Page 55 - sinerji_45.sayi-web_PDF
P. 55

BOSİAD’ın BTSO, BUÜ, BTÜ ve İl Milli Eğitim   farklı. Bizim zamanımızda bir araba sahibi olmak
        Müdürlüğü iş birliği ile işverenlerin kuşak   çok önemliydi. Şimdi Z jenerasyonuna ‘ben seni
        farkını anlayıp, karşılıklı anlayış geliştirip,   terfi ettiriyorum, şu arabayı kullanacaksın’ dedi-
        ortak bir yol haritasıyla geleceğe birlikte   ğimiz zaman bizim kadar mutlu olmuyor. Çünkü
        hazırlanmalarını sağlamak amacıyla oluş-  siz Z’ler arabası olan bir nesil olarak doğdunuz.
        turduğu Z Meclisi, projelerini bir bir hayata   Bizim zamanımızda araba almak uçak almak gi-
        geçiriyor. Bu kapsamda işverenlerin bek-  biydi. Kısacası iş dünyası bunların farkında olmalı
        lentilerini anlayabilmek ve merak ettikleri-  ve sizlerle yaşamaya çalışmak zorunda başka
        ni sormak için TALK’Z Projesi’ni başlatan Z   şansı yok.
        Meclisi’nin ilk konuğu, Rudolf Duraner A.Ş.
        Genel Müdürü Rasim Çağan oldu.      Hayatınızdan öğrendiğiniz en büyük tecrübe   sınırlar vardı. Dolayısıyla elinizde ürününüzün ol-
                                            ve tavsiye nedir?                    ması bir farklılıktı ama bugün artık düz dünyada,
        Aynı zamanda BOSİAD’ın  Yönetim Kuru-  Herkes ‘oku’ der ama ‘niye okumak?’ Çünkü yaza-  rekabet ortamında her şey var. Örneğin Audi,
        lu  Başkanı olan  Çağan, gençlerden gelen   rın 4 senede araştırma yaparak ortaya çıkardığı   BMW ve Mercedes’ten bir tanesi olmasa kimse
        soruları yanıtlamaya geçmeden önce Z   analizi, siz 1 haftada okuyup içselleştirerek tec-  arabasız kalmaz ki bunlar dünyanın en iyi marka-
        Meclisi ile işletmelere yeni nesil yetenek   rübe kazanıyorsunuz. Dolayısıyla kitap okumayı   ları. Dolayısıyla şunu söylemek istiyorum üründe
        katılımını artırmayı, onları elde tutmayı,   çok öneririm. Ben kitap okumaya 30-35 yaşın-  liderlik yok, sadece müşteriye yaptığınız hizme-
        kucaklamayı, yeni nesil liderler ve yöne-  dan sonra ağırlık vererek geç kaldığımı düşü-  tin farklılığında üstünlük var. Her zaman rakip-
        ticileri çok kuşaklı işyerlerindeki rollerini   nüyorum. Bir de yaşamını, tarzını beğendiğiniz   lerinize karşı beğenilen olmaya çalışın. Yani sizi
        anlamaları ve benimsemelerini sağlarken,   kişilerin hayatlarını modelleyerek de kendinizi   beğenirlerse sizden ürün alacaklar, sizi seçecek-
        sanayi kuruluşlarının sürdürülebilirlikle-  geliştirebilirsiniz.         ler. Yoksa bir fiyatla rekabet edemezsiniz. Çünkü
        rine de katkı koymayı hedeflediklerini an-                               artık  herkes  aynı  kaynaklara  ulaşabildiğinden
        lattı. Bursa OSB’nin Meşelipark Sosyal Te-  BAZEN ÇOK BÜYÜK KAPILARI ÇOK UFAK   herkes ucuza yapabiliyor.  Yapabileceğiniz tek
        sisleri bahçesinde gerçekleştirilen  TALK’Z   ANAHTARLAR AÇAR            şey  müşterinin size  aşık olduğu  bir  marka,  bir
        etkinliğinde gençlerden gelen sorular ve   20’li yaşlarda olsanız ve ulaşmak istediğiniz   firma olmanız lazım. Yani ürününüz standart ola-
        Çağan’ın yanıtları şöyle;                                                rak düzgün olacak ama hizmetiniz de iyi olacak.
                                            yer yüksekler olsa nasıl bir yol izlerdiniz? Nasıl
        Sizce Z kuşağı iş dünyasına adım atmaya ha-  networkler kurmaya çalışırdınız?  Güler  yüzlü  olacaksınız,  müşterinin  süreçlerini
                                                                                 takip edeceksiniz. O süreçlerde müşterilerinizin
        zırlanırken iş dünyası da Z kuşağına göre bir   Networking her zaman çok önemli. Ben yurt dı-  ne problem yaşadığını göreceksiniz ki onu ge-
        değişime  hazır  mı?  Z  kuşağını  anlamak,  iş   şında ilk işimi asansörde selamlaşarak tanıştığım   liştireceksiniz ve müşteri ondan dolayı sizi beğe-
        dünyası için yeterli olacak mıdır? Z kuşağı iş   bir kadın sayesinde buldum. Çünkü o kadın bir   necek ve sizi seçecek. Firma kültürü olarak bunu
        dünyasıyla beraber hak ettiği yerlere sahip   şirketin personel müdürüymüş. Ona çok nazik   tavsiye ederim. Motivasyona gelecek olursak
        olabilecek midir? Önü açık bir nesil mi görmek   davrandım. Bana ‘sen niçin geldin?’ diye sordu.   başarı,  başarısızlığı  nasıl  algıladığınızla  alakalı.
        istiyorsunuz yoksa işleri olduğu gibi devam et-  İş aramak için orada bulunduğumu söyleyin-  Tabi ki birçok başarısızlık insanı depresyona gö-
        tirecek bir nesil mi?               ce ‘şu katta, şu firmaya iş başvurusunda bulun’   türebilir. Bu konuda da siz gençler arasında yeni
        “İş dünyasını yöneten X ve Y Kuşağı, Z Kuşağı’nı   dedi.  İleride  çalışacağınız  şirketlerde,  özellikle   bir deyim var:  Yılmazlık. Derler ya ‘Türk insanı
        anlamadan, beklentilerini doğru belirlemeden   de yönetici olacağınız vakit kapıdaki bekçiden,   düştüğünde yerden bir avuç toprakla kalkarmış’
        ve dahası bugüne kadar ülke kalkınması için   sekretaryadan, en üste kadar herkesle iyi ilişkiler   yani motivasyonunuzu  düşürmeyeceksiniz  ve
        yapılanlar bu kuşağa iyi anlatılmadan yeterli   kurmanız lazım. Çünkü bazen çok büyük kapıları   kendinizi bu konuda eğitip, başka bir başarı için
        verimlilik sağlanamayacaktır. Bizim Z Meclisi’ni   çok ufak anahtarlar açar. ‘Asla Yalnız Yeme’. Bu ki-  çalışacaksınız.
        oluşturma sebebimiz de bu. İş dünyasının bunu   tabı hemen not edin. Sofrada hiçbir zaman tek
        sorgulama lüksü yok aslında. Çünkü Z Kuşağı bir   başınıza oturmayacaksınız. Her vaktinizi birileriy-  ÇOK ÇALIŞMAK MUTLULUK GETİRSEYDİ
        gerçek. Z kuşağı farklı bir bakış açısıyla geliyor. Ve   le sosyalleşerek geçireceksiniz. Böylelikle de çok   BÜTÜN CEO’LAR ÇOK   MUTLU OLURDU
        eğer şirketler yaşamak istiyorlarsa, sürdürülebilir-  kişi tanıyacaksınız ve çok kişi tanıdığınız için de
        lik istiyorlarsa Z Kuşağı ile çalışmak durumunda.   çok yerlere ulaşacaksınız.   Neye, ne zaman, ne kadar zaman ayırmalıyız?
        Çünkü başka türlü yenilenemezler. Hep eski in-  BAŞARISIZLIKLAR ÖĞRENME   İnsan sistemi bence aslında gıdayla değil de
        sanlarla mı çalışacaklar? Bu mümkün değil. Dola-  YOLCULUĞUNUZDUR        duyguyla çalışıyor. Yani duygu durumunuzu iyi
        yısıyla bunu sorgulamayıp alışmak durumunda-                             tuttuğunuz sürece başarılı oluyorsunuz. Dolayı-
        lar. Bizim de amacımız bu olguları, bu gerçekleri   Başarılarınızı elde ederken yaşadığınız zorluk-  sıyla aslında bizi duygusal açıdan ne mutlu edi-
        iş dünyasına anlatmak. Evet X, Y Kuşağı çalışma   larla nasıl baş ediyordunuz? Motivasyonunuz   yorsa onu yapmanız lazım. Duygu da şöyle olu-
        hayatına daha farklı bakıyor. Onlar çok çalışarak   düştüğünde kendinizi  nasıl topluyordunuz?   yor; Bugün bir sanat eserini beğeniyorsanız ona
        para kazanılacağını, para kazanınca da mut-  Rakip firmalar için ne tür stratejiler uyguladı-  gitmek, maçı seyretmek, akşam spor yapmak, te-
        lu olacağını düşünen bir nesil. Biz öyleyiz ama   nız?                   levizyonda bir film izlemek. Yani her beyin farklı
        çalışmak  istediğimiz  arkadaşlarımız  artık  öyle   Her şeyde başarılıysanız doğru söylemiyor veya   duyguyla motive oluyor. İnsanoğlu duygu den-
        düşünmüyorlar. Ben de bu konuda kendimi ge-  hiç risk almıyorsunuzdur. Önemle belirtmek iste-  gesini kaybettiği zaman mutsuz oluyor. Mutsuz-
        liştiriyorum. Örneğin kişinin işe ihtiyacı var, size   rim ki başarı, başarısızlıklardan doğar. Yaptığınız   luk da başarısızlığı getiriyor. Çünkü o sizin davra-
        başvuruyor. Ama sorduğu sorular  ‘İşten kaçta   başarısızlıklar, sizlerin öğrenme yolculuğunuz-  nışınıza yansıyor. Davranışınıza yansıdığı zaman
        çıkacağım, Cumartesi çalışma var mı?’. Bundan   dur ve bir sonraki başarıya zemin hazırlar. Ba-  da ne işinizi ne de ilişkinizi yürütebiliyorsunuz.
        birkaç sene evvel bu sorular bana çok değişik   şarısızlıklardan nefret etmeyin. Çünkü onlar sizi   Çok çalışmak mutluluk getirseydi bütün CEO’lar
        geliyordu. ‘Hem işe başvuruyor hem de ‘ne kadar   geliştirir. Böyle bakmanız lazım. Rakiplerle olan   çok mutlu olurdu. Öyle bir şey yok. Dolayısıyla
        çalışacağım?’ diye beni  sorguluyor. Ama  yaşlar   ilişkime  gelince;  her zaman şirketimizi ayrıştır-  hayatın dengesi önemli. Zaten siz bunun farkın-
        ilerledikçe bu kadar çok çalışmanın gerekli ol-  maya çalıştım. Bizim şirkette çalışan arkadaşlar   dasınız. Bize ailemiz çok çalışmamız gerektiğini,
        madığını anlıyorsunuz. Dolayısıyla Z Kuşağı’nın   bilirler hep şunu sorarım; ‘müşteri sizden niye   çok çalışırsak  para  kazanacağımızı,  para kaza-
        hayata bakış açısını, çalışmaya bakış açısını an-  ürün alsın, niye sizi seçsin?’ Çünkü bundan 40   nırsak da mutlu olacağımızı söyledi. Biz de hâlâ
        lamamız lazım. Bir de motivasyon faktörleri de   sene evvelki Türkiye’de bazı iletişim problemleri,   o genlerimizdekini atamıyoruz. Z jenerasyonu

                                                                                                        BOSİAD SİNERJİ / Nisan - Haziran 2022  53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60