Page 40 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 40
haber / BOSİAD Z Planı
oranındaki Z kuşağı, yüksek maaşa rağmen fikir-
lerini özgürce belirtemediği bir iş yerinde çalış-
mak istemediğini belirtti.
FİKİRLERİNE ÖNEM VERİLDİĞİNDE
Z KUŞAĞININ İŞ AİDİYETİ
YÜKSELİYOR
Fikirlerine önem verilmediğini belirten Z kuşağı-
nın sosyal medya kullanım seviyesi, sürekliliği ve
kendini yetkin bulma durumu anlamlı düzeyde
yüksek bulunmuştur. İş yerinde fikirlerine önem
verilmediğini belirtenlerin sosyal medyayı daha
çok kullandığı sonucuna varılmıştır.
İŞ YERİNDE HİYERARŞİ, SOSYAL öğrenim düzeyindeki artışın, farklılıklara toleran- göre bu önerilerde bulunanların çalışma haya-
MEDYADA RAHATLIK
sı arttırdığını gösterdi. tında kuralları benimsemediği/geleneksel de-
İş yerinde hiyerarşi beni rahatsız etmez diyenle- HOME OFİS Mİ AİDİYET Mİ? ğerlerden uzak olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer
rin (%49,7), farklılıkları kabul seviyesi, farklı dini/ öneriler arasında anlamlı farklılaşma çıkmamıştır
etnik yapıları kabul ve farklı dış görünümleri Home ofis isteme durumunun çalışma hayatı (eğlenceli ortamlar sunulması: %28,8, bireysel
kabul seviyesi yüksek bulunmuştur. Farklılıklara tutumlarını farklılaştırdığı görüldü. Buna göre çalışma ortamı sunulması: %5,8, iş dışı aktiviteler
hoşgörüsü yüksek Z kuşağının, hiyerarşiye de home ofis her koşulda isterim, mesleğime uy- yapılması: %29).
hoşgörülü olduğu görülmüştür. Hiyerarşiden gun olduğu için isterim, iş yoğunluğuma paralel YURT DIŞINA GİDERİM
rahatsız olanların (%17,6) farklılıkları kabul/tole- olarak isterim diyenlerin iş yaşamında gelenek-
rans seviyesi de düşük bulunmuştur. Buna göre, sel değerlerden uzak olduğu, iş şartlarını, iş aidi- “Yurt dışına yerleşip çalışırım” diyenler ile “Bir sü-
farklılıkları çevresinde kabul etmeyenlerin, hiye- yetinden daha fazla önemsediği ortaya çıkmıştır. reliğine yerleşirim” diyen Z kuşağının farklılıkları
rarşiyi de kabul etmediği söylenebilir. %30,6’sı Home ofis isteyen Z kuşağının daha iyi şartlarda kabul düzeyi yüksek bulunmuştur. %45,5 oranın-
ise bu konuyu düşünmediğini belirtti. Hiyerarşi iş bulduğunda iş değişikliğine öncelik vereceği daki Z kuşağı imkân oluşursa yurt dışına yerle-
beni rahatsız eder diyenlerin sosyal medyada anlaşıldı. şebileceğini belirtmiştir. %29’u ise, bir süreliğine
kendini anlamlı düzeyde yetkin bulduğu ortaya yerleşebileceğini ifade etmiştir. Böylece, yurt
çıkmıştır. Yine bu kişilerin sosyal medya kullanım BAŞARIYA MADDİ ÖDÜL dışına giderim diyen Z kuşağı %74,5 oranında-
seviyesi yüksek bulunmuştur. Hiyerarşi isteme- İSTENİYOR dır. Diğer yandan, “hayır” diyenlerin oranı %19,1,
yen Z kuşağı, sosyal medyadaki rahatlığı tercih Özgün bir proje yapıldığında en çok ne şekil- “kararsızım” diyenlerin oranı sadece %6,1’dir ve
etmekte. de ödüllendirilmek istendiğine göre, farklılıklar her iki grubun farklılıkları kabul düzeyi düşük
ÖĞRENİM DÜZEYİ ARTTIKÇA bulundu. Takdir edilmeyi isteyenler (%22) ya da bulunmuştur.
KURALLAR İSTENMİYOR terfi isteyenler (%26), maddi hediye ve ek maaş Z KUŞAĞI KENDİ İŞİNDE
isteyenlere (%34,6) göre aidiyeti daha yüksek ÇALIŞMAK İSTİYOR
Öğrenim düzeyine göre yapılan incelemelerde, bulunmuştur. Başarının maddi hediye ya da ek
ilköğretim öğrenim düzeyinde olanların çalışma maaş ile ödüllendirilmesini isteyen Z kuşağının, Önümüzdeki üç yıl içinde kendini nerede gördü-
hayatında geleneksel değerleri benimsediği, esnek çalışmayı ve iş aidiyetinden ziyade iş şart- ğü sorulduğunda; Z kuşağının %37,3’ü “Üniver-
üniversite düzeyindekilerin ise çalışma haya- larına önem verdiği bulundu. site diploması gerektiren bir görevde çalışmak”
tında anlamlı düzeyde geleneksel değerlerden derken %32,1’i “Kendi işimde çalışmak” demiştir.
uzak olduğu ortaya çıkmıştır. İlköğretim düze- İş yaşamında maddi hediye, ek maaş isteyen Aile işinde çalışmak en az tercih ediliyor (%4,8).
yindeki Z kuşağının iş aidiyeti ve kuralları daha grubun sosyal medya kullanım seviyesi, sürek-
çok benimsediği bulunmuştur. Kurallara uyma liliği ve yetkinliği yüksek bulunmuştur. Takdir Z KUŞAĞININ İŞ MOTİVASYONU:
boyutunda ise üniversite öğrenim düzeyindeki- edilmek, terfi almak istediğini belirten ve aidiyeti “HEYECAN”
lerin yüksek puan alarak geleneksel değerlerden yüksek olan grubun sosyal medya kullanım sevi- Araştırmada, Z kuşağı iş yerindeki ilk motivasyon
uzaklaştığı, ilköğretim düzeyindekilere göre ku- yesi daha düşüktür. Bu doğrultuda, sosyal med- kaynağını “Heyecan duyduğum bir iş olması”
rallara uymaktan ziyade esnek çalışmayı benim- yanın iş yaşamındaki geleneksel değerlerden (%30,3) olarak ifade etti. İkinci sırada, Z kuşağı
sedikleri belirlendi. uzaklaşmada/ iş aidiyetini azaltmada bir faktör “Maddi destek sağlanmasını” (%23,6) motive
olduğu ortaya çıktı.
Farklılıkları kabul düzeyi incelendiğinde, öğ- edici bulmaktadır. Daha sonra “Takdir edilmek”
renim düzeyi arttıkça farklılıkları kabul düzeyi Z KUŞAĞINA GÖRE “ESNEK (%15) ve “Eğlenceli olması” (%8,5) motivasyon
artmıştır. İlköğretim düzeyinde olanların Lise ve ÇALIŞMA STRESİ AZALTIYOR” kaynağı olarak yer almaktadır. İş hayatında Z ku-
Üniversite düzeyinde olanlara göre farklılıkları İş hayatında stresi azaltmak için ne yapılabilir şağını motive edecek faktörler olarak; Heyecan
kabul seviyesi düşük bulunmuştur. Lise düze- sorusuna “esnek çalışma saatleri” (%17,3) ve “iş duyulan bir iş olması, eğlenceli olması, maddi
yindekilerin farklılıklara toleransı da Üniversite yükünün azaltılması” (%18,2) diyenlerin anlamlı destek sağlanması ve takdir edilmek faktörleri
düzeyindekilerden düşük çıkmıştır. Bu durum, olarak diğerlerinden farklılaştığı bulundu. Buna birlikte %77,6 oranındadır.
38 BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021