Page 36 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 36
haber / BOSİAD Z Planı
Prof. Dr.
Tarhan: ve sabırsız oldukları için kolay hatalı karar ala- “1-3 saat sosyal medya kullanım oranlarının
biliyorlar. Empatiyi öğrenemiyorlar. Çok yüksek
%60.6 olarak çıkmış. Sosyal medya ile çok
‘Dur-düşün- oranda (%74,5) yurt dışı yaşama beklentisi var” zaman geçirenler farklılıkları daha az tolere
yeniden uyarısında bulundu. ediyor. Bu kişilerin içine kapanan, yalnız kişi-
ler olduğunu söyleyebiliriz. İçine kapanık yal-
“GENÇLER FARKLILIKLARI
değerlendir’ KOLAY TOLERE EDEBİLİYOR” nızlaşmanın arkasında da benmerkezcilik var.
Benmerkezci olan kişiler sosyal medyayı daha
Z kuşağı gençlerinin farklılıkları tolere etmeye çok kullanıyorlar. Sosyal medyada yalnızlar, kar-
“Patronların kendi kuşaklarındaki alışkan- çok açık olduklarını vurgulayan Prof. Dr. Nevzat şılarında empati yapmaları gereken bir durum
lıklarını ‘dur-düşün-yeniden değerlendir’ Tarhan, “Biz toplum olarak da kültürümüz ge- da olmuyor. Bencilliğin karşılığı empatidir. Kişi
hep ‘benim istediğim olsun’ demeyecekse ve
yapmaları gerekiyor. Bu kuşağı yani Z ku- reği farklılıkları çok kolay tolere edebiliyoruz. başkalarının da fikirlerini anlamaya çalışmak
şağını yetiştireceksek başka da çare yok. Örneğin Fransa ve Almanya’da İngilizce levha istiyorsa ben kalarak biz olmayı hedeflemesi la-
görmek mümkün değil çünkü farklılıkları ka-
Zamanın ruhunu onlar temsil ediyor. Bu bul etmiyorlar, kendi dilleri dışında da başka zım. Farklılıkları hoş görmeyen kişilerde sosyal
nesil, dijital bir nesil. Bu nesle dijitaleşmeyi bir dil konuşmayı tercih etmiyorlar. Bu durum medya kullanımının daha yüksek çıkması bu
azaltmak yerine doğru hedefler koymak İtalya’da da genellikle böyledir. Bizim toplumda kişilerde benmerkezcilik ve yalnızlaşma eğilimi
gerekiyor. Mesela onlara bu işe yapay ze- ise her dile açığız. Farklılıkları tolere edebilme olduğunu gösteriyor.”
kayı nasıl katabilirsiniz, bu işle ilgili nasıl bir açısından Batı’dan daha ilerideyiz. Gençlerimiz- “Z KUŞAĞINI FİKİRLERİNE ÖNEM
yazılım geliştirebiliriz? Burada daha iyi üre- de bu tolere edebilme özelliği daha ileri sevi- VERİLMESİ MOTİVE EDİYOR”
timi nasıl yaparız? İşimize bu kültürü ka- yede seyrediyor. Gençlerimizin %74.5’inde yurt
tacağız. Bunu kattığımız zaman, onların dışına gitme isteği var. Bu isteklerinin üzerinde Fikirlerine değer verilmesinin Z kuşağını mo-
dijitalleşme beklentilerini doğru hedefleyip heyecan odaklı olmaları ve farklılıkları tolere tive ettiğini belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan,
verimliliği artıracak şekilde yöneteceğiz. edebilme oranının yüksek olmasının önemli “Fikirlerine değer verilmesi onları daha çok
Dijitalleşmeyle beraber nasıl verimliliği ar- bir rolü var” dedi. motive ediyor. Bu çalışmanın en çarpıcı sonuç-
tırırız? Bunu hedeflemeliler.” “İHTİYAÇLARI KARŞILANMALI” larından birisinin de bu olduğunu söylemek
mümkün. Yöneticilerin takdir etmeleri, onay-
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, araştırmanın Z kuşağı- lamaları ve güzel söz söylemeleri onlara maaş
nın ihtiyaçlarını da gözler önüne serdiğini ifa- ödülü vermekten daha etkili olduğunu sonuç-
de ederek “Onlara değer verildiğini hissetmek lar açıkça gösteriyor. Bu gençler kapitalist de-
istiyorlar. Kısa vadeli mutluluk değil uzun vadeli ğiller. Z kuşağı hep bencil ve kapitalist olmakla
mutluluğu öğrenmeye ihtiyaçları var. Güven suçlanıyor ama öyle değiller. Bu özellikleriyle
verici, yol arkadaşı olan rol modellere de ihtiyaç aslında onları iyi değerlendirebiliriz” dedi.
duyuyorlar. Yüksek anlam ve amaçların öğrenil- “HİYERARŞİDEN RAHATSIZ OLAN
mesine ihtiyaçları var”dedi.
Z KUŞAĞI SOSYAL MEDYAYA
“OTOKRAT KİŞİLER GİRİŞİMCİ YÖNELİYOR”
OLAMAZLAR” Prof. Dr. Nevzat Tarhan, araştırma sonuçları-
İnovasyonun ve girişimciliğin en önemli özelli- na göre hiyerarşiden rahatsız olanların sosyal
ğinin farklılıkları tolere edebilmeleri olduğunu medya kullanımının yüksek olduğunu kayde-
belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Farklı fikirlere derek “Hiyerarşiden rahatsız olan kişiler kendini
ve eleştiriye açık olmaları da oldukça önemli. sosyal medyaya veriyor. Demek ki mutlu değil-
Otokrat kişiler girişimci olamazlar. Bir hedef ko- ler. Stres azaltma yöntemi olarak sosyal medya
yuyorlar ve onu yapmaya uğraşıyorlar. Demok- kullanıyorlar. Hiyerarşiden mutlu değiller. Fark-
rat kişiler farklı fikirlere de katılarak ve takım lılıkları tolere edemiyorlar. Demek ki bu kişiler
çalışması ile ilerlerler. Girişimcilik programları kendi egolarına ve dünyalarına kapanmak isti-
uygularken onlarda üretme isteğini nasıl uyan- yorlar ve sosyal medyaya yöneliyorlar” dedi.
dırabileceğimize odaklanıyoruz. Girişimcilikle “PATRONLAR DUR-DÜŞÜN-
ilgili gençler üzerinde PR yapmak şu anda pek YENİDEN DEĞERLENDİR
işe yaramıyor” ifadelerini kullandı.
YAPMALI”
“SOSYAL MEDYA KULLANIMI Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iş dünyasında artık Z ku-
ARTTIKÇA HOŞGÖRÜ AZALIYOR” şağının yer almaya başladığını belirterek işve-
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, farklılıkları hoşgörme renlerin geleneksel düşünce yerine esnemeleri
oranı arttıkça sosyal medya kullanımının azal- ve zamanın ruhuna uyum sağlamaları gerekti-
dığını vurguladı ve sözlerine şöyle devam etti: ğini ifade etti. Prof. Dr. Tarhan, “Patronların ken-
34 BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021