Page 55 - sinerji_45.sayi-web_PDF
P. 55
BOSİAD’ın BTSO, BUÜ, BTÜ ve İl Milli Eğitim farklı. Bizim zamanımızda bir araba sahibi olmak
Müdürlüğü iş birliği ile işverenlerin kuşak çok önemliydi. Şimdi Z jenerasyonuna ‘ben seni
farkını anlayıp, karşılıklı anlayış geliştirip, terfi ettiriyorum, şu arabayı kullanacaksın’ dedi-
ortak bir yol haritasıyla geleceğe birlikte ğimiz zaman bizim kadar mutlu olmuyor. Çünkü
hazırlanmalarını sağlamak amacıyla oluş- siz Z’ler arabası olan bir nesil olarak doğdunuz.
turduğu Z Meclisi, projelerini bir bir hayata Bizim zamanımızda araba almak uçak almak gi-
geçiriyor. Bu kapsamda işverenlerin bek- biydi. Kısacası iş dünyası bunların farkında olmalı
lentilerini anlayabilmek ve merak ettikleri- ve sizlerle yaşamaya çalışmak zorunda başka
ni sormak için TALK’Z Projesi’ni başlatan Z şansı yok.
Meclisi’nin ilk konuğu, Rudolf Duraner A.Ş.
Genel Müdürü Rasim Çağan oldu. Hayatınızdan öğrendiğiniz en büyük tecrübe sınırlar vardı. Dolayısıyla elinizde ürününüzün ol-
ve tavsiye nedir? ması bir farklılıktı ama bugün artık düz dünyada,
Aynı zamanda BOSİAD’ın Yönetim Kuru- Herkes ‘oku’ der ama ‘niye okumak?’ Çünkü yaza- rekabet ortamında her şey var. Örneğin Audi,
lu Başkanı olan Çağan, gençlerden gelen rın 4 senede araştırma yaparak ortaya çıkardığı BMW ve Mercedes’ten bir tanesi olmasa kimse
soruları yanıtlamaya geçmeden önce Z analizi, siz 1 haftada okuyup içselleştirerek tec- arabasız kalmaz ki bunlar dünyanın en iyi marka-
Meclisi ile işletmelere yeni nesil yetenek rübe kazanıyorsunuz. Dolayısıyla kitap okumayı ları. Dolayısıyla şunu söylemek istiyorum üründe
katılımını artırmayı, onları elde tutmayı, çok öneririm. Ben kitap okumaya 30-35 yaşın- liderlik yok, sadece müşteriye yaptığınız hizme-
kucaklamayı, yeni nesil liderler ve yöne- dan sonra ağırlık vererek geç kaldığımı düşü- tin farklılığında üstünlük var. Her zaman rakip-
ticileri çok kuşaklı işyerlerindeki rollerini nüyorum. Bir de yaşamını, tarzını beğendiğiniz lerinize karşı beğenilen olmaya çalışın. Yani sizi
anlamaları ve benimsemelerini sağlarken, kişilerin hayatlarını modelleyerek de kendinizi beğenirlerse sizden ürün alacaklar, sizi seçecek-
sanayi kuruluşlarının sürdürülebilirlikle- geliştirebilirsiniz. ler. Yoksa bir fiyatla rekabet edemezsiniz. Çünkü
rine de katkı koymayı hedeflediklerini an- artık herkes aynı kaynaklara ulaşabildiğinden
lattı. Bursa OSB’nin Meşelipark Sosyal Te- BAZEN ÇOK BÜYÜK KAPILARI ÇOK UFAK herkes ucuza yapabiliyor. Yapabileceğiniz tek
sisleri bahçesinde gerçekleştirilen TALK’Z ANAHTARLAR AÇAR şey müşterinin size aşık olduğu bir marka, bir
etkinliğinde gençlerden gelen sorular ve 20’li yaşlarda olsanız ve ulaşmak istediğiniz firma olmanız lazım. Yani ürününüz standart ola-
Çağan’ın yanıtları şöyle; rak düzgün olacak ama hizmetiniz de iyi olacak.
yer yüksekler olsa nasıl bir yol izlerdiniz? Nasıl
Sizce Z kuşağı iş dünyasına adım atmaya ha- networkler kurmaya çalışırdınız? Güler yüzlü olacaksınız, müşterinin süreçlerini
takip edeceksiniz. O süreçlerde müşterilerinizin
zırlanırken iş dünyası da Z kuşağına göre bir Networking her zaman çok önemli. Ben yurt dı- ne problem yaşadığını göreceksiniz ki onu ge-
değişime hazır mı? Z kuşağını anlamak, iş şında ilk işimi asansörde selamlaşarak tanıştığım liştireceksiniz ve müşteri ondan dolayı sizi beğe-
dünyası için yeterli olacak mıdır? Z kuşağı iş bir kadın sayesinde buldum. Çünkü o kadın bir necek ve sizi seçecek. Firma kültürü olarak bunu
dünyasıyla beraber hak ettiği yerlere sahip şirketin personel müdürüymüş. Ona çok nazik tavsiye ederim. Motivasyona gelecek olursak
olabilecek midir? Önü açık bir nesil mi görmek davrandım. Bana ‘sen niçin geldin?’ diye sordu. başarı, başarısızlığı nasıl algıladığınızla alakalı.
istiyorsunuz yoksa işleri olduğu gibi devam et- İş aramak için orada bulunduğumu söyleyin- Tabi ki birçok başarısızlık insanı depresyona gö-
tirecek bir nesil mi? ce ‘şu katta, şu firmaya iş başvurusunda bulun’ türebilir. Bu konuda da siz gençler arasında yeni
“İş dünyasını yöneten X ve Y Kuşağı, Z Kuşağı’nı dedi. İleride çalışacağınız şirketlerde, özellikle bir deyim var: Yılmazlık. Derler ya ‘Türk insanı
anlamadan, beklentilerini doğru belirlemeden de yönetici olacağınız vakit kapıdaki bekçiden, düştüğünde yerden bir avuç toprakla kalkarmış’
ve dahası bugüne kadar ülke kalkınması için sekretaryadan, en üste kadar herkesle iyi ilişkiler yani motivasyonunuzu düşürmeyeceksiniz ve
yapılanlar bu kuşağa iyi anlatılmadan yeterli kurmanız lazım. Çünkü bazen çok büyük kapıları kendinizi bu konuda eğitip, başka bir başarı için
verimlilik sağlanamayacaktır. Bizim Z Meclisi’ni çok ufak anahtarlar açar. ‘Asla Yalnız Yeme’. Bu ki- çalışacaksınız.
oluşturma sebebimiz de bu. İş dünyasının bunu tabı hemen not edin. Sofrada hiçbir zaman tek
sorgulama lüksü yok aslında. Çünkü Z Kuşağı bir başınıza oturmayacaksınız. Her vaktinizi birileriy- ÇOK ÇALIŞMAK MUTLULUK GETİRSEYDİ
gerçek. Z kuşağı farklı bir bakış açısıyla geliyor. Ve le sosyalleşerek geçireceksiniz. Böylelikle de çok BÜTÜN CEO’LAR ÇOK MUTLU OLURDU
eğer şirketler yaşamak istiyorlarsa, sürdürülebilir- kişi tanıyacaksınız ve çok kişi tanıdığınız için de
lik istiyorlarsa Z Kuşağı ile çalışmak durumunda. çok yerlere ulaşacaksınız. Neye, ne zaman, ne kadar zaman ayırmalıyız?
Çünkü başka türlü yenilenemezler. Hep eski in- BAŞARISIZLIKLAR ÖĞRENME İnsan sistemi bence aslında gıdayla değil de
sanlarla mı çalışacaklar? Bu mümkün değil. Dola- YOLCULUĞUNUZDUR duyguyla çalışıyor. Yani duygu durumunuzu iyi
yısıyla bunu sorgulamayıp alışmak durumunda- tuttuğunuz sürece başarılı oluyorsunuz. Dolayı-
lar. Bizim de amacımız bu olguları, bu gerçekleri Başarılarınızı elde ederken yaşadığınız zorluk- sıyla aslında bizi duygusal açıdan ne mutlu edi-
iş dünyasına anlatmak. Evet X, Y Kuşağı çalışma larla nasıl baş ediyordunuz? Motivasyonunuz yorsa onu yapmanız lazım. Duygu da şöyle olu-
hayatına daha farklı bakıyor. Onlar çok çalışarak düştüğünde kendinizi nasıl topluyordunuz? yor; Bugün bir sanat eserini beğeniyorsanız ona
para kazanılacağını, para kazanınca da mut- Rakip firmalar için ne tür stratejiler uyguladı- gitmek, maçı seyretmek, akşam spor yapmak, te-
lu olacağını düşünen bir nesil. Biz öyleyiz ama nız? levizyonda bir film izlemek. Yani her beyin farklı
çalışmak istediğimiz arkadaşlarımız artık öyle Her şeyde başarılıysanız doğru söylemiyor veya duyguyla motive oluyor. İnsanoğlu duygu den-
düşünmüyorlar. Ben de bu konuda kendimi ge- hiç risk almıyorsunuzdur. Önemle belirtmek iste- gesini kaybettiği zaman mutsuz oluyor. Mutsuz-
liştiriyorum. Örneğin kişinin işe ihtiyacı var, size rim ki başarı, başarısızlıklardan doğar. Yaptığınız luk da başarısızlığı getiriyor. Çünkü o sizin davra-
başvuruyor. Ama sorduğu sorular ‘İşten kaçta başarısızlıklar, sizlerin öğrenme yolculuğunuz- nışınıza yansıyor. Davranışınıza yansıdığı zaman
çıkacağım, Cumartesi çalışma var mı?’. Bundan dur ve bir sonraki başarıya zemin hazırlar. Ba- da ne işinizi ne de ilişkinizi yürütebiliyorsunuz.
birkaç sene evvel bu sorular bana çok değişik şarısızlıklardan nefret etmeyin. Çünkü onlar sizi Çok çalışmak mutluluk getirseydi bütün CEO’lar
geliyordu. ‘Hem işe başvuruyor hem de ‘ne kadar geliştirir. Böyle bakmanız lazım. Rakiplerle olan çok mutlu olurdu. Öyle bir şey yok. Dolayısıyla
çalışacağım?’ diye beni sorguluyor. Ama yaşlar ilişkime gelince; her zaman şirketimizi ayrıştır- hayatın dengesi önemli. Zaten siz bunun farkın-
ilerledikçe bu kadar çok çalışmanın gerekli ol- maya çalıştım. Bizim şirkette çalışan arkadaşlar dasınız. Bize ailemiz çok çalışmamız gerektiğini,
madığını anlıyorsunuz. Dolayısıyla Z Kuşağı’nın bilirler hep şunu sorarım; ‘müşteri sizden niye çok çalışırsak para kazanacağımızı, para kaza-
hayata bakış açısını, çalışmaya bakış açısını an- ürün alsın, niye sizi seçsin?’ Çünkü bundan 40 nırsak da mutlu olacağımızı söyledi. Biz de hâlâ
lamamız lazım. Bir de motivasyon faktörleri de sene evvelki Türkiye’de bazı iletişim problemleri, o genlerimizdekini atamıyoruz. Z jenerasyonu
BOSİAD SİNERJİ / Nisan - Haziran 2022 53