Page 39 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 39
du. Bu sonuçlara göre, Z kuşağı farklı dini/etnik MAVİ YAKALILAR GELENEKSEL edenlerin sosyal medya sürekliliği diğer tercih
yapıdaki kişileri çevresinde görmekten, onlarla DEĞERLERİ BENİMSİYOR türlerinden yüksek seviyede. Esnek çalışma şekli
iş yapmaktan ya da arkadaş olmaktan rahatsızlık Çalışma türü olarak mavi yaka ve beyaz yaka Z çalışan Z kuşağı tarafından sosyal medya sürekli-
duymamakta. liği için motivasyon faktörü olarak bulundu. Aynı
kuşağı arasındaki farklılaşmalar incelendiğinde;
Yine faklı dış görünümdeki, kıyafet tarzı farklı mavi yakalıların beyaz yakalılara göre çalışma şekilde esnek çalışmak isteyenler ile iyi bir maaşı
olan, dövmesi olan, piercing gibi yüzünde ta- hayatında daha çok geleneksel değerleri benim- tercih edenler, sosyal medyada kendilerini daha
kıları olan kişileri hoş görmekte, onlara karşı ra- sediği görülmüştür. İşe önem verme açısından yetkin bulmakta. Birlikte çalışmak yerine, bireysel
hatsızlık duymamakta. Farklı düşünceleri, fikirleri ise beyaz yakalılar mavi yakalılardan daha yük- ve esnek çalışma şekli ile iyi maaş, sosyal medya
kabul seviyeleri de yüksek bulunmuştur. Ölçüm- sek seviyede bulunmuştur. Beyaz yakalılara göre sürekliliği ile birlikte Z kuşağının çalışma moti-
lerin cinsiyete göre farklılaşması analiz edildiğin- iş şartları daha önemli bulunmuştur. Kurallara vasyonunu arttırmakta.
de; farklılıkları kabul seviyesi kadınların erkeklere uyma açısından farklılık bulunmamıştır. Farklı- Esnek çalışmak istediğini belirten Z kuşağının
göre daha yüksek olduğu bulundu. Yani kadınlar lıkları kabul seviyesi ise, beyaz yakalılarda daha farklılıkları kabul düzeyi de diğer iş tercihi mo-
farklılıkları daha fazla tolere edebilmekte. yüksek bulunmuştur. Farklı dini etnik yapıları, tivasyonlarından yüksek bulundu. Esnek çalış-
düşünceleri ve dış görünümleri beyaz yakalılar mak isteyenlerin özellikle farklı dış görünüşlere
SOSYAL AĞLAR SAYESİNDE mavi yakalılardan daha fazla hoş görmekte. ve farklı görüşlere toleransı da anlamlı düzeyde
FARKLILIKLAR NORMAL yüksek bulundu. Eğitim ve yeni beceriler öğren-
KARŞILANIYOR ESNEK İŞ TERCİH EDENLERDE me fırsatına göre iş tercihinde bulunacağını be-
SOSYAL MEDYA KULLANIM
Z kuşağının erken yaştan itibaren sosyal medya SEVİYESİ YÜKSEK… lirtenlerin dini/etnik yapıları kabul düzeyi anlam-
ile iç içe olması ve küresel çeşitliliklerin sosyal lı seviyede yüksek bulundu. Yine inovasyon/yeni
ağlar sayesinde günlük yaşamlarının bir parçası İş başvurusunda bulunmak için motivasyon tü- ürünler yaratma fırsatına göre iş tercihinde bulu-
haline gelmesi farklılıkları normal karşılamalarını rüne göre, sosyal medya kullanım seviyesi ve nanların farklı dini/etnik yapıları benimseme dü-
da beraberinde getirmiştir diyen araştırma yü- farklılıkları kabul seviyesi farklılaşmıştır. Buna zeyi yüksek bulundu. Böylece, yeniliğe açıklık ile
rütücüsü Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal; “Dünyanın göre, esnek işi tercih edenlerin sosyal medya farklılıkları hoş görme arasında ilişki bulunmuş
diğer bir ucundaki kültürel alışkanlıkları, müzik kullanım seviyesi yüksek. Maddi olarak iyi maaş oldu. Sosyal medya sürekliliği Z kuşağının eğitim
tarzını ya da giyim tarzını çevrimiçi ağlara bağ- tercih edenlerin de sosyal medya kullanım se- ve yeni beceriler öğrenme isteğini olumlu etki-
lanarak kendi yaşamlarına katmaları, farklılıkları viyesi diğer tercih motivasyonlarından yüksek. leyen bir motivasyon olarak bulundu. Topluluk /
hoş görmelerine olanak sağlamaktadır” ifadele- Eğlenceli bir işi tercih ederim diyenlerin toplu- ekip işi tercih edenlerin sosyal medya kullanım
rini kullandı. luk/ekip işi diyenlerden sosyal medya kullanım sürekliliği daha düşük ve buna bağlı olarak fark-
seviyesi yüksek. En düşük sosyal medya seviyesi lı dini/etnik yapıları kabul düzeyleri de düşük
Araştırma sonuçlarına göre, günlük sosyal med- olmuştur. Sosyal medyayı daha az kullananlar,
ya kullanım süresi arttıkça sosyal medya kulla- topluluk/ekip işini tercih edenlerde bulundu. ekiplerinde farklılıkları daha az tolere edenler.
nım seviyesi yükseldiği görülmekte. En yüksek Böylece, sosyal medyayı az kullananların ekip
seviyede olanlar günde 7 saatten fazla kulla- işine olumlu tutum sergilediği ortaya çıkarken, Z KUŞAĞI ÖNCELİKLE FİKİRLERİNE
nanlar (%4,8), daha sonra ise 4-6 saat kullananlar esnek çalışma, iyi maaş ve eğlenceli bir iş, Z ku- DEĞER VERİLMESİNİ İSTİYOR
(%16,4) gelmekte. Süreklilik ve yetkinlik boyutla- şağının sosyal medya kullanımını da devam etti- İş yerinde fikirlerine önem verildiğini düşünme-
rında da aynı sonuca ulaşıldı. Günlük olarak sos- rebileceği çalışma şekli olarak bulundu. ye göre iş yaşamı değerleri farklık göstermiştir.
yal medya kullanım süresi arttıkça kendini sosyal ESNEK ÇALIŞMA, İYİ MAAŞ, İş yerinde fikirlerine önem verilmediğini belir-
medya kullanımında yetkin bulma durumu da EĞLENCELİ İŞ tenlerin iş yaşamında aidiyetten uzaklaştığı, iş
artmakta ve bu gruplar sosyal medyada daha değişikliğini tercih ettiği ortaya çıkmıştır. %76
çok süreklilik göstermekte. Z kuşağının %60,6’sı Esnek çalışmak isteyenlerin ve iyi maaş tercih
günde 1-3 saat, %16,4’ü günde 4-6 saat sosyal
medyayı kullanmakta.
SOSYAL MEDYA İŞİN BİR PARÇASI
Sosyal medya kullanımında süreklilik, aralık ver-
meden sosyal medya kullanım isteğini ifade
etmektedir diyen Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal,
“Böylece, sosyal medyayı yüksek seviyede kul-
lananların sosyal medyada devamlı bağlı olarak
her türlü işini sosyal medyada yapması, iş yaşa-
mında da sosyal medya kullanımının devam et-
mesini gerektirmektedir. Sosyal medya kullanım
sürekliliği olan Z kuşağında, sosyal medya işin bir
parçası olması gerekmektedir, aksi halde, işin bir
parçası olmadığında iş konsantrasyonunu boza-
rak yapılacak işlerin sekteye uğramasına sebep
olması açısından tehlikelidir” ifadelerini kullandı.
BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021 37