Page 58 - Sinerji s16
P. 58

röportaj / Serkan Yılmaz


                                                40’a yakın ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Yüzde   Bir Almanya’da bir de İtalya’da var. Başka ülkelerde
                                                15-20 oranında Avrupa var, ağırlık ise daha çok   yok ve siz de onlardan almak zorundasınız. Üretim
                                                Orta Doğu ve Afrika ülkeleri. İran’da pazarın yüz-  rakamlarımız arttığından dolayı burası bize biraz
                                                de 15-20’sine hakimiz. Hatta Fanatik markamız bu   küçük gelmeye başladı ama şu an idare ediyoruz.
                                                ülkede taklit edilmiştir. Güney Kore’ye, Tayland’a,   İlerleyen dönemlerde belki fırçayı burada bıra-
                                                Malezya’ya dahi fırça sattık. Ortalama 40 çalışanı-  kır, plastik grubunu ise farklı bir yere taşıyabiliriz.
                                                mız var, idari personelle birlikte bu sayı 50 civarın-  Çünkü yer fırçalarının, temizlik fırçalarının, süpür-
                                                da. Yıllık üretim hacmimiz de yaklaşık olarak 4-5   gelerin gövdelerini kendimiz basıyoruz. Haliyle bir
                                                milyon adet arasında değişiyor.      alan kaplıyor.


                                                Üçüncü kuşak olarak ne zamandır işlerin   “AİLE BAĞLARIMIZ ÇOK
                                                başındasınız? Firmanızı nereye taşımak isti-    KUVVETLİ”
                                                yorsunuz? Hedefleriniz nelerdir?
                                                Kendimi bildim bileli buradayım ama 1990 yılın-  Köklü bir şirket olarak bugüne kadar ayakta
                                                dan bu yana profesyonel olarak işlerin içerisin-  kalmayı nasıl başardınız? Yani, başarınızın
                                                deyim diyebilirim. Firma olarak en önemli hede-  sırrı nedir?
                                                fimiz ihracat pazarlarımızı artırmak. Binlerce çeşit   En  başta  aile  ilişkilerimiz  çok  kuvvetli.  İkincisi,
                                                fırça yapıyoruz ama hâlâ yapamadığımız özellikle   sektörünüzde özel olduğunuz ve rakiplerimiz
                                                sanayi gruplarında bazı ürünler var, onları imal   de Avrupa’da olduklarından bir azmimiz var. Biz
                                                etmek istiyoruz. Tabii bunun için muhakkak ma-  diyoruz ki bu ürün Türkiye’ye girmeyecek. Bunun
                                                kine yatırımı yapmamız gerekiyor. Öte yandan   ithalatını keseceğiz. Ve bu doğrultuda çalışıyoruz.
                                                ülkemizdeki kimi firmalar kullandıkları fırçaların   Aynı zamanda işinizi çok seveceksiniz, güvenilir
                                                bazılarını yurtdışından getiriyor. Çünkü bu ürün-  olacaksınız. 1990 yılında burgulu daire tel fırça
                                                ler kurulu bir sistemde direkt olarak makinenin   gruplarına başladığımızda Avrupa’dakiler bizi kü-
                                                üzerinde geliyor. Kullanım esnasında o üretim   çümsemişlerdi, “Siz yapamazsınız, üretemezsiniz”
                                                hattı ya da makinenin üzerindeki fırçalar zamanla   dediler. Ama onların pazar payı Türkiye’de yüzde
                                                aşınıyor ve yenilenmesi gerekiyor. Tabii ilk önce   90 iken, iki yıl sonra bizim pazar payımız yüzde 90
                                                bize başvuruyorlar. Biz de gidip inceliyor ve teklifi-  oldu, onlar yüzde 10’a düştü. Sonra bize geldiler
                                                mizi veriyoruz. Genellikle fiyatımız yurtdışına göre   ve “Bana da bu fırçayı üretir misin?”. dediler. Biz
                                                daha uygun oluyor. Onlar bizim fırçalarımızı kul-  de haliyle “Tren kaçtı” dedik. Çünkü biz o yatırımı
                                                landıkça, biz de bir nevi bu alandaki ithalatı kes-  yapmadan önce onlara “Gelin bu yatırımı beraber
                                                miş oluyoruz. Bu durum karşımızdaki firmanın da   yapalım, ortak olalım. Yurtdışına satılacaksa sade-
                                                işine geliyor, çünkü acil bir durumda hemen mü-  ce siz satın, biz iç pazara satalım ama makine ya-
                                                dahale etme şansımız var. Diğer türlü yurtdışına   tırımını beraber yapalım” demiştik. Fakat o zaman
                                                sipariş verecekler, bilmem kaç haftada gelecek,   bize “Biz Türklerle ortaklık kurmayız” demişlerdi.
                                                bu süre zarfında üretim aksayacak. Ama biz bu-  Biz de kendi makinelerimizi kendimiz aldık.
                                                rada en fazla 15 gün içerisinde malzemeyi teslim
                                                edebiliyoruz.

                                                  “TEKNOLOJİYİ TAKİP ETMEK
                                                          ZORUNDAYIZ”


                                                Bugüne kadar ne tür yatırımlar yaptınız?
            Daha çok sanayiye yönelik bir üretim mi söz   Hep makine yatırımı yaptık. Çünkü teknolojiyi
            konusu? Üretim, istihdam ve ihracat oranla-  takip etmek zorundasınız. Bilgisayarlı makineleri-
            rınız nelerdir?                     miz ilk 1996 senesinde geldi. O dönem teknoloji
            Üretimimizin yarısı sanayi gruplarına, diğer yarısı   olarak en  ileri  makineleri  almıştık ama  şimdi yıl
            da temizlik sektörüne dönük. Temizlik sektörüne   2016 o döneme göre 2-3 kat hızlı çalışan maki-
            yönelik üretimimizde adetler çok yüksek. Mesela   neler mevcut. Siz teknolojiyi takip etmezseniz 20
            günlük oto fırçası kapasitemiz 15-20 bin arasında.   yıl önceki makineyle bu dönemde rekabet ede-
            Sanayi fırçalarında adetler az, spesifik ürünler ol-  mezsiniz. Biz de her yıl olmasa da 2 ya da 3 yılda
            dukları için ise kâr oranları daha yüksek. Üretimi-  bir makine yatırımı yapıyoruz. Sektörümüz özel
            mizin yüzde 70’e yakını ihracata gitmektedir. Sana-  bir sektör olduğu için haliyle makine yatırımları-
            yi ürünlerinde ise daha çok iç piyasaya çalışıyoruz.   mız oldukça ağır oluyor. Bir makinemiz 250 bin
            Tofaş, Renault, Bosch gibi şirketler müşterilerimiz   Euro iken, ekipmanlarıyla birlikte bu rakam 400
            arasında yer alıyor. Sanayi fırçaları gruplarında Tür-  bin Euro’ya kadar çıkabiliyor. Bu ciddi bir rakam.
            kiye piyasasının yüzde 50’sine hitap ediyoruzdur.   Ve bu makineleri yapan firmalar dünyada sayılı.

       56  BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63