Page 58 - Sinerji s16
P. 58
röportaj / Serkan Yılmaz
40’a yakın ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Yüzde Bir Almanya’da bir de İtalya’da var. Başka ülkelerde
15-20 oranında Avrupa var, ağırlık ise daha çok yok ve siz de onlardan almak zorundasınız. Üretim
Orta Doğu ve Afrika ülkeleri. İran’da pazarın yüz- rakamlarımız arttığından dolayı burası bize biraz
de 15-20’sine hakimiz. Hatta Fanatik markamız bu küçük gelmeye başladı ama şu an idare ediyoruz.
ülkede taklit edilmiştir. Güney Kore’ye, Tayland’a, İlerleyen dönemlerde belki fırçayı burada bıra-
Malezya’ya dahi fırça sattık. Ortalama 40 çalışanı- kır, plastik grubunu ise farklı bir yere taşıyabiliriz.
mız var, idari personelle birlikte bu sayı 50 civarın- Çünkü yer fırçalarının, temizlik fırçalarının, süpür-
da. Yıllık üretim hacmimiz de yaklaşık olarak 4-5 gelerin gövdelerini kendimiz basıyoruz. Haliyle bir
milyon adet arasında değişiyor. alan kaplıyor.
Üçüncü kuşak olarak ne zamandır işlerin “AİLE BAĞLARIMIZ ÇOK
başındasınız? Firmanızı nereye taşımak isti- KUVVETLİ”
yorsunuz? Hedefleriniz nelerdir?
Kendimi bildim bileli buradayım ama 1990 yılın- Köklü bir şirket olarak bugüne kadar ayakta
dan bu yana profesyonel olarak işlerin içerisin- kalmayı nasıl başardınız? Yani, başarınızın
deyim diyebilirim. Firma olarak en önemli hede- sırrı nedir?
fimiz ihracat pazarlarımızı artırmak. Binlerce çeşit En başta aile ilişkilerimiz çok kuvvetli. İkincisi,
fırça yapıyoruz ama hâlâ yapamadığımız özellikle sektörünüzde özel olduğunuz ve rakiplerimiz
sanayi gruplarında bazı ürünler var, onları imal de Avrupa’da olduklarından bir azmimiz var. Biz
etmek istiyoruz. Tabii bunun için muhakkak ma- diyoruz ki bu ürün Türkiye’ye girmeyecek. Bunun
kine yatırımı yapmamız gerekiyor. Öte yandan ithalatını keseceğiz. Ve bu doğrultuda çalışıyoruz.
ülkemizdeki kimi firmalar kullandıkları fırçaların Aynı zamanda işinizi çok seveceksiniz, güvenilir
bazılarını yurtdışından getiriyor. Çünkü bu ürün- olacaksınız. 1990 yılında burgulu daire tel fırça
ler kurulu bir sistemde direkt olarak makinenin gruplarına başladığımızda Avrupa’dakiler bizi kü-
üzerinde geliyor. Kullanım esnasında o üretim çümsemişlerdi, “Siz yapamazsınız, üretemezsiniz”
hattı ya da makinenin üzerindeki fırçalar zamanla dediler. Ama onların pazar payı Türkiye’de yüzde
aşınıyor ve yenilenmesi gerekiyor. Tabii ilk önce 90 iken, iki yıl sonra bizim pazar payımız yüzde 90
bize başvuruyorlar. Biz de gidip inceliyor ve teklifi- oldu, onlar yüzde 10’a düştü. Sonra bize geldiler
mizi veriyoruz. Genellikle fiyatımız yurtdışına göre ve “Bana da bu fırçayı üretir misin?”. dediler. Biz
daha uygun oluyor. Onlar bizim fırçalarımızı kul- de haliyle “Tren kaçtı” dedik. Çünkü biz o yatırımı
landıkça, biz de bir nevi bu alandaki ithalatı kes- yapmadan önce onlara “Gelin bu yatırımı beraber
miş oluyoruz. Bu durum karşımızdaki firmanın da yapalım, ortak olalım. Yurtdışına satılacaksa sade-
işine geliyor, çünkü acil bir durumda hemen mü- ce siz satın, biz iç pazara satalım ama makine ya-
dahale etme şansımız var. Diğer türlü yurtdışına tırımını beraber yapalım” demiştik. Fakat o zaman
sipariş verecekler, bilmem kaç haftada gelecek, bize “Biz Türklerle ortaklık kurmayız” demişlerdi.
bu süre zarfında üretim aksayacak. Ama biz bu- Biz de kendi makinelerimizi kendimiz aldık.
rada en fazla 15 gün içerisinde malzemeyi teslim
edebiliyoruz.
“TEKNOLOJİYİ TAKİP ETMEK
ZORUNDAYIZ”
Bugüne kadar ne tür yatırımlar yaptınız?
Daha çok sanayiye yönelik bir üretim mi söz Hep makine yatırımı yaptık. Çünkü teknolojiyi
konusu? Üretim, istihdam ve ihracat oranla- takip etmek zorundasınız. Bilgisayarlı makineleri-
rınız nelerdir? miz ilk 1996 senesinde geldi. O dönem teknoloji
Üretimimizin yarısı sanayi gruplarına, diğer yarısı olarak en ileri makineleri almıştık ama şimdi yıl
da temizlik sektörüne dönük. Temizlik sektörüne 2016 o döneme göre 2-3 kat hızlı çalışan maki-
yönelik üretimimizde adetler çok yüksek. Mesela neler mevcut. Siz teknolojiyi takip etmezseniz 20
günlük oto fırçası kapasitemiz 15-20 bin arasında. yıl önceki makineyle bu dönemde rekabet ede-
Sanayi fırçalarında adetler az, spesifik ürünler ol- mezsiniz. Biz de her yıl olmasa da 2 ya da 3 yılda
dukları için ise kâr oranları daha yüksek. Üretimi- bir makine yatırımı yapıyoruz. Sektörümüz özel
mizin yüzde 70’e yakını ihracata gitmektedir. Sana- bir sektör olduğu için haliyle makine yatırımları-
yi ürünlerinde ise daha çok iç piyasaya çalışıyoruz. mız oldukça ağır oluyor. Bir makinemiz 250 bin
Tofaş, Renault, Bosch gibi şirketler müşterilerimiz Euro iken, ekipmanlarıyla birlikte bu rakam 400
arasında yer alıyor. Sanayi fırçaları gruplarında Tür- bin Euro’ya kadar çıkabiliyor. Bu ciddi bir rakam.
kiye piyasasının yüzde 50’sine hitap ediyoruzdur. Ve bu makineleri yapan firmalar dünyada sayılı.
56 BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016