Page 47 - Bosiad Sinerji Dergisi Sayı 48
P. 47

Başarı Hikayeleri / METİŞ Otomotiv

















        culuk yapmak da nasip oldu. Tuz işini 2 sene çok   tiyoruz. Radyatör hortumları veya su hortumları   Ancak onu da doğru kullanmak lazım. Elbette
        iyi şekilde devam ettirdik. Ama iki iş de yoğun-  bu kılıfın içine giriyor. Kadın çorabı gibi o boruyu   işin üstüne gitmek de önemli. Benim en büyük
        laşınca yedek parçacılığı ve tuzculuğu devredip   sıkıp, öylece kalıyor. Ürettiğiniz ürünler Merce-  şansım yurt içinde rakibimin olmamasıydı. Ra-
        otomotivde yoğunlaşma kararı aldık.  des, BMW, Range Rover, Volkswagen, Audi, Opel,   kiplerimiz hep yurt dışındaydı. Boru nakliyesi en
                                            Volvo, Jaguar gibi araçlarda kullanılıyor. Yani so-  pahalı olan şeydir. Hava taşırsınız çünkü. Hem
         KENDİ MAKİNELERİMİZİ YAPTIK        nuç olarak çalışmadığımız otomobil markası yok   hacimlidir hem de içi boştur, dolayısıyla lojistiğe
        Renault’dan sonra Karsan, Otokar, Ford’a da iş   diyebilirim. Direkt Tier One ve Tier Two olarak ça-  çok para verirsiniz. Ben hep 1-0 öndeydim bu
        yapmaya başladık. Boru hatları altı adede çıktı.   lışıyoruz. Araç içerisindeki tüm akışkanların geç-  yüzden.
        Ama nasıl oldu? Almanların makinasından sonra   tiği hortumlar ve kablo demetlerinin üzerindeki
 gittiğimizde peşinat almadan makineleri gös-  bul’a ithalatçılara giderdim. Onlardan herkeste   gelen yeni bir taleple geliştirme fırsatı yakaladık.   biz daha da geliştirerek beş makine daha yaptık.   protezlerin hepsini biz üretiyoruz.   İŞLERİ DAHA FAZLA
 termediler, çünkü Türklerin makinaları kopyala-  olmayan parçaları alırdım. Onun için de orijinal   Direkt Renault’ya aynı Tofaş’ta olduğu gibi yedek   O makineden şimdi altı tane var. Günde aşağı   BÜYÜTMEK İSTEMİYORUM
 dığını söylediler. Daha sonra istedikleri peşinatı   ve bol çeşitli yedek parça bulundurup çeşitlili-  parça vermeye başladık.     yukarı bir vardiyada 9.000 metre mal yapıyoruz.   GÜVENİLİR VE DÜRÜST OLMAK   Şimdi müşteriler bir ayağımız Avrupa’da bir aya-
 götürdük ve ‘tamam şimdi gezip dolaşabilirsiniz’   ğe özen gösterdik ve müşterilerimizin zihninde   1.500 m2 bir fabrika binası yaptık. Geldik fabri-  ÇOK ÖNEMLİ  ğımız da Kuzey Afrika’da olsun istiyorlar. Büyü-
 dediler. Makineyi almaya karar verdik. Bir süre   farklı yer elde ettik. Biz böyle bir ticaret yaptık.   TUZ İŞİNDEN   kamıza başlayış, o başlayış. Akabinde faaliyetimi-  İki oğlum var, büyük oğlum şu anda İngiltere’de   mek konusunda oğlum Mehmet’in vizyonuna
 sonra da ‘Makineniz hazır, şimdi üç hafta burada   Önümde iki seçenek vardı ya yedek parçacı ola-  ÇOK PARA KAZANDIM  zi şimdi 5 bin metre kapalı alanı olan toplam 7   Westminster’da yüksek lisans yapıyor. Bu yıl   güveniyorum. Ben  Türkiye’den dünyaya açılan
 kurs göreceksiniz’ dediler. Benim yabancı dilim   caktım ya da çarşı esnafı. Ben yedek parçacı ol-  Eski bir aile dostumuz Mustafa Özcan tuzculuk   bin metrekarelik yerimizde sürdürüyoruz. Ama   ağustos ayında eğitimini tamamlayıp işin başına   bir sanayi işletmesi meydana getirdim ve 2. nesil
 olmamasına rağmen bir tercümen vasıtasıyla   mayı tercih ettim.  yapıyordu. Bir karşılaşmamızda ben şaka olsun   burası da yetmiyor. Yer konusunda yeni arayış-  dönmesini ümit ediyoruz. Endüstri mühendisi   için gerekli altyapıyı oluşturdum, onlar bu bayra-
 iletişimi sağlayarak 3 hafta bu makinenin ve hat-  diye ‘Mustafa Amca bu yaşa geldin hâlâ mı ya-  larımız devam ediyor. 70 çalışanımız var. Bunun   olarak üniversiteyi bitirdiğinde, yüksek lisans  ön-  ğı daha da ileriye taşıyacaklar.
 tın kursunu gördük. Aldığımız makinenin boyu   ÖNEMLİ OLAN KARAR VERİP   pıyorsun bu tuzculuğu’ dedim. ‘Gel yarın, karneyi   20’si beyaz yaka. Yüksek teknoloji ile çalıştığımız   cesi tecrübe kazanıp iş hayatını öğrenmesi için
 30 metreydi. Makineyi ithal ettik ancak makine   İŞİN ÜZERİNE GİTMEK  sana vereyim’ dedi. O gece sabaha kadar gözü-  için 8-10 makineye bir kişi bakıyor. Bu büyük bir   Teklas Kauçuk da bir yıl proje planlamada çalıştı.   Benim kendi şahsi görüşüm; hiç kimseye borç
 büyük olduğu için uzun bir yer lazımdı. Sarpkan-  İşi toptancıya kaptırmayıp da arayışa girmem,   me uyku girmedi. 2 tane yedek parça dükkânı   avantaj.  Oğlumun dinamizmi ve enerjisiyle bize çok şey   vermeyeceksin hiç kimseden borç almayacak-
 lar’ın boyahanesini kiraladık. Kurduk, yerleştirdik   benim kendi şahsi fikrim. Bir de yabancı dilim   var, atölyede  Tofaş ve Renault’ya çalışıyoruz,   katacağına inanıyorum.  sın. Dürüst olacaksın, güvenilir olacaksın. Bir de
 ve işe başladık.   olmamasına rağmen işin üstüne gidip boruyu   fakat tuz işinin çok kârlı bir iş olduğunu da bi-  BÜTÜN OTOMOBİL   çalışkan olacaksın. Benim felsefem bu. 33 seneye
 üreten firmayı bulmam çıkış noktası oldu. Riske   liyorum. Sabahın 09.00’unda Mustafa Amca’ya   MARKALARIYLA ÇALIŞIYORUZ  Biz sıfırdan geldik. Bu fabrikayı herkes kurar ama   girdik. Hiç iş kazamız olmadı. Kalite problemimiz
 HİÇ KREDİ KULLANMADIM  giriyorsun;  ‘Ya olmazsa iş, ya  beceremezsen?’.   gittim. ‘Karneyi almaya geldim’ dedim. ‘Tamam   bu müşterileri elde etmek çok zor. Artık Tofaş’ın,   sıfır. Bunun sebebi çalışmak, hep başlarında ol-
 Hayatımda hiç kredi kullanmadım. Benim ya-  Bunlar risk. Ama en önemlisi ona karar verip, ka-  konuştuğumuz  gibi  vereyim’ dedi.  Karne  çok   Bizim alüminyum kraft olarak yaptığımız iş, alü-  Renault’un, Ford’un imalatçısı olmak çok zor.   mak. Benim atölyemin karşısında tekstilci Kemal
        minyum ve cam elyafa döndü.  Yeni teknoloji
 pıma aykırı. Kredi kullanan çok abimiz, arkada-  rarlı olup, üstüne gidip, o işi kotarmak. Mühim   kıymetli. İstihkakınız var, gidip  Tuz Gölü’nden   motorlarda, motor bölümündeki ısı yükseldiği   Oğluma da aynı şeyi söylüyorum. Yani para ka-  Küçüker vardı. Bir de Kemal Coşkunöz. İkisi de
 şımız oldu. Onların da bu kredi yüzünden son-  olan buydu. Bu işi de hallettik. O zamanlar işler   500 tona kadar tuz alıyorsunuz. Karneyi aldı-  için yaptığımız koruyucu protez hem çeşitlen-  zanmak değil, böyle firmalarla çalışmak, kendini   rahmetli oldu. Onların bugünlere nasıl geldiğini
 radan  zora  düştüklerini  çok  duydum.  Belki  de                     çok hızlıydı. Gece-gündüz çalışıyorduk. Makine-  ğımda tuzun da bu kadar geniş kullanım alanı   di hem de çoğaldı. Müşterilerimiz bu bölümde   kabul ettirmek önemli. Şu anda Türkiye’deki en   çok dinledim. Kemal Küçüker derdi ki;  ‘Ahmet-
 bilinçaltımda öyle bir şey var. Ben başka türlü bir   yi ilk olarak ben kullanmaya başladım. Akabinde   olduğunu bilmiyordum. Otomotivden tekstile,   yüksek ısıya cevap veren ürünlere gereksinim   büyük sorun bana göre işçilik. Çünkü insanın tek   ciğim bütün kazandığın parayı sakın fabrikaya
 iş yaptım. O zaman yerli parça yoktu, hepsi yurt   kardeşime de öğrettim. Tofaşla başlamış oldu-  gıdadan kimyaya kadar bir çok sektör için ne   duyduğundan daha farklı ürünlerle kapımızı çal-  başına bazı şeyleri yürütmesi mümkün değil. Bi-  yatırma. Toprağa yatır, mülke yatır ama ev alma.
 dışından geliyordu. Ben haftada iki gün İstan-  ğumuz imalatçılığımızı 6 ay sonra Renault’dan   kadar önemli olduğunu öğrendim. Böylece tuz-  maya başladılar. Bu arada biz yüzde 50 yurt içi,   rilerine güvenmek zorundasın. Güvenilir olmak   Yaşayacak bir tane evin olacak.’ O öğretilerle bu-
        yüzde 50 yurt dışına çalışıyoruz. Türkiye’ye verdi-  çok önemli. Babamdan kalan en önemli şey; Gü-    günlere geldik. Sıra 2. kuşakta.
                                            venilirlik, dürüstlük. Şans da çok önemli faktör.
        ğimiz ürünlerin yüzde 25’i de dolaylı olarak yine
        yurt dışına gidiyor. Müşterilerimizin yönlendir-
        mesiyle ve firmamızın geliştirdiği know-how ile
        yeni ürün modelleri geliştirmeye başladık. Müş-
        terilerimiz yakıt hortumlarında ve akışkan hor-
        tumlarının üstü için koruyucu örgü kılıf istediler.
        Bu bölüm için de üç makine alarak işe başladık.
        Bu tres örgü makineleriyle özel iplerden koruyu-
        cu kılıflar  üretiyoruz. Daha sonra dediler ki ‘cam
        elyaftan  ısı  yansıtıcı  kılıflara  ihtiyacımız  var’.  Bu
        kılıflar, su borularının üstüne sıcaktan, soğuktan
        etkilenmesin diye kullanılıyor. Bu işin de maki-
        nesini yaptırarak sürece başladık. En sonunda
        da yine müşterilerin talebiyle dokuma makine-
        leri aldık. Şimdi de kumaş dokuyup, boru haline
        getiriyoruz. Literatürdeki ismi HFT olan kılıf üre-

 44  BOSİAD SİNERJİ / Haziran 2023                                                                         BOSİAD SİNERJİ / Haziran 2023  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52