Page 36 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 36

haber / BOSİAD Z Planı



              Prof. Dr.

              Tarhan:                             ve sabırsız oldukları için kolay hatalı karar ala-  “1-3  saat sosyal  medya  kullanım  oranlarının
                                                  biliyorlar. Empatiyi öğrenemiyorlar. Çok yüksek
                                                                                      %60.6 olarak çıkmış. Sosyal medya ile çok
              ‘Dur-düşün-                         oranda (%74,5)  yurt dışı yaşama beklentisi var”   zaman  geçirenler  farklılıkları  daha az  tolere
              yeniden                             uyarısında bulundu.                 ediyor. Bu kişilerin içine kapanan, yalnız kişi-
                                                                                      ler olduğunu söyleyebiliriz. İçine kapanık yal-
                                                       “GENÇLER FARKLILIKLARI
              değerlendir’                           KOLAY TOLERE EDEBİLİYOR”         nızlaşmanın arkasında da benmerkezcilik var.
                                                                                      Benmerkezci olan kişiler sosyal medyayı daha
                                                  Z kuşağı gençlerinin farklılıkları tolere etmeye   çok kullanıyorlar. Sosyal medyada yalnızlar, kar-
              “Patronların kendi kuşaklarındaki alışkan-  çok açık olduklarını vurgulayan Prof. Dr. Nevzat   şılarında empati yapmaları gereken bir durum
              lıklarını  ‘dur-düşün-yeniden  değerlendir’     Tarhan, “Biz toplum olarak da kültürümüz ge-  da olmuyor. Bencilliğin karşılığı empatidir. Kişi
                                                                                      hep ‘benim istediğim olsun’ demeyecekse ve
              yapmaları gerekiyor. Bu kuşağı yani Z ku-  reği farklılıkları çok kolay tolere edebiliyoruz.   başkalarının da fikirlerini anlamaya çalışmak
              şağını yetiştireceksek başka da çare yok.   Örneğin Fransa ve Almanya’da İngilizce levha   istiyorsa ben kalarak biz olmayı hedeflemesi la-
                                                  görmek mümkün değil çünkü farklılıkları ka-
              Zamanın ruhunu onlar temsil ediyor. Bu   bul etmiyorlar, kendi dilleri dışında da başka   zım. Farklılıkları hoş görmeyen kişilerde sosyal
              nesil, dijital bir nesil. Bu nesle dijitaleşmeyi   bir dil konuşmayı tercih etmiyorlar. Bu durum   medya  kullanımının  daha  yüksek  çıkması  bu
              azaltmak  yerine  doğru  hedefler  koymak   İtalya’da da genellikle böyledir. Bizim toplumda   kişilerde benmerkezcilik ve yalnızlaşma eğilimi
              gerekiyor. Mesela onlara bu işe yapay ze-  ise her dile açığız. Farklılıkları tolere edebilme   olduğunu gösteriyor.”
              kayı nasıl katabilirsiniz, bu işle ilgili nasıl bir   açısından Batı’dan daha ilerideyiz. Gençlerimiz-  “Z KUŞAĞINI FİKİRLERİNE ÖNEM
              yazılım geliştirebiliriz? Burada daha iyi üre-  de bu tolere edebilme özelliği daha ileri sevi-  VERİLMESİ MOTİVE EDİYOR”
              timi nasıl yaparız? İşimize bu kültürü ka-  yede seyrediyor. Gençlerimizin %74.5’inde yurt
              tacağız. Bunu kattığımız zaman, onların   dışına gitme isteği var. Bu isteklerinin üzerinde   Fikirlerine değer verilmesinin Z kuşağını mo-
              dijitalleşme beklentilerini doğru hedefleyip   heyecan odaklı olmaları ve farklılıkları tolere   tive ettiğini belirten Prof. Dr. Nevzat  Tarhan,
              verimliliği artıracak şekilde yöneteceğiz.   edebilme oranının yüksek olmasının önemli   “Fikirlerine değer  verilmesi  onları  daha çok
              Dijitalleşmeyle beraber nasıl verimliliği ar-  bir rolü var” dedi.      motive ediyor. Bu çalışmanın en çarpıcı sonuç-
              tırırız? Bunu hedeflemeliler.”        “İHTİYAÇLARI KARŞILANMALI”        larından birisinin de bu olduğunu söylemek
                                                                                      mümkün.  Yöneticilerin takdir etmeleri, onay-
                                                  Prof. Dr. Nevzat Tarhan, araştırmanın Z kuşağı-  lamaları ve güzel söz söylemeleri onlara maaş
                                                  nın ihtiyaçlarını da gözler önüne serdiğini ifa-  ödülü vermekten daha etkili olduğunu sonuç-
                                                  de ederek “Onlara değer verildiğini hissetmek   lar açıkça gösteriyor. Bu gençler kapitalist de-
                                                  istiyorlar. Kısa vadeli mutluluk değil uzun vadeli   ğiller. Z kuşağı hep bencil ve kapitalist olmakla
                                                  mutluluğu öğrenmeye ihtiyaçları var.  Güven   suçlanıyor ama öyle değiller. Bu özellikleriyle
                                                  verici, yol arkadaşı olan rol modellere de ihtiyaç   aslında onları iyi değerlendirebiliriz” dedi.
                                                  duyuyorlar. Yüksek anlam ve amaçların öğrenil-  “HİYERARŞİDEN RAHATSIZ OLAN
                                                  mesine ihtiyaçları var”dedi.
                                                                                         Z KUŞAĞI SOSYAL MEDYAYA
                                                    “OTOKRAT KİŞİLER GİRİŞİMCİ                  YÖNELİYOR”
                                                            OLAMAZLAR”                Prof. Dr. Nevzat  Tarhan, araştırma sonuçları-
                                                  İnovasyonun ve girişimciliğin en önemli özelli-  na göre hiyerarşiden rahatsız olanların sosyal
                                                  ğinin farklılıkları tolere edebilmeleri olduğunu   medya kullanımının yüksek olduğunu kayde-
                                                  belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Farklı fikirlere   derek “Hiyerarşiden rahatsız olan kişiler kendini
                                                  ve eleştiriye açık olmaları da oldukça önemli.   sosyal medyaya veriyor. Demek ki mutlu değil-
                                                  Otokrat kişiler girişimci olamazlar. Bir hedef ko-  ler. Stres azaltma yöntemi olarak sosyal medya
                                                  yuyorlar ve onu yapmaya uğraşıyorlar. Demok-  kullanıyorlar. Hiyerarşiden mutlu değiller. Fark-
                                                  rat kişiler farklı fikirlere de katılarak ve takım   lılıkları tolere edemiyorlar. Demek ki bu kişiler
                                                  çalışması ile ilerlerler. Girişimcilik programları   kendi egolarına ve dünyalarına kapanmak isti-
                                                  uygularken onlarda üretme isteğini nasıl uyan-  yorlar ve sosyal medyaya yöneliyorlar” dedi.
                                                  dırabileceğimize odaklanıyoruz. Girişimcilikle    “PATRONLAR DUR-DÜŞÜN-
                                                  ilgili gençler üzerinde PR yapmak şu anda pek   YENİDEN DEĞERLENDİR
                                                  işe yaramıyor” ifadelerini kullandı.
                                                                                                 YAPMALI”
                                                     “SOSYAL MEDYA KULLANIMI          Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iş dünyasında artık Z ku-
                                                   ARTTIKÇA HOŞGÖRÜ AZALIYOR”         şağının yer almaya başladığını belirterek işve-
                                                  Prof. Dr. Nevzat Tarhan, farklılıkları hoşgörme   renlerin geleneksel düşünce yerine esnemeleri
                                                  oranı arttıkça sosyal medya kullanımının azal-  ve zamanın ruhuna uyum sağlamaları gerekti-
                                                  dığını vurguladı ve sözlerine şöyle devam etti:   ğini ifade etti. Prof. Dr. Tarhan, “Patronların ken-


       34  BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41