Page 39 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 39

du. Bu sonuçlara göre, Z kuşağı farklı dini/etnik   MAVİ YAKALILAR GELENEKSEL   edenlerin sosyal medya sürekliliği diğer tercih
        yapıdaki  kişileri  çevresinde  görmekten,  onlarla   DEĞERLERİ BENİMSİYOR  türlerinden yüksek seviyede. Esnek çalışma şekli
        iş yapmaktan ya da arkadaş olmaktan rahatsızlık   Çalışma türü olarak mavi yaka ve beyaz yaka Z   çalışan Z kuşağı tarafından sosyal medya sürekli-
        duymamakta.                                                              liği için motivasyon faktörü olarak bulundu. Aynı
                                            kuşağı arasındaki farklılaşmalar incelendiğinde;
        Yine faklı dış görünümdeki, kıyafet tarzı farklı   mavi yakalıların beyaz yakalılara göre çalışma   şekilde esnek çalışmak isteyenler ile iyi bir maaşı
        olan,  dövmesi  olan,  piercing  gibi  yüzünde  ta-  hayatında daha çok geleneksel değerleri benim-  tercih edenler, sosyal medyada kendilerini daha
        kıları olan kişileri hoş görmekte, onlara karşı ra-  sediği görülmüştür. İşe önem verme açısından   yetkin bulmakta. Birlikte çalışmak yerine, bireysel
        hatsızlık duymamakta. Farklı düşünceleri, fikirleri   ise beyaz yakalılar mavi yakalılardan daha yük-  ve esnek çalışma şekli ile iyi maaş, sosyal medya
        kabul seviyeleri de yüksek bulunmuştur. Ölçüm-  sek seviyede bulunmuştur. Beyaz yakalılara göre   sürekliliği ile birlikte Z kuşağının çalışma moti-
        lerin cinsiyete göre farklılaşması analiz edildiğin-  iş şartları daha önemli  bulunmuştur. Kurallara   vasyonunu arttırmakta.
        de; farklılıkları kabul seviyesi kadınların erkeklere   uyma açısından farklılık bulunmamıştır. Farklı-  Esnek çalışmak istediğini belirten Z kuşağının
        göre daha yüksek olduğu bulundu. Yani kadınlar   lıkları kabul seviyesi ise, beyaz yakalılarda daha   farklılıkları kabul düzeyi de diğer iş tercihi mo-
        farklılıkları daha fazla tolere edebilmekte.   yüksek  bulunmuştur. Farklı dini  etnik yapıları,   tivasyonlarından yüksek bulundu. Esnek çalış-
                                            düşünceleri ve dış görünümleri beyaz yakalılar   mak isteyenlerin özellikle farklı dış görünüşlere
            SOSYAL AĞLAR SAYESİNDE          mavi yakalılardan daha fazla hoş görmekte.   ve farklı görüşlere toleransı da anlamlı düzeyde
             FARKLILIKLAR NORMAL                                                 yüksek bulundu. Eğitim ve yeni beceriler öğren-
                 KARŞILANIYOR                  ESNEK İŞ TERCİH EDENLERDE         me fırsatına göre iş tercihinde bulunacağını be-
                                                SOSYAL MEDYA KULLANIM
        Z kuşağının erken yaştan itibaren sosyal medya   SEVİYESİ YÜKSEK…        lirtenlerin dini/etnik yapıları kabul düzeyi anlam-
        ile iç içe olması ve küresel çeşitliliklerin sosyal                      lı seviyede yüksek bulundu. Yine inovasyon/yeni
        ağlar sayesinde günlük yaşamlarının bir parçası   İş başvurusunda bulunmak için motivasyon tü-  ürünler yaratma fırsatına göre iş tercihinde bulu-
        haline gelmesi farklılıkları normal karşılamalarını   rüne göre, sosyal medya kullanım seviyesi ve   nanların farklı dini/etnik yapıları benimseme dü-
        da beraberinde getirmiştir diyen araştırma yü-  farklılıkları kabul seviyesi farklılaşmıştır. Buna   zeyi yüksek bulundu. Böylece, yeniliğe açıklık ile
        rütücüsü Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal; “Dünyanın   göre, esnek işi tercih edenlerin sosyal medya   farklılıkları hoş görme arasında ilişki bulunmuş
        diğer bir ucundaki kültürel alışkanlıkları, müzik   kullanım seviyesi yüksek. Maddi olarak iyi maaş   oldu. Sosyal medya sürekliliği Z kuşağının eğitim
        tarzını ya da giyim tarzını çevrimiçi ağlara bağ-  tercih edenlerin de sosyal medya kullanım se-  ve yeni beceriler öğrenme isteğini olumlu etki-
        lanarak kendi yaşamlarına katmaları, farklılıkları   viyesi diğer tercih motivasyonlarından yüksek.   leyen bir motivasyon olarak bulundu. Topluluk /
        hoş görmelerine olanak sağlamaktadır” ifadele-  Eğlenceli bir işi tercih ederim diyenlerin toplu-  ekip işi tercih edenlerin sosyal medya kullanım
        rini kullandı.                      luk/ekip işi diyenlerden sosyal medya kullanım   sürekliliği daha düşük ve buna bağlı olarak fark-
                                            seviyesi yüksek. En düşük sosyal medya seviyesi   lı dini/etnik yapıları kabul düzeyleri de düşük
        Araştırma sonuçlarına göre, günlük sosyal med-                           olmuştur. Sosyal medyayı daha az kullananlar,
        ya kullanım süresi arttıkça sosyal medya kulla-  topluluk/ekip işini tercih edenlerde bulundu.   ekiplerinde farklılıkları daha az tolere edenler.
        nım seviyesi yükseldiği görülmekte. En yüksek   Böylece, sosyal medyayı az kullananların ekip
        seviyede olanlar günde 7 saatten fazla kulla-  işine olumlu tutum sergilediği ortaya çıkarken,   Z KUŞAĞI ÖNCELİKLE FİKİRLERİNE
        nanlar (%4,8), daha sonra ise 4-6 saat kullananlar   esnek çalışma, iyi maaş ve eğlenceli bir iş, Z ku-  DEĞER VERİLMESİNİ İSTİYOR
        (%16,4) gelmekte. Süreklilik ve yetkinlik boyutla-  şağının sosyal medya kullanımını da devam etti-  İş yerinde fikirlerine önem verildiğini düşünme-
        rında da aynı sonuca ulaşıldı. Günlük olarak sos-  rebileceği çalışma şekli olarak bulundu.   ye göre iş yaşamı değerleri farklık göstermiştir.
        yal medya kullanım süresi arttıkça kendini sosyal   ESNEK ÇALIŞMA, İYİ MAAŞ,   İş yerinde fikirlerine önem verilmediğini belir-
        medya kullanımında yetkin bulma durumu da      EĞLENCELİ İŞ              tenlerin iş yaşamında aidiyetten  uzaklaştığı, iş
        artmakta ve bu gruplar sosyal medyada daha                               değişikliğini tercih ettiği ortaya çıkmıştır. %76
        çok süreklilik göstermekte. Z kuşağının %60,6’sı   Esnek çalışmak isteyenlerin ve iyi maaş tercih
        günde 1-3 saat, %16,4’ü günde 4-6 saat sosyal
        medyayı kullanmakta.
         SOSYAL MEDYA İŞİN BİR PARÇASI

        Sosyal medya kullanımında süreklilik, aralık ver-
        meden sosyal medya kullanım isteğini ifade
        etmektedir  diyen  Doç.  Dr.  Aylin  Tutgun  Ünal,
        “Böylece, sosyal medyayı yüksek seviyede kul-
        lananların sosyal medyada devamlı bağlı olarak
        her türlü işini sosyal medyada yapması, iş yaşa-
        mında da sosyal medya kullanımının devam et-
        mesini gerektirmektedir. Sosyal medya kullanım
        sürekliliği olan Z kuşağında, sosyal medya işin bir
        parçası olması gerekmektedir, aksi halde, işin bir
        parçası olmadığında iş konsantrasyonunu boza-
        rak yapılacak işlerin sekteye uğramasına sebep
        olması açısından tehlikelidir” ifadelerini kullandı.


                                                                                                         BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44