlayacak. ihtiyacı görerek iplikçilikteki tecrübemizi ve insan
araştırma, daha yeni ürün ve daha çok müşte- kaynağımızı da kullanarak bir yatırım yaptık ve
ri odaklı yaklaşımlardı. Biz kriz döneminde dahi Nasıl bir kullanım alanına sahip olacak? çok başarılı olduk. Hem Türkiye’de hem Avrupa’da
kimseyi işten çıkartmadık. Şu anda 863 kişiyiz. Bu Çok geniş bir kullanım alanı var. Uçak gövdeleri, tahmin ettiğimizin üzerinde bir taleple karşılaştık.
sayı 2010’a nazaran 110 kişi fazla. Üretimde za- rüzgar tribünlerinin kanatları, otomobil gövde ve
Bu alandaki büyüme rakamlarımız iki değil üç ha-
64 BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2016