Page 59 - Sinerji s16
P. 59
Türkiye’de bu sektördeki en büyük şirket Yıl- yor? Sektörünüzde yaşanan rekabeti bize Türkiye’deki hırdavatçılar ve toptancılar, birer kon-
maz Fırça mı? biraz anlatır mısınız? teynır mal alıyorlar ve gelip ülkemizde o ürünleri
Kapasite olarak sanıyorum öyleyiz. Ama bunu Örneğin buradan bir firma Almanya’dan bir ürün dağıttıklarında piyasayı altüst ediyorlar. Bu da bizi
sektörel bazlı değerlendirmek daha doğru olur. alıyor. Ve bize gelip, “Ben bu fiyata bunu Alman- etkiliyor tabii. Ama bizim müşterilerimiz genellikle
Temizlik fırça gruplarının yüzde 30’una 40’ına, tel ya’dan getirtiyorum. Sen bu fiyattan bana yapa- fabrikalar ve özel gruplar olduğundan bu işlerimi-
fırça gruplarının ise yüzde 50’sine hitap ediyoruz- bilir misin?” diye soruyor. Biz de hesaplıyoruz ve zi yapamıyorlar. Basit ve standart ürünlerle bizle
dur. Bugün kâğıt, maden, ağaç, ilaç, otomotiv, bakıyoruz ki eğer uygunsa yapabileceğimizi söy- rekabet etmeye çalışıyorlar. O alanda da başarılı
tekstil, seramik, inşaat, plastik, makine grupları lüyoruz. Sonra Almanya’daki firma bizim bu ürü- oluyorlar.
gibi çok çeşitli sektörlerle çalışıyoruz. Nerede bir nü yaptığımızı öğrendiğinde fiyatı öyle bir aşağıya
fırça varsa orada mutlaka biz varızdır. çekiyor ki biz maliyetine bile yapsak kurtarmıyor. 2015 yılını nasıl geçirdiniz? Nasıl bir 2016
Yani resmen bizi bitirmek istiyor. Bizim 1 lira de- devam ediyor?
diğimize 50 kuruş diyor, ancak baktığınızda 50
İç piyasaya mı, yurtdışı pazarlara mı daha 2014 ve 2015 bizim çok güzel yıllarımızdı. İhraca-
fazla önem veriyorsunuz? kuruşluk fiyat onun için de zarar anlamına geliyor. tımız çok iyiydi. Üretimimizin yüzde 70’e yakını ih-
Ama bakıyorsun 50 kuruşluk o ürün 2 yıl sonra 3
Bizim için her ikisi de önemli. Yurtdışı piyasa üre- lira oluyor. Zararını bu şekilde çıkartmaya çalışıyor. racata gittiği için iç piyasaya da çok yüklenmedik.
tim kapasitemizin dolmasını sağlıyor. Tabii kâr Ya da başka ürünlerden o zararını sübvanse et- Şu anda da durum aynı. İç piyasada temizlik fırça
oranları düşük, adetler yüksek, ödemeler nokta- meye çalışıyor. Bu bizi çok zorluyor. Otomotiv sek- gruplarında büyük bir rekabet var. Karşı taraftakini
sında avantajlı. Yurtiçinde ise sanayi fırça grupla- töründe çok başımıza geldi. Tamam, Avrupa’nın bitirmek pahasına çok ucuz ürünler veriliyor. Kali-
rında adetler az, temizlik fırçalarında ise adetler ilk verdiği fiyatın altına inebiliyoruz ama ondan te düşüyor ama kimse bunun farkında değil.
çok, fakat iç piyasada vadeler çok uzun. Biz yurt- sonra bizim de kâr etmemiz lazım ki fabrika dön- Bu arada Orta Doğu’daki karışıklıklar bizi gerçek-
dışı bağlantılarımızı alibaba.com’dan buluyoruz. sün. Ama sonra indiği fiyat eğer bizim için zarar ten çok etkiledi. Mesela Mısır pazarı biraz yavaş-
Yine aynı şekilde İstanbul’daki fuarlar sayesinde manasına geliyorsa kesinlikle o fiyata düşmüyo- ladı. Libya çok güzel bir pazarımızdı şimdi durdu.
çok müşterimiz oldu. Fuarlara aktif biçimde katıl- ruz. Zarar ettikten sonra o fırçayı üretmem. Öte Yemen çok güzel bir müşterimizdi, her ay nere-
maya başladığımızda her yıl müşteri sayımız kat- yandan döviz kurlarındaki dalgalanmalar da bizi deyse bir konteyner mal alırdı, artık bitti. Süreç
lanarak arttı. çok zorlayabiliyor. iyileşirse tekrar bu ülkelere ürün göndermeye
başlarız diye düşünüyorum. Aynı zamanda Azer-
Tabii bir de Çin faktörü var. Oradan Türkiye’ye ka-
ÇİN’DEN KALİTESİZ VE litesiz ve ucuz mallar çok geliyor. Çin’deki tel fırça baycan’da çok ciddi bir devalüasyon oldu, şu an
UCUZ ÜRÜNLER GELİYOR üreticileriyle rekabet edemiyoruz. Bunun sebebi orası durdu. Ümit ediyorum ki tüm bu olumsuz
de orada bu firmalara devletin aşırı desteği var. tablo en kısa zamanda düzelir.
Rekabette sizi en çok hangi etmenler zorlu- Bir de her yıl Çin’de düzenlenen fuarlara giden
BOSİAD SİNERJİ / Mart 2016 57