Page 48 - Sinerji s8
P. 48

köşe yazısı / Sema Adalı




            Sema Adalı
            İnsan Kaynakları
            Danışmanı
            sema@semaadali.com



                                                Güç kavgası: Ünvanlar




            Bugünlerde piyasalarda yaşanan canlanma, şir-  İşte bu noktada; dilin doğru kullanımı ve açıkla-  kaybetme riski ile karşı karşıya getirmektedir. Bu
            ket içinde yaşanan yönetim ve iletişim sorunları-  yıcı iletişim görevi ana fonksiyonunu kaybedip,   gerçekten çok acı bir durum. İletişlim sorunlarını
            nı yine gündeme getirmeye başladı. Aslında kar-  yuvarlak  cümleler ile  iş yapma  çabası  iletişim   “ünvanın gücü” ile bastırmaya çalışarak şirkete
            şılaştığımız yönetim sorunlarının nedenleri biraz   problemlerine neden olmaktadır. Artık bireyler   vermiş olduğunuz maddi zarara biri dur deme-
            iletişim biraz da bireyin ego-ünvan tatmininden   “işin kendisini” yapma çabasından çıkıp, bireysel   li. Ama kimse size taraf olmuyor, sorun hep bir
            kaynaklanmaktadır. Şirket içerisinde küçücük   çatışmalara girmeye başlamaktadırlar. O zaman   üst güç olan diğer ‘ünvan gücü’ne sahip genel
            bir sorun nasıl oluyor da bireyin işten ayrılma-  bir şirket “işin kendisi” ile boğuşmayı değil, birey-  müdüre kadar çıkıyor. O da kendi gücünü kul-
            sına kadar gidebiliyor? Kimse mi dur diyemiyor,   ler arasında iletişim problemlerini çözmek için   lanarak iletişim gücünün  gücüne inanmadan,
            kimse mi müdahale edemiyor ki şirket, o bireye   zaman harcamaya başlar. Bu da şirkettin rekabet   sorunun özüne inmeden, kısadan hisse ile “sen
            yaptığı yatırımı bir anda sokağa atmayı göze ala-  gücünü azaltır, çünkü bireyler artık işi yapmaya   çalışansın, amirine itaat etmek zorundasın” söz-
            biliyor? Böyle bir durumda işveren ve yöneticiler,   değil, kendilerine verilen ünvanlar aracılığı ile   leri ile insana yapılan trilyonluk yatırımları soka-
            çalışanları değil, biraz da yönetim kademesinde-  egolarını tatmin etme savaşına girerler.  ğa atmayı göze alıyor.
            ki kişileri sorgulamalılar.
                                                Alt ve üst kadrolar birbirine karşı direnç göste-  Bu senaryo her ne kadar ürkütücü olsa da ma-
            Tüm bu soruların cevabı aslında iki ana nedene   rerek, ünvanın vermiş olduğu ‘güç’ ile “Ben senin   alesef gerçek. O yüzden şirketlerdeki güç den-
            bağlanabilir: Dil sorunu ve bireyin kişiliği. Dil; bir   amirinim, benim dediğimi yapmak” zorundasın   geleri olan ‘bilgi gücü’, ‘iletişim gücü’ ve ‘ünvan
            ülkenin iletişim ve bilim aracı olup, bir toplumun   sözleri, bireysel çatışmalara dönüşmektedir. Di-  gücü’ tekrar gözden geçirmelidir.
            rekabet edebilirlik yapı taşlarından en önem-  lin yanlış kullanımı ve yaşanan iletişim problemi
            lisidir. İletişim, günlük konuşma ve yazılı dili ile   “ünvanların güç savaşı” ile çözülmeye çalışılır.
            gelişir ve günlük hayatın içinde yer alır. Ancak   Dolayısıyla ünvan gücünün, bireyin kişiliği ile ör-  GÜÇ DENGESİ DENGELENMELİ
            bugünkü  rekabet  ortamında  zaman  baskısı  ile   tüşmesi son derece önemlidir. Çünkü bireylere
            dilin  cümle  yapısı “özne-nesne-tümleç-yüklem”   müdür,  şef  gibi  yöneticilik  ünvanları  verilirken,
            kuralından uzaklaşıp, söylenmek istenenin anla-  aynı zamanda ‘ünvanların hegemonik gücü’ de   Bugün şirketlere para kazandıran iletişimin ve
            mını da bozarak, iletişim problemlerinin yaşan-  kendiliğinden verilmiş oluyor. Mevcut ünvanlar,   bilginin gücüdür. İletişimin gücü, alınan ileti-
            masına neden olmaktadır. Günlük iş ortamında   güç simgesi olarak algılanıyor ve ünvan eşittir   şim eğitimlerinde değil, iletişimin özü olan dilin
            sözlü, yazılı veya mail yoluyla yaptığınız iletişimi   güç oluyor. O yüzden bir kişiye bir ünvan veri-  cümle yapısını doğru kullanmakta yatmaktadır.
            sadece bir anlık hatırlayan ve nasıl da şirket için-  lirken biraz düşünülmeli. Bu ünvanın gücü Hitler   Bilginin gücü ise elde edilen bilgiyi, işin doğru
            deki iletişim problemine neden olanlardan biri   gibi ya bir milleti yok edebilir ya da Atatürk gibi   yapılması için verilen mücadelededir.  ‘İletişim
            olduğunuzu fark ederek gülümseyin. Aşağıda,   bir ülkeyi yoktan var edebilir. Şirketteki bir yöne-  gücü’nü ve ‘bilginin gücü’nü nerede konumlan-
            belki de tüm üretim şirketlerinde geçen bu ko-  tici de kendisine verilen ünvanın gücü ile ya şir-  dırırsanız, rekabet edebilirlik gücü kendisini ora-
            nuşmaya göz attın;                                                       da geliştirecektir. İletişim ve bilgi gücü yüksek
                                                ket içindeki verimliliği artırabilir ya da azaltabilir.  insan kaynağını şirketlerde tutabilmelinin gücü
             “L35 modelinin teknik resmine göre üretimdeki   Ünvanlar, bir konuda yetki sahibi olabilme gücü-  ‘ünvan savaş’larının önüne geçebilmektir.
            A bandındaki K1 makinenin kalıbını saat 15:00’a   nü yanında getirse de bir işin yapılabilmesi için
            kadar bağla” görevi çalışana sakın aşağıdaki gibi   ‘ünvan gücü’, ‘iletişim ve bilgi gücü’nün önüne   Kendi dilini doğru kullanmaktan uzaklaşarak
            söylenmesin;  “L’ye göre hemen şu makinenin   geçmemelidir.  Çünkü  yönetici  seviyesindeki   iletişim problemi yaşamaya başlayan ve bilgi
            kalıbını bağla” şeklinde söylenerek, arkasında   kişiler, o işin yapılma talebinde bulunurken,   gücünü kendisinde bulunduran insan kaynağını
            birçok soru ve problemi beraberinde getiriyor   kendi  ‘iletişim güçleri’ sayesinde çalışanların   kolayca harcamayı göze alan “ÜNVAN GÜCÜ”, bir
            olmasın?                                                                 şirketin şirket kültürüne dönüşmeye başladığı
                                                bilgi  gücünden  faydalanarak,  o  talebin  yerine   an şirket kendi varlığını yok etmeye mahkum
            Üstü kapalı ve belirsizliklerle dolu iş talebi “Hangi   getirmesini sağlayabilirler. Bir yöneticinin kendi   kalır.
            model, neye göre, hangi banda, hangi makineye   ünvanının gücünü kontrollü yönetip yönetme-
            göre?” sorularını peş peşe getirirken, “Anlamadın   mesi çok önemlidir. Çünkü şirket kaynakları kul-
            mı,  kaç  kez  söyleyeceğim?”  konuşmaları  veri-  lanılarak, sıfır kilometre bir kişiye yapılan yatırım
            len görevin aciliyetini (acil olmasa da) “ünvanın   ile ona ‘bilgi gücü’ kazandırırken, iletişim proble-
            gücü” ile birleştirerek, üslup hatasına dönüşmek-  mi nedeniyle ‘ünvanın gücünü’ kullanma terci-
            tedir.                              hi, milyarlarca yatırım yapılan çalışanı bir anda




       46  BOSİAD SİNERJİ / Eylül - Ekim 2014
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53