Page 69 - Sinerji s17
P. 69
Bursa OSB Tektil Kümesi’nde yer
alan firma temsilcileri, ihtiyaç
analizi sonuçlarının değerlendirildiği
toplantıda ilk 7 hedef pazarı; Japonya,
İngiltere, ABD, Fransa, İran, Almanya İlk ziyaret
ve Suudi Arabistan olarak belirledi.
Japonya’ya
Bursa Organize Sanayi Bölgesi’nde, Ekonomi Bakanlığı destekli 2. UR-GE Hedef pazarlarını belirleyen Bursa OSB Tekstil Kümesi, pazar analizi-
projelerinin çalışmalarına başlandı. Tekstil Kümesi’nde yer alan 27 firmanın ne Japonya’dan başlama kararı aldı. Bu amaçla 29 Mayıs- 4 Haziran
analiz sonuçlarının değerlendirildiği toplantı, Uludağ İhracatçı Birlikle- tarihinde Japonya’ya giden küme üyeleri, ziyaret öncesi Uluyama
ri’nde gerçekleştirildi. Türk-Japon Kültür Derneği Başkanı Hakan Kaplan ile Japon Bilişim
Uzmanı Sekine Yasunori’den ülke hakkında bilgi aldı. Ziyaretin
Toplantıda, kümede yer alan firmaların ihtiyaç analizlerini gerçekleş-
tiren Tabu Solutions şirketinin yöneticilerinden Ekin Taşkın tarafından amacına uygun olması, küme üyelerinin Japonya’ya daha iyi fokus-
bir sunum yapıldı. İhtiyaç analizinin bakanlık onayından sonra 3 yıllık lanabilmeleri ve daha çok ayrıntı yakalayarak hedeflerine çok daha
kısa sürede ulaşmalarını sağlamak amacıyla yapılan bilgilendirilme
küme faaliyet döneminin başlayacağını belirten Taşkın, firmalarda toplantısında konuşan Kaplan, dernek faaliyetlerini anlatarak söze
gerçekleştirdikleri ihtiyaç analizlerine ilişkin çalışmalar kapsamında başladı. Uludağ’ın ULU, Fujiyama’nın YAMA hecelerinin birleşimin-
yapılanları şöyle anlattı:
den oluşan derneklerinin kurulduğu 1992 yılından bu yana Türk
“İlk toplantıyı firmalarla bu süreci nasıl yürüteceğimize dair kasım ve Japon kültürleri arasında köprü görevi gördüğüne vurgu yapan
ayının sonunda yaptık. Süreci nasıl yürüteceğiz? İşi nasıl ilerlete- Kaplan, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda Japonya ile faaliyet-
ceğiz? Bu işin çıktıları neler olacak? diyerek adım adım anlattık. Bu ler yapıldığını, ancak ticaret hacminin oldukça düşük kaldığına
tip projelerde bir firma grubunu analiz edebilirsiniz, yol haritasını değindi. Başkan Kaplan, “Japonya’ya ticaret yapan kişilerin daha
çizmeye çalışabilirsiniz ama hepsinin mutabakata varması çok da cesur olması, daha da cesaretlendirilmeleri ve ufak hatalardan
önemlidir. Bu süreçte analizler iki şekilde yapılır. Birincisi, birebir kaynaklanan sorunların olmaması adına bilgilerimizi küme üyeleri
görüşmede yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılır. Her ile paylaşmaya geldik. ‘Japonya’da ticari faaliyetleri nasıl yürütürler?’,
firmanın kendi büyüklüğü, bulunduğu sektör ve değer zinciri ‘Nelere evet derler’ gibi konularla ilgili bir eğitim planladık” dedi.
değerlendirilir. Ve firmanın uluslararası pazarlara çıkmadan önce
kendisini kârlı bir stratejiyle nasıl geliştirebileceğinin adımları be-
lirlenir. Buna ek olarak, o firmanın değer zinciri içerisinde hedef SÜREKLİ SATIŞ YAPMANIN
pazar olabilecek ülkeler belirlenir. Bu iki çalışmayı geçtiğimiz bir ay KOŞULLARI ARAŞTIRILACAK
içerisinde tamamladık.” Öte yandan 9 firma ile gerçekleştirecekleri Japonya gezi-
si ile ilgili bilgi veren kümelenme çalışmasının Bursa Orga-
nize Sanayi Bölgesi’ndeki Proje Koordinatörlüğü’nü üstle-
GELİŞTİRİLMESİ GEREKEN ALANLAR nen Nilay Durukan, pazarı tanımayı ve bu ülkeye bir kerelik
Artık firmalarla mutabakata varıp, yapılan çalışmanın sonuçlarının doğ- değil sürekli satış yapmanın koşullarını oluşturmayı amaçladık-
ruluğunu test ederek, 3 yıl boyunca projedeki öncelikler çerçevesinde larını dile getirdi. Ticari gezinin ilk günü pazarla ilgili bilgi almak
gelişme alanlarına odaklanmayı istediklerini kaydeden Taşkın, “Bu süreçte için retail tur yapılacağını belirten Durukan, şöyle devam etti:
firmaların strateji geliştirme aşamasında kendilerini geliştirmeleri gerekti- “Tokyo’daki en alt kesimden en üst kesime kadar perakende sa-
ği ortaya çıktı. Özellikle yakın pazarlara çok uzun süredir çalışan firmaların, tışlarda hangi ürünler satılıyor. Hangi kalitede satılıyor gibi husus-
pazar çeşitliliğini yükseltebilmek için pazar araştırması konusunda destek lar yerinde incelenecek. Bir sonraki gün ise Japonya hükümeti
almaları ve bununla birlikte hedef pazar çalışmalarını destekleyecek olan destekli JETRO (Japonya Dış ticaret teşkilatı) ve JITAC, JTIA gibi
altyapılarını; insan kaynağı, bilgi, knowhow ve ilişkiler olarak geliştirmesi Japonya ithalatçı derneklerinden destek alarak JETRO binasın-
gerektikleri ortaya çıktı. Ama termindeki gücümüz hâlâ bizi ön planda tu- da ikili iş görüşmeleri gerçekleştireceğiz. Bu görüşmelerin etkin
tuyor. Ve Bursa OSB’de çok iyi bir servis kalitesiyle çalışan bir firma grubuna geçmesi için yoğun bir çalışmamız var. 1-3 Haziran 2016 günle-
sahibiz” dedi. rinde MESSE Fuarcılık’ın düzenlediği Tokyo Interior Life Style Fua-
Taşkına ayrıca, en geç iki ay içerisinde bakanlık onayına müteakip 3 yılık rı’na katılacağız. Ardından yalın uygulama görmek için Toyota’ya
sürecin resmi olarak başlamasını beklediklerini de ifade etti. gideceğiz. Burada yalın uygulama teknikleri ile ilgili bir yarım
günlük mini bir kurs düzenlenecek. Ayrıca yalın üretim teknik-
Toplantıda, 24 hedef pazar üzerinde önceliklerini sıralayan firma temsilci- leri uygulayan bir tekstil fabrikası ile de görüşmelerimiz sürüyor.”
leri; ilk 7 hedef ülke olarak İngiltere, ABD, Fransa, İran, Almanya, Japonya ve
Sudi Arabistan üzerine mutabakata vardı.
BOSİAD SİNERJİ / Mayıs - Haziran 2016 67