Page 40 - sinerji_43.sayi_web_PDFF
P. 40

haber / BOSİAD Z Planı



            oranındaki Z kuşağı, yüksek maaşa rağmen fikir-
            lerini özgürce belirtemediği bir iş yerinde çalış-
            mak istemediğini belirtti.
            FİKİRLERİNE ÖNEM VERİLDİĞİNDE
                 Z KUŞAĞININ İŞ AİDİYETİ
                       YÜKSELİYOR
            Fikirlerine önem verilmediğini belirten Z kuşağı-
            nın sosyal medya kullanım seviyesi, sürekliliği ve
            kendini yetkin bulma durumu anlamlı düzeyde
            yüksek bulunmuştur. İş yerinde fikirlerine önem
            verilmediğini belirtenlerin sosyal medyayı daha
            çok kullandığı sonucuna varılmıştır.

             İŞ YERİNDE HİYERARŞİ, SOSYAL       öğrenim düzeyindeki artışın, farklılıklara toleran-  göre bu önerilerde bulunanların çalışma haya-
                   MEDYADA RAHATLIK
                                                sı arttırdığını gösterdi.            tında kuralları benimsemediği/geleneksel de-
            İş yerinde hiyerarşi beni rahatsız etmez diyenle-  HOME OFİS Mİ AİDİYET Mİ?  ğerlerden uzak olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer
            rin (%49,7), farklılıkları kabul seviyesi, farklı dini/                  öneriler arasında anlamlı farklılaşma çıkmamıştır
            etnik yapıları kabul ve farklı dış görünümleri   Home ofis isteme durumunun çalışma hayatı   (eğlenceli  ortamlar  sunulması:  %28,8,  bireysel
            kabul seviyesi yüksek bulunmuştur. Farklılıklara   tutumlarını farklılaştırdığı görüldü. Buna göre   çalışma ortamı sunulması: %5,8, iş dışı aktiviteler
            hoşgörüsü yüksek Z kuşağının, hiyerarşiye de   home ofis her koşulda isterim, mesleğime uy-  yapılması: %29).
            hoşgörülü olduğu görülmüştür. Hiyerarşiden   gun olduğu için isterim, iş yoğunluğuma paralel   YURT DIŞINA GİDERİM
            rahatsız olanların (%17,6) farklılıkları kabul/tole-  olarak isterim diyenlerin iş yaşamında gelenek-
            rans seviyesi de düşük bulunmuştur. Buna göre,   sel değerlerden uzak olduğu, iş şartlarını, iş aidi-  “Yurt dışına yerleşip çalışırım” diyenler ile “Bir sü-
            farklılıkları çevresinde kabul etmeyenlerin, hiye-  yetinden daha fazla önemsediği ortaya çıkmıştır.   reliğine yerleşirim” diyen Z kuşağının farklılıkları
            rarşiyi de kabul etmediği söylenebilir. %30,6’sı   Home ofis isteyen Z kuşağının daha iyi şartlarda   kabul düzeyi yüksek bulunmuştur. %45,5 oranın-
            ise bu konuyu düşünmediğini belirtti. Hiyerarşi   iş bulduğunda iş değişikliğine öncelik vereceği   daki Z kuşağı imkân oluşursa yurt dışına yerle-
            beni rahatsız eder diyenlerin sosyal medyada   anlaşıldı.                şebileceğini belirtmiştir. %29’u ise, bir süreliğine
            kendini anlamlı düzeyde yetkin bulduğu ortaya                            yerleşebileceğini ifade etmiştir. Böylece, yurt
            çıkmıştır. Yine bu kişilerin sosyal medya kullanım   BAŞARIYA MADDİ ÖDÜL   dışına giderim diyen Z kuşağı %74,5 oranında-
            seviyesi yüksek bulunmuştur. Hiyerarşi isteme-  İSTENİYOR                dır. Diğer yandan, “hayır” diyenlerin oranı %19,1,
            yen Z kuşağı, sosyal medyadaki rahatlığı tercih   Özgün bir proje yapıldığında en çok ne şekil-  “kararsızım” diyenlerin oranı sadece %6,1’dir ve
            etmekte.                            de ödüllendirilmek istendiğine göre, farklılıklar   her iki grubun farklılıkları kabul düzeyi düşük
               ÖĞRENİM DÜZEYİ ARTTIKÇA          bulundu. Takdir edilmeyi isteyenler (%22) ya da   bulunmuştur.
                 KURALLAR İSTENMİYOR            terfi isteyenler (%26), maddi hediye ve ek maaş   Z KUŞAĞI KENDİ İŞİNDE
                                                isteyenlere (%34,6) göre aidiyeti daha yüksek   ÇALIŞMAK İSTİYOR
            Öğrenim düzeyine göre yapılan incelemelerde,   bulunmuştur. Başarının maddi hediye ya da ek
            ilköğretim öğrenim düzeyinde olanların çalışma   maaş ile ödüllendirilmesini isteyen Z kuşağının,   Önümüzdeki üç yıl içinde kendini nerede gördü-
            hayatında geleneksel değerleri benimsediği,   esnek çalışmayı ve iş aidiyetinden ziyade iş şart-  ğü sorulduğunda; Z kuşağının %37,3’ü “Üniver-
            üniversite  düzeyindekilerin  ise  çalışma  haya-  larına önem verdiği bulundu.  site diploması gerektiren bir görevde çalışmak”
            tında anlamlı düzeyde geleneksel değerlerden                             derken %32,1’i “Kendi işimde çalışmak” demiştir.
            uzak olduğu ortaya çıkmıştır. İlköğretim düze-  İş yaşamında maddi hediye, ek maaş isteyen   Aile işinde çalışmak en az tercih ediliyor (%4,8).
            yindeki Z kuşağının iş aidiyeti ve kuralları daha   grubun sosyal medya kullanım seviyesi, sürek-
            çok  benimsediği  bulunmuştur.  Kurallara  uyma   liliği ve  yetkinliği yüksek  bulunmuştur.  Takdir   Z KUŞAĞININ İŞ MOTİVASYONU:
            boyutunda ise üniversite öğrenim düzeyindeki-  edilmek, terfi almak istediğini belirten ve aidiyeti   “HEYECAN”
            lerin yüksek puan alarak geleneksel değerlerden   yüksek olan grubun sosyal medya kullanım sevi-  Araştırmada, Z kuşağı iş yerindeki ilk motivasyon
            uzaklaştığı, ilköğretim düzeyindekilere göre ku-  yesi daha düşüktür. Bu doğrultuda, sosyal med-  kaynağını  “Heyecan duyduğum bir iş olması”
            rallara uymaktan ziyade esnek çalışmayı benim-  yanın iş yaşamındaki geleneksel değerlerden   (%30,3) olarak ifade etti. İkinci sırada, Z kuşağı
            sedikleri belirlendi.               uzaklaşmada/  iş aidiyetini azaltmada bir faktör   “Maddi destek sağlanmasını” (%23,6) motive
                                                olduğu ortaya çıktı.
            Farklılıkları kabul düzeyi incelendiğinde, öğ-                           edici bulmaktadır. Daha sonra “Takdir edilmek”
            renim düzeyi arttıkça farklılıkları kabul düzeyi   Z KUŞAĞINA GÖRE “ESNEK   (%15) ve “Eğlenceli olması” (%8,5) motivasyon
            artmıştır. İlköğretim düzeyinde olanların Lise ve   ÇALIŞMA STRESİ AZALTIYOR”  kaynağı olarak yer almaktadır. İş hayatında Z ku-
            Üniversite düzeyinde olanlara göre farklılıkları   İş hayatında stresi azaltmak için ne yapılabilir   şağını motive edecek faktörler olarak; Heyecan
            kabul seviyesi düşük  bulunmuştur. Lise düze-  sorusuna “esnek çalışma saatleri” (%17,3) ve “iş   duyulan bir iş olması, eğlenceli  olması, maddi
            yindekilerin farklılıklara toleransı da Üniversite   yükünün azaltılması” (%18,2) diyenlerin anlamlı   destek sağlanması ve takdir edilmek faktörleri
            düzeyindekilerden  düşük  çıkmıştır.  Bu  durum,   olarak diğerlerinden farklılaştığı bulundu. Buna   birlikte %77,6 oranındadır.



       38  BOSİAD SİNERJİ / Ekim - Aralık 2021
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45